Jump to content
R. Felgen

Spør en gartner

Recommended Posts

R. Felgen

Hei,

Noen blader på planten min krøller seg så vidt oppover. Regner med at dette er pga. overgjødsling.

Planten er ca 2 uker gammel.

Bør jeg flushe den når den er så ung?

Leste et sted at man gjerne bør flushe plantene iblant for å kvitte seg med salt i jorda, stemmer dette?

Høres mer ut som lav RH, men umulig å si noe sikkert uten mer data. Lag en post i sykestua.

gressplen

Leste en plass i denne tråden at små poppcorn buds langt ned på planten kan skjæres bort tidlig i blomstringen.

Er det ikke like greit å la disse være til høstinga selv om de bare blir små? Vil ikke thc/c** bli høyere?

Eller gjør det at du får mere luft nederest på stammen ,og at øvre del av planten blir betydelig bedre?

Kappet av et popcorn,tørket d i ovnen,røyka joint og d funka ganske bra :) 4,5 uker i blomst.

Så jeg kapper gjerne av litt mere,hvis d ikke ødelegger for mine damer.

• Like 1

9022

Jeg har mest erfaring med feminiserte frø.

Denne gang har jeg kun vanlige frø, så jeg har spiret dobbelt så mange planter som jeg har plass til.

Jeg har kun 250 Watt (MH) for vekst, og vanligvis tar vekstperioden 5-6 uker.

Har 2 ompottinger i vekst, før siste ompotting til blomsterpotte - som også må stå i vekstrommet noen få dager.

Problemet: Dette betyr at jeg ikke har plass til å vegge alle disse plantene helt til 12/12, da de på slutten blir alt for store for 250 Watt. (Har en 400W HPS til blomstring).

Så det jeg ønsker er:

* å se forskjell på hann/hunn før 12/12, så snart de er kjønsmodne - har hørt dette er mulig allerede etter 4 uker vekst. Stemmer dette?

Jeg har ikke nok erfaring, er det noen som har gode bilder av planter i vekst som kjønn er avgjort på? Setter pris på om noen gidder poste bilde.

BTW: Har ikke mulighet å ta stiklinger og sette de i 12/12 for sexing. Men er åpen om det finnes andre metoder.

(Forresten, feminiserte frø er perfekt for mitt oppsett, tror det er mange som dyrker smått slik som meg. Tror det er derfor de er så populære).

Edited by 9022

DubBud

Ta en titt på pinned topic i forumet for generell dyrking, er en egen tråd om identifisering av kjønn der.

9022

Ta en titt på pinned topic i forumet for generell dyrking, er en egen tråd om identifisering av kjønn der.

Takk, husker den tråden, men forstod ikke at tråden handlet om identifisering av kjønn allerede i vekst-perioden. Var faktisk ikke sikker på at det var mulig engang.

Uansett må jeg si jeg savner feminiserte frø, er absolutt ingen grunn å bruke vanlige frø i min situasjon.

R. Felgen

Det er mulig å kjønne så tidlig som 3 uker veg for 8-10 ukere, en uke eller tre senere for hazer og andre sats.

BlueCheese

Hei

Jeg har gått gjennom dyrkehåndboken en del ganger, å det som jeg la merke ved er at det sies at at under veg fasen så trenger planter mer N enn P og K, så da sier boken at det anbefales å bruke næring med mer eller like mye N som K. Det sies også at de fleste næringer som er ment for denne type dyrking har tatt hensyn til dette og at man burde ikke tenke så mye på det.

Det som er at jeg bruker CANNA TERRA VEG sin næring, og den har en NPK på 3 1 4 . Der er ikke N mer eller lik K. Har også sett at BioBizz grow har NPK 8 2 6.

Jeg ser også tegn på planten at den har fått noen klo formet blad, ugjevne tagger og noen brune flekker. Jeg bruker næringen som beskrevet bak men burde jeg bruke noe type næring utenom akkurat TERRA VEG? Ser at CANNA har cannasym er dette noe som brukes sammen med VEG for å få N lik eller mer K i nærings blandingen?

Ja jeg vet, dette er sikkert noe jeg burde vite eller funnet utav på et annet vis, men har desverre ikke hatt tid til å søke opp og ned i mente på nettet så håper noen her kan gi meg en pekepin på hvor langt på jorde jeg er..

Edited by BlueCheese

gressplen

Hvor mye lys forurensing tåler planter som blomstrer?

Kreves absolut mørke, eller tåles en liten strime med lys fra veg rommet?

SixIxIx

Leste en plass i denne tråden at små poppcorn buds langt ned på planten kan skjæres bort tidlig i blomstringen.

Er det ikke like greit å la disse være til høstinga selv om de bare blir små? Vil ikke thc/c** bli høyere?

Eller gjør det at du får mere luft nederest på stammen ,og at øvre del av planten blir betydelig bedre?

Kappet av et popcorn,tørket d i ovnen,røyka joint og d funka ganske bra :) 4,5 uker i blomst.

Så jeg kapper gjerne av litt mere,hvis d ikke ødelegger for mine damer.

De budsene du kapper av vil såklart bli mere potente om de får blomstre ferdig, men poenget er ikke å kappe de av for å røyke de. Det handler mere om å "tvinge" planten til å bruke energien sin mere fornuftig, og danne buds der hvor det er mest lys :) Det beste er vel å fjerne den nederste veksten før den havner i blomst, for å unngå unødvendig stress :)

suppegjøk

Hvor mye lys forurensing tåler planter som blomstrer?

Kreves absolut mørke, eller tåles en liten strime med lys fra veg rommet?

Det varierer fra plante til plante, men det er som regerl ingen god ide. les om blomsterinduksjon og kryptokromer.

Aeg

Hei, jeg har noen frø jeg fra noen "buds".Jeg planter 1 om gangen og vokser fint under en 250w CLF.

Jeg er nå lei av å kaste hann planter ut av vinduet og lurer på følgende:

Kan jeg sette mine 2-3 uker gamle planter i 12/12 med blomstings lampen for å få vite kjønn tidligere? eller MÅ de stå i veg lengre?

buska

Hei, jeg har noen frø jeg fra noen "buds".Jeg planter 1 om gangen og vokser fint under en 250w CLF.

Jeg er nå lei av å kaste hann planter ut av vinduet og lurer på følgende:

Kan jeg sette mine 2-3 uker gamle planter i 12/12 med blomstings lampen for å få vite kjønn tidligere? eller MÅ de stå i veg lengre?

Det går bra, men det blir mindre weed:) om du hadde vegga lengre

python

Har noen spørsmål angående ph på vann ved dyrking i jord.

Jeg bor et sted hvor vannet i huset er ubrukelig, ( ph 8.5, hummus i vannet osv ) så jeg henter vann i kanne fra bensinstasjon, målte dette vannet til å være ca ph 7, er det brukbart? Etter at jeg begynte å bruke vannet med ph 7 så virker det som growen ble friskere, men vil gjerne ha det 100% optimalt!

Hvor lenge kan jeg ha vannet på kanne mellom hver gang jeg burde hente nytt? Har en luftpumpe med boblestein koblet til...

9022

Har noen spørsmål angående ph på vann ved dyrking i jord.

Jeg bor et sted hvor vannet i huset er ubrukelig, ( ph 8.5, hummus i vannet osv ) så jeg henter vann i kanne fra bensinstasjon, målte dette vannet til å være ca ph 7, er det brukbart? Etter at jeg begynte å bruke vannet med ph 7 så virker det som growen ble friskere, men vil gjerne ha det 100% optimalt!

Hvor lenge kan jeg ha vannet på kanne mellom hver gang jeg burde hente nytt? Har en luftpumpe med boblestein koblet til...

PH 7 er helt fint, om du dyrker i organisk jord iallefall. Selv har jeg PH 8 fra kranvannet, og det fungerte bra.

Men jeg tilsetter ofte rot-stimulator eller seaweed under vekst, som senker PH.

Ang. lagring av vann, det kan jeg ikke svare på fordi har aldri gjort det (ikke engang over natten).

Edit: Det sies at dette med å endre PH på vannet bare er tull, og ikke fordi PH ikke har noe å si - for det har det. Men fordi typen organisk NÆRING du bruker har MYE mer å si på hva slags PH ditt medium vil ende opp med. Typen næring har med andre ord mer å si enn typen vann, for PH i medium over tid.

Edited by 9022

CptSpaulding

God aften.

Dustespørsmål:

På min siste høsting opplever jeg at mye buds er ganske luftig og fluffy. Jeg snakker ikke om uferdige buds nederst på plantene, men en del andre som jeg tidliger har opplevd en helt annen konsistens på.

Plantene sto ca en uke lenger enn forrige runde, så de skulle absolutt være modene. Tricsa tilsa at høsting var påkrevd.

Kan pæra ha blitt dårlig? Den har nå gått 3 grows. Jeg brukte litt mer Biobizz grow denne gangen, kan det ha ført til at plantene har grodd mer blader enn blomster. Var faktisk en del mer småblader på budsa denne gangen.

Ellers er budsa sticky og lukter bra, men som sagt fluffy....men de funker som de skal, så potensen har ikke blitt skadelidene. Jeg savner bare god gammeldags konsistens :smokey:

Spørsmålet blir: Hva forårsaker fluffy buds?

R. Felgen

Spørsmålet blir: Hva forårsaker fluffy buds?

Varme.

Mr.Burn

Varme.

Please do explain... :smokey:

Har også hatt to phenos på samme strain. veldig stor forskjell. Nesten 14 dager forskjell på når de var ferdig.

Den som stod lengst fikk kjenne de to ukene med sommer, og hadde en snitt tem på 29 (max 31 og min 24), mens den hadde 26-27 når den stod alene.

Planten var en 80% Sativa. Så jeg er intressert i noen teorier på området :blink:

CptSpaulding

Varme.

Vil det si om det skulle oppstå temperaturer over 30 grader i dyrkerommet over tid?

Har bekymret meg mer for kude på "natta" om vinteren, men det har alltid gått bra, selv om tempen tidvis har kommet ned i 16-17 grader.

På sommeren har selvsagt tempen hatt en tendens til å bli betydelig høyere...

R. Felgen

Please do explain... :smokey:

Har også hatt to phenos på samme strain. veldig stor forskjell. Nesten 14 dager forskjell på når de var ferdig.

Den som stod lengst fikk kjenne de to ukene med sommer, og hadde en snitt tem på 29 (max 31 og min 24), mens den hadde 26-27 når den stod alene.

Planten var en 80% Sativa. Så jeg er intressert i noen teorier på området :blink:

Hva er det du egentlig lurer på? At det kan være stor fenotypisk forskjell i en gitt strain?

Vil det si om det skulle oppstå temperaturer over 30 grader i dyrkerommet over tid?

Har bekymret meg mer for kude på "natta" om vinteren, men det har alltid gått bra, selv om tempen tidvis har kommet ned i 16-17 grader.

På sommeren har selvsagt tempen hatt en tendens til å bli betydelig høyere...

Noen varianter tåler varme bedre enn andre, men det ser ut til at alle strains bygger fluffy buds når tempen ligger rundt 30 eller mer.

Edited by R. Felgen

Mr.Burn

Hva er det du egentlig lurer på? At det kan være stor fenotypisk forskjell i en gitt strain?

Noen varianter tåler varme bedre enn andre, men det ser ut til at alle strains bygger fluffy buds når tempen ligger rundt 30 eller mer.

Forskjellige feno er greit, men hvorfor blir budsa fluffy? Blir fordampingen for høy, så det er ikke nok fuktighet til bud produksjon?

Noen mener at lite vann og sterk varme hjelper til med resin produksjon. Planta bruker all energi på å lage resin for beskyttelse.

Både som solbeskyttelse og for beskyttelse av skadedyr, infeksjoner ol.

størtebecker

fikk fortellt på en head shop i tland at jeg ikke topp planter pga jeg for mindre avkastning (for exempel sir vi big butts) elller får man akkurat det samme i swyvene sist

Vwavbitte

fikk fortellt på en head shop i tland at jeg ikke topp planter pga jeg for mindre avkastning (for exempel sir vi big butts) elller får man akkurat det samme i swyvene sist

Som en generell regel får man ca den samme yielden til syvende og sist om man topper eller ikke, men man fjerner toppskuddet som ville gitt den feite colablomsten. Smak og behag vel

R. Felgen

Forskjellige feno er greit, men hvorfor blir budsa fluffy? Blir fordampingen for høy, så det er ikke nok fuktighet til bud produksjon?

Du nevner at det er 80% sativa. Flere sativa varianter har fluffy buds fra naturens side(ofte pga av høy luftfuktighet i opprinnelseland). Dette i tillegg til et varmt klima kan ofte ende med veldig fluffy buds. Hvilke mekanismer som ligger bak årsaken vet jeg lite om, og blir kun spekulasjon fra min side.

Noen mener at lite vann og sterk varme hjelper til med resin produksjon. Planta bruker all energi på å lage resin for beskyttelse.

Både som solbeskyttelse og for beskyttelse av skadedyr, infeksjoner ol.

Det blir ren spekulasjon.

Lag gjerne en egen tråd. F. eks, hva er årsaken til at buds blir mer fluffy pga varme.

GanjaTerje

Selv mener jeg 0,6 er ett bra tall en gartner må være glad for. Hvor mye forskjell dette vil utgjøre i hydro det aner jeg ikke, men tenker å finne det ut en gang :)

Når dere snakker om g/W, så er det pr plante dere mener sant?

Altså f.eks 2 planter gir totalt 1.2g/W hvis hver av dem gir 0.6g/W?

R. Felgen

Når dere snakker om g/W, så er det pr plante dere mener sant?

Altså f.eks 2 planter gir totalt 1.2g/W hvis hver av dem gir 0.6g/W?

Nope, gpw = gram pr. watt.