Gå til innhold
IBA

norcans fiskeklubb

Recommended Posts

IBA

jeg regner med atte det kansje er flere enn meg her inne som er sportfiskere, hva med en egen tråd for litt fiskeprat?

jeg er rimelig ivrig sportfisker, er gjerne ute med flue eller slukstanga 2-4dager i uka for og fiske sjøørret, totalt i år har det vel blitt rundt 20stk og største på 1,2kg :D men nå begynner jo høstfiske så da er jo ørreten litt mer på hogget enn i sommer, lets the fun begin again :D favoritt flua er runars cdc reke i rosa, favoritt sluken er 10g møresild i sølv og blå

åssen utstyr og åssen sluker/fluer pleier dere og fiske med? hva pleier dere og fiske etter? bilder av fangst? hvor vi fisker er kansje like greit og holde kjeft om siden svina sikkert er tette nok til og stille seg opp med fiskestang på fiskeplassene vi snakker om bare for og ta en stakkars fisker med jointen i munnvika

stengene jeg bruker til SØ i disse dager er: 10,6ft fenwick silver wing 5-25g med en ambassadeur revo premier snelle, fluestanga er en 10,6ft #7 scierra matuka med en vision gt 6-7 snelle (det er ofte forandring på utstyrs fronten)

edit: jeg håper alle sportfiskerne her inne har vett nok til og melde ifra om ulovelige garn/ruser :D ps: det tar noen timer fra dere ringer purken til noen kommer, så det er bare og røyke feite og fiske vidre i 2-3timer før dere reiser hjem for purken kommer ikke til og besøke plassen men fiskerioppsynet kommer en tur men de kan jo ikke ta dere for røyking og er bare glade for atte dere melder ifra, øverste del av garnet/rusa skal alltid være 15m under vannoverflata, alle garn som er satt under dette er ulovelige og burde anmeldes (jeg HATER purken, men ulovelige garn på strendene melder jeg ifra om)

ulovelige sjøørret garn rundt gytebekkene kan gjøre så store innhogg i stammene atte de kan skade en god ørretstamme i flere år

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
seedman

Jeg er ivrig fisker :) Er stor sett ute med båt jeg da, pilken er favoritten, men dorging er også mye brukt til og fra fiskeplassene. på snøret går det mest i 300-600gr svenskpilk nederst, og en møresild eller noen gummimark på opphenget. Nå om dagene drar jeg også innmari mye krabbe og litt hummer har også vært innom teinene mine :D

Her er en tøff sak en kompis dro opp for ikke lenge siden, ser du hva det er? ;)

254754_2186591658622_1061942233_2544892_1413674_n.jpg

Endret av seedman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

en liten pigghå? du burde passe deg for hummerne, det er gjerne 10-15000kr pr hummer du har i båten utenom sesongen som er ifra 1oktober til 30november hvis du blir tatt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
seedman

Det der er en liten pigghå ja :) Hummer som kommer i teinene må uheldigvis slippes ut igjen, men det skjønner jeg godt. Noen hummer har rogn også, så det er bare positivt for min del at jeg slipper de ut for da hjelper jeg til å bevare bestanden som er blitt veldig lav her i området. Skal nok alltids klare å dra opp noen få i sesongen om kjerringa vil ha, selv setter jeg krabbe forran hummer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

det er bra du tenker sånn, du overasker faktisk :P ifjor kasta jeg over 50kg hummer ut igjen siden de var rognstinne eller under 25cm, men den største jeg fikk var på 2,5kg og klørne var like store som hendene mine, jeg tok vel ca 50kg hummer opp også så jeg vil kalle det en vellykka første sesong :D men jeg må begynne og dokumentere flere av fiskene jeg får, iallefall de som er fine

her er ett bilde av beistet nedi en gildekasse

Bilde0082.jpg

ett bilde jeg tok før en fest jeg hadde

Bilde0110.jpg

her er foresten persen ifra brygga der jeg bor, 6,5kg

Bilde0074.jpg

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Samme type som jeg pleide aa faa i teinene mine,,,,,,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BK

Jeg er også en ivrig sportsfisker... Selv liker jeg ferskvannsfisking bedre enn sjølivet, men nå bor jeg jo midt i Norges dypeste dalføre også, så det gir kanskje mening. Tar gjerne med stanga på fjellturer, og har mange timer bak meg ved Gudbrandsdalslågen og elvestryka deromkring.

Til sommern 2012 må vi klare å få til en real fisketur, folks!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Blomdido BadDegrass

Sportsfisker/skogsnisse/fjellfant her også! At vi ikke har tenkt på en sånn tråd før nå? ^_^

Personlig er jeg mer glad i innlandsfiske, med ørret som primary target. Griner absolutt ikke når jeg får harr heller, men den er ikke like livlig og sprek som ørreten og røya.

Av stenger har jeg ei Greys GreyFlex M2 8'6" 4/5# fluestang med femmer-snøre, og ei Shimano Catana 9" haspelstang (ganske billig stang, men god å kaste med). Men nå er jeg ikke nøye på utstyret egentlig, jeg mener det er viktigere hva en har under topplokket. Hjelper ikke samme hvor mye spenn man legger i utstyr, hvis man ikke kan å lese elva og "se" hvor fisken står :) Men, på den andre siden så hjelper det heller ikke å kunne aldri så mye teori, hvis du mister fisken pga. av utstyr som ikke holder mål....Også er det jo sinnsykt smooth å stå å kaste når du har finni ei stang med en action som passer deg. En fin balanse det der :lol: Men skulle gjerne hatt ei Vision-stang da, de lager veldig bra utstyr. Den GT-snella di er også ganske feit, IBA...

For min del så er det tørrfluer som gjelder (såklart, ei våtflue i ny og ne er knall det også), så det blir litt vanskelig å trekke fram noen spesielle fluer ettersom man må fiske med de imitasjonene som klekker der du er. Men det er ikke tvil om at døgnfluer er morsomst å sette på, særlig store Vulgata-imitasjoner....For ørreten går jo gjerne totalt bananas når det er vulgata-klekking på gang. Olivengrønne små døgnfluer er også noe jeg gjerne setter på. Også har du jo klassikere som streaking caddis og superpuppan hvis det ikke er reaksjon på de øvrige fluene i boksen :D

Når det gjelder sluk og spinner har jeg finni noen favoritter: Sølvkroken spesial i rød/sølv og spesial i sølv med røde prikker. Bænkers! Og vinner-spinneren er helt sølvblank vibrax i str. 3 eller 4. Det er helt merkelig hvor bra den vibrax'n funker...Også har du jo Abu-droppen med rød-orange skje. Den er også god...

Ellers så er jeg egentlig glad i å meite også. Enten med bånnsøkke eller kastedupp. Det er pokkermeg smooth å sitte om sommern med en joner å glane meditativt på en dupp som når som helst kan bli borte. Man må liksom ikke være så på "allerten" hele tida, som når man fisker med flue eller spinner. Man kan slappe av og bare nyte tilværelsen litt mer.

Og det er egentlig mye av grunnen til at jeg fisker. Det handler ikke nødvendigvis om å hale i land den ene etter den andre, men det å være ute i frisk luft med lyng under rævva, og å komme seg tilbake til det stedet vi egentlig hører hjemme; Naturen!

Oooo...i could go on all night long :lol:

Fet torsk det der da! Har faktisk aldri fått torsk før....Drar torsken godt egentlig? Eller er det den litt mer slappe typen?

Endret av Blomdido BadDegrass

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Jeg er også en ivrig sportsfisker... Selv liker jeg ferskvannsfisking bedre enn sjølivet, men nå bor jeg jo midt i Norges dypeste dalføre også, så det gir kanskje mening. Tar gjerne med stanga på fjellturer, og har mange timer bak meg ved Gudbrandsdalslågen og elvestryka deromkring.

Hei Bjoern. Ikke noe bedre enn en nystekt oerret paa primusen,,,, og en spliff til aa skylle ned med,, :clown: :clown:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Blomdido BadDegrass

Ja faen det hadde vært morro!

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Torsken er en luring. Han "kommer og gaar" paa lina di, men hvis det er en "double", mer enn 10 kg, saa kan stanga di boyes til "grensa",,,, naa snakker jeg fiber glass,, shakespear o.l. 6 footere,,,, :redeyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Chalice

There is something fishy about this!

Ivrig fisker her å.

Av utstyr bruker jeg Abu Garcia Ultracast stang og snelle (haspel) og Guideline Alpha #7-8 (flue).

Ganske fersk i fluegamet enda, så har dessverre ikke blitt noe fisk med den enda.

I vår/sommer har jeg sikkert fiska 50 sjøørreter under minstemål, nesten alle ble sluppet ut, utenom ett par stykker som satt for godt på kroken.

Årets største sjøørret var på 2,4kg :D, ellers har jeg tatt par sjøørreter på nærmere 1,3kg og en laks i sjøen (faktisk villaks) på 1,7kg.

Ellers har det blitt endel sei, torsk, lyr, makrell og en eller annen knurr og ulke.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

Dette var en god ide. Jeg er også en lidenskapelig fisker og melder meg herved inn i norcans fiskeklubb. :smokey:

Fisker både i sjøen og på land. Liker meg best på sjøen. Ørret og vintertorsk er favorittene men det har blitt lite sjøfiske fordi jeg har vært uten båt noen år. Liker meg veldig godt på fjellet også, men helsa klarer ikke lange turer lenger så det det har derfor blitt mest kasting fra land etter makrell torsk og ørret. Hadde vært stilig med en fisketur.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Blomdido BadDegrass

Årets største sjøørret var på 2,4kg :D,

Nice! Du kjenner at den har satt tenna i sluken for å si det sånn :smokey:

Sjøl har jeg ikke rare resultatene å vise til i sommer gitt. Det har ikke blitt mer enn 3 turer i år, så har hatt en dæsj fiskeabstinenser store deler av sommern og høsten. Selv om en 5 ukerstur i sommerferien fikk lindra litt. Fått ei gjedde på denne størrelsen da... *Viser med nevene omtrentlig 90 cm* :lol: Men ei gjedde på 4-5 kilo er jo ikke akkurat noe å rope så høyt om....Ellers har det bare blitt ørreter og harr under kiloen.

Klarte selvfølgelig å miste et jævla røye-beist som sikkert tangerte 2 kilos-grensa, men da de absolutt skal drive med luftakrobatikk så går det gjerne sånn... :fear: :D

Torsken er en luring. Han "kommer og gaar" paa lina di, men hvis det er en "double", mer enn 10 kg, saa kan stanga di boyes til "grensa",,,, naa snakker jeg fiber glass,, shakespear o.l. 6 footere,,,, :redeyes:

Det er den typen ja...

Haha...Ja en 10+ kilos skulle nok sette ei god bue i stanga ja. Den skulle nok satt en liten bøy i nervene mine og den :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
marlon_murray

Må hive meg på her. Er på sjøen hele året, flere ganger i uka. Det går i stort sett i fisking i fjordene rundt her, og litt kyst\havfiske av og til. Fisket litt i ferskvann før, men det blir mindre og mindre. Blir mest pilking og teiner på meg. Fangsten er torsk, sei, lyr, makrell, steinbit, rødspette, krabbe og hummer .. og så en og annen raring i ny og ne.. Største i år var en torsk på 25... da skal jeg si deg det nappa pollen! :redeyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KenBB

Jeg bor på havet og fisker mye med jointen i kjeften, men nå har jakta starta, så da blir det pumpehagla som er med ut på sjøen.

Har vell aldri kjørt hardt på sjøørreten om høsten, men skal prøve å dra med stanga når det blir noen heldagsturer ut i høst.

Den haien der oppe er ingen pigghå, kan tippe på småflekket rødhai.

Var foresten med å dro opp en 300 kilos håkjærring i sommer(i reketrål), det var hai det ! :D

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
seedman

Den haien der oppe er ingen pigghå, kan tippe på småflekket rødhai.

Mulig du har rett der, var pigghå jeg kom fram til etter sammenligning av bilder på google, den type fisk vet jeg ikke stort om å er ikke vanlig på kroken her, så at jeg har bommet er fult mulig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

det var dette jeg hadde mine misstanker om :D det er godt det er flere som koser seg med denne sunne hobbyen framfor ps3 eller xbox..

ferskvannsfiske er jeg ikke særlig fæn av, kansje det har noe med atte jeg ikke har fått større brunørret enn 505g de siste åra :S men for og si det sånn så sier jeg ikke nei til en 3timers gåtur hver vei med 15-20kg i ryggsekken, opp på vidda for og fiske med den gjengen her inne en helg.. det eneste som suger er atte jeg ikke liker fisk, så jeg må bære med meg kjøtt :rolleyes:

i fjor persa jeg på SØ, var ute og dorja med en 40g møresild imitasjon som var sølv og lilla, plutselig beit det på noe som fikk 11" 20-60g stanga til og stå i spenn, det endte med en svær grønn SØ på 4.2kg :D bestemor blei glad for den ja.. dette var i slutten av september

den hummern var sort, vi lurte på om det var noe blåskjær i den og om det var amerikansk hummer men bestemor så på den og sa det ikke var det :D

torsken var fin den, tok den i oktober/november så det var faktisk litt fart i den til og være torsk.. jeg hadde i allefall krabbeagn i noen dager.. men absolutt morsom og ta på en 10ft 10-40g med amb 6500pro

er noen av dere andre ambassadeur fæn? jeg har selv 9stk og vil stadigt ha flere siden jeg har begynt og samle, de neste jeg skal ha er UT trimma 2500c og 5500c.. jeg vil ikke anbefale noen av dere og kjøpe revo snellene, jævla korea dritt sneller

en fisketur i 2012 er jeg absolutt med på, men hvis noen av dere vil være med på SØ fiske i vestfold før den tid så send meg en pm (ps: SØ fisket blir bare bedre og bedre de neste ukene, det var på denne tiden jeg fikk den store i fjor)

Endret av IBA
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

noen her inne som er hissige på laksefiske? det irreterer meg atte jeg aldri fikk kommet meg noen turer i noen av norges elver i sommer :(

men til trøst har jeg fått min første HA på 1,2g på enhånds fluestang i sommer :D fy faaaen for en fight på så lett utstyr, den hadde ett utras på sikkert 50meter

binder noen av dere egene fluer? bilde av egene kreasjoner?

og har noen av dere erfaring med orvis helios? jeg blir mer og mer sugen på en orvis helios 9ft #8 7,5midflex, for da har jeg en stiv stang til og kaste med i motvind som er lett nok til atte det ikke blir slitsomt, evt en dag i lakseelva.. bestiller man den rett ifra orvis så kan man få opp til 22tegn inngravert og prisen er jo halvparten av hva skittfiske skal ha for den

Endret av IBA
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
python

noen her inne som er hissige på laksefiske? det irreterer meg atte jeg aldri fikk kommet meg noen turer i noen av norges elver i sommer :(

Jeg fisker i lakseelv sånn ca 1 gang i uka :smokey:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
layzie

Er da ingen interessant fisk å få i laugen!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

Jeg fisker i lakseelv sånn ca 1 gang i uka :smokey:

jeg også vil, jeg har jo utstyr som hadde takla en 20kg blank torpedo i hard vannføring :P får ta noen skikkelige laksefiske turer til sommern igjen :D skal ta Granbar her inne sin pers på 7.7kg som han tok i sommer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
seedman

Om det er kilo det går på, så skal man ikke alltid stole på tallene, det er en smal sak for folk å slenge pilken over i en merde å dra 10kg laks på kroken ;) Men da er man ikke mye sportsfisker......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå