Gå til innhold
BK

Bilder og EXIF-informasjon

Recommended Posts

BK

EXIF-data er ekstra informasjon som lagres i bildefilen. Denne informasjonen kan inneholde GPS-koordinater og kamerainformasjon (type, beskrivelse, etc.) Det er svært viktig at EXIF-informasjonen ikke følger med bildene du laster opp på internett. NorCans bildegalleri fjerner dessverre ikke lengere EXIF-data automatisk, derfor håper vi denne tråden er behjelpelig.

Hvordan fjerne EXIF-data

1. Slå av lagring av GPS-data på kameraet/smarttelefonen!

Dette er det beste alternativet og involverer minst mulig arbeid. Trikset er enkelt: Før du tar bildene, forsikre deg om at innhenting av EXIF-data er avslått.

- Veiledning for iPhones (på engelsk)

(Har du andre veiledninger som hører hjemme her? Varsle oss i denne tråden!)

2. Fjern EXIF fra eksisterende bilder

Dersom du ikke deaktiverte innhenting av EXIF-data på kameraet/smarttelefonen din før du tok bildene kan en av lenkene under hjelpe deg:

- Gå til ExifRemover.com. Denne siden vil fjerne EXIF-informasjonen for deg, men det må dessverre gjøres bilde for bilde.

- Har du Adobe Photoshop eller Lightroom kan du følge denne brukerveiledningen (på engelsk)

- Last ned Exif Tag Remover (gratis programvare med mulighet for oppgradering)¨

- Usikker på om det var sånn i windows vista, men i win 7, kan man i alle fall høyreklikke på de bildene man vil fjerne personlig info fra, så velge egenskaper (properties). Under fanen "Detaljer" får man opp infoen som er lagret i filen(e), og man kan velge å trykke "fjern egenskaper og personlig info" (remove properties and personal information) [Takk til marlon_murray for tips]

Om uhellet er ute...

Har du allerede lastet opp bilder på internett som kan inneholde EXIF-informasjon, forsikre deg om at disse slettes. Det kan få svært negative konsekvenser om bildene havner i feil hender, og det krever minimale datakunnskaper for å vise nøyaktig lokasjon der bildene ble tatt. Dersom du har bilder i NorCan-galleriet som inneholder EXIF-data, vennligst varsle en NorCan-administrator umiddelbart, eller slett bildene selv og last dem opp på nytt uten EXIF-data (se hvordan over.)

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Viktig informasjon! Fint at dere tar det opp! :smokey:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
marlon_murray

Usikker på om det var sånn i windows vista, men i win 7, kan man i alle fall høyreklikke på de bildene man vil fjerne personlig info fra, så velge egenskaper (properties). Under fanen "Detaljer" får man opp infoen som er lagret i filen(e), og man kan velge å trykke "fjern egenskaper og personlig info" (remove properties and personal information)... Lett som en plett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
TheNewOne

Så selv om disse bildene allerede er lastet opp på Norcan i galleriet, bør vi da fjerne disse får å kunne fjerne EXIF-data fra de?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
xyzzy

Evt endre EXIF til å peke mot den lokale politistasjonen :blues:

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BK

Xyzzy: Haha!

Så selv om disse bildene allerede er lastet opp på Norcan i galleriet, bør vi da fjerne disse får å kunne fjerne EXIF-data fra de?

Kun dersom de faktisk inneholder EXIF-data. Dette gjelder et fåtall bilder, men jeg anbefaler å svinge innom galleriet ditt for å sjekke...

Takk for god løsning, marlon! Jeg har lagt den til på toppen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Demonslayer

Evt endre EXIF til å peke mot den lokale politistasjonen :blues:

Eller bedehuset, ordførerens privatadresse, mulighetene er mange :clown:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Storegror

Vist man laster opp bilder igjennom http://tinypic.com vil man kunne se EXIF informasjonen da? Jeg testet på mine bilder og fant ikke noe?

I bildemenyen på siden kan du trykke på edit og lagre med eller uten endringer så opprettes det automatisk en kopi uten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Chalice

Enkel måte å fjerne exif-info på windows er som følgende:

Merk bildene som du skal fjerne info fra

Høyreklikk på bildene og velg "egenskaper"

Klikk på "detaljer"

Klikk deretter på "Fjern egenskaper og personlig informasjon"

Deretter kan du velge mellom "Opprett en kopi med alle mulige egenskaper fjernet" eller "fjern følgende egenskaper fra denne filen"

Voila, exif-info gone ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KH

Har man mange bilder med EXIF-info i filhodet, kan man fjerne dette fra alle filer med et par tre klikk gjennom Batch-funksjonen i Irfanview. Man kan også batche i Adobe Bridge. I Bridge kan man også lage falsk EXIF-info, for eksempel GPS-data til den lokale politistasjonen som ble nevnt tidligere i denne tråden.

Windoze gratisprogram:

http://www.irfanview.com/

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
MagiskBønne

Jeg har sett meg lei EXIF data nå.... Alle bildene jeg hadde ute her var fulle av de + hadde GPS koordinater. Klart min egen feil, alikevel irriterende.

Derfor laget jeg en side dedikert til Norcan:

Norcan Bitvault

Dette er ikke reklamering? Hvis det er det må dere gjerne fjerne lenken.

Maks filstørrelse er 4mb, noe som bør være nok.

Jeg har ingen tilknyttning til Norcan. Men jeg håper Norcan vil la meg bruke navnet, for dette er en tjeneste som skal være for Norcan medlemmer.

Endret av MagiskBønne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Canari

Jeg antar at serverene kjører et eller annet linux-system? Jeg kjenner ikke til Bullitinboards, men hvis det finnes en måte å pipe opplastede bilder igjenom andre programmer, såfall kunne man pipe det igjennom "exif --remove" slik at exif-data ble fjernet som default for alle brukere.

Endret av Canari
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
MagiskBønne

Jeg antar at serverene kjører et eller annet linux-system? Jeg kjenner ikke til Bullitinboards, men hvis det finnes en måte å pipe opplastede bilder igjenom andre programmer, såfall kunne man pipe det igjennom "exif --remove" slik at exif-data ble fjernet som default for alle brukere.

Det jeg gjør på siden ovenfor, bruker mogrify -strip fra imagemagick.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Canari

Noen som vet hvordan man fjerner EXIF info på mac??

Det følger ikke med et grafisk grensesnitt, men det finnes helt sikkert noen som baserer seg på dette biblioteket. Det finnes helt sikkert andre programmer som gjør jobben også for mac. Men, om du har litt know-how så gjør det jobben :)

http://libexif.sourceforge.net/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Sleep

Noen som vet hvordan man fjerner EXIF info på mac??

NoIMGdata er en av mange app`r. Kan også gjøres her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
snufi

Fant en meget enkel måte å gjøre dette på ,

1. døp bildet du skal bruke til .bmp

2.døp tilbake til .jpg

Da forsvinner infoen , vet ikke om dette er helt bombesikkert da.. <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
trheim35

Fant en meget enkel måte å gjøre dette på ,

1. døp bildet du skal bruke til .bmp

2.døp tilbake til .jpg

Da forsvinner infoen , vet ikke om dette er helt bombesikkert da.. <_<

jada kopier bildet lagre det som jpg eller anna type spiller ingen rolle. Paint gjør jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KH

Pass på indexbildet, det slettes trolig ikke. Finn et egnet program som fjerner EXIF fra fila.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Kurtz

For iPhone: innstillinger - personvern - stedtjenester - slå av

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Häxdoktorn

Om man har någon form av linux som operativsystem kan man för att ta bort exif på t.ex. alla JPG bilder i en katalog använda: mogrify -strip *.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
fjoddings

Om man har någon form av linux som operativsystem kan man för att ta bort exif på t.ex. alla JPG bilder i en katalog använda: mogrify -strip *.JPG

Det skal vel i prinsippet virke paa Mac ogsaa...

"Mac OS X brings the benefits of a UNIX-based foundation to a modern desktop operating system. Apple engineers built the core of Mac OS X from the ground up using open source and open standards based on the Mach 3.0 microkernel and FreeBSD5, providing power, security and stability for Mac users. The power of UNIX combined with the simplicity and usability of the Macintosh interface, make Mac OS X the ideal platform for scientific computing."

Hente opp et terminalvindu og kjoere kommando.

Noen som har proevd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Weedy Weedpecker

Det holder i massevis å bruke paint, men det holder ikke å bare bytte filtype du må kopiere bildet og lime det inn i et nytt dokument i paint. Da kan du lagre det som akkurat det du vil uten exif.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå