Jump to content
DubBud

Usikker på kjønn?

Recommended Posts

Mr.Chalice

Jau :)

Kameleon

Etter å ha brukt to timer med google som referanser tror jeg at jeg har kommet frem til:

#1 Mann

#2 Dame

#3 Evenukk

#4 Dame

#5 Dame

#6 Mann

Men sikkert lett å se det man mest ønsker unsure.gif

Har bare så lyst å få det bekreftet før jeg kverker noen av dem. fear.gif

hva menes med "evenukk" ?

dante79

Hermis. ;)

• Like 1

Kameleon

første bilde: Er dette jente?

aG1EIDO.jpg

andre bilde: Er dette gutt?

obTf8mM.jpg

Edited by Kameleon

tricko

bilde nr 2 er i hverfall en gutt. :p

Cold Z

bilde nr 2 er i hverfall en gutt. :P

Bilde nr 1 er nok en jente da fordi den har ikke sånne baller på seg. ?

Edited by Cold Z

tricko

Nei, den viser ikke kjønnstegn enda, så er umulig å si! :p

Kameleon

åhh, trodde bare at du ikke klarte se hva kjønn det var. Håper ikke denne også blir gutt!! :/ Viss jeg tar stikling av den som ikke har fått kjønn, vil stiklingen bli det samme som moren blir eller blir det "ny sjangse" i med at moren ikke har fått kjønn?

Blåbær

åhh, trodde bare at du ikke klarte se hva kjønn det var. Håper ikke denne også blir gutt!! :/ Viss jeg tar stikling av den som ikke har fått kjønn, vil stiklingen bli det samme som moren blir eller blir det "ny sjangse" i med at moren ikke har fått kjønn?

Stiklingen får samme kjønn som morplanten. Men hvis "morplanten" er en han, er den altså en "farplante", Kan brukes hvis du skal fremstille pollen for å lage frø, men ubrukelig som morplante for å ta stiklinger av.

Cold Z

Stiklingen får samme kjønn som morplanten. Men hvis "morplanten" er en han, er den altså en "farplante", Kan brukes hvis du skal fremstille pollen for å lage frø, men ubrukelig som morplante for å ta stiklinger av.

det betyr altså at det var bestemt for lenge siden hva kjønn en plante blir. Selv da planten var ett frø, så var det bestemt i genene at når den spirer og blir stor så skal den bli en hannplante, uansett. Riktig?

Kameleon

Jeg tror den gutten er en hermis! Jeg tok stikling bare for å øve. Tok en stikling helt nederst på planten og det ser ut til å være jente. Kan planten være hermafroditt da? Eller skulle det vært jente tegn helt øverst på planten også, der som jeg tok bilde?

Blåbær

det betyr altså at det var bestemt for lenge siden hva kjønn en plante blir. Selv da planten var ett frø, så var det bestemt i genene at når den spirer og blir stor så skal den bli en hannplante, uansett. Riktig?

Ja, sånn har jeg forstått det.

Blant frøplanter snakker man om han- og hunplanter hos visse arter, såkalte tvebo-planter.
Særbu, tvebo eller diøci (adjektiv: diøcisk eller dioik) betegner fenomenet at frøplanter har atskilte hannlige og hunnlige planter og følgelig er blomstene enkjønnete. De vanligste alternativene er tvekjønnede blomster og sambu, men ulike andre fordelinger av kjønnsfunksjoner finnes også, f.eks. gynodiøci og androdiøci.
Eksempler på diøciske planter er einer, hamp, rød jonsokblom, misteltein, vier, molte og poppel.

Blåbær

Jeg tror den gutten er en hermis! Jeg tok stikling bare for å øve. Tok en stikling helt nederst på planten og det ser ut til å være jente. Kan planten være hermafroditt da? Eller skulle det vært jente tegn helt øverst på planten også, der som jeg tok bilde?

Hvis du skal ta en stikling for å finne ut kjønn, må den først få røtter og så må du sette den i blomstring med 12/12 lysperiode. Dette vil nødvendigvis måtte ta et visst antall dager/uker, så jeg forstår ikke hva du mener når du sier du har tatt en stikling som du mener er jente.

En hermafroditt er en hunnplante som har blitt stresset og derfor utvikler hannblomster, sammen med hunnblomstene, på samme plante. Den mest kjente grunnen til at dette skjer uten at man ønsker det, er at plantene i blomstringsfasen har blitt belyst i mørkeperioden. Noen planter kan bli hermafroditter bare på grunn av en liten lyslekkasje i dyrkerommet, mens andre er mindre sensitive. Hvis du tar stiklinger fra en hermie, vil de (såvidt jeg forstår) bli hunnplanter. Men de vil sannsynligvis ha stor sjanse for også bli hermafroditter, eller i alle fall veldig lett kunne bli det hvis de blir stresset. Førøvrig blir feminiserte frø laget nettopp ved at man fremprovoserer hermafrodisme på hunnplanter. Det er veldig delte meninger rundt dette og mange vil ikke ha noe med feminiserte frø å gjøre. ("Cannabis - Fra frø til plante, side 31 i min utgave.)

Jeg anbefaler deg heller å bruke energi på å ta stiklinger av "rene" hunnplanter og/eller dyrke frem noen gode frø, enn å bruke tida på en hermie!

Blåbær

For å følge opp denne litt: Når blomstene på hunnplantene kommer i kontakt med pollenstøvet fra en hannplante, blir planten befruktet. Den vil da sørge for neste generasjon, i form av befruktede "egg" eller frø. Jeg vet ikke om kjønnet blir "bestemt" på tilsvarende måte som hos mennesker (altså x+x eller x+y kromsomer for henholdsvis jente eller gutt), men vi kan altså sammenligne frøene med befruktede egg som alt er kjønnsbestemt. (Hunn-) Plantene vil produsere frø for både hannplanter og hunnplanter, akkurat som hos mennesker, da dette jo er nødvendig for å føre arten videre. Derfor vet vi heller ikke om det frøet vi har sådd vil bli en hunnplante, som vi ønsker, eller en hannplante, før den har blitt kjønnsmoden (eller vi har tatt en stikling og satt den til blomstring 12/12).

Når vi ønsker å unngå hannplanter (og hermafroditter) i grow'en, er det for å unngå at plantene åpner pollensekkene (på hannblomstene) og befrukter hunnblomstene. Når vi sørger for at hunnblomstene ikke blir befruktet, lager de ikke frø, men de bruker i stedet all sin energi i å utvikle blomstene. Blomstene blir ikke bare uten frø, men de blir også mye større og får en bedre (sterkere) virkning ved senere bruk!

Edited by Blåbær

Kameleon

For å følge opp denne litt: Når blomstene på hunnplantene kommer i kontakt med pollenstøvet fra en hannplante, blir planten befruktet. Den vil da sørge for neste generasjon, i form av befruktede "egg" eller frø. Jeg vet ikke om kjønnet blir "bestemt" på tilsvarende måte som hos mennesker (altså x+x eller x+y kromsomer for henholdsvis jente eller gutt), men vi kan altså sammenligne frøene med befruktede egg som alt er kjønnsbestemt. (Hunn-) Plantene vil produsere frø for både hannplanter og hunnplanter, akkurat som hos mennesker, da dette jo er nødvendig for å føre arten videre. Derfor vet vi heller ikke om det frøet vi har sådd vil bli en hunnplante, som vi ønsker, eller en hannplante, før den har blitt kjønnsmoden (eller vi har tatt en stikling og satt den til blomstring 12/12).

Når vi ønsker å unngå hannplanter (og hermafroditter) i grow'en, er det for å unngå at plantene åpner pollensekkene (på hannblomstene) og befrukter hunnblomstene. Når vi sørger for at hunnblomstene ikke blir befruktet, lager de ikke frø, men de bruker i stedet all sin energi i å utvikle blomstene. Blomstene blir ikke bare uten frø, men de blir også mye større og får en bedre (sterkere) virkning ved senere bruk!

aha ok da forstrår jeg det bedre. :D Har også hørt at temperaturen når plantene er på 3 og 4 bladparet er med på å avgjøre hva kjønn det blir.

Men et spørsmål er hva er det egentlig plantene bruker blomsten til? I med at når de ikke ble befrukta så bruker de all energien på å lage store blomster altså buds. Men hvorfor?

MagicDragon

Hvorfor?

To make people happy :p ;)

• Like 3

Kameleon

Hvorfor?

To make people happy :P ;)

tror plantene har en bedre grunn enn det for å lage blomst :PP

En blomst er en struktur hos blomsterplanter som inneholder plantens forplantningsorganer og som har som oppgave å besørge plantens seksuelle reproduksjon gjennom produksjon av frø.

Det er vell generelt for mange planter, men ikke cannabis fordi en cannabisplante kan ikke formere seg ved hjelp av blomster altså buds, men det er vel ikke sånn skikkelig blomst egentlig som kommer. Andre planter bruker vel blomsten til å spre pollen ved hjelp av bier osv tenker jeg.

Kameleon

Er dette en hermis eller en gutt som har begynt å åpne ballene? Viss noen av ballene har begynt å åpne seg, har den pollinert alle jentene i drivhuset mitt? Og de som ikke har vist kjønn enda kan vel ikke bli pollinerte?

ZLgM1KC.jpg

Blåbær

tror plantene har en bedre grunn enn det for å lage blomst :PP

En blomst er en struktur hos blomsterplanter som inneholder plantens forplantningsorganer og som har som oppgave å besørge plantens seksuelle reproduksjon gjennom produksjon av frø.

Det er vell generelt for mange planter, men ikke cannabis fordi en cannabisplante kan ikke formere seg ved hjelp av blomster altså buds, men det er vel ikke sånn skikkelig blomst egentlig som kommer. Andre planter bruker vel blomsten til å spre pollen ved hjelp av bier osv tenker jeg.

Men ikke cannabis? Som jeg skrev i et tidligere innlegg: "Når blomstene på hunnplantene kommer i kontakt med pollenstøvet fra en hannplante, blir planten befruktet. Den vil da sørge for neste generasjon, i form av befruktede "egg" eller frø."

Pollenet, et gult eller gulaktiv fint støv, kommer fra pollensekkene på hannplantens (eller hermiens) hannblomst. Cannabis formerer seg altså ved hjelp av blomstene, der hunnblomstene blir pollinert (befruktet) av hannblomstene. Pollenet kan spres på flere måter, også ved hjelp av insekter, og jeg regner med at dette skjer også med cannabis dyrket utendørs og i "vill" form.

Blåbær

Er dette en hermis eller en gutt som har begynt å åpne ballene? Viss noen av ballene har begynt å åpne seg, har den pollinert alle jentene i drivhuset mitt? Og de som ikke har vist kjønn enda kan vel ikke bli pollinerte?

ZLgM1KC.jpg

Uten tvil en hannplante. Det ser ikke ut til at pollensekkene har åpnet seg enda, men få den ut før de gjør det!

Kameleon

så jente planter bruker blomsten og det som er vist på bildet? Husker ikke navnet på det. Jeg trodde pollenet skulle treffe de hvite trådene for å befrukte planten.

Cannabis_female.jpg

@blåbær, du ser at hvertfall en har åpnet seg litt. like ovenfor skuddet som vokser mot venstre. Det kommer ut en slags stilk eller noe fra den. Regner ikke med at det har kommet ut pollen da. Har kasta planten nå :/

Blåbær

så jente planter bruker blomsten og det som er vist på bildet? Husker ikke navnet på det. Jeg trodde pollenet skulle treffe de hvite trådene for å befrukte planten.

Cannabis_female.jpg

@blåbær, du ser at hvertfall en har åpnet seg litt. like ovenfor skuddet som vokser mot venstre. Det kommer ut en slags stilk eller noe fra den. Regner ikke med at det har kommet ut pollen da. Har kasta planten nå :/

Det dette bildet viser, er jo hunnblomster! I motsetning til på forrige bilde. Hvis de to bildene er fra samme plante, er det en hermafroditt, men på det siste bildet ser jeg ingen hannblomster. Hvis det siste bildet er fra en annen plante, og den ikke har hannblomster, håper jeg ikke du har kasten den!

Ja, det er riktig at pollenet må komme i kontakt med de hvite trådene på hunnblomsten for at befruktning skal skje.

Hvis du ser på bildet som jeg sier er en hannplante, ser du at det er mange små "konglelignende" vekster. Det er hannblomsten med pollensekken. Til å begynne med kommer bare en, men snart former de en liten klase. Etter hvert pleier de å vokse ut på en liten stilk, men i begynnelsen mangler denne stilken. Jeg hadde en diger hannplante på mitt aller første forsøk på å dyrke for noen år siden, og jeg skal love deg at nesten hele huset etterhvert var dekket av fint, gult støv! Du merker det hvis de slipper pollen, men da er det jo også for sent for å hindre pollinering av hunnplantene dine.

Hunnblomstene med de to hvite trådene, kommer ut av en "sekk" som kan ligne på unge hannblomster før trådene kommer ut. Denne "sekken" får ingen stilk som hannblomstene gjør etter hvert, de sitter helt inntil stammen. Den første gangen kan det være litt vanskelig å skille mellom hun og han på førblomstene, og for noen planter tar det lenger tid før man ser tydelige tegn. Når du har vært igjennom det et par ganger, vil du raskt lære å se kjønnet tidlig på førblomstene.

For å presisere svaret på ditt siste spørsmål: Jeg ser bare to hunnblomter og dermed kan de ikke produsere pollen.

Edited by Blåbær
  • Like 1

Kameleon

det var et skikkelig svar ja! :D jeg klarer se forskjell på gutter og jenter da. Spørsmålet mitt var egentlig om pollenet befrukta hunnplantene på blomstene eller på den der hvite stilken som vokser opp, altså den som viser kjønn. Men svaret var visst at det var begge deler?

Den gutten min på bilde er en auto så den er ikke så stor, men jeg har en annen torup highland som er rundt 1,5m høy. Jeg skal få den i blomst for å se hvordan det fungerer :P Men den er flere mil fra damene mine da :)

• Like 1

Blåbær

Spørsmålet mitt var egentlig om pollenet befrukta hunnplantene på blomstene eller på den der hvite stilken som vokser opp, altså den som viser kjønn. Men svaret var visst at det var begge deler?

Ja, riktig begge deler! Den hvite "stilken", eller de tynne hvite eller sølvaktige trådene som man ofte kaller dem, er en del av hunnblomsten. De kan befruktes på førblomststadiet, men hvis en hannplante slipper ut pollen også veldig sent i blomstringen, kan hunnblomstene bli befruktet da også.

• Like 1