Jump to content
Stainless

led eller hps?

Recommended Posts

vin&grønt

hei jeg har tenkt og kjøpe inn en ny lampe så tenker eg og prøve meg på LED men er usikker for jeg har hørt så mye forsjeligt

http://www.hobbydrivhus.no/index.php?nr=90&case=4&id=369&idkategori=27&startrow=

denne her tenker jeg og kjøpe kansje eventuelt bruke 300w i steden for 240w LED

Ikke lett å bli klok på dette led hysteriet. Jeg skulle gjerne prøvd Led selv, men klarer ikke å finne en seriøs grow som kan bevise at det er mer effektivt enn hps.

Jeg var hjemme hos en som brukte 4 x 300w led. Jeg mistenker at det var samme panelet som du viser til på hobbyhus.

Problemet han hadde var at ledlampa måtte stå veldig nærme plantene og den spredde ikke lyset slik som hps. Hvis han hevet lampa så var det dårlig funk i lyset.Derfor nyttet det ikke å bruke mindre strøm for han måtte kjøre på med 4x 300w led for å dekke nesten like mange planter som han gjorde med to 600w HPs.

Nå er jeg overhodet ingen ledekspert så jeg venter til jeg ser en ledlampe som jeg er 100% sikker på at knocker ut HPS og da kommer jeg nok til å investere i et par led. Så mange har kjøpt Led som funker dårlig og derfor vil jeg vente til jeg vet hva jeg får. Finner du noe mener funker bra så gi oss en oppdatering :smokey:

En annen ting er at dette blå og røde lys må være skadelig for øynene. Etter 30 sekunder kikk i growrommet så jeg prikker i lang tid etterpå. Fikk da høre at led må slåes av før man kikker inn i rommet så da må man ha en annen pære og lyse opp rommet når man skal jobbe eller nyte synet av plantene.

Edited by vin&grønt

Stainless

tenker jeg skal teste led grow siden jeg alerede har en 400W hps lampe :) så i verste tilfelle får jeg bare kjøre den og inn og kjøre led + hps grow :D

Bozoman

Led funker bra, MEN du må passe på å få en LED lampe med 60 graders fokuserings vinkel og dioder må MINIMUM 1W. De fleste LED lamper på markedet har altfor stor spredning og altfor svake dioder. Det vil si at lampen ikke vil kunne gi den penetrasjons kraften som trengs fra ett vekstlys. De aller fleste LED lamper på markedet vil ikke kunne konkurrere med HPS eller MH, kansje ikke engang CFL med samme watt styrke. Gode LED lamper koster flesk. Jeg har personlig sett gode resultater med LED, både i kultivering av cannabis og koraller i 60cm dypt vann. Hvis du vil prøve noe annet så er t5 lysrør med gode individuelle parabol reflektorer ett veldig effektivt alternativ. HPS or MH vil være bedre en alt annet en en veldig god LED lampe på samme watt styrke.

Stainless

Led funker bra, MEN du må passe på å få en LED lampe med 60 graders fokuserings vinkel og dioder må MINIMUM 1W. De fleste LED lamper på markedet har altfor stor spredning og altfor svake dioder. Det vil si at lampen ikke vil kunne gi den penetrasjons kraften som trengs fra ett vekstlys. De aller fleste LED lamper på markedet vil ikke kunne konkurrere med HPS eller MH, kansje ikke engang CFL med samme watt styrke. Gode LED lamper koster flesk. Jeg har personlig sett gode resultater med LED, både i kultivering av cannabis og koraller i 60cm dypt vann. Hvis du vil prøve noe annet så er t5 lysrør med gode individuelle parabol reflektorer ett veldig effektivt alternativ. HPS or MH vil være bedre en alt annet en en veldig god LED lampe på samme watt styrke.

vil du anbefale den LED lampen her:

http://www.hobbydrivhus.no/index.php?nr=90&case=4&id=369&idkategori=27&startrow= ?

i følge det eg reigna ut vis eg gjore det riktig har den 3w per diode, men vett ikke noe om "grader fokuserings" delen :P

Bozoman

Lite info om spesifikasjoner på den lampen. Personlig ville jeg ikke brukt den til noe annet en stiklinger og små kloner i alle fall. 3W dioder er jo godt med kraft, men hvis diodene sprer lyset over 105 graders vinkel så mister du det meste av lyset. Vet bare om en LED produsent som er spesielt tilpasset cannabis og det er Hydro Grow. Det har vært en del gode sammenlignings tester på forskjellige forum som viser gode resultater fra denne produsenten, men du vil nokk måtte bruke omtrent samme watt styrke for å få like gode resultater i blomstrings fasen som en MH eller HPS lampe. Jeg ville ventet noen år før jeg kastet meg på LED bølgen. Marine akvarie hobbyen har kommet mye lengre en gartneri hobbyen i effektiv bruk av LED. LED ser veldig bra ut i teorien, men i praksis så viser det seg at teknologien fremdeles er dårlig utnyttet. Stort potensiell, men lite forståelse av hvordan dette skal utvikles. Det er stor forskjell på LED lamper, og de som driver vitenskapen er selskapene som lager de dyre lampene. Billige, ofte Kinesiske, kopier lover de samme resultatene, men har vidt forskjellige lamper og manglende teknologi og kunnskap. Har selv fryktelig lyst på ett godt LED lys, men det hjelper lite å kaste masse penger på noe som ikke virker. Jeg sier ikke at den lampen du linket ikke virker, men jeg ville vært svært skeptisk. Leit deg frem til sammenlignings tråder på forskjellige forum hvor de sammenligner spesifikke LED lamper mot HPS og MH lamper. Du vil lære mye av det.

vin&grønt

vil du anbefale den LED lampen her:

http://www.hobbydrivhus.no/index.php?nr=90&case=4&id=369&idkategori=27&startrow= ?

i følge det eg reigna ut vis eg gjore det riktig har den 3w per diode, men vett ikke noe om "grader fokuserings" delen :P

Tror den lampa har 1 w dioder. Spredningen vet jeg ikke noe om, men den er en kinakopi. Jeg ville heller brukt denne med 3w, men da blir prisen mye høyere og det er forsatt en kinakopi.

http://www.hobbydrivhus.no/index.php?nr=90&case=4&id=370&idkategori=27&startrow=

Stainless

Tror den lampa har 1 w dioder. Spredningen vet jeg ikke noe om, men den er en kinakopi. Jeg ville heller brukt denne med 3w, men da blir prisen mye høyere og det er forsatt en kinakopi.

http://www.hobbydrivhus.no/index.php?nr=90&case=4&id=370&idkategori=27&startrow=

satt og vuderte meg denne her og http://www.hobbydrivhus.no/index.php?nr=90&case=4&id=267&idkategori=27&startrow=

Ufo led har jeg hørt er veldig mye bedre enn panel

morningsmannen

Dissa panelene er nok de nyeste på markedet idag med siste teknologi LED spes for dyrking.

fiksa link

Edited by morningsmannen

Stainless

Dissa panelene er nok de nyeste på markedet idag med siste teknologi LED spes for dyrking.

fiksa link

UFo led

morningsmannen

Du kaster rett og slett kronene dine i dass dersom du kjøper den ufoen der.

Bozoman

Morningsmannen traff spikeren på hodet x2. Utenom HydroGrow sine LED paneler er det ikke mye som er verdt pengene med tanke på vekst. De er VELDIG effektiv i vekstfasen selv om de vil ikke være like effektiv i i blomstrings fasen som en HPS eller MH lampe. Watt for Watt kanskje. Kan nevne noen til hvis du driver med saltvanns akvarie, men i denne hobbyen så er det fremdeles labert. UFO er ikke brukbart. Da er CFL bedre. Ikke kjøp kinesiske kopier. Det er dyrt boss.

• Like 2

Stainless

Morningsmannen traff spikeren på hodet x2. Utenom HydroGrow sine LED paneler er det ikke mye som er verdt pengene med tanke på vekst. De er VELDIG effektiv i vekstfasen selv om de vil ikke være like effektiv i i blomstrings fasen som en HPS eller MH lampe. Watt for Watt kanskje. Kan nevne noen til hvis du driver med saltvanns akvarie, men i denne hobbyen så er det fremdeles labert. UFO er ikke brukbart. Da er CFL bedre. Ikke kjøp kinesiske kopier. Det er dyrt boss.

hum, vel jeg har hørt av folk eg kjenner som har sett UFO led i bruk fungere veldig bra. men jeg blir ikke klokere av og bare spøre jeg får heller teste og se selv :P

buska

hum, vel jeg har hørt av folk eg kjenner som har sett UFO led i bruk fungere veldig bra. men jeg blir ikke klokere av og bare spøre jeg får heller teste og se selv :P

Ville vel lytta litt på hva Bozoman sier før du spenner flere tusen på den ufo. Og som du selv sier det er mye forvirrende informasjon om LED.

Det vises også til flere grow hvor man påstår å ha grodd under LED, skal man tro alle disse? eller kan noen av disse growene være isenesatt som ett ledd i markedsføring av LED?

Uansett tror jeg det er litt for tidlig i utviklinga enda for å investere i LED, da det er alt for dyrt og ikke ferdig utviklet for den vanlige mann på gata enda :)

edit

Jeg har jo også sagt tidligere i en tråd at jeg skal spise hatten min om det blir 2g prw med LED. Det er tråder på folk som viser til dette, men jeg er tvilsom, men har i det siste satt meg bedre inn i LED og ser det er helt sikkert noe som kommer i fremtiden :rolleyes:

Edited by buska

10µg

Jeg har prøvd ut billigste 90 og 300W UFO, de fungerer ok til vekst, men går fort i stykker, er vanskelige å reparere og støyer masse. En LED lampe som kan konkurrere i driftstid og resultat pr. i dag koster fortsatt ca. det tidobbelte av en HPS.

Bilde av en 170W LED lampe med CREE dioder som kanskje tilsvarer en 250W HPS, med en prislapp på >10000:

nvw6m8.jpg

Stainless

Ville vel lytta litt på hva Bozoman sier før du spenner flere tusen på den ufo. Og som du selv sier det er mye forvirrende informasjon om LED.

Det vises også til flere grow hvor man påstår å ha grodd under LED, skal man tro alle disse? eller kan noen av disse growene være isenesatt som ett ledd i markedsføring av LED?

Uansett tror jeg det er litt for tidlig i utviklinga enda for å investere i LED, da det er alt for dyrt og ikke ferdig utviklet for den vanlige mann på gata enda :)

edit

Jeg har jo også sagt tidligere i en tråd at jeg skal spise hatten min om det blir 2g prw med LED. Det er tråder på folk som viser til dette, men jeg er tvilsom, men har i det siste satt meg bedre inn i LED og ser det er helt sikkert noe som kommer i fremtiden :rolleyes:

det er sant at jeg kansje ikke burde bruke alle penga med en gang, men jeg er lei av og få forsjelige svar over alt. jeg har nå hps lampe og de pengene som skal til led er egentli penger som "ikke er brukt for" så tenker eg kan like så godt teste det. har en ekstra 400w hps liggende.

10µg

det er sant at jeg kansje ikke burde bruke alle penga med en gang, men jeg er lei av og få forsjelige svar over alt. jeg har nå hps lampe og de pengene som skal til led er egentli penger som "ikke er brukt for" så tenker eg kan like så godt teste det. har en ekstra 400w hps liggende.

Var i samme situasjon da jeg startet opp, kjøpte led lamper i tillegg selv om jeg allerede hadde en HPS, fant ut første sommeren i ettertid at de pengene hadde vært bedre investert i en vannkjøler.

morningsmannen

Du burde i det minste sette deg ned og lære litt om LED, før du legger tull i handlekurven. Det som er relevant er at forholdene skal være optimale for dyrking av Cannabis. Elementer som spiller inn er da bl.a Watt, fargespekter, refleksjon og penetrerings-kraft/lysintensitet.. (lumen)

Tips fra folk med erfaring er nok det beste å ta til seg i dette tilfellet, Stainless. Donér heller kr dine til Norcan! :smokey:

• Like 1

vin&grønt

det er sant at jeg kansje ikke burde bruke alle penga med en gang, men jeg er lei av og få forsjelige svar over alt.

Ta heller å studer de filmene som ligger ute om f,eks ufo. Du vil se at disse ufoene ligger tett over plantene og hvis du skulle ha led som dekker like mye som en 600w så måtte du ha mange ufoer. Antagelig en til hver plante.

Legg også merke til det Buska sier om at mange av filmene som roser Led ofte har intereser å selge Led og siden mange som importerer disse sitter med ubrukelige Led så gjør de alt mulig for å selge dem ut.

Legg også at merke til at de fleste som skryter av mer yield bruker andre planter enn cannabis. Det går ikke å sammenligne cannabis med andre blomster da cannabis trenger enormt mye mer lys for å få noe størrels på budsa.

Legg også merke til at mange klager over kvaliteten og at de ryker veldig fort selv om de skal vare en "evighet". Jeg leste et sted at selv om Led diodene skal vare lenge så ryker vifter, kort og andre deler. Og det går ikke på på samme garanti som diodene.

Ta en telefon til en av gartnerskolene og spør hvorfor de ikke har byttet ut de "gamle" HPS lampene med nye LED hvis de kan spare penger på strømutgiftene, men de kommer til å svare akkurat det som medlemmene svarer deg nå.

Jeg snakket også med en gartner som hadde fått stjålet alle HPS sine fra drivhuset og selv om han fikk dekket det på forsikringen så var han ikke innterresert i å bytte til Led da det ble altfor dyrt og lite effektivt og han dyrka stort sett julestjerner som ikke på langt nær trenger så mye lys som cannabis.

Det blir selvfølgelig vanskelig å ta standpunkt etter å ha sett så mye LED videoer på youtube, men gå litt i dybden. Sjekk hvor mange planter de dekker og hvor nærme de står. Prøv å sjekk litt rundt disse menneskene som skryter av LED. Hvilken erfaring har de fra HPS og marijuana dyrking. Sjekk også samme folk opp på f,eks facebook og se om de er venner med den lokale growshoppen også videre. Det er forsatt lett å være skeptisk selv om det bare er et tidsspørsmål før det kommer noe lys som kan knocke HPS. Når de første dataene kom, altså før windows kom så sa alle til meg at jeg burde bruke data til jobben for å gjøre det lettere. Jeg drev da å booka turneer til band og turreiser. Det ble ikke lettere i det heletatt når man skulle bruke dos systemet til og operere enn treig maskin med 25mb hardisk. Det var mye lettere å bruke hodet og huskelapper og PCen ble stående å samle støv.

Det tok mange år før man kunne bruke en data for å gjøre jobben enklere selv om mange datafrelste mener det var tid for å anskaffe seg PC.

Slik er det med LED også. Ta deg litt tid. Kjøp deg annet utstyr som kan forenkle growen og øke yielden din og så kjøper du deg led når tiden er inne. :smokey:

• Like 2

Stainless

da får jeg heller invistere pengene i den andre 600w cooltube hpsen med digital ballast ^^ koster mindre og :D

• Like 2

marlon_murray

klokt valg

Kong1

Fant en annonse i High Times hvor de reklamerte med en ny LED.

Sjekk ut, www.haightsolidstate.com

morningsmannen

Fant en annonse i High Times hvor de reklamerte med en ny LED.

Sjekk ut, www.haightsolidstate.com

Et av deres 4 produkter:

Haight Solid State PPF-800 LED Grow light

180W LED Grow Light

The ideal size for both vegetative growth and flowering of full sun loving plants

Covers up to 4x4 ft

31 - 6W wide beam LEDs

Red, blue and white LEDs for a complete full spectrum

Separate High/Low power control for blue/white and red

120V indoor use only

15 x 20 x 1 inch

3.5 lbs

1 year limited warranty

Designed in the USA

Patent Pending

Det gir alt for lite teknisk info til at jeg ville handla ihvertfall. Og man må ha en omformer.

Ingen vifter? whaat.

Kong1

Et av deres 4 produkter:

Haight Solid State PPF-800 LED Grow light

180W LED Grow Light

The ideal size for both vegetative growth and flowering of full sun loving plants

Covers up to 4x4 ft

31 - 6W wide beam LEDs

Red, blue and white LEDs for a complete full spectrum

Separate High/Low power control for blue/white and red

120V indoor use only

15 x 20 x 1 inch

3.5 lbs

1 year limited warranty

Designed in the USA

Patent Pending

Det gir alt for lite teknisk info til at jeg ville handla ihvertfall. Og man må ha en omformer.

Ingen vifter? whaat.

Mr. Kritisk? :P

Sjekk ut faq'n deres for mer info.

10µg

2qsb85d.jpg

Det ser jo ganske stilig ut, men hvorfor har de valgt å bruke matt plexiglass foran pærene?