Jump to content
untitled85

LED freaks eller LED mirakler?

Recommended Posts

Kirby

Vel, nå husker jeg ikke mer enn at Mr.x er en av de som har mest dokumentert dyrking med led.. Leste tråden for lenge siden men husker kun nicknamet atm..

Men hvis du hadde lest videre i loggen hans hadde du sikkert funnet det ut.. Google translate er en fin venn vettu..

Kvalitet er en viktig faktor det, men det er vel ikke kun lyset som gjelder når man skal snakke om kvalitet? Man kan jo for eksempel ha en gammel sliten pære, men gode vifter, reflektor, fuktighet, hydro etc som gjør at kvaliteten blir bedre selvom lyset er dårlig?

Jeg har ikke prøvd LED enda, vi får se hvis jeg får råd til å få en inn i et telt, da skal jeg legge ut her :) Og jeg er ikke LED selger :P

Kirby

En god venn av meg har funnet to butikker med LED her nede til en latterlig pris.. Det ene stedet kan man sette sammen sitt eget panel, MEN dette er uten vifter, så det blir en typ DIY type led.. Mer knot, men tilbudet er der..

Det andre setdet har faktisk 60 w ufo led til 20 eller 25 euro (husker ikke prisen) så for 200 euro blir det 600 w..

Vet ikke så mye om dem, men skal innom i morgen å se på dem.. Hvis de er så billig og ser nogenlunde bra ut så skal jeg få testet det ut :)

• Like 1

Kirby

Haha, lost in translation or what? Det var en 5 w led med 60 led pærer, ikke en 60 watt :p De er litt større enn spotpærer og litt mindre enn ufoer, så jeg tok med en alikevel for å ha det i verktøykassa! Vet aldri når jeg får bruk for slike ting :) De hadde også 6400 og 2700 pærer..

Så jeg søkte jo litt rundt på nett i går ang lumens, lys og leds.. Noen som fint dyrker med slike fant jeg ut (riktignok ikke cannabis, men urter og grønnsaker) og jeg fant en tråd der de diskuterer led i går som kanskje kan være intr for noen her inne: http://thehotpepper.com/topic/30191-updatet-how-many-lumen-does-a-high-power-led-have/

Kjipt at det ikke var ufos, men jeg legger ut bilder hvis de kommer i bruk :) Har enda ikke vært i den andre sjappa hvor man kan sette sammen sitt eget panel, så må komme meg dit snart!

Kirby

Fikk ikke endret så må legge en ny post her.. Har tittet litt rundt på lumens på nettet, og fant en annen led fyr som kaller seg knna, og han har helt utrolige analyser på lys og led.. Prøvde å lese igjennom en tråd han hadde, men det må man sette seg ordentlig inn i :P

Anyways, er på side 3 nå på hvordan man kan lage sin egen led, mye god info, og han diskuterer også hid og led der.. Tenkte bare det var nyttig info for noen :)

http://buymarijuanaseeds.com/community/threads/how-to-build-your-diy-led-array.117772/page-3

Edited by Kirby
  • Like 1

5øre

eg kjøpte brukt LED (ufo) 90w for 400kr stk.. :) å kjøpe nytt plante utstyr i norge e jo eit RAN!!

Torgal

Eg har nå erfaring fra en del måneder med LED lys. For det første, er LED ikke optimalt i vekstfasen, da man får voldsom bladvekst og meget tett busk som krever mye manekyr: eg har derfor gått tilbake til ren HPS i vekst og HPS (avstand) og lysrør til de minste.| I Blomstringsfasen er det mye å tjene på LED: Viktigst du kan øke lysmengden mye, før du kommer i samme strømforbruk, og varmeproduskjon som med HPS, dermed får du større avling på mindre areal. Budds fra kun LED blir kompakte, og gir noe sterkere varer enn HPS, vekten på tørket vare er mye høyere per volum, enn etter HPS, dette kan føre til diskujoner om kvalitet og stengel og slkt når man vil selge til noen uten LED erfaring. Eg kjøpte mine fra ein kinesik fabrikk :http://stores.ebay.com/ledlightplant?_trksid=p2047675.l2563 Disse pakketilbudene gjør at man i praksis ikke betaler mere for LED lys enn HPS. MEN MEN vær ops på at produsenten kaller en 165w lampe for 300W og så videre. Dette fordi de bruker 100 3w pærer i en 300 w lampe, men de gir bare hvær pære 1,65w, Dette fordi de mener at dette er den aller mest optimale lyset for plantevekst W/vekst.

• Like 2

cannabistroll

"Budds fra kun LED blir kompakte, og gir noe sterkere varer enn HPS" ...

Prøv en blanding av LEP og HPS kombinert med kunnskap.. Snakkes a

• Like 3

cottonmouth

Har denne; http://www.designbelysning.no/vekstlys/led-vekstlys/led-80x3w-vekstlys.html fra designbelysning. Noen som vet hva jeg kan forvente å få av den, sånn ca? :innocent:

Hvis jeg ikke blir fornøyd med resultatet tenkte jeg kanskje å supplementere med denne; http://www.ebay.com/itm/600W-LED-Grow-Light-Full-Spectrum-Flower-3W-LEDs-Hydroponic-Pro-Grow-Lamp-Panel-/290950075690?pt=US_Hydroponics&hash=item43bdf9d52a

Tror dere den lampa fra ebay vil være like "bra" som den fra designbelysning? Jeg turte ikke å bestille LED fra ebay da jeg skulle kjøpe inn utstyr :doh: men jeg ser det er mange som får bra resultat med lampene derfra.

Takker for svar :v: :smoke:

Edited by cottonmouth

Øks

Peanuts du burde ikke kjøpe kind. De lager paneler som har en levetid på ca 6måneder, de bruker dårlige dioder, og "kjøleribber" som egentlig bare er en tynn plate. I tillegg gir de hver diode ca 100% av hva de tåler, som gjør at levetiden synker betraktelig (spesielt i kombinasjon med dårlig kjøling). Og BlackDog virker veldig dyr, uten at de skriver noe av den informasjonen som er viktig.(PAR/W, hvilken dioder og hvilken BIN)

jeg ville heller sett på:

Hans panel: http://www.bonsaihero.com/index.php/ledgrow-led-panel-65-w

ApacheTech: http://www.apachetechinc.com/

Area51: http://a51led.com/store/

Alle disse panelene er fra gode produsenter som har gått ut med informasjon om akkurat hvilke dioder de bruker, og de er skrudd sammen på en skikkelig måte. God kjøling er utrolig viktig når det kommer til LED, fordi diodene fort kan brenne opp om de blir for varme, derfor trenger de en skikkelig kjøleribbe og en eller to vifter. I tillegg er det bedre å gi hver diode lavere strøm, fordi da er de mye mer effektive (mer Watt til lys, istedenfor varme). Et billig panel er som regel under 20% effektivt, mens ett bra panel kan være oppunder 40%. (De beste DIY løsningene er rett over 40%). HPS er bedre enn de fleste LED panelene, de tre jeg linket er noen av de FÅ panelene som kan konkurrere med/slå HPS.

Men hvis du vil ha de beste resultatene mulig fra LED er det DIY som er best akkurat nå. Jeg bruker selv 208w DIY cree cxa3070, og selv om det er min første grow, ser det ut til at jeg får bra resultat.(dag 35 fra flip til 12/12)

https://www.anonimg.com/uploaded-a09dce1f39ef25200e2032dbedad3b3e.jpg.html

https://www.anonimg.com/uploaded-b6c38ea716b5cba62b9bf993656e8f7d.jpg.html

Jeg har postet info om hva og hvordan her: https://norcan.org/ipb/topic/28102-600-hps-vs-600-led/

peanuts

Øks: Takk skal du ha!

Tror ikke jeg skal begi meg ut på DIY denne gangen. Tenkte på LED til blomst - har planer om et annet oppsett til veg. A51 sine ser ut som de er ok priset, men er litt i stuss over hvilken jeg skal velge av RW-160, XGS-190 eller SGS-160. Hvilken ville du valgt til blomst?

Og du, hva er lysbleking?

Øks

Jeg ville gått for en XGS-190 eller RW-160, men tror førstevalget er XGS fordi den bruker warm white led's. Jeg er tilhenger av den teorien om at det er bra å ha ett så komplett spektrum som mulig, men med peak på rød og blå. Istedenfor å velge akkurat de bølgelengdene man hittil har funnet ut at gir best resultat, altså kun røde og blå.

Og lysbleking er når en plante eller bud står for nære en lyskilde og blir bleket, det er større sjanse for at dette skjer med leds fordi de kan være nærmere planten uten å brenne den. google light bleaching cannabis og sjekk ut bildene.

• Like 1

10µg

Interessant DIY-prosjekt der, Øks! Har du flere bilder av lampe-oppsettet ditt?

Har selv et lignende prosjekt på gang med 'uoriginale' 100W LEDs:

flg3k3.jpg

(Beskyttende glasslinse for sikkerhets skyld da det viser seg at varm led-chip tåler dårlig direkte kontakt med blader)

LED-skinne med 4x varmhvit ~3000K + 1x kaldhvit ~6000K :

2cdub9s.jpg

Jeg synes det hadde vært best med et lampedesign uten behov for vifter. Dessverre viser det seg at en 100W på full effekt krever kjøleribbe på rundt 2-3kg for å holde chip-temperatur under 100°C. Har ikke tilstrekkelig aluminium til passiv kjøling så tenker foreløpig å teste LED-skinne i Cooltube-patent for tilkobling til eksisterende ventilasjon:

jtpaar.jpg

100W-driverne jeg har testet hittil yter i praksis bare 60-80W målt med http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler-med-5-veis-grenuttak/Pr363999000 .

307oqs9.jpg

w83xv6.jpg

"100W"(60-80W) LED driver

Kommer til å seriekoble LED-modulene så vil det vise seg hvor mange av disse driverne som skal til for full effekt. Er jo også godt mulig at LED-chipen er mest effektiv på rundt 60% og at det meste av W som tilføres utover dette går til varme i stedet for lys. I så fall bør 4-5stk drivere være tilstrekkelig.

dokp4l.jpg

xaxkxy.jpg

To be continued...

• Like 4

10µg

Da er mitt prototype LED-lampeprosjekt foreløpig fullført. Her er noen bilder:

2yn5jx5.jpg

Baksiden av "LED-skinne", (stålskinne tatt fra standard HPS/MH-reflektor) med alle LED-moduler og linser fastskrudd.

2hybf44.jpg

LED-moduler seriekoblet og loddet sammen. (Mulig at det kan gå uten lodding ved å forme til polene med avbitertang og sette på "flatstifthylser" i stedet.)

2wrnhv9.jpg

Linser påmontert

30vf1ts.jpg

Ferdig resultat, LED-lampe med reflektor klar til bruk.

Deler brukt:

1x "100W" driver (67,5W)

5x 100W LED-moduler

5x Linsesett til 100W LED-modul

2x 2-pols wago-klemmer

1x IEC320 C14 apparatkontakt til driver

2-3m Koblingskabel

40x skruer & muttere M4/M5

1x Ruglet reflektor uten E40 sokkel

Diverse kroker/nøkkelringer for oppheng

Verktøy brukt bl.a.:

Batteridrill, metallbor, avbitertang, spisstang, loddetang, loddetinn, skrutrekker

Ferdig 67,5W LED-lampe plassert i 45x90x150 stikling-skap:

15n0xvb.jpg

9jqbf6.jpg

153a3i1.jpg

o5dz6h.jpg

Temperatur målt ved varmeste punkt. Målt makstemperatur har vært opptil 92°C, hvilket er 30°C under maks av hva denne typen LED-moduler er spesifisert til å tåle.

2dhhgfk.jpg

Temperatur på driver hengende løst er opptil 50°C så de bør ikke stables dersom man har flere enn 1stk i bruk.

2h6ss4m.jpg

Skrudd fast på et varmeledende underlag blir temperatur noe lavere.

Forsøk med cooltube:

24wsqxl.jpg

2cgimxj.jpg

2rojksn.jpg

135W fordelt på 5 LED-moduler i cooltube gav et meget sterkt lys med blendende refleksjon fra alle reflekterende overflater.

wstq48.jpg

Cooltube med LED-skinne sett fra siden. Siden IR-termometer ikke måler gjennom glass ble det vanskelig å få målt forsvarlig temperatur. Sannsynligvis nådde den rundt, eller i overkant av 100°C med vifte på. Det ville vært utrygt dersom vifte kobles fra ved et uhell e.l.. Bestemte meg derfor for å kjøre trygt, enn så lenge kun 1 driver. 67,5W med passiv kjøling, da det ser ut til å være tilstrekkelig til å holde en moderplante gående i et lite skap.

i5ypzp.jpg

Spesifikasjonsark for 100W 'uoriginale' LEDs. Mellomting av Epistar-Bridgelux? Fungerer i hvert fall ganske bra. Har testet å kjøre 1stk 100W opptil 115W i 12t og det fungerer fint så lenge tilstrekkelig kjøling er på plass.

Fant et projektor-forum der noen har eksperimentert med samme type LED-moduler. Der har en kar testet seg fram til nødvendig størrelse på kjøleribbe:

"...led was later placed in a 12 X 12 X 3/16" thick aluminum heatsink ( 160 square inches MORE surface area, note: surface area includes BOTH sides) over double the surface area of the former heatsink.

The led was powered up to 3000ma and (WITHOUT FAN) stabilized there without any issues, Temp reading got to max 96 deg. C.
There you have it, passive cooling needs at least 288 square inches of surface on the heatsink for that 100W led. Or 2.8 square inches per watt dissipitated. As a general rule of thumb, I guess."

http://www.dvxuser.com/V6/archive/index.php/t-316807.html

Konklusjon:

Kjølebehov viste seg å være større enn antatt, resultat ble derfor ei 500W lampe på kun 13,5% effekt-innstilling. Prøvde også 27% i cooltube, men stålskinne til underlag gav for liten varmefordeling til at luftstrømmen effektivt kunne kjøle det ned. Med ei større kjøleribbe til underlag og avstand mellom modulene vil det være mulig å kjøre på 100% effekt. Mål for et eventuelt fremtidig LED-prosjekt er å sette sammen ei lampe med 100W-moduler stilt inn på et sted mellom 25-60% effekt.

Planer:

Jeg har liggende et godt brukt T5 akvariumsarmatur som er nesten 100% aluminium med stor flate. LED ser utifra min erfaring så langt til å yte såvidt bedre enn T5HO og små MH pærer. Så i stedet for å kjøpe nye lysrør er tanken når jeg får tid å gjenbruke armaturet og lage ei bedre, passivt kjølt LED lampe av.

Special thanks to https://norcan.org/ipb/topic/28102-600-hps-vs-600-led/#entry308775 for forslag til valg av kelvin. Plantene ser ut til å trives under denne lysfargekombinasjonen. Særlig under 135W begynte grener & blader å strekke seg utover i bredden etter bare en halv dag. Fargegjengivelsen(CRI) ser også ut til å forbedres i forhold til 3000K og 6000K hver for seg. Ser ingen grunn til å velge spesialtilpassede røde- og blå- type LEDs når kombinasjonen 4+1, 3000K og 6000K ser ut til å fungere bra nok. Da er man i tillegg i stand til tydelig å observere tilstand på plantene i motsetning til med fargeforvrengningen som skjer under "discolys".

• Like 5

Hisdudnes

Liker denne tråden som et "historisk" blikk på HPS vs LED. Tråden begynner i 2011 og ender opp i slutten av 2014.

Nå er vi kommet til juli 2016 og jeg har akuratt bestilt 2 100wled + 2 100w-drivere for under 350kr fra Kina/Hongkong. Skal viss nok gi mellom 9000-10000lm

Er vel ikke beste kvalitet, men får prøvd meg på litt DIY uten at nybegynner-tabber vil koste meg noe særlig;-)

Skal fremdeles bruke 400wHPS, men kombinere med led. Senere har jeg lyst og bruke litt uv og ir lys. Kan være kjekt med et nytt fargespekter som møter meg når jeg åpner growboksen på 1m2.

Spesielt takk til de som har vist hvordan de har laget DIY-led her på forumet!

• Like 1

Dr. Fungitumb

Vet du hvor langt unna lampen er maalingen av lumen gjort?

Hisdudnes

Vet du hvor langt unna lampen er maalingen av lumen gjort?

Nei. Kanskje de ikke har kalibrert målerapparetet? Eller kanskje de ikke engang oppgir riktige tall?

For meg er det viktigste at prisen ikke utløste en 100lapp til posten for at de skulle fortolle den + 25%mva.

Kanskje jeg skal kjøpe meg en lumen-måler. Kan være greit å kunne sjekke hvilken av plantene som har den beste plassen..

Dr. Fungitumb

Ville bare se for meg hvor mange jeg maatte trenge for aa erstatte min 600w hps. :)

Welate

Nei. Kanskje de ikke har kalibrert målerapparetet? Eller kanskje de ikke engang oppgir riktige tall?

For meg er det viktigste at prisen ikke utløste en 100lapp til posten for at de skulle fortolle den + 25%mva.

Kanskje jeg skal kjøpe meg en lumen-måler. Kan være greit å kunne sjekke hvilken av plantene som har den beste plassen..

Min erfaring med lamper fra Kina (jobber med lamper i et annet felt) er at de ikke måler lysutbyttet i armaturen.

De gjør det ofte veldig enkelt med å se på hvor mange led dioder de har, hvor mange lm/w disse potensielt gir og benytter seg deretter av gangetabellen. De tar ikke høyde for faktisk lumen ut av LED eller effekt tap i reflektor ++.

For å måle lumen trenger man en "integrated sphere" og disse koster gjerne noen tusenlapper å kjøpe.

Det kan være en ide å kjøpe et luxmeter for å måle lysintensitet på flaten under lampen istedenfor.