Jump to content
untitled85

LED freaks eller LED mirakler?

Recommended Posts

DubBud

Et 2-minutters søk på LEP pirret min nysgjerrighet :naughty: Har du en god link eller to å vise til, evt. en sjappe hvor man kan kjøpe disse plasmalampene?

osten

Hg-hydroponics.co.uk. Foreløpig er de svindyre, men de har lang levetid. UV-lys gir både en økning i terpener og cannabinoider - se "UVB-lys" tråden. Fungerer bra i kombinasjon med f.eks. HPS.

Edited by osten

osten

Ser noen nevner grønt lys her på LED lysene sine?

Correct me if I'm wrong, men er det ikke slik at grønne planter ikke tar til seg grønt lys? Er det ikke derfor man kan kjøpe grønne pærer for å se når det for eks er natt for plantene? Hvorfor legger dem da til 15 % grønt lys? Hmmmm....

Jeg tror LED er best for små plasser atm, for eks et skap fra ikea, telt på 60x60 e.l.. HPS blir også altfor varmt i små rom... Men i et telt på 1x1 og større så har ikke LED noen sjanse til å konkurrere med HPS i både pris og avkastning.... Får vente et par år til, da kommer LED for fullt tenker jeg :)

Kirby

Plantene bruker antageligvis grønt lys på et vis. Det samme gjelder UV-lys.

fritzthecat

Nu har jag fått hem min 357 magled plus.

Ska bli spännande att testa. Kommer säkert bli sugen på att dra på med extra 600 hps men lovar jag ska låta bli

Får se hur starten blir på detta fina forum :)

Hilsen fra Fritz

• Like 1

Häxdoktorn

Hg-hydroponics.co.uk

OBS OBS OBS! Hg-hydroponics är inte en seriös butik utan scammar många kunder.

HANDLA INTE FRÅN DEM!

http://www.rollitup.org/general-marijuana-growing/150085-hg-hydroponics-scam-possibly-even.html

http://www.thctalk.com/cannabis-forum/showthread.php?7795-hg-hydroponics-hydrogrow-scam

http://forum.grasscity.com/indoor-marijuana-growing/335522-hg-hydroponics.html

Finns gott om scamsidor i storbrittanien, oftast snyggare sidor med proffsig look, och väääldigt bra utbud. För bra för en riktig butik helt enkelt.

Antagligen samma snubbe som ligger bakom en hel serie av dem, kommer inte längre ihåg de andra, men en heter Norfolk lights eller något liknande, och ytterligare en Greenfields Hydroponics.

De har väl kommit på att growshopkunder oftast inte vill polisanmäla...

sorry för out of topic, men ville bara varna så att ingen ger pengar till den och sedan aldrig får några varor.

Edited by Häxdoktorn
  • Like 6

Blomdido BadDegrass

Nu har jag fått hem min 357 magled plus.

Ska bli spännande att testa. Kommer säkert bli sugen på att dra på med extra 600 hps men lovar jag ska låta bli

Får se hur starten blir på detta fina forum :)

Hilsen fra Fritz

Velkommen Fritz :v: Growlog når LED-lampa er på plass? ;)

Edit: Sorry for OT og "interrupting häxdoktorn's heads-up", for den er viktig

Edited by Blomdido BadDegrass

dyret

Vores LED lampe er kun på 90 W og det er 1W dioder, tester den fortiden og det er første gang vi prøver LED ;)

Jeg er ikke i tvivl om at selv HPS pærer med forholdsvis lav effekt slår denne klart (dog har vi aldrig brugt HPS :D ), det er tydeligt når man ser på andres grows. Dog vil jeg mene at LED kan bruges f.eks. til et lille frø grow, eller til vegge, men det er også en smagssag jo ;)

Vores LED er ikke ret god, den dækker f.eks. ikke 1 m2, planterne i kanten af vores alt for tæt beplantede telt, er ret små sammenlignet med dem lige under lampen. Jeg bilder mig heller ikke ind at dette kommer til at give et særligt stor udbytte weed, men lidt frø er vores mål, og så er det fint. Sammenlignet med CFL 125 W som vi brugte før er en 90 W LED ligeså god (so far ;) ), men meget mindre besværlig og mindre varm (pga. blæsere og lavere energi forbrug).

Det jeg lægger mest mærke til er den konstante henførelse til g/W, burde man ikke i stedet bruge g/kWh? det er jo det som prisen afgøres ud fra, ifølge den smule ellære jeg har haft :D

Disse er omkring 1,5 måned gamle og lampen blev hævet for at tage dette billede:

IMG_0175.jpg

Jeg må sige at jeg er ret glad for vores lille red light district, glæder mig til nogen tykke gravide damer indtager scenen, indtil vi hakker dem i stykker og brænder dem :D Muahahah :smoke:

Jeg vil lige tilføje at dette ikke er en anbefaling af LED lamper, de er ikke i nærheden af hvad HPS kan præstere. Et bredere spektrum og bedre lumen output er bare vigtigere end LED lampers overlegne PAR værdi, ikke at jeg er ekspert, men det er hvad alt tyder på. ;)

• Like 4

hermekraaka

Invester i LEP, hvis du er opptatt av kvalitet.

fjoddings

Bruker CFL, full kontroll paa varmen, men selvfoelgelig,, litt mindre avkastning, men, bare aa ta masse stikliinger og fyre igang!

• Like 2

Badabing

Hei alle sammen, på tide jeg poster litt og ikke bare lurker...

Jeg har i 2 år testet både LED (Prosourche) og HPS, dessverre ikke side by side, men under så godt som helt like forutsetninger når det kommer til jord/hydro, strains, temp/fuktighet og næring (Lukas formula).

Først vil jeg bare si at grunnen til at mange kaller en del LED leverandører for scammere, er nok fordi det er en ukultur hos en del av bransjen å påstå at feks. 180w LED tilsvarer 600w+ HPS eller mer!....

De beste LED lampene i dag kan man nok si at 300w LED kan matche 600w HPS.

Så til hva jeg personlig har kommet frem til med LED vs HPS.

LED er mye enklere å kontrollere enn HPS. Den må tilpasses planten oftere, men du sliter deg ikke akkurat ut med å heise lampa 2 ganger i uka...

LED leverer høyere g/w enn HPS + at det er mye mer potent!

LED kan bruke 5-10% lengre tid i blomstring hvis man ikke har lampen optimalt plassert. Men dette veies nok opp med en vanvittig veg i forhold til HPS.

LED avgir også mye mindre varme, som igjen gjør at det er enklere å ha optimale forhold i dyrkerommet. Det er ikke mye vanskeligere å ha optimale forhold i rom med HPS, men det krever en del mer utstyr og kontrollere.

Så, de som lurer på LED bør absolutt gå for det. Det er ett virrvar å finne frem i jungelen av leverandører, så jeg skal teste ut noen flere og oppdatere her for de som er interessert.

• Like 6

innloggingsnavn

Mye mer potent - in my ass

Edited by innloggingsnavn
  • Like 3

Mr.Chalice

Hei alle sammen, på tide jeg poster litt og ikke bare lurker...

Jeg har i 2 år testet både LED (Prosourche) og HPS, dessverre ikke side by side, men under så godt som helt like forutsetninger når det kommer til jord/hydro, strains, temp/fuktighet og næring (Lukas formula).

Så til hva jeg personlig har kommet frem til med LED vs HPS.

LED er mye enklere å kontrollere enn HPS. Den må tilpasses planten oftere, men du sliter deg ikke akkurat ut med å heise lampa 2 ganger i uka...

LED leverer høyere g/w enn HPS + at det er mye mer potent! :blink:

LED kan bruke 5-10% lengre tid i blomstring hvis man ikke har lampen optimalt plassert. Men dette veies nok opp med en vanvittig veg i forhold til HPS.

LED avgir også mye mindre varme, som igjen gjør at det er enklere å ha optimale forhold i dyrkerommet. Det er ikke mye vanskeligere å ha optimale forhold i rom med HPS, men det krever en del mer utstyr og kontrollere.

Så, de som lurer på LED bør absolutt gå for det. Det er ett virrvar å finne frem i jungelen av leverandører, så jeg skal teste ut noen flere og oppdatere her for de som er interessert.

Så lenge det ikke er side-by-side og stiklinger fra samme mor så tar jeg din begeistring for led med en klype salt :smokey:

Edited by Mr.Chalice

Gartner1

Mye mer potent - in my ass

Der ja! Sånn får vi en saklig, fruktbar og bra debatt her inne. Godt jobba!

Hvis slike oppgulp er det man har å by på, foreslår jeg å logge ut og ta seg bolle...

• Like 1

Badabing

Så lenge det ikke er side-by-side og stiklinger fra samme mor så tar jeg din begeistring for led med en klype salt :smokey:

Det håper jeg jo absolutt at du gjør også. Veldig mange folk som uttaler seg om forskjellige lys og metoder uten å ha prøvd det selv. Ofte er det en eller annen som har en bekjent som kjenner en kar som har sagt ett eller annet, og så tar man det for fasit uten å vite de eksakte parametre for utsagnene.

Min mening er selvfølgelig subjektiv og ikke nødvendigvis fasit den heller.

Ps, det finnes andre måter enn side by side for å få ett representativt resultat..

Mr.Chalice

For å få ett resultat som man kan stole på bør man sørge for at alle parametrene er like utenom det man skal etter forskjeller på. Det gjelder alt fra lys, medium, genetikk, luft, næring osv...

Ps, det finnes andre måter enn side by side for å få ett representativt resultat..

Hvordan da mener du?

Det finnes helt sikkert kjempegode ledlamper, men prisen er vel også deretter. Også er det å finne fram blant røkla ;)

5øre

er ikkje det sånn det er når ein skal hå noke nytt å beire? prisen er høgare, nett som med alle andre varer,, du får jo ikkje kjøpe det nyeste innen f.eks mobil og data for mindre peng enn dei eldre og dårligere. eller? :P

buska

er ikkje det sånn det er når ein skal hå noke nytt å beire? prisen er høgare, nett som med alle andre varer,, du får jo ikkje kjøpe det nyeste innen f.eks mobil og data for mindre peng enn dei eldre og dårligere. eller? :P

Da tror jeg du skal prøve en god "gammel" HPS føre du bestemmer deg...

buska

Dette er jo en reklame video, etter hva jeg kan se...

vin&grønt

Slike tester er ikke verdt fem øre så lenge de blir laget av de som selger ledlys. Har sett mange videoer som skal "bevise" at led er bedre, men nesten alle er laget av selgerne.

Merkelig også at de som jeg kjenner og har prøvd led ikke er i nærheten av de resultatet som vises til i de reklamevideoene som ofte er kamuflert som growtester.

lulu

Er enig i at denne videoen er tvilsom, ikke mange som bruker HPS i veg. Burde hatt samme forhold fram til blomst i begge rom.

Men allikevel blir man jo litt nysgjerrig på om det er en myte eller fakta med ledgrows som gir 1-2g pr watt effektivt strømforbruk.

På ICmag er det en oversikt over led growlogs med info, lenker og g/w her: https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=211911

buska

Er enig i at denne videoen er tvilsom, ikke mange som bruker HPS i veg. Burde hatt samme forhold fram til blomst i begge rom.

Men allikevel blir man jo litt nysgjerrig på om det er en myte eller fakta med ledgrows som gir 1-2g pr watt effektivt strømforbruk.

På ICmag er det en oversikt over led growlogs med info, lenker og g/w her: https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=211911

Hvor fint er det egentlig å bare bruke noen få watt? En led lampe vil aldri greie å varme opp ett rom/telt, så man må inn med ekstra varme. Så man ender vel opp med 90w ufo, og en varme ovn på 500w. Så hva er da vitsen??

Å etter hva jeg har sett til nå av led funker det bra til vegg.. Den videoen er lite troverdig, led mirakel finnes ikke...

lulu

Hvis du har en led lampe som gir 400-600 watt effektivt strømforbruk, vil vel denne også varme opp teltet. Ingen som bytter ut 600w hps med en ufo på 90 watt vil jeg tro.

Spørmålet jeg gjerne ønsker besvart, er hva (en god) ledlampe gir tilbake i form av avling pr watt i blomst kontra HPS, og hvis det finnes slike (gode) ledlamper, hva koster de.

Kirby

Bare la ut videoen fordi Chalice skrev at han ville se side-by-side egentlig, ikke for å skyte inn at LED er mye bedre enn HPS..

Men her er en link til Mr.X sin tråd på cannabiscafe.net..

http://www.cannabiscafe.net/foros/showthread.php/143647-___-El-Lupanar-___

Det er en av de bedre trådene jeg har sett angående leddyrking.. De første bildene bruker han to 120 watt led lamper.. Etterhvert i tråden blir det annerledes og bedre led..

Får vel prøve en etterhvert som prisen blir bedre :)

Edited by Kirby

innloggingsnavn

Men blir kvaliteten på sluttproduktet like bra? Neppe, hver lysfrekvens som plantene bruker har en funksjon. Kvalitet er en viktig faktor når man dyrker helligdommen Cannabis

• Like 3