Jump to content
Spliff Daddy

Hva slags plante?

Recommended Posts

Spliff Daddy

Har satt i gang noen frø jeg har funnet. Etter en tur til Nepal var vi med en lokal farmer ut i fjella og lagde egen håndrullet hasj. I prosessen fant jeg flere frø fra plantene vi høsta.

Tipper plantene var 2-3 meter høye og ganske tette/busk form. Alt er relativt da jeg aldri har sette en cannabis plante før. Uansett, 20-30 frø ble med hjem, og ved ren nysgjerrig ble 10 frø plantet rett i såjord, 7 frø har spiret og har vokst i to ukers tid nå, de startet livet ganske kjipt under en 11 watt cfs kontorlampe, men har nå oppgradert til 200w cfs.

De har sikkert vokst 7-10 cm og ser ut til å kose seg.

Som sikkert flere med slike "uplanlagte" spiringer, ingenting var klart på forhånd. Så alt som skjer blir bygd rundt disse spirene. Ikke optimalt, men sånn er det blitt.

For at det skal bli mest mulig "stealt" har jeg gått for å dyrke i et kjøleskap. Rippet ut alt av innredning, isolasjon osv. Det som er igjen er et luft/lys tett skap med ordentlig pakning rundt døra. Det er satt inn kullfilter 400m3 og det er koblet til et ventilasjons system med varmeveksler slik at jeg ikke "kaster" varmen dette genererer rett ut i det fri. Tenkte også litt på lukt, da det vil lukte inne i leiligheten før naboer ev merker noe. Sikkerhet er prioritert, og det er planer om flere tiltak.

Tilbake til tema;

Siden jeg ikke har noe peiling på hva disse frøa utvikler seg til lurer jeg veldig på størrelse. Tror dere at de vil bli like store som resten av deres fritt levende venner?

Eller har potte str og begrensede omgivelser mest å si? Effektivt volum for plantene blir ca 48*59*160cm, satser på 4 planter i 11 L potter.

Hvor lenge skal de skal stå før de settes i blomst? Jeg tenker til de er 60-80 cm høye, eller er det mer snakk om dager?

Relativ fuktighet er jo også et parameter, kan ikke tenke meg at disse plantene fra naturen sin side hadde noe særlig fuktighet, bortsett fra monsun perioden.

Frøa ble hentet på høsten, og RF var kanskje 20-30% ikke peiling egentlig, men man måtte ca 1000 meter ned før det var morgen tåke og jungel feeling.

Så kanskje ikke denne "strain'en" ikke er så følsom på dette?

Hvordan finner jeg ut om det er en sativa eller inca?

Kan det ses på bladene e.l. ?

Siden de kommer fra ganske kjipe omstendigheter, regner jeg med at de tåler en støyt. De står i en såjord miks for øyeblikket. 60% såjord 30% sand(grov ca 0.7mm) 10% torv.

Planer om å gi dem litt næring i form av blomsternæring NPK 7-1-5 etter hvert. Er dette helt på tryne, eller kan det hjelpe?

Takk for svar

Mr Green

Tøft! at du fikk være med en gartner i Nepal og få lagd din egen charas som håndrullet hasj så fint heter. Håper å få oppleve noe sånn selv en dag.

Jeg tror du har fått en Indica-plante. Om det er ren indica eller en hybrid er ikke så godt å vite, men indica-dominert virker den i hvert fall å være. Det går jeg ut i fra siden den kun ble 2-3 meter høye utendørs, og at den var buskete\tettpakka i formen.

Planter utendørs blir alltid mye større enn innendørs, så du trenger ikke være redd for at de blir så store som 2-3 meter. Dog kan du oppleve strekk i plantene under dårlig lysforhold.

Merk at plantene vil bli alt fra 2-3 ganger større i blomstringsperioden, så jeg vil ikke ha ventet til de ble en meter høye før du setter de over i 12 timers syklus. Spesielt siden du har tenkt å dyrke inne i et kjøleskap? Om jeg har forstått det riktig har du 160 cm klaring i høyden? Vil tro et par uker med vegg er nok da. Noe mer så kommer du til å slite i høyden hvis du i tillegg nå gir de litt for svakt lys i starten som kan gi de litt strekk.

Bilder av frøene og også bilder fra Nepal hadde vært nice :)

Edit: Indica-planter har brede blader mens sativa har lange, tynne.

Edited by Mr Green
  • Like 1

Spliff Daddy

Utrolig bra tur, farta rund i 4 uker backpacking. Kjempe lett å få tak i godsaker. Noen steder vokste plantene så nærme veien at du kunne plukke fra taket på bussen;)

Tok noen bilder, slik at dere kan se bladene. Tynne eller breie?? Alt er relativt for en noob.

IMAG0352.jpg

IMAG0354.jpg

IMAG0351.jpg

Ser at det er noen "bobler/blemmer" aktig greier på bladet til høyre, hva er det??

Bilder av frø kommer seinere

Mr Green

Her var det ikke mye strekk, nei :) Det der er definitvt en indica-plante. Jeg tror ikke du kommer til å ha problemer med at den blir for høy for kjøleskapet heller etter å ha sett bildene. Du kan la den gå i noen uker til uten problem. Blir bra dette B)

Edited by Mr Green
  • Like 1

9022

Hvor lenge du lar de stå i vekst kommer jo også an på om du tenker prøve deg på LST, topping eller lignende for å redusere høyden - noe du bør vurdere. Det er overraskende enkelt.

Hvis de blir over 1 meter høye så tror jeg 200 watt CFL vil slite med å penetrere hele planten.

Så vidt jeg vet vokser det både Indica og Sativa i Nepal, men det kan sikkert andre mer om.

Spliff Daddy

Hvor lenge du lar de stå i vekst kommer jo også an på om du tenker prøve deg på LST, topping eller lignende for å redusere høyden - noe du bør vurdere. Det er overraskende enkelt.

Hvis de blir over 1 meter høye så tror jeg 200 watt CFL vil slite med å penetrere hele planten.

Så vidt jeg vet vokser det både Indica og Sativa i Nepal, men det kan sikkert andre mer om.

Har tenkt på LST eller ScrOG hvis det skulle ta helt av... hva gir best resultat / er enkelt å holde på med?

Dette er et førstegangs grow så ikke noe optimist på yield. Her er planen å lære mest mulig.

Eneste som er sikkert er at det er en CFL som skal følge kidsa frem til voksen alder.

Hvis de kommer så langt, tøft liv "in tha fridge" så hvem vet.

Spliff Daddy

Kan noen beskrive forskjellen på Indica og Sativa, sånn rent praktisk?

Røk, smak, lukt, forskjeller ol?

marlon_murray

sånn kjapt: indica= kjappere ferdig, og mer sove-stein, sativa= tar lengre tid for å bli ferdig og er mer le\tenke\gjøre ting-stein...

FenomenalClown

litt nysgjerrig på planta som er på det siste bildet.. hva skjer med at det ene bladet er krøllete?

Spliff Daddy

litt nysgjerrig på planta som er på det siste bildet.. hva skjer med at det ene bladet er krøllete?

Ikke peiling, alle forslag mottas med takk. Gitt dem vann, slått av lyset og forhåpentligvis er det ikke noe.

FenomenalClown

må si jentene så vakre og friske ut ellers:) har et par på lur her selv, og ho ene har 3-4 ganske krøllete blader så skal bli artig å finne ut hva det er for noe..!

bully

med tanke på høyden og at du skal bruke cfl så er lst er det beste for deg.

det er utrolig lett, du bare binder planta så den ligger nesten flatt med jorda.

bind den ned ut til kanten først også følger du bare kanten rundt, lønner seg og bytte til større potter underveis.

sideskudda binder du så de ikke skygger over noen andre også fordeler du de rundt etter hvor mye de har vokst, på den måten får du en heftig plante som får lys til alle blomstene sine!

kanskje litt dårlig forklart men bind den ned, se hva som skjer og bruk hodet så får du det sikkert til :D

Spliff Daddy

Er det ikke like greit å bruke Scrog metoden, tenker at det er lettere å få lagt ting flatt... Blomstene/skuddene vil vel gå mot lyset uansett?

Mr Green; kan du forklare litt nærmere hva som gjør deg sikker på at det er en indica-plante?

Har vært å sjekka ut noen bilder på nett, og det finnes planter som har mye smalere blader en disse.

takk for alle innspill

IBA

Tøft! at du fikk være med en gartner i Nepal og få lagd din egen charas som håndrullet hasj så fint heter. Håper å få oppleve noe sånn selv en dag.

er sånn uegrowere i norge har det hele høsten :P

Spliff Daddy

Lurer på hva de krølla bladene betyr?? Kan jo hende det er luft fuktighet???? Ser ut til at det bare er den ene som er påvirket.

Her er uansett noen bilder

IMAG0360.jpg

IMAG0361.jpg

IMAG0356.jpg

Skapet, ikke helt ferdig.... DIY lysarmatur skal kobles om og gjøres litt mer sikker. Koblingsboks er kjøpt inn og blir innstallert til uka.

Kullfilter ol. er på vei...... når begynner kidsa og lukte?

IMAG0363.jpg

Litt hvordan utviklingen går, 14 dager siden frø i dag. har vokst bra siste dager. :D

Lyset må flyttes hver dag, to siste dager har de voks nesten 7 cm.... halve total lengden....

Kan hende det blir et problem med plass :unsure:

FenomenalClown

Smalere (og lenger) blader = Sativa

Tykkere (og kortere) blader = Indica

FenomenalClown

forresten, hvis luftfuktigheten hadde vært problemet til krøllene, slik jeg ser det så ville vel alle blitt påvirket og ikke bare én?

bully

prøv deg gjerne på scrog men tror du vil få mye bedre utbytte med lst!

Spliff Daddy

forresten, hvis luftfuktigheten hadde vært problemet til krøllene, slik jeg ser det så ville vel alle blitt påvirket og ikke bare én?

Godt poeng, planten med krøllene er den som har stått nærmest vifta, kankje det er en faktor.

Flyttet planten vekk fra vifta, så se om det er noen bedring i morgen.

LST er notert, skal gjøre litt research på området. Men bare så jeg har fortstått opplegget, det er i utgangspunktet å bøye ned planten mest mulig for å få flest mulig blomster like høyt/ nærme lyskilden??

Kan noen linke bilder av en ren Indica og en ren Sativa?

Smot Poker

Pene jenter Spliff Daddy! Den ene planten med krøllene kan være to ting etter min erfaring. Det ene er temperatur og det andre er for mye nitrogen. Dette kan rettes med at du kjøper et digitalt termometer og setter pæra/reflektoren i passe høyde så det ikke blir for varmt. Det andre er at du skyller ut litt næring fra jorda med vann. Problemet med lukt vil du ikke merke noe spesielt med før du setter dem i blomst. Prøv å roter litt på plassering av plantene fra dag til dag når de står tett sammen.

Spliff Daddy

Pene jenter Spliff Daddy!

Takk takk, refererer til dem som Kidsa enn så lenge. Siden det er frø fra hentet fra Annapurna's villmark så kan det fort hende at det er noen boyz i gjengen. Satser på 4 jenter, skulle jo helst se at alle var jenter, men er optimist med erfaring.

Har jo testa mødrene til disse kidsa, men siden vi plukket frø til den store gullmedalje, må jo morplanten ha brukt energien på annet en THC?

Vil det da si at hvis dette går veien, kan produktet bli mer potent en hva morplanten gav? Uansett, noen liker mora og noen liker......

BTW Kan tenkes det er nitrogen, er ikke så fansy på vanninga enda, men sist vanning var halvfull med vann til andre planter.

NKP 7-1-5 de fikk da ca halv dose av hva de andre plantene får, kanskje ikke så bra det? :wacko:

Hvordan blir bladene av kryssninger? Og skjer det kryssninger i det fri? Eller må det litt human touch til?

Smot Poker

Godt du er optimist :) Håper det blir bare damer i den gjengen der. Ang hvor potent de blir, så vil de bli mer potent når det ikke er frø i planten. Vet ikke om du fikk testet det ute i villmarken?

Når det kommer til næring i så tidlig stadiet, så er det mer enn nok næring i jorda. Vent litt med å tilføre næring i vannet til plantene har vokst seg passe store og trenger ekstra tilskudd.

Uten at jeg skal si noe med 100% sikkerhet, så tror jeg mutasjoner og selvpollinering forekommer oftere ute i naturen enn kryss pollinering.

Spliff Daddy

Smot Poker; Så det du egentlig sier ar at det er gode muligheter for at Kidsa er en ren Indica strain.

Slik jeg har forstått dette er at en strain er mer en familie? Er det noen mulighet for å type-bestemme en bestemt type planter i en strain?

Vet ikke helt hva jeg snakker om her, men vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre :mellow:

Mødrene deres var godt over gjennomsnittet potent, men jeg er nok ikke så godt vant desverre. Har røyka endel hundrings greier og dette var en helt annen divisjon.

Det skal også sies at vi røyka weeden av noen også, kun soltørket en-to dager. Smakte ikke bra, men ble brukbart skakk, problemet var mer å klare å røyke det. River helt sinnsykt i halsen.

Hasjen vi var med mr farmerman å lagde var derimot det beste jeg har prøvd. Etter å ha rulla råvarene i mange timer endte vi opp med et kull svart modell-leire aktig produkt. (charas?)

Varme litt med lighter og den pulveriserte seg selv. Mr farmerman kunne ikke veldig mye engelsk, men tror han sa at kvaliteten var zero zero uten at jeg vet hva det betyr.

Etter førespørsel legger jeg med noen bilder av frøa. Ganske sinnsykt at disse små greiene er starten på 2-3 meter høye busker :blink:

IMAG0012.jpg

IMAG0013.jpg

Har ikke makro, så dette er så bra som det blir...

FenomenalClown

Smot Poker; Så det du egentlig sier ar at det er gode muligheter for at Kidsa er en ren Indica strain.

Slik jeg har forstått dette er at en strain er mer en familie? Er det noen mulighet for å type-bestemme en bestemt type planter i en strain?

Vet ikke helt hva jeg snakker om her, men vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre :mellow:

Er det "slag" du tenker på? Som f.eks white widow er både sativa og indica? I så fall vil jeg anbefale deg til å høre om mr farmerman om han er der..Eller, hva med at du døper henne?:)