Jump to content
Sign in to follow this  
TheNewOne

SNART starter moroa! Men kunne trengt hjelp! :)

Recommended Posts

TheNewOne

God aften! Etter en lang pause fra Norcan, har jeg endelig skrapa sammen nok penger på si til at jeg kan kjøpe meg et telt med tilbehør!

Kommer til å gå igjennom hva jeg har til min rådighet så fort jeg har den fullstendige pakka her hjemme! :)

Hva jeg har av frø:

Barneys Farm LSD Feminized

G13 Labs Pineapple Express

Seedsman Seeds White Widow

Alle frø er bestilt fra Attitude, og ankom ca. 1 uke etter bestilling, innpakket i en fet tshirt av Jimi Hendrix! :D

Det jeg kommer til å ha av utstyr iløpet av den kommende uka er:

Cool-Tube 125mm.

Ventilasjonskanal.

Kullfilter (250m3).

K125XL Kanalvifte.

BioBizz Starter Pack.

Veksttelt - Homebox XS (60x60x120).

60 stk CO2 tabletter.

3x Ratchet Hangers til å henge opp vifte, kullfilter og lampe.

Digitalt hygro thermometer. (Ankommet)

250W HPS pakke (250W HPS Blomstringspære, 250W Digitalt Armatur og Small Wing Reflektor. (Ankommet)

250W Vekstpære. (Ankommet)

Så kommer vi til det andre, nemlig den viktige delen av alt oppstyret, selve planta!

Altså, jeg har hatt ett lite skapprosjekt tidligere som gikk ganske så bra egentlig, men valgte å gi denne bort siden jeg verken hadde belysning eller plass til å ta vare på den.. <_<

Men nå har jeg jo alt jeg trenger, samt enda mer kunnskap om det å kunne gro en plante enn det jeg hadde ved første forsøk.

Men for å gjøre dette så bra som mulig, så kommer jeg til å trenge litt hjelp. Kommer til å endre nåværende dyrkeblogg så fort jeg har alt jeg trenger, hvor det da kommer til å komme rikelig med bilder om det er noen som er interesserte! :D

:blink:Hva jeg trenger hjelp med::blink:

Hvor lenge skal plantene være i vekstfasen? LSD-frøa er Short/Medium Growth Time, mens Pineapple Express og WW har Medium. Hvor lenge vil dette si?

Hvordan skal jeg dosere med BioBizz-produktene? Godt mulig det følger med en guide med produktene, men er kanskje bedre om jeg får det fra noen som har gjort dette og fått et vellykket resultat! :)

Hvor lenge skal jeg ha lampene på? Mange sier det er best med 18/6, mens andre sier 16/8 eller 20/4. Alt er jo så forskjellig! Og når bør jeg redusere/øke "lystiden"?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Håper på mye positiv feedback, og etter det jeg har erfart så er det mange dyktige growers her! :smokey:

Så da sier jeg over og ut, og kommer nok til å sjekke innom iløpet av de nærmeste dagene! (Sikkert flere ganger iløpet av natta, men bare fordi jeg er maks gira på det her!)

Hejhej, TNO! ^_^

• Like 2

python

Å si noe konkret om vegtid er vanskelig, men planten er klar til blomst når du får vekselvise noder og/eller førblomster / produksjon av calyxer, alt fra 3-4 uker og oppover.

Når det kommer til biobizz næring så bruk halvparten av annbefalt mengde eller mindre, bruker du jord med næring i allerede og potter om underveis trenger du nok ikke næring før plantene settes i blomst.

Ikke bruk topmaxen da den ikke gjør stort mer enn å sette dårlig smak på buddsa...

I vegg så kjører jeg 24/0 men alt over 16/8 er helt greit og blir mer en smakssak...

Vær dog obs på at enkelte strains kan blomstre på 16/8 og andre strains kan bli stressa og bli hermafroditer på 24/0, legger du deg på 18/6 eller 20/4 er du sikker =]

Lyssyklusen reduseres til 12/12 når plantene settes i blomst.

Edited by python

TheNewOne

Takk for svar! Det med topmax er nok ikke så viktig heller, er bare for meg så holder i massevis!

Nåværende spørsmål står i tykk skrift.

Men hvor mange planter tror du jeg får plass til i det teltet? Blir vel typ max 2 med tanke på bredden og høyden..

Hvordan i all verden kan jeg greie å få holdt dem nede slik at de ikke vokser over dimensjonene til teltet? Blir de høyere enn 110 så er jeg fucked! :mellow:

Hvilken jordblanding ville vært grei å hatt for denne setupen? Har tidligere brukt Blomsterjord, Vermiculite og Perlite som en blanding, og det fungerte kjempefint i mine øyne! :)

Hvor store potter bør jeg ha om jeg skal ha max 2?

Hvordan gjør jeg fra starten av? Etter jeg har fått en spire ned i jorda, kan jeg sette den under HPS-lampa med en gang? Det vil jo bli en stor avstand fra selve planta og lyset i starten, så om jeg har lyset 30cm+ fra planta så vil det jo gå?

Hvordan skal jeg foreta vanningen fra start - slutt? Er det lurt å vanne jevnlig hver tredje dag liksom, eller ha noe alá det?

Er kanskje masse spørsmål på én gang her, men prøver å få så stor oversikt som mulig slik at jeg slipper å stresse mer enn nødvendig når jeg har fått alt på plass! :)

python

Jeg ville starta med 2 og evt. Økt antallet på neste grow.

Angående å holde plantene nede så les deg opp på lst, evt sog / scrog.

Jordblanding kan sikkert noen andre svare bedre på da jeg bruker biobizz jord...

Pottestørrelse på siste potta burde være ihvertfall 6 liter. ( er min mening ihvertfall. )

Du kan starte de under hps, men start på 50cm...

Er en bra tråd om vanningsfrekvens i spesialforum for innendørsdyrking i jord av el, les denne.

Ellers så burde du lese igjennom dyrkehåndboka, den har svaret på det meste du har spurt om.

Python :smokey:

PF-tek

Jeg tror jeg ville gått for fire 6 liters potter evt to 11 litere.

Jeg har fått bedre resultater med såjorden fra Plantasjen enn med blosterjorden, men hvis du er fornøyd med jordmixen din er det ingen grunn til å bytte. :smokey:

Det skal ikke være noe problem å la de stå under 250W mh fras starten så lenge du passer på at jorden ikke tørker ut og at avstanden til lampen er tilstrekkelig. Du kan dog spare noen kroner i strøm ved å bruke sparepærer og/eller lysrør de første ukene.

Det eneste problemet jeg ser med oppsettet ditt er at du har et 250 m3/h kullfilter på en 350m3/h vifte. Dette vil redusere levetiden og effektiviteten av filteret om du ikke skaffer en regulator.

TheNewOne

Det blir nok mest sannsynlig 2x 11L potter. Om ikke jeg minsker det til 3x 6L og får dytta inn en sirkulasjonsvifte da! :)

Forslag på hvor jeg kan få kjøpt en slik regulator? Vet de har det på mange av sidene, men tenkte så enkelt som Clas Ohlson eller noe slikt!

zubriq

Hvordan i all verden kan jeg greie å få holdt dem nede slik at de ikke vokser over dimensjonene til teltet? Blir de høyere enn 110 så er jeg fucked! :mellow:

Skal ikke være noe problem, du kan feks toppe plantene eller hindre de i å vokse i høyden på et eller annet vis.

TheNewOne

Kanskje undersøke litt mer når det gjelder det da! :)

Kommer med update så fort jeg har fått utstyret! :D

Men igjen, hvor kan jeg få kjøpt en slik en vifteregulator?

PF-tek

De har på Clas Ohlson, men ryktene sier den varianten bråker.

Prøv vifter.no eller div. growshops :smokey:

TheNewOne

Fungerer det å kjøre SCRoG med hyssing? Eller må jeg ty til sterkere og mer robuste midler som feks ståltråd, hønsenetting osv?

I dag får jeg pakka mi, kommer med ny dyrkeblogg asap! :D

Edited by TheNewOne

TheNewOne

Da var mesteparten av utstyret i heimen! Eneste jeg mangler av oppsettet bestilt fra Hydroponi er nå vifta og kullfilteret som mest sannsynlig blir ettersendt på mandag.. <_<

Så da vil det si med andre ord at jeg kommer i gang iløpet av neste uke, og jeg som er så gira nå! Sitter her med forkjølelse så er kanskje greit at jeg drøyer litt! :P

Så må jeg innom flere butikker for å bli helt ferdig, men det skal nok gå! :)

Diverse ting jeg mangler er da:

Jordblanding. Ville en mix av Såjord/Blomsterjord (50%) Vermiculite (20%) Perlite (20%) Leca (10%) fungere? Eller kunne jeg bare droppa Leca'n?

Potter. Kommer nok til å gå for 3x 6L firkantede potter slik at jeg får inn en sirkulasjonsvifte. Derimot, om dette ikke er nødvendig kan jeg jo evt. gå for 4x 6L potter og kjøre full SCRoG! :) Tar gjerne imot forslag!

Viftekontroller. Kommer nok til å kjøpe den som er på Clas Ohlson, for støy er ikke noe problem siden denne growen skal foregå på loftet! Derimot.. Jeg finner ikke denne regulatoren på siden til CO. Noen som har en link?

Jeg har planlagt å være ferdig med oppsett og ha frøa i jorda innen kommende Onsdag. Når bør jeg begynne med spiring av frø?

Det jeg skal gro nå i første omgang blir da ett av de tre jeg har skrevet i mitt første innlegg, samt ett gratisfrø som fulgte med, som da er Afghan Kush Ryder. Sånn bare for moro skyld! :)

Edited by TheNewOne

PeopleCanFly!

Du burde vurdere hvert fall 11L potter. De to tingene som har mest utslag på avkastning er lys og pottestørrelse.

DubBud

Jordblanding. Ville en mix av Såjord/Blomsterjord (50%) Vermiculite (20%) Perlite (20%) Leca (10%) fungere? Eller kunne jeg bare droppa Leca'n?

Den jorda der vil knapt inneholde noe næring, i alle fall med såjord som base. Vil du ha full kontroll på næring selv kan det være like greit å dyrke i coco. Folk gjør mye rart med jordmixer, men jeg skjønner ikke poenget med å ha 50% inert materie i en jordmix. Det blir som å røyke en joint der filteret er halve jointen. Du kan vurdere å blande i litt coco i jorda di, det hjelper bl.a. til med vannopptak og andre småting. Noen liker perlitt, det gir økt drenering og dermed mindre sjanse for overvanning.

TheNewOne

Den jorda der vil knapt inneholde noe næring, i alle fall med såjord som base. Vil du ha full kontroll på næring selv kan det være like greit å dyrke i coco. Folk gjør mye rart med jordmixer, men jeg skjønner ikke poenget med å ha 50% inert materie i en jordmix. Det blir som å røyke en joint der filteret er halve jointen. Du kan vurdere å blande i litt coco i jorda di, det hjelper bl.a. til med vannopptak og andre småting. Noen liker perlitt, det gir økt drenering og dermed mindre sjanse for overvanning.

Vel, jeg har jo alt av næring fra BioBizz som jeg kommer til å trenge, hvorfor ha så næringsrik jord da? Da blir det jo bare vanskeligere når jeg skal føre doseringer av produktene fra BioBizz.

Det jeg er ute etter er en blanding som ikke har så altfor mye næring, som har grei drenering og som puster godt. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i hvilke jordblandinger som ville funket best, men som sagt, hadde en mix av 50% Blomsterjord, 25% Perlitt og 25% Vermiculite som funket veldig fint! Det eneste jeg tenkte på nå var å få litt mer drenering i bunn ved å evt. tilføre noe leca. Men hva vet vel jeg! :P

CptSpaulding

Med kun 50% jordbase må du vanne oftere enn behagelig da ingen av de andre ingrediensene holder på vannet. Bland jorda med 25-30% coco. Da får du et luftig medium som holder på vannet men samtidig er vanskelig å overvanne. Blomsterjorda fra plantasjen bør tilsettes litt kalk da den har en tendens til å surne noe etterhvert.

TheNewOne

Så 70% Jord, 30% coco? Trodde perlitt eller så var det vermiculite, husker ikke helt.. Men en av de holdt godt på vannet? Er usikker jeg nå.. :P

puffman

Verkumulitt holder bra på vann. Det brukes til sopp kultivering for og holde på vann. Er ikke sikker på om det er bra til canna dyrking ettersom jeg er nybegynner i dette.

puffman

Men jeg lurer på dette med jord mix jeg også siden jeg starter første grow veldig snart. Tenkte jeg skulle gå for en 50% plantejord / 25% leca / 25% perlite siden jeg har lest at mange sider anbefaler det, blant annet også dyrkehåndboka.

Er det noe galt med denne mixen? Skal bestille biobizz og bruke som næring.

TheNewOne

Verkumulitt holder bra på vann. Det brukes til sopp kultivering for og holde på vann. Er ikke sikker på om det er bra til canna dyrking ettersom jeg er nybegynner i dette.

Antar at det var Vermiculite du snakket om nå?

Uansett!

Perlite: "In horticulture, perlite can be used as a soil amendment or alone as a medium for hydroponics or for starting cuttings. When used as an amendment it helps prevent water loss and soil compaction." Altså, Perlite holder på vannet.

Vermiculite: "Vermiculite er en vulkansk leirskifer som har stor evne til å absorbere og avgi vann." Vil dette si at disse to så og si utgjør samme egenskaper? Om de gjør det så er det jo bortkasta å blande begge to i samme jordblanding. Da kan jeg heller erstatte 25% med som tidligere sagt coco! :)

Edit: Pass på å ikke power-post på forumet puffman! ;) Mye enklere å heller redigere innlegget slik at det ikke blir regna som spam! :)

Edited by TheNewOne

TheNewOne

Ingen som vet noe angående Perlite og Vermiculite, og om deres egenskaper gjenspeiler hverandre slik at jeg bare trenger en av de?

DubBud

Store mengder vermikulitt og perlitt har jeg aldri skjønt noe av. Man tilfører perlitt for å øke drenering, så tilsetter man vermikulitt for å holde på vann. Hvorfor? Tilsett litt lleca med det samme, og gjerne noen cm med leca i bunnen av potta, så har man i praksis krympet det brukbare volumet i potta med plenty prosent. Dette er en evig diskusjon på cannabisfora, whatever floats your boat. Leca i bunnen av potta kan være et poeng hvis man har planter stående i keramikkpotter utendørs som kan få masse regn på seg, men til innendørs cannabisdyrking ser jeg ikke poenget i og med at man har full kontroll på vanning selv. La vanne renne av etter vanning så er det null stress med røtter som drukner.

Vel, jeg har jo alt av næring fra BioBizz som jeg kommer til å trenge, hvorfor ha så næringsrik jord da?

Fordi flytende næring koster penger? Hvorfor bruke penger på å tilføre masse flytende næring når du kan klare deg med jord til blomstringen begynner?

Det jeg er ute etter er en blanding som ikke har så altfor mye næring, som har grei drenering og som puster godt.

Da kan ren coco være et kurant alternativ, siden du likevel ikke vil et medium med særlig næring i. Det holder på masse luft selv om det er bløtt, lett for røtter å vokse i, vanskelig å overvanne, og du har full kontroll på hvor mye næring du gir.

TheNewOne

Jeg antar at jeg kan få kjøpt coco på plantasjen? :)

• Like 1

marlon_murray

de har det ikke på plantasjen her jeg bor i alle fall

TheNewOne

Hmm.. Får ta meg en tur rundt og sjekke jeg da! Thanks :)