Jump to content
Sign in to follow this  
Blomdido BadDegrass

Den store Praha-tråden

Recommended Posts

pollen

:smokey: Praha hoeres ut som som en digg by . Kanskje det blir europas nye amsterdam. Visste ikke at de var saa liberale i Ukrania. Men saa ligger det vel ikke saa langt unna polarsirkelen heller da, Det hjelper jo litt kanskje,,, :redeyes: :redeyes:

marlon_murray

:smokey: Praha hoeres ut som som en digg by . Kanskje det blir europas nye amsterdam. Visste ikke at de var saa liberale i Ukrania. Men saa ligger det vel ikke saa langt unna polarsirkelen heller da, Det hjelper jo litt kanskje,,, :redeyes: :redeyes:

Ukraina? :g: Tror du mener Tsjekkia... ;)

vin&grønt

Ukraina? :g: Tror du mener Tsjekkia... ;)

Pollen kjenner bare til steder som ligger ved havet, :redeyes: men jeg tror han har rett i at Prag blir Europas nye Amsterdam. Hvertfall en kulere by for stonere enn Amster har blitt. :smokey:

pollen

:lol: Er stor Cannafest der den 25 til 27 November ,,,,,,

Blomdido BadDegrass

Tenkte jeg kunne liste opp noen av de mest utpregede stoner-stedene jeg var innom, sånn at andre som tar turen har noen tips å starte med.

U sudu - Kart

gallery_6829_306_10416.jpg

Dette er en dritkul bar som man absolutt bør stikke innom. Når du går inn døra fortsetter du bare rett fram forbi baren og tar 90 grader til høyre. Der ser du ei trapp som går ned til kjelleren (det er skiltet ned til en music bar). Da kommer du til et system av 3 rom, hvor du fortsetter gjennom de to første. Det tredje og innerste rommet har en egen liten bar hvor jointene rulles omtrent non-stop. Der er det bare å sette seg ned ved baren med en god pils og fyre opp. Bartenderene er veldig hyggelige her, og et bra sted å komme i kontakt med lokale folk hvis man er ute etter en fyrings eller en prat. Men det selges visst normalt ikke over disken her, så man må speide litt etter lokale typer som popper innom, og spørre diskrèt. Men et kult sted med en god atmosfære.

Chapeau Rouge - Kart

gallery_6829_306_17930.jpg

Dette er vel ett av de mer sikre kortene hvis man er ute etter noe å rulle opp. Her står dealerne ved toalett-området og nærmest spør deg rett ut om du vil ha noe. Men det er greie folk og er ikke bøffe-typer. Pris 250 koruna pr gram (ca 80 kroner). Ellers er det et ok sted å henge på, men jeg er litt usikker når det gjelder å fyre inne. Jeg så en gjeng lokale typer som hadde kjøpt seg noe og fikk et par longpapers av meg. De rullet inne, men gikk ut for å røyke. Jeg var der aldri så lenge om gangen, så jeg gjorde også det samme, noe jeg synes er helt ok. Lukta heller aldri noe weed inne der. Men når det er noe senere på kvelden og stinn brakke går det sikkert fint å fyre der.

Alternatif - Kart

gallery_6829_306_24152.jpg

Jeg tror nok ikke det er noe problem å si at dette er et av stedene man får kjøpt over disk. Kvaliteten var ganske god, og ei ok bule å tilbringe et par timer i (kommer jo selvsagt an på hva slags person man er og hva man liker, for det er jo tross alt ei kjellerbule :lol: ). Her har de ikke ferdigeveide bag's, men veier opp fra gang til gang og det er helt sikkert mulighet for bonus hvis du kjøper litt og er allright. Den ene gangen jeg var der kostet det 250 koruna grammet (ca 80 kroner) for noenlunde potente buds mer i indica-retningen. Andre gangen jeg var innom gav jeg 220 koruna (ca 70 kroner). Det var ikke like fengende, men absolutt brukbart.

Big Lebowski - Kart

gallery_6829_306_1237.jpg

Et ganske lite sted med bardisk nede og noen bord oppe. Jeg var innom et par ganger men hver gang var det helt stappfullt med folk så jeg fikk ikke satt meg ned. Men på de 15 sekundene jeg var innom så jeg at det ble rulla jointer på 4 bord og weed-skodda lå tett under taket. Skulle tro man hadde brukt røykmaskin inne der.....

Folka som hang der var nesten utelukkende yngre folk i student-alder og det virka i det hele tatt som et ganske kult sted.

Chocobamba - Kart

gallery_6829_306_754.jpg

Dette er ei mye mer shady bule, og kanskje ikke noe å anbefale dersom man er av den mer lettskremte og pripne typen :D Men det er ihvertfall et stoner-vennlig sted med bud-posters på veggene hvor man kan sette seg ned å fyre en, drikke en pils og hvile beina litt dersom det skulle trenges. Jeg prøvde ikke særlig hardt å komme i kontakt med folk her, men det er helt sikkert ikke noe problem å spore opp weed her hvis man er nøden. Når jeg tenker meg om, så jeg egentlig ikke noen som ikke satt å patta på en joint.

Jeg gikk bortom Tulip Cafè et par ganger, men det var stengt. Vet ikke om det er nedlagt eller hva som var greia.

Dette var de stedene jeg merket meg som var spesielt vennlig innstilt til weed. Og sånne steder er det nok drøssevis av, men det er grenser for hvor mye man rekker på 5 dager. Det er jo så sinnsykt mange puber og barer i praha at man har litt av en oppgave foran seg hvis man skal pløye gjennom alt.

Det var mange andre steder jeg såvidt kunne lukte godsaker og så at noen rullet, men det var litt mindre åpenlyst igjen.

Mitt tips når det gjelder weed-jakta etter at man har ankommet er å først stikke rett til Chapeau Rouge og kjøpe seg et par-tre gram, for deretter å ta en runde hos de andre stedene. Hvis man setter seg ned på f.eks alternatif og allerede har noe og fyre på, virker det som om at man blir litt mer "godtatt". Da er man liksom ikke en desperat turist kun på jakt etter fyrings. Jeg tror også det kan være lurt å ikke kjøpe for mye med en gang, men prøv en grammer eller to for å sjekke det ut. Men er det tilfredsstillende, så vær forsiktig med å vente til neste dag med å handle mer, for da kan fuglen være fløyet og erstattet med andre saker.

• Like 1

Blomdido BadDegrass

Her er noe av det jeg fikk tak i. Bildene er bare så som så, delvis på grunn av at kameraet ikke tar så bra macro-bilder, delvis på grunn av dårlig lys på rommet og delvis på grunn av at jeg hadde seng i en sovesal på et hostel og ikke gadd å sitte altfor lenge å knipse bilder av weeden min som en eller annen mega-stoner-nerd (selv om det er akkurat det jeg er) :lol:

gallery_6829_306_96964.jpg

gallery_6829_306_228093.jpg

gallery_6829_306_62907.jpg

gallery_6829_306_58883.jpg

gallery_6829_306_8409.jpg

Blomdido BadDegrass

Ettersom jeg reiste alene på et noenlunde stramt budsjett, tok jeg inn på et hostel. Litt lettere å komme i kontakt med folk, og jeg dro ikke nedover for å sitte på et hotelrom å sture hele dagen. Jeg kan anbefale Hostel Elf som er et ganske stoner-vennlig hostel. Forholdsvis rent, vennlige resepsjonister og det virker som å trekke til seg kule folk. Seng på sovesal koster grovt regnet en hundrelapp i døgnet, men de har også private rom for de som ønsker det. Selv om jeg og nattevakta fyrte opp et par feite ved resepsjonsdisken, så de helst at det ble fyrt opp utendørs til vanlig, noe som er helt forståelig. :smokey: Og det er bare å kikke litt i gjesteboka så ser man fort hvor mange "alternative" folk som er innom stedet. Alt i alt et kult sted som jeg kommer til å besøke neste gang. For det er ikke tvil om at det blir en neste gang.....

gallery_6829_306_82917.jpg

gallery_6829_306_49769.jpg

Uteområde hvor man kan pilse, fyre og grille om sommeren.

gallery_6829_306_64849.jpg

En av de reisende hadde bursdag og det resulterte i en spontan bursdagsfeiring. To australske jenter (kokkene), en amerikaner som haiket til italia, en australier (bursdagsbarnet), en hollender og en fra New Zealand. Kake ble bakt, øl ble drukket og bursdagssang sunget.

Dette fellesområdet var en av tingene som gjorde dette til et kult sted. Det gjør det lett å bli kjent med folk, og man har et sted å henge sent på kvelden hvis folk på rommet har lagt seg. Øl selger de der for 5-8 kroner flaska :)

Stedet legger rett og slett opp til party og sosialisering....

Generelt sett virker Zizkov-området (litt øst for sentrum) som et bra sted å bo. Dette er et litt mer "ekte" tsjekkisk område utenfor turisthelvetet. Selv om det tar omtrent 20 minutter å gå til sentrum er det verdt det, for transportsystemet er såpass bra at det er lekende lett og komme seg til hvilken som helst bydel. Bussene og trikkene går med 8 minutters mellomrom (mener jeg å huske, ihvertfall ikke mye mer) og t-banen går hvert 3. minutt. En billett gjelder for alt og koster ca. 30 kroner for et døgn. Så det er virkelig ikke noe problem å bo et steinkast unna turistjaget.

• Like 1

bully

Flott guide, praha skal definitivt sjekkes ut og da er det perfekt med en guide som det her, takk for det :smokey:

hostelet så jo supert ut, absolutt veien og gå når du er på guttetur :thumbsup:

dissi

Jeg prøvde å betale en milkshake med en pose pot på Burger King i Praha for noen år siden. Var selvfølgelig ikke planen, men plutselig lå nå baggien på disken da. Dama så ned, holdt blikket der lenge, før hun så opp på meg, og deretter på posen igjen. Det ble stille noen sekunder før jeg innså hva som foregikk, og vi brøt begge ut i latter. Betalte (med penger, ja) og gikk ut døra gapskrattende. Pot'en kjøpte jeg på en rasta-bar vegg i vegg med en politistasjon. Good times!

Edited by dissi
  • Like 4

sRe

Finnes det noe growshops i Praha som selger telt og full pakke...? Skal snart nedover, og jeg regner med det blir noen kroner spart om eg kjøper det der, og sender hjem i julegavepapir ;)

Blomdido BadDegrass

Dyrking har visst tatt av i praha, så du finner helt sikkert det du trenger der.

Jeg var bare innom en headshop/growshop for å kjøpe grinder og papir og de hadde ihverfall noe dyrkeutstyr der.

Novy Growshop - Kart

Også har du Growland som ligger på vestsida av elva - Kart

Growman plains så jeg merkelig nok aldri til tross for at jeg gikk den veien nesten daglig :redeyes: Den er sikkert verdt et besøk. - Kart

Hvor mye billigere det er vet jeg ikke, men det blir sikkert litt å spare hvis man skal kjøpe full pakke. Jeg husker ihvertfall jeg så at ei flaske BioGrow 1l kosta litt over 80 norske.

james

Takk for en super tråd! skal dit nå på fredag så dette passa midt i blinken!

KH

På midten av nitti-tallet fikk jeg et sånt "persona non grata-stempel" fra tjekkiske myndigheter i det gamle passet mitt.

Hvordan er det i dag, sjekker de identitet grundig med innreise?

- Skulle gjerne vært der en tur, litt mer tilstede enn forrige gang.

• Like 1

Blomdido BadDegrass

Takk for en super tråd! skal dit nå på fredag så dette passa midt i blinken!

Da må du røyke deg pisse fjern før du tar den lange rulletrappa som går ned til/opp fra metroen. Stå gjerne å se rett i veggen på venstresida mens folk passerer motsatt vei. Syke greier :lol:

På midten av nitti-tallet fikk jeg et sånt "persona non grata-stempel" fra tjekkiske myndigheter i det gamle passet mitt.

Hehe, ble du kjeppjaga derfra eller?

Har ingen aning, men jeg ble ihvertfall ikke sjekka i det hele tatt. Så egentlig ikke så mye som en vekter på flyplassen. Jeg så ei vaskedame og det var rett og slett den eneste ansatte personen jeg la merke til der ^_^

james

HAHA, will do.. kan du anbefalle noen steder spisesteder? eller "vanelige" pubber? er en del streite folk i reisefølget.. :rolleyes:

dissi

Hei Knut! Long time no see.

Jævlig kult med det stemplet da, haha. Skulle gjerne hatt et slikt utstedt av amerikanske myndigheter slik at jeg kunne henge det opp på veggen.

Når det er sagt, så tror jeg ikke du vil ha noe problem med å komme deg inn i landet i dag. Det høres litt søkt ut, med mindre du har voldtatt en barnehage eller noe.

Edited by dissi

Blomdido BadDegrass

Nei har egentlig ikke noe konkret. Jeg fant meg stort sett bare et spisested i farta, og husker ikke lenger hvor de forskjellige stedene ligger. Var også innom så sinnsykt mange puber at jeg har litt problemer med å huske de, hva de heter og hvor de ligger. Var jo konstant småfull og fjern, og under den store jakta på weed-puber gikk de "vanlige" pubene litt i glemmeboka dersom de ikke gav særlige resultater :lol:

Men området rundt metrostoppen Narodni Trida, husker jeg var et greit område hvor det lå noen ordentlige tsjekkiske spisesteder/puber som ikke var gjennomsyra av turister og høye priser, men samtidig ikke så langt unna turiststien.

Spesielt sidegatene/smågatene rundtomkring gatene: Spalena, Myslikova, Narodni, pstrossova, jungmannova osv. Hvis du sjekker ut et kart skjønner du sikkert hva slags område jeg sikter til :) Kort fortalt Jungmannova og området vestover mot elva.

Zizkov-området er også verdt å sjekke ut. (Metrolinje A til "Jiriho z podebrad") Her er det mer autentisk og ekte, billigere og har en litt mer "bohem feeling". For de som liker sånt....Men nå er jeg kanskje litt ekstrem og skyr turisterhøl som pesten.

Restauranter/puber rundt staromestska namesti-området (old town square) er stort sett minst dobbelt så dyre.

Et kart er virkelig et must, og sparer deg for mye. Kartet til "City Spy - Praha" er ganske greit hvis du kommer over det. På baksida står det endel tips om steder, og når jeg sitter å ser over det nå, er det en del ting jeg angrer på at jeg ikke sjekka ut...Det er ikke akkurat streitinger som har lagd dette kartet, det er helt sikkert :D

Men nå har jeg kanskje rabla nok. Klarer ikke å stoppe når jeg først begynner :lol:

james

takk så mye, da har jeg i iallefall en viss peiling på hva som er hvor :smokey:

Skal prøve og avlegge en rapport når jeg er tilbake.. hvis jeg husker noe.. :redeyes:

Blomdido BadDegrass

Skal prøve og avlegge en rapport når jeg er tilbake.. hvis jeg husker noe.. :redeyes:

Det må du gjøre! God tur :smokey:

• Like 2

james

Jess da var turen overstått!, kan på det varmeste(kaldeste) på denne tiden av året anbefale Praha meget hyggelig by med enda hyggelige priser..

fikk dessverre ikke utforska mulighetene for røksaker så mye,. men øl får de til der nede, anbefaler alle som skal ned og finne seg en kjempe brun pub og smake seg igjennom øl repertoaret ^_^

Når det kommer til ganja så er det null problem, jeg reiste med ett ganske streit følge og måtte være litt diskret, men det tok meg ca 2,5 min og skaffe meg ganske potente grønnsaker til ca 80 grammet.. og utover kvelden kom det en ganske kjent lukt som la seg i mange av de Bruneste stedene med gardin foran vinduet :redeyes:

er det noe dere lurer på så fyr løs!

Edited by james
  • Like 1

Viking_X

Er en kompissom drar nedover til sommeren, noen ting som er must see?

Noen som har noe info, på hvilken typer dyr de har i den zoologiske hagen? Syntes det er fett røyke noen feite og se på dyr.

• Like 1

Henki

Er det teit å bare hoppe inn her og foreslå TRAMPEKLAPP for denne tråden?! Har vært i Praha mange ganger (bodde et år i Ostrava, en annen tsjekkisk by mot grensa til Polen), og kjenner meg utrolig godt igjen i reiseskildringene dine! Kudos for strålende skildringer som gir meg skikkelig lyst til å stikke innom en av verdens mest behagelige byer igjen snarlig!

Tengel1969

Veldig bra tråd og masser med gode tips og opplysninger og råd som jeg definitivt skal følge på neste turen til Praha. Planen var egentlig Amsterdam til våren, men nå blir det endret til Praha når skattepengene kommer :-)

herbalist

veldig nyttig tråd. var også litt lei amster. har vært i praha for ca 10 år siden mn lukta ikke mye gress da. kanskje på tide å ta seg turen igjen :redeyes:

• Like 1

Cannarilo

Masse snakk om leting i barer osv. Bortkastet tid!!

Ta turen til den åpne plassen nedforbi nasjonalmuseet etter barne-tv tid. Ta kontakt en av de mørkhudede som står på høyre side opp mot museer der og dealen er i boks. Prima grønt begge gangene

jeg har vært der. Hold gjerne opp et kart med pengene i hjørnet og lat som du spør om veien til weedstreet :) Masse politi og/i sivil men de bare ser til at det blir solgt

til turistene og det er lite å bry seg om.

Bør absolutt nevnes at Praha har de beste growshops i europa og kan skilte med utstyr som er vanskelig å oppdrive i resten av verden. Bla annet hps fra 70w til 1000w, mylar i over 2 meters bredde i

forskjellige kvaliteter, cfl i alle størrelser, telt m.m De selger også frø fra alle annerkjente breeders. Stod en lastebil utenfor den ene gangen. De lastet inn i bilen istedenfor ut så det var nok

en stor grow-operasjon på gang en plass :)) Husker ikke steder og navn men var innom blant annet denne; http://www.growshop.cz/

Har pleid å bo her;

http://www.hostels.com/hosteldetails.php/HostelNumber.16318

Billig og ubetjent om kveld/natt (du får nøkler til alt). Anbefaler den italienske resturanten på andre siden av gaten litt lenger ned. Ca 60 kr for måltid og en øl og det er billig da det ikke

er så billig lenger i Praha som mange tror. Også en pub med kanonkjekke damer ca 20 meter ifra hostelet. Om du ikke er fisefin anng støy anbefaller jeg rom ut mot hovedgaten

og ikke inn i bakgården.

Vannvittig mye penger å spare om du/dere velger off. transport og velger spasersko som fotøy og baggasje i ryggsekk. Tror det var buss nr 17 eller 18 ifra flyplassen.

Ps; den brystfagre damen på hostelet er god i engelsk og er veldig behjelpelig, sånn ellers er de elendige i engelsk der nede.

Har masse mer tips om interesse og svarer gjerne på spørsmål. Annbefaler Praha som et alternativ til Amsterdam som jeg har vært i 4 ganger