Jump to content
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

RoboPot

Verdt å teste ut med andre ord. Thnx guys :)

vin&grønt

Durban Poison er herlig røyk. Luftige sativa-buds, god lakris-aktig smak (jeg synes ihvertfall det) og uppety psykedelisk high.

Hadde flere poser med DP som jeg hadde fått som freebies, men trodde at disse var som mye annet gratisfrø ganske dårlig kvalitet så jeg strødde alle frøa i et blomsterbed på hytta til en kompis.

Det ble som forventet. Kun noen tynne lange planter som ikke blomstret og tok kvelden etter alt for mye regn.

Googletaste

Orker noen av dere å se på dette bilde å prøve å anslå nårtid den kan være ferdig?

Prøvde å få bilde a trichromene, og etter hva jeg kan se så er de for øyeblikket "strak" og har litt tid igjen til de faller?

Ønsker best funk+smak kontra vekt.

http://www.norcan.org/ipb/index.php?app=galleryℑ=2028

Takk <3

R. Felgen

Det gjelder å bruke nesa. Har aromabildet forandret seg fra friskt og syrlig til overmodne frukter? Ut i fra bildet så ser blomstene velutvikla ut. Jeg liker å blomstre nye strains så lenge de klarer den første gangen, da vet jeg hvor den slutter å bygge blomster, og når aromabildet forandrer seg.

Blomdido BadDegrass

tja tilgang på luft, jord og litt lys holder fint til de første ukene!

En vifte som blåser litt på dem burde du ha. Så dem får opparbeida en en sterkere stamme så dem ikke blåser i stykker når dem kommer ut..

tror ikke du trenger det, bare rist litt på pottene par ganger og dagen. på denne måten får stiklingene sterkere stamme. vifte mener jeg ikke er nødvendig for å kun ha noen planter inne i et par uker, correct me if I'm wrong :smokey:

Dette er ikke for å være kjip og snerpete altså, men var ikke dette en tråd hvor kun våre gamle grinebitere skulle skumme av sitt beger med årelang dyrkeerfaring? :unsure:

• Like 1

DubBud

Du har helt rett. Spørsmål og svar som ikke er relevante i denne tråden flyttes til en egen tråd.

SixIxIx

En jeg kjenner har akkurat startet sin første grow. Han fikk et par cuts hos meg, og noen råd om hvordan han burde gå frem i begynnelsen. Jeg tok bl.a opp det man kan lese i trådene om ompotting og vanning her på forumet, men dette ville ikke kompisen min høre på. Stiklingene han fikk fra meg (1 - 2L potter) ble satt rett i 50l murerdunker, og ble vannet med ca 1l vann hver bidige kveld. Veksten tok helt av når de fikk så mye jord å boltre seg i, og han endte opp med digre, stinkende, frosty busker som ikke viser noe spesielle mangler eller problemer, selv om de ikke har fått næring. Hadde jeg ikke visst hvor "enkelt" det var for han å få frem disse plantene hadde jeg nektet å tro at det var en first timer som stod bak. Han havner nok godt over 0.5 gr/watt.

Så hvorfor fungerer denne teknikken så bra, når den strider mot det man leser rundt om på nettet når det kommer til ompotting og vanningsteknikk/frekvens? Er det så enkelt at han har truffet perfekt med den alternative vanningsmetoden sin? Vil 50l jord være mye mere enn planten trenger, så mye at den kan leve på næringen i jorden frem til blomstringen er over?

R. Felgen
Han havner nok godt over 0.5 gr/watt.

Bjørnen er skutt allerede eh?

Så hvorfor fungerer denne teknikken så bra, når den strider mot det man leser rundt om på nettet når det kommer til ompotting og vanningsteknikk/frekvens??

Flaks? Og kanskje litt strainavhengig, noen varianter liker våtere medium, men de er få.

Hvilket medium bruker han?

FenomenalClown

Jeg liker deg godt Blodstrupmoen, men det overrasker meg at du tror på flaks, og det virker som du tror det er noe annet enn selvskapt!

SixIxIx

Bjørnen er skutt allerede eh?

Flaks? Og kanskje litt strainavhengig, noen varianter liker våtere medium, men de er få.

Hvilket medium bruker han?

Om jeg ikke husker feil brukte han en eller annen gartnerjord (for grønnsaker?) Han har skutt mesteparten av bjørnen, men noe småbuds står igjen for å få litt ekstra tid. Det er snakk om 3 forskjellige strains.

R. Felgen

Jeg liker deg godt Blodstrupmoen, men det overrasker meg at du tror på flaks, og det virker som du tror det er noe annet enn selvskapt!

Hehe, fordelaktige tilfeldigheter da om du vil. :)

Klitzo

Noen som kan anbefale noe ekstra å gi plantene?

Jeg kjører biobizz grow/bloom + epson

tenker på noe i duren av bud candy,voodoo juice,overdrive,piranha,Kushie Kush,som advanced nutrients har men det koster

er det verd å kjøpe biobizz topmax og alg-a-mic? eller er det ikke noe tess?

buska

Det holder med grow og bloom, drit i det andre sølet klitzo... eneste fish mix er ett kjempe produkt å ha på hylla! :)

R. Felgen

100% enig med buska.

Heisenberg

Har dere gamlegutta en jordmix å anbefale for en som vil dyrke 100% organisk? Helst uten noe særlig tilføring av næring, unntatt det de får når man potter om.

R. Felgen

Sjekk ut Subcool's supersoil. Soma sin metode er sikkert verdt å sjekke ut.

Wormcastings, premix og guano er en fin start vil jeg tro.

DubBud

Litt mycorrhiza ved ompotting skader aldri :guitar: Synd slike produkter som selges her på berget er såpass dyre.

10µg

Startet opprinnelig med hydro DWC, men tenkte nå å prøve ut NFT og har da luftpumper som jeg lurer på om fortsatt bør brukes.

gallery_5271_185_28921.gif

Vil det være like hensiktsmessig med luftbobler i reservoar av denne typen?

R. Felgen

Shit om jeg veit altså, men jeg vil tro hvilken beholder som helst vil duge, så lenge røttene får tilstrekkelig med oksygen. I jord er det en fordel med dype beholdere, men jeg er ikke sikker på om det har noe å si i dwc. Kanskje det er noen dwc-nørder der ute med noen heite tips?

JamangaPopoduff

Jeg sjekket NTF systemet og fant dette

Plenty of oxygen is available to the roots as the nutrient flows down the tray, as the roots are always exposed to air and never completely submerged. That is the central idea behind the "film" - the roots are not submerged in nutrients, allowing oxygen from the surrounding air to contact them at all times.

Kilde: http://www.gardenscure.com/420/hydroponics/46794-beginners-choosing-hydro-setup.html

suppegjøk

altid lurt med luftpumper reservoaret helst bør pumpen som driver systemet suge inn boblene, problemet med det kan vere at pumpen fylles med luft og sluttetr og fungere ordentlig men en generell regel er mer O2 i vannet = mer O2 til røttene = økt mettabolisme = mer bøds (og/eller raskere ferdig?)

nå kommer det sikkert en kjekkas inn og sier at røttene får nok luft i et ntf oppsett. og at man derfor ikke trenger luftpumper hvilket er sant, men det er absolutt en fordel

det samme gjelder for aeroponiske systemer også som egentlig er det samme.

en ting som kan vere viktig og merke seg er at når plantene får mer luft, drikker de mer og trenger derfor lavere EC. (den totale mengden næringstoffer i planten er den samme)

10µg

altid lurt med luftpumper reservoaret helst bør pumpen som driver systemet suge inn boblene, problemet med det kan vere at pumpen fylles med luft og sluttetr og fungere ordentlig men en generell regel er mer O2 i vannet = mer O2 til røttene = økt mettabolisme = mer bøds (og/eller raskere ferdig?)

Tenkte det samme, jo mer oksygen i vannet jo bedre. Med ekstra lufttilførsel ble NFT-systemet seende slik ut:

Skal prøve å plassere flere boblesteiner inntil pumpa også, og se om den takler det.

Magnum

Hvor stort område dekker en 250w cfl,eller hvor mange planter?

suppegjøk

det kommer litt ann på formålet.

med en god reflektor:

skal du rote stiklinger så kan du sikkert komme unna med 2+ m2

skal du vegge/ holde ting i live, så nermere 1m2

skal du blomstre så må man ha lampen så nærme som mulig og da dekker den ikke mye areal.

CanTiE

Ja, men det finnes bedre metoder som "suppegjøk" skriver.

altid lurt med luftpumper reservoaret helst bør pumpen som driver systemet suge inn boblene,

har du en metode som vi som driver med saltvanns akvarium bruker.

Luftinsug på inntaket på pumpa, og mange pinner i stedet for bare glatte plater på impelleren på pumpa.

Dette gjør at boblene blir "slått" istykker til bittesmå bobler.

Små bobler stiger saktere i vanner og holder seg der lengre.

Det finnes også en Mod. som kalles mesh metoden som skaper enda mindre bobler.

problemet med det kan vere at pumpen fylles med luft og sluttetr og fungere ordentlig

Dette må jeg si at jeg ikke har hørt om...

Har laget mange proteinskummere og sett hundrevis som aldri har fått dette problemet.