Jump to content
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

Magnum

det kommer litt ann på formålet.

med en god reflektor:

skal du rote stiklinger så kan du sikkert komme unna med 2+ m2

skal du vegge/ holde ting i live, så nermere 1m2

skal du blomstre så må man ha lampen så nærme som mulig og da dekker den ikke mye areal.

Magnum

det kommer litt ann på formålet.

med en god reflektor:

skal du rote stiklinger så kan du sikkert komme unna med 2+ m2

skal du vegge/ holde ting i live, så nermere 1m2

skal du blomstre så må man ha lampen så nærme som mulig og da dekker den ikke mye areal.

Ok,da bruker jeg den til jeg får kjøp bedre/mer lys.

suppegjøk

kul info can TiE, noen som har prøvd venturi i dwc?

at pumpen fylles med luft er kanskje skjeldnere i akvariumssammenhgeng enn i et hydroponisk system. men det har skjedd flere ganger i dps system mitt, men da har (et for lite)filteret forran pumpen også vert ganske tett.

Muffin

Har dere gamlegutta en jordmix å anbefale for en som vil dyrke 100% organisk? Helst uten noe særlig tilføring av næring, unntatt det de får når man potter om.

Kan jo teste ut Jorge Cervantes mix fra Ultimate Grow filmen , ikke testet selv.

1 halv bøtte granulert leire

1 spade perlitt

2 spader markkompost

5 spader coco

1 stort kryddermål mineral magic

litt mindre trichoderma, 1 ss ca

Magnum

Noen av plantene mine har begynt å få litt gule blader,det er de 2 nederste bladene det gjelder,hva kan det komme av? Har foreløpig ganske små potter så jeg har måttet vanne ofte,kan det være overvanning? Har begynt å gi de næring nå.

Får ikke til å legge ut bilder desverre!

R. Felgen

Lag en post i sykestua, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg.

Magnum

Lag en post i sykestua, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg.

Har gjort det nå!

FenomenalClown

Hei Reodor. ;)

Alt vel i nuet? Har du noen erfaringer å dele eller synspunkter på organisk prosess? Har tenkt på jord blandet med perlite og vanne med oppløst hønsemøkk i vann. Men jeg er fortsatt på leting etter hva jeg er ute etter.. Dvs jord egnet til blomst, og en egnet for vekst og moderplanter. Og mitt andre - mye mer spennende tema syns jeg - meitemark! Jeg har en bolle på kjøkkenet nå med ganske mange marker i - dog relativt små..virker nyklekt et par av de også.. slapp et par stk opp i to moderplanter jeg har, vannet med biobact denne gangen med hensyn til markene..tviler på at de trives med canna vega eller czym..men brukte ph- fra canna..hm..

Intressant og lærerikt er det uansett, hehe.. Jo..planen med markene er å bruke det å legge oppå jorda når det trengs næring btw.. Kun jord og ren og fersk, nydelig og hjemmedyrka worm castings.. det høres helt klart ut som en komponent verdig samlinga til en fin organisk jordmix..målet er kun tilsette vann over hele perioden:)

thank you:)

peace

• Like 1

Magnum

Har kjøpt meg en luft-pumpe som gir 2x2L i minuttet,vil det si at den gir tilsammen 240 L i timen?

R. Felgen

Hei Reodor. ;)

Alt vel i nuet? Har du noen erfaringer å dele eller synspunkter på organisk prosess? Har tenkt på jord blandet med perlite og vanne med oppløst hønsemøkk i vann. Men jeg er fortsatt på leting etter hva jeg er ute etter.. Dvs jord egnet til blomst, og en egnet for vekst og moderplanter. Og mitt andre - mye mer spennende tema syns jeg - meitemark! Jeg har en bolle på kjøkkenet nå med ganske mange marker i - dog relativt små..virker nyklekt et par av de også.. slapp et par stk opp i to moderplanter jeg har, vannet med biobact denne gangen med hensyn til markene..tviler på at de trives med canna vega eller czym..men brukte ph- fra canna..hm..

Intressant og lærerikt er det uansett, hehe.. Jo..planen med markene er å bruke det å legge oppå jorda når det trengs næring btw.. Kun jord og ren og fersk, nydelig og hjemmedyrka worm castings.. det høres helt klart ut som en komponent verdig samlinga til en fin organisk jordmix..målet er kun tilsette vann over hele perioden:)

thank you:)

peace

Du må nesten prøve deg frem altså, men pass på med hønsemøkka, den er veldig heit. Ta noen bilder av meitefarmen din da vel, høres morro ut.

Lester Bangs

Hønsemøkk er nok litt for nitrogenholdig til å basere store deler av gjødningen på. Bruk dette isåfall bare i vegging. Blod og beinmel er flotte ting å bruke i egenkomponert gjødselblanding!

En ideell blanding vil kanskje være en del treaske til en del beinmel!

Når det gjelder marken din ville jeg heller kjørt en ren farm hvor du tar bort noe av jorden til tider og bruker denne i growen og fyller på farmen med organisk avfall og jord. Meitemark er sultne saker og det er bæsjen deres du vil ha, så en mark i en potte blir unødvendig, den enslige marken vil nok gå sulten innen kort tid! Husk å fore farmen din med eggeskall, som er virkelig markeknark!

Then again, for å få marken produktiv må du tilføre farmen såpass mye organisk avfall at du vil få en viss odør ;) Veit ikke hvor klar du er for lukten av kompost i huset?

Var en morsom film om en fyr som prøvde å leve så miljøvennelig som mulig midt i byen i et år, hans værste ide var å lage en kasse til kompost inne, det førte til hysteriske scener med kone og barn :), husker såklart ikke hva filmen heter!

Muse

Spørsmål :)

Jeg setter opp en lowryder, vel kall det heller et forsøk. Har brukt lampe fra design belysning a 55w\ 6500 k inni et telt som er kjøpt inn. Jeg gjør dette naturlig med god jord og organisk plantenæring. Lyset er på 24\7 da det er tre planter i ømløp med ujevn alder. Har lest at 24\7 går helt fint på autoflowring feministerte frø som jeg har. Har jeg rett eller burde lyset justeres? I så fall til hva? Den eldste er 7 uker, den mellomste er 5 og den yngste er ikke mer enn 1 uke.

Busken jeg spør om her er nå i morgen 7 uker gamel.

I forrige uke hadde jeg et nesten katastrofalt uhell hvor armaturet løsnet når jeg skulle justere høyden så hele dritten datt ned og traff planten. Den knakk et blad men kommer ellers fra det med en liten bøy nesten øverst på stammen, dette rettet seg i løpet av noen dager. Lampen ble liggende maks 5-10 sek på planten før jeg fikk tatt den opp igjen.

Etter dette la jeg merke til noen få "rifter" i noen av bladene mot toppen og ca på midten av planten, som i dag er gule, sprukkne og tørre. Typisk 'noe har falt på meg og nå er jeg litt stressa og svidd' utseende.

1: Er riftene farlige for planten eller skal jeg bare la de skadede bladene bli?

2: Hvor lenge skal jeg bruke næring? Har hørt\lest at jeg skal bruke dem helt frem til de siste 14 dagene, og da skal de ikke ha noe mer. Stemmer dette?

3: Etter at armaturet falt ned\eller naturlig i løpet av samme uke som det skjedde, så har de to største bladene nederst blitt gule og er i ferd med å vissne helt, dette er jo naturlig. Men nå så har tuppene på flere blader oppover ogdå begynt å bli gul\brune og noe tørre i tuppene. Etter å ha gått gjennom håndboka så ser jeg at dette kan være kalium mangel. Kan jeg da bare øke mengden næring eller må jeg kjøpe noe dyrt og fancy? Luft fuktigheten er allerede på 60%

Venter spent på svar.

bjarne

Er en førstegangs dyrker som har prøvd å plante 10 lowrydere også har jeg en plante som stammer fra ett random frø. Sistnevnte var mest for å prøve meg litt fram. Lurer på hva den største trenger, ser litt syk ut noen steder. Skal først ha de inne også sette de ut til neste fredag, har funnnet et sted med mye sol og bra jord. Uteplassen er en avfallsplass for septikk osv, er en stor haug med brennesle som har vokst over hele haugen, så den er godt gjemt. Inne har jeg flere sparepærer med hjemmelaget reflektor. Bilder av utestedet kommer imorra! Får ikke lasta opp bildene jeg hadde tatt? Må jeg ha flere poster eller er det pga jeg er på telefon?

R. Felgen

1: Er riftene farlige for planten eller skal jeg bare la de skadede bladene bli?

2: Hvor lenge skal jeg bruke næring? Har hørt\lest at jeg skal bruke dem helt frem til de siste 14 dagene, og da skal de ikke ha noe mer. Stemmer dette?

3: Etter at armaturet falt ned\eller naturlig i løpet av samme uke som det skjedde, så har de to største bladene nederst blitt gule og er i ferd med å vissne helt, dette er jo naturlig. Men nå så har tuppene på flere blader oppover ogdå begynt å bli gul\brune og noe tørre i tuppene. Etter å ha gått gjennom håndboka så ser jeg at dette kan være kalium mangel. Kan jeg da bare øke mengden næring eller må jeg kjøpe noe dyrt og fancy? Luft fuktigheten er allerede på 60%

1: Klipp av de visna delene.

2: Stemmer.

3: Høres ut som nitrogenmangel, men vanskelig å si. Lag en post i sykestua.

R. Felgen

Er en førstegangs dyrker som har prøvd å plante 10 lowrydere også har jeg en plante som stammer fra ett random frø. Sistnevnte var mest for å prøve meg litt fram. Lurer på hva den største trenger, ser litt syk ut noen steder. Skal først ha de inne også sette de ut til neste fredag, har funnnet et sted med mye sol og bra jord. Uteplassen er en avfallsplass for septikk osv, er en stor haug med brennesle som har vokst over hele haugen, så den er godt gjemt. Inne har jeg flere sparepærer med hjemmelaget reflektor. Bilder av utestedet kommer imorra! Får ikke lasta opp bildene jeg hadde tatt? Må jeg ha flere poster eller er det pga jeg er på telefon?

Hvis du har syke planter, lag en post i sykestua.

http://www.norcan.org/ipb/topic/14928-hvordan-vise-bilder-paa-norcan/

robinho

Hej, skulle ni säga att: 1 x 250W ballast PRO-V-T SYSTEM, 1 x 250W GIB Lighting Flower Spectre, 1 x Reflektor, är okej för ett utrymme på 80 x 80 x 160cm?

Tack för svar,

R. Felgen

Hej, skulle ni säga att: 1 x 250W ballast PRO-V-T SYSTEM, 1 x 250W GIB Lighting Flower Spectre, 1 x Reflektor, är okej för ett utrymme på 80 x 80 x 160cm?

Tack för svar,

Høres perfekt ut. Husk at du må ha tilstrekkelig ventilasjon også.

robinho

Høres perfekt ut. Husk at du må ha tilstrekkelig ventilasjon også.

Bra, tack.

Ventilationen jag tänkte använda mig av är följande: Aktiv kullfilter med CTC-70-kull for vifter opp til 160m³/h, Alu-Flex kanal, 3.3m, Ventilasjonsvifte Mixed In-Line, 145/187m³/h

Jag har tänkt använda 4L potter, Hur många plantor tror du jag får plats med i min 80 x 80 x 160cm tält?

Tack

R. Felgen

145m3 vifte med 160m3 filter høres bra ut. Hadde også investert i en vifteregulator med tempkontroll.

Du får plass til like mange planter, som du får plass til firkantpotter - tett i tett.

robinho

145m3 vifte med 160m3 filter høres bra ut. Hadde også investert i en vifteregulator med tempkontroll.

Du får plass til like mange planter, som du får plass til firkantpotter - tett i tett.

Jag har hittat en vifteregulator och den är ganska dyr, 1.200;- Jag kommer inte spara på pengar så om det är en nödvändig ting så köper jag det, men är det verkligen nödvändigt tycker du? Jag vet inte riktigt vad den har för funktion.

Tack för bra svar

R. Felgen

Stabil temperatur, mindre støy under mørketida og lengre levetid på kullfilteret er fordelene.

robinho

Stabil temperatur, mindre støy under mørketida og lengre levetid på kullfilteret er fordelene.

Ja det gör ju det hela väldigt mycket lättare, det får bli ett sånt också. Tack för bra svar

DubBud

Then again, for å få marken produktiv må du tilføre farmen såpass mye organisk avfall at du vil få en viss odør ;) Veit ikke hvor klar du er for lukten av kompost i huset?

Var en morsom film om en fyr som prøvde å leve så miljøvennelig som mulig midt i byen i et år, hans værste ide var å lage en kasse til kompost inne, det førte til hysteriske scener med kone og barn :), husker såklart ikke hva filmen heter!

Syns jeg ser det for meg :lol2: Det finnes noe som heter Bokashi composting som kan gjøres innendørs da det foregår i en lufttett beholder. Jeg ser for meg at det stinker bra når man åpner den, så kanskje for de mest dedikerte likevel.

10µg

altid lurt med luftpumper reservoaret helst bør pumpen som driver systemet suge inn boblene, problemet med det kan vere at pumpen fylles med luft og sluttetr og fungere ordentlig men en generell regel er mer O2 i vannet = mer O2 til røttene = økt mettabolisme = mer bøds (og/eller raskere ferdig?)

nå kommer det sikkert en kjekkas inn og sier at røttene får nok luft i et ntf oppsett. og at man derfor ikke trenger luftpumper hvilket er sant, men det er absolutt en fordel

det samme gjelder for aeroponiske systemer også som egentlig er det samme.

en ting som kan vere viktig og merke seg er at når plantene får mer luft, drikker de mer og trenger derfor lavere EC. (den totale mengden næringstoffer i planten er den samme)

Da har jeg endelig fått til å utbedre i tråd med anbefalingene. Oppgraderte med vannkjøler, større vannpumpe og luftbobler nærmere inntaket på denne.

Slik ble det seende ut:

34oapmt.jpg

Growingbhoy

Hei,

Noen blader på planten min krøller seg så vidt oppover. Regner med at dette er pga. overgjødsling.

Planten er ca 2 uker gammel.

Bør jeg flushe den når den er så ung?

Leste et sted at man gjerne bør flushe plantene iblant for å kvitte seg med salt i jorda, stemmer dette?