Jump to content
Sign in to follow this  
Maximus

Trimming av vifteblader ved LST

Recommended Posts

Maximus

Lurte litt på dette ang å ta bort vifteblader som er i veien for sideskudd.

Har begynnt med LST på noen rakkere jeg har som skal bli mødre, og noen, eller, en del vifteblader er ganske i veien. Har egentlig kvidd meg for å kutte av noe som helst til nå, men den ene er så stor at jeg kan ta 8-10 kloner så jeg må snart kutte i den uansett :P Det jeg lurte på var egentlig om noen har en formening om hvor intensivt en kan trimme? ett bladpar annenhver dag, eller er det bare å hogge løs? Er litt redd for stress og sånne ting. Kjedlig å få en hermie-mamma :wacko:

min første post btw, wee :D (tar en trekker for å feire)

Vwavbitte

velkommen velkommen :smokey:

siden du posta for så lenge siden er vel ingen hjelp relevant mer. hvordan gikk det å trimme bladene? hvordan står det til med big mama'?

jeg synes denne guiden fra icmag om topping, fiming, lst, sogging, scrogging, supercropping og andre ogg/ppinger er helt genial. i illustrasjonen om lst fjerner haun vifteblader som ellers ville fått lite lys og gjør det i en fei får jeg inntrykk av. er det ikke bedre å utsette damen for en "intensiv" "sjokkbehandling over kort tid enn å utsette henne for langvarig småtortur (som å fjerne et vifteblad om dagen el l.)?

Vwavbitte

nå har jeg lest litt om pruning i den guiden jeg linka til og haun anbefaler forsåvidt å trimme planten gradvis utover i blomstringsperioden enn å snautrimme hele planten i en fei. (man kan vel fint trimme også i veggefasen?) noe interessant haun blant annet skriver her er at litt stress kan bidra til å øke potensen.

Another thing to keep in mind is that there is a hormonal response in plants to being wounded. This includes a growth inhibitor called jasmonic acid. It tells the plant to favor defense over growth. The more you remove at any given time, the greater the response. This translates into stunted growth in extreme cases. It is therefore wise to trim the plants gradually throughout flowering, instead of removing all the growth at once. This hormone also plays a part in regulating the formation of trichomes, and that is probably why a little bit of stress is thought to increase potency. There is however a difference between stress and torture, a healthy plant will always produce more bud than a plant that has been severely handicapped.

• Like 2