Jump to content
untitled85

LED freaks eller LED mirakler?

Recommended Posts

Jonny Grownow

Typiske LED-lys i salg i dag, med "litt blått og rødt, kun det planten trenger!" er dritt.

Det er først i senere tid at LED-designere har skjønt at de trenger bredere spektrum.

Fra NASA selv (min uthevelse):

"

The addition of 24% GREEN light (500–600 nm) to red and blue LEDs enhanced the growth of lettuce plants compared with plants grown under cool white fluorescent lamps

"

Så LED er bra, men ikke alene.

Er veldig skeptisk til at planter som har gjennomgått evolusjonen på jorda ikke skulle være optimalisert til å bruke lyset vi har utendørs (som selvfølgelig har grønt i seg også, sammen med mye annet).

NB: er mulig det har kommet et bra LED-oppsett som funker i dag, jeg har ikke fulgt med.

Som seedman sier, så er det nok en veldig utvikling i LED-markedet, ser at lampen jeg bestilte har disse lysfordelingene; 75% Red, 10% Blue, 15% Green

Hightower

Som seedman sier, så er det nok en veldig utvikling i LED-markedet, ser at lampen jeg bestilte har disse lysfordelingene; 75% Red, 10% Blue, 15% Green

Men stemmer det? Personen som driver den siden svindler folk, er jo en hel advarsel tråd (link) med masse info litt lenger opp her.

Jeg ville ihvertfall ikke bestilt noe fra en svindler... som folk har advart mot

Google hydrogrowled scam...

• Like 3

Jonny Grownow

Men stemmer det? Personen som driver den siden svindler folk, er jo en hel advarsel tråd (link) med masse info litt lenger opp her.

Jeg ville ihvertfall ikke bestilt noe fra en svindler... som folk har advart mot

Google hydrogrowled scam...

Jeg vet, men jeg såg det etter jeg hadde bestilt...

vin&grønt

Svært få som ønsker å oppdatere en ledgrow når forventningene ikke blir som ønsket. ;)

• Like 2

buska

Svært få som ønsker å oppdatere en ledgrow når forventningene ikke blir som ønsket. ;)

Syns det er leit folk bruker penger på stort sett driit, nå det finnes hps som garantert git 0,5 pr.w og opp til 0.8.. :redeyes:

LegalRegal

Tenkte jeg skulle bare legge til:

Corporate Address

HGL Technologies

14955 Tulipland Ave

Santa Clarita, CA 91387

United States

Tatt fra: http://www.hydrogrowled.com/ContactUs.aspx

Om man gaar paa google maps (ogsaa streetview) paa den adressen havner man midt i ett bolig stroek. Virker ikke veldig "corporate".

Vet ikke hva det indikerer... Men dette ringer i min "scam bjelle"

Blir uansett interessant aa se hva det blir til!

Lykke til!

-LegalRegal

Edited by LegalRegal

tdog

Syns det er leit folk bruker penger på stort sett driit, nå det finnes hps som garantert git 0,5 pr.w og opp til 0.8.. :redeyes:

Jeg fikk 0,49 gpw tørt på min første grow. 10 planter (ja, vet det er altfor mange) under 1x 135w ufo led (kun blå og rød). I jord & kun organisk gjødsel. Pågående grow (snart ferdig) er 6 planter under 2x 135w og forventer omtrent samme resultat. Budsa er betraktlig større denne gangen :redeyes:) . Kommende runde blir spennede da jeg nok får plass til 12x planter under disse lampene.. Går utfra at 0,8 er innen rekkevidde relativt enkelt.

Min oppfatning er at LED er bra, svært bra. Sparer strømutgifter betydelig, minsker avtrykket, aldri problem med varme, osv osv. Kan ikke skjønne annet enn at HPS er blitt moden for museumet hvis jeg på første forsøk får 0.5 gpw?! Hadde i tillegg problemer med spinnmidd og enorme mengder fluer, noe som er fraværende denne gangen.

Noen andre som har tilsvarende erfaringer med LED?

• Like 1

marlon_murray

Jeg fikk 0,49 gpw tørt på min første grow. 10 planter (ja, vet det er altfor mange) under 1x 135w ufo led (kun blå og rød). I jord & kun organisk gjødsel. Pågående grow (snart ferdig) er 6 planter under 2x 135w og forventer omtrent samme resultat. Budsa er betraktlig større denne gangen :redeyes:) . Kommende runde blir spennede da jeg nok får plass til 12x planter under disse lampene.. Går utfra at 0,8 er innen rekkevidde relativt enkelt.

Min oppfatning er at LED er bra, svært bra. Sparer strømutgifter betydelig, minsker avtrykket, aldri problem med varme, osv osv. Kan ikke skjønne annet enn at HPS er blitt moden for museumet hvis jeg på første forsøk får 0.5 gpw?! Hadde i tillegg problemer med spinnmidd og enorme mengder fluer, noe som er fraværende denne gangen.

har du noen bilder? :rolleyes:

SixIxIx

Synes du går litt hardt ut her, nok et medlem i LED-kulten?Hvorfor er det så spesielt å få 0.5 gpw på første forsøk, og hvordan kan dette gjøre HPS moden for museum? Det er jo ikke akkurat som om 0.5 gpw er uhørt for førstegangsdyrkere med HPS heller?

Grunnen til at du slipper problemer med varme er fordi du har lite lys. Hadde du hatt et 400W eller 600W LED-panel hadde du nok produsert litt varme du også. Jeg sier ikke at det er like ille som HPS, men det må jo være en grunn til at så mange av de større panelene kommer med vifter? Tror også noe av grunnen til at du slapp problemer med spinnmidd og ekstreme mengder fluer kan være lite lys, og dermed lite varme. Det er uansett ikke slik at spinnmidd og masse fluer er en regel når du dyrker under HPS, ser ikke helt hva du prøver å si her.

Synes det er litt selvmotsigende å snakke om sparte strømutgifter når man samtidig bruker gram per watt i argumentasjonen din. Prisen på strøm er vel den samme uavhengig om man bruker LED eller HPS? Hvordan sparte du strømutgifter ved å gå for LED vs HPS?

Hvor mye har du betalt for lampene dine? Du kan kjøpe LED for 1500 kr, så kan jeg kjøpe HPS for 1500 kr. En 600W HPS fra 1200 til 1500 kroner kan med utgangspunkt i dine 0.5 gpw produsere 300 gram. En 90W UFO til 1500-ish vil selv med 1 gpw produsere kun 90g.

Sett opp 2 x 600W HPS, en til vegging og en til blomst. La disse stå og dure 24/7 i et helt år med kontinuerlig produksjon. Ta utgangspunkt i at man høster annenhver måned, altså 6 høstinger pr år. Med 0.5 gpw vil dette bli 1.8 kg pot. Hvor mange kroner må man bruke på LED-lys for å få 1.8 kg per år? Du kan jo kjøpe 2 stk 520W 336X-PRO Extreme LED Grow Light (!!!) fra hydrogrowled.com. De koster bare 2000 dollar pr stk. Hvor er da poenget med LED? Har du egentlig lest hele denne tråden? Det er mange gode argumenter mot LED her, argumenter som de fleste LED-tilhengere av en eller annen mystisk grunn ikke har fått med seg. Hvis LED er så ufattelig bra må det vel finnes bevis? Vis meg en grow hvor man har oppnådd samme resultat som med HPS uten at man har brukt en formue på LED-paneler, så skal jeg også bytte.

• Like 4

pompel&pilt

Jeg hiver meg ut i denne stormen; :clown:

Jeg har aldri testa LED til grow. Jeg vet bare at en lommelykt med en 3w LED funker bedre enn en lommelykt med 3w glødepære, selv om det ikke har noe med dyrking å gjøre.

Men jeg satte sammen et teoretisk eksempel, som jeg tror gir et godt teoretisk overslag, det ble nevnt 1g/w på LED og 0,5g/w på HPS. For freds skyld har jeg tatt med 1/1 og 0,5/1 også.

Jeg har lagt inn innkjøpspris på begge deler, samt 3 ekstra pærer til HPS for å få levetiden opp i 59 blomstringsperioder på 10 uker hver(nesten samme som levetiden på LED) Det er ikke tatt hensyn til vekst, her går vi ut fra at de kommer som klare stiklinger med røtter å det hele fra en annen planet :clown:

Det er heller ikke tatt hensyn til antall planter, kun "gram pr watt". Så tror eksemplet på bildet burde bli nok så godt grunnlag. Har satt strømprisen til 1kr/kW(totalt, inkl nettleie osv) og en gate verdi på 100kr/g.

PS: Ja, strømpris og gateverdi varierer, men det vil fortsatt gi samme resultater ang "vinner" selv om kostnader/gevinst endres litt, så ikke gidd å klag på at strømprisen hos deg er såså mye, og gateprisen er såså mye, det er et teoretisk eksempel, har du et problem med det, ikke åpne bildet.. :rolleyes:

Ellers får jeg bare håpe det er uten store feil eller mangler... :smokey:

gallery_9277_340_59152.png

vin&grønt

Ikke så vanskelig å sette opp et regnestykke med flere variabler for led og hps, men skal man gjøre det riktig må man også ta med innvesteringskostnader og da blir regnestykket annerledes så lenge led koster ca 4 ganger så mye som hps. Kjøper du 20 stk hps så koster det da 30 000kr men skal du ha 20 stk led så er du oppe i 110 000 kr og det blir da større kostnader ved å investere 80 000 mer fordi at du må investere de pengene i dag og verdiene på pengene er en helt annet enn det er i dag enn det vil være om 10 år. Du må derfor ha med kostnadene ved å bruke pengene i dag eller spre de på mange år. Akkurat som du skulle kjøpe en eiendom.

Likevel så er det ikke i regnestykket ditt som tvilen ligger. Tvilen er hele tiden om det finnes seriøse growlog som beviser at led grow er bedre enn hps.

• Like 2

SixIxIx

Alle sier LED har blitt så mye bedre i det siste, men jeg synes det virker som om folk prater om de samme dyre lampene nå, som for et par år siden. LED kommer uansett til å utvikle seg mye fremover, det er det liten tvil om. Akkurat derfor er det pointless å argumentere med levetiden på et LED-panel. Det blir like dumt som å argumentere med levetiden til en RAM-brikke eller en mobiltelefon. Det hjelper lite om det holder i 100 år, hvis det er utdatert på 2.

Frem til en bra 600W LED kommer ned på samme prisnivå som en bra digital 600W HPS/MH/whatever med god reflektor, er det opplagt hva som er det mest fornuftige valget for folk flest. Man får bra yield og kvalitet, innkjøpskostnaden er relativt lav, og i stedet for å betale skjorta for lang levetid kan man heller bytte pærer et par ganger i året for en billig penge. Dermed tar man også høyde for utviklingen på pærefronten, samt at man har muligheten til å bytte til egnede pærer ved vegging/blomstring.

• Like 3

bartholomew

LED er ubrukeligt så lenge man har under 3w pr diode først da kan det begjunne å bli brukbart man må kjøre scrog for å utnytte de, men til dags dato hørrer det hjeme på boss fyllinga.

Eg hadde skrøyta over led hadde eg brukt 12k på en lampe som er mindre en midelsmådig.

Men verden går fram over så der er ingen tvil om at LED kommer til og bli mye bedre en hps og 1/3 av prisen di er nå.

Men sånt som det er nå så har di rett og slett prist seg selv UT

Men dette er mit syn på saken

sexytimes

Leste hele posten i ett forsøk på kjapt å oppdatere meg på hva som er best, men fortsatt like blank. (Med en bitteliten knapp på HPS siden det virker m er "naturlig")

Hele greia minner mistenkelig mye om den evige pc vs mac diskusjonen. :smokey:

• Like 2

SixIxIx

Da tror jeg du bør lese hele greia en gang til :) hps gir mest for pengene, med gram pr watt som målestokk tilbyr LED lite som forsvarer den enormt mye høyere prisen :) pc vs mac er i mine øyne en dårlig sammenligning, med mindre du mangedobler prisen på appleproduktene.

Edited by SixIxIx

Kirby

Ser noen nevner grønt lys her på LED lysene sine?

Correct me if I'm wrong, men er det ikke slik at grønne planter ikke tar til seg grønt lys? Er det ikke derfor man kan kjøpe grønne pærer for å se når det for eks er natt for plantene? Hvorfor legger dem da til 15 % grønt lys? Hmmmm....

Jeg tror LED er best for små plasser atm, for eks et skap fra ikea, telt på 60x60 e.l.. HPS blir også altfor varmt i små rom... Men i et telt på 1x1 og større så har ikke LED noen sjanse til å konkurrere med HPS i både pris og avkastning.... Får vente et par år til, da kommer LED for fullt tenker jeg :)

Kirby

• Like 1

alfal

Hei jeg er en ny bruker på forumet,har drevet litt med dyrking tidligere og nå tenkte jeg og oppta gamle kunster og da tenkte jeg og bruke led.

Ser det er mange som er negative til led og spør etter bilder og tester,her har dere en link med grundig testing av led lys http://www.ledgrow.eu/ ..

Tidligere så brukte jeg lysrør 120cm samme type som finnes i tak i matvarebutikker som Rema1000 og Kivi det jeg slet litt med da var at det var dårlig med skudd nederst på plantene,så da skaffet jeg 2 ekstra lysrør til å ha under plantene og da vart det veldig bra,synd jeg ikke har noen bilder men det såg ut som planten var full av topp-skudd.

Totalt hadde jeg 4 rør tror det var 58w(viss jeg husker riktig) per rør pluss over lysene hadde en hjemmelaget aluminium skjerm i høyglans på ca 2x1m.

Så denne gangen blir det led med under-lys.

The truth about LED grow lights

When choosing a suitable LED grow light customers often find that there is a lot of conflicting information with regards to different wattages, colour spectrums, different sized LED's and seemingly overly optimistic estimations of the equivalent output CFL / HPS / HID lighting solutions. The choice can be simplified a great deal with just a small amount of knowledge which is outlined below.

What type of lights do plants need to grow?

This question is really the most important issue to bear in mind when comparing different types of grow lights. Traditionally light bulbs have been measured in terms of Lumens. Lumens is a measurement of VISIBLE light to the human eye and the higher the Lumens rating on a light bulb the brighter the light will appear to the human eye. When thinking about the lighting needed to grow plants one needs to gain an understanding of what types of light plants respond to. Traditionally the solution has just been to use the most powerful HPS / HID lights which although effective only have a small percentage (15-30%) of their actual output in the correct spectrum for plant growth. One of the key advantages to LED lighting is that the wavelength of the LED can be specifically manufactured to coincide with the wavelengths that plants require to grow. This means as well as being more efficient at converting electricity to light in absolute terms LED's used for growing can also be refined only to produce the spectrum of light which the plant will use to grow. This means that watt for watt LED can be 15 times more efficient than HPS / HID lighting at producing growing light for plants. This means less heat, and less electricity costs.

Below is a chart of the plant growth plotted against light wavelengths. From this chart it is possible to see which wavelengths of light will produce growth in plants and then it allows us to make up a specification of LED light which outputs only the light at the wavelengths which are useful for plant growth for the maximum growth potential. Below is a break down of the different wavelengths of light and the effect each one has on plant growth.

The Peak growing wavelengths for plant growth occur at 425nm and 460nm and again at 640nm and 670nm. To get maximum plant growth it is ideal to target any lighting specifically around these frequencies. Any lighting out side of plant growth frequencies can actually be damaging to the plants as described in the data below. The wavelengths of light are on the bottom scale and the plant growth repsose is charted in the vertical axis (higher numbers on vertical axis = better growth as measured by chlorophyll production)

How the Sunlight Effects Plant Growth

plantimage2.jpg

200 - 280 nm UVC ultraviolet range which is extremely harmful to plants because it is highly toxic.

280 - 315 nm Includes harmful UVB ultraviolet light which causes plants colors to fade.

315 - 380 nm Range of UVA ultraviolet light which is neither harmful nor beneficial to plant growth.

380 - 400 nm Start of visible light spectrum. Process of chlorophyll absorption begins. UV protected plastics ideally block out any light below this range.

400 - 520 nm This range includes violet, blue, and green bands. Peak absorption by chlorophyll occurs, and a strong influence on photosynthesis. (promotes vegetative growth)

520 - 610 nm This range includes the green, yellow, and orange bands and has less absorption by pigments.

610 - 720 nm This is the red band. Large amount of absorption by chlorophyll occurs, and most significant influence on photosynthesis. (promotes flowering and budding)

720 - 1000 nm There is little absorption by chlorophyll here. Flowering and germination is influenced. At the high end of the band is infrared, which is heat.

1000+ nm Totally infrared range. All energy absorbed at this point is converted to heat.

Simplifying things

The above information can be simplified into a measurement called PAR ( photosynthetically active radiation )

This measurement is similar to Lumens, however whereas lumens measure visible light output PAR measures light output of wavelengths which are applicable to plant growth. Very simply the higher the PAR reading the better the light for plant growth, regardless of wattage and regardless of Lumen output.

When considering plant growth PAR is the most important measurement to consider.

vin&grønt

Hei jeg er en ny bruker på forumet,har drevet litt med dyrking tidligere og nå tenkte jeg og oppta gamle kunster og da tenkte jeg og bruke led.

Ser det er mange som er negative til led og spør etter bilder og tester,her har dere en link med grundig testing av led lys http://www.ledgrow.eu/ ..

Hvordan vet du at denne testen er fake eller ikke?

Så lenge det er en som vil selge sine egne produserte led så er ikke testen verdt fem øre.

• Like 2

buska

Det er fortsatt HPS som gjelder 2012!!!!! sånn er det bare!

osten

Og, LEP-lamper for de som er opptatt av kvaliteten ;)

Evt. en blanding av MH og HPS.

LED fungerer bare godt i kombo med andre lys. Eksempelvis: MH

Se UVB-tråden. Står en del om cannabinoideproduksjon (og terpene, alkoide osv) i forhold til UV-stråling.

Edited by osten
  • Like 1

avkrimdet

jeg har akkuratt byttet ut hps å mh med 2x300w led panel. det jeg har erfart er at det er litt skipt med led siden du må ha det så sykt nærme plantene for god effekt å det går veldig ut over spredningen på lyset seff, så du ender opp med å kjøpe flere lys skilder enn med hps...de panelene jeg kjøpte var og SYKT dyre for å sikre meg den nyeste og "beste" teknologien, da måtte jeg opp i 5500kr per 300w panel med 3w dioder, to sånne panel dekker i mine øyne ikke ett 120x120x150 telt en gang så jeg måtte dytte inn en 300w sparepære også (vurderer å en sparepære til) da snakker vi pluttselig mye varme... mine bud`s blir mindre med LED å med mer bladvekst enn før med HPS å det er jo bare irriterende till slutt... varmen er nesten det samme hos meg for om du skal danke ut 2x600w hps/mh på cool tube, må du ha ett par led panel å de jeg har kjøpt båker mye også pga 6 "data" vifter i hvert panel til nedkjøling, så jeg fikk mer støy faktisk enn hps på cooltube...

men når alt det er sakt sitter jeg igjen med ca samme kvantum ferdig trimmet buds med LED VS HPS menn som sakt mindre buds og mer trimming av blader til slutt <_< jeg kan tenke meg at LED er mer effektivt til vegg fasen å mor plante enn til blomstring`s fasen.

dette er min erfaring hvertfall 8)

• Like 5

vin&grønt

jeg har akkuratt byttet ut hps å mh med 2x300w led panel. det jeg har erfart er at det er litt skipt med led siden du må ha det så sykt nærme plantene for god effekt å det går veldig ut over spredningen på lyset seff, så du ender opp med å kjøpe flere lys skilder enn med hps...de panelene jeg kjøpte var og SYKT dyre for å sikre meg den nyeste og "beste" teknologien, da måtte jeg opp i 5500kr per 300w panel med 3w dioder, to sånne panel dekker i mine øyne ikke ett 120x120x150 telt en gang så jeg måtte dytte inn en 300w sparepære også (vurderer å en sparepære til) da snakker vi pluttselig mye varme... mine bud`s blir mindre med LED å med mer bladvekst enn før med HPS å det er jo bare irriterende till slutt... varmen er nesten det samme hos meg for om du skal danke ut 2x600w hps/mh på cool tube, må du ha ett par led panel å de jeg har kjøpt båker mye også pga 6 "data" vifter i hvert panel til nedkjøling, så jeg fikk mer støy faktisk enn hps på cooltube...

men når alt det er sakt sitter jeg igjen med ca samme kvantum ferdig trimmet buds med LED VS HPS menn som sakt mindre buds og mer trimming av blader til slutt <_< jeg kan tenke meg at LED er mer effektivt til vegg fasen å mor plante enn til blomstring`s fasen.

dette er min erfaring hvertfall 8)

Det er akkurat det du skriver her at mange har vanskelig å forstå.

osten

Invester i LEP istedet for LED!!! Produserer like lite varme. Gir god avkasting pr W. Omtrent optimalt lysspekter (inkl. UV-lys) = bra kvalitet.

• Like 1