Jump to content
Sign in to follow this  
IBA

norcans fiskeklubb

Recommended Posts

IBA

men en sportsfisker holder ikke på sånn, jeg vet med sikkerhet atte den blei tatt i en elv på fisketur :D og jeg skal ta persen hans i elva evt være jævla heldig på sjø-fiske

mærer holder vi vårs unna, hvem ønsker seg en "daff" oppdrettsfisk på sluken/flua når man kan få villlaks hvis man er villig til og betale litt for og fiske de rette plassene men noen spreke jævlar som kjemper i elver som fører over 150kubikk

bully

siljan. noll fiskelycka, feta jointar och fint väder

akkurat sånn fiske som jeg liker jo :smokey:

er ikke så veldig glad i fisk men bor ved glomma så det blir noen turer ut i elva i løpet av sommeren, fikk en jævel av ei gjedde, må ha vært 10-12kg men heldigvis stakken av når jeg skulle ta den i håven :lol:

• Like 1

IBA

i morra blir det 8timers fiske på en av favoritt plassene mine, en kamerat fikk en på 3,7kg der i går :D så nå skal det fiskes ifra 08:00

pollen

:redeyes:

gjedde rekorden min er 22kg,,,,,, :fear: ,, kameraten min holder The British record,,, 27 kg,,,,,,,,,,, fytte rakkern for noen beist,, har jo tenner langt ned i kjeften,,,, :lol: :lol:

pollen

:smokey :redeyes: har vel lov aa skryte litt, siden vi alle er fiskere,,, ha, ha, :redeyes:

Well, personal catfish record,,,,,,,27 kg, det var i en innsjoe i uk,,, med en broedsmule paa vannskorpa,,,"bread floating "kaller de det i england,,,, :smokey:

IBA

svære beist du snakker om :D persen min er en lange på 10,6kg jeg måtte dra opp ifra 400meters dyp, såååå gåen har jeg aldri vært i armene før

men til alle fluefiskerne her inne, www.fluer.dk har ett helt sinnsykt utvalg til meget fine priser

seedman

Jeg skal ut i kveld, 22 fots snekke med varme, trådløst ICE nett, masse å røyke på og 4 kalde corona som hører med :)

IBA

hva faen skal man med inett på fisketur? jaja smaken er som baken, men jeg står heller og pisker litt med flua eller kaster en 6-20g blyklump 100m, enn og sitte forann en pc sjerm, når jeg er ute på fisketur

men nå er utstyret pakka og jeg skal ut og teste det nye fluesnøre :D

Edited by IBA

seedman

Saken er at båten gjør 8 knop i marsjfart, noe som medfører en tur på 2 timer til nærmeste bra fiskeplass, derfor er det greit å ha Internett på vei ut og på vei inn ;)

IBA

jævla møkka regn, jeg trudde de 2 timene vaneligvis gikk til trolling etter ørret/laks, mekking av feite j'r, pils og fiskeprat.. men det er det jeg og fiskebuddyene mine syns er mest kos.. menmen pc og inett på fisketur har sikkert sin sjarm det også selv om jeg aldri ville hatt med meg pc og inett på fisketur

og 2timer til nærmeste bra fiskeplass? da må dere enten være jævla kresene på åssen fisk dere får eller så skal dere ut på dypet.. selv hadde jeg vel ikke brukt mange min'a på og finne en bra odde jeg kunne stått og fiska etter SØ

• Like 1

seedman

Det er rundt på dypet vi ligger å pilker når vi er ute så det får bare ta litt tid, har det aldri travelt på sjøen, Men det hender at vi dorger litt på veien hjem å da går det enda flere timer. Om sommeren så bruker vi en Rana 17 med en 40hk bakpå til fiskingen, å da tar det ikke så lang tid å komme ut. Men nå blåser det her å regner innimellom så da er snekka grei å ha, siden den har varme og kalesje :)

pollen

svære beist du snakker om :D persen min er en lange på 10,6kg jeg måtte dra opp ifra 400meters dyp, såååå gåen har jeg aldri vært i armene før

men til alle fluefiskerne her inne, www.fluer.dk har ett helt sinnsykt utvalg til meget fine priser

Da var du der ute aa vrak fiska,,,,, oestkysten av england har massevis av vrak,,,, gode fiskeplasser,,,,

pollen

Pleide aa plotte fire, fem vrak paa gpssen min,,, to av vraka tok meg 11 timers gange fra oest kysten av uk,,,, en av dem var en gammel olje rigg,, ho, ho snakker om langer,,, og troette armer, men, men staal i hue, og bly i reva, ha, ha,,, baaten min var bygd for aa vere der ute ,,, come rain or shine,, ho var stoept i samma forma som Liverpool Class Lifeboat,,, syv foot dyp,,, du bare ploya ho igjennom boelgene,,,, force 9,,,,, no prob,,, vel, nesten no prob,,, ho var toerr og god, kjempe baat for aa surre rundt i Nordsjoen med,,, :clown:

Mr.Chalice

:redeyes:

gjedde rekorden min er 22kg,,,,,, :fear: ,, kameraten min holder The British record,,, 27 kg,,,,,,,,,,, fytte rakkern for noen beist,, har jo tenner langt ned i kjeften,,,, :lol: :lol:

fiskeskrøne? :redeyes::clown:

Finner ikke kompisen din på nettet når jeg søker på rekorder.

Det jeg finner som britisk rekord er "Record weight: 46lb 13 oz caught from Llandegfedd Reservoir in Wales by R. Lewis in 1992", ca 21,233kg

CanTiE

Må vell melde meg inn jeg også.

Fisker minst i ferskvann, men jeg har et par faste "go vann".

Det ene er det garanter fangst på 300-2000g øret, tok tilsammen ca 10 kg på en dag der sist :smokey:

Eller så har vi et landsted på en av Norges største øyer, og fisker endel der.

Er også ivrig dykker, så det blir endel kamskjell, krabber, steinbit, og diverse flyndrer når jeg dykker også.

CT

pollen

fiskeskrøne? :redeyes::clown:

Finner ikke kompisen din på nettet når jeg søker på rekorder.

Det jeg finner som britisk rekord er "Record weight: 46lb 13 oz caught from Llandegfedd Reservoir in Wales by R. Lewis in 1992", ca 21,233kg

Ikke skroene i det hele tatt. Den blei tatt i River Warfe,,, the "big bend",,, og 27 kg, er vel mere som over 50 lbs,,,, han hadde ikke vekta med seg, saa jeg dro paa tackle sjappa for aa laane ei vekt som var god nok for The Angling Times sine rekorder, et magasin som kameraten min skrev fiskestoff for ,,, men, men,,, :redeyes: er for gammel til aa sitte her aa juge,,,,, :clown:

• Like 1

vin&grønt

Fisker minst i ferskvann, men jeg har et par faste "go vann".

Det ene er det garanter fangst på 300-2000g øret, tok tilsammen ca 10 kg på en dag der sist :smokey:

Jeg bodde intill juni på sørlandet og der hadde jeg et lite ørretvann rett utenfor balkongen. Overfullt av ørret 200-2000gr. Ble faktisk ganske lei nnår du drar småørret på annenhvert kast.

Min merkeligste fangst var en ubestemmelig fisk som så ut som en blanding av makrell og Barracuda. Den var på litt under 2kg og ble fanget mellom strømtangen fyr og søsterøyene utenfor Fredrikstad.

Etter å ha hatt den i frysa noen mnd så fant vi ut at det var en type Barracuda som ble kallt for millitary pike. Denne typen var i følge boka ofte fanget helt oppe på vestkysten av England så den hadde nok rotet seg bort.

Edited by vin&grønt

KenBB

Aldri hørt om den fisken, men bor 4 min. fra Søsterøyene, så får håpe det roter seg en opp hit igjen engang!

Mr.Chalice

Sphyraena qenie

Var det en slik?

Sphyraena-qenie2.jpg

vin&grønt

Det der ser jo ut som en helt vanlig barracuda som jeg har fisket hundre vis av i Thailand.

Nei den jeg fikk var mye svakere i stripene, nesten usynlige. Halen var litt mindre og tenna var mye mindre enn de som jeg fisket i Thailand. I munnen var den helt kull svart inni.

Har hørt at noen kaller de sjøgjedde, men tror det blir brukt på alle i Pikefamilien. Dette var jo ca 25 år siden og da var det jo både Tunfisk (makrellstørje) og pigghå å få i disse traktene.

Fisken beit på en hvitting som jeg var i ferd med og dra ombord i båten.

Mr.Chalice

google sa "Sphyraena qenie=military seapike/blackfin barracuda" og "Sphyraena putnamae=military barracuda/sawtooth barracuda"

finner ikke noe som heter millitary pike utenom våpen.

Hadde vært litt artig å sett skapningen

vin&grønt

google sa "Sphyraena qenie=military seapike/blackfin barracuda" og "Sphyraena putnamae=military barracuda/sawtooth barracuda"

finner ikke noe som heter millitary pike utenom våpen.

Hadde vært litt artig å sett skapningen

På den tiden så hadde vi jo ikke nett så det ble til å spørre fiskere og kikke i bøker på biblioteket så det kan godt hende at den har et annet navn men jeg er sikker på at det var en type Barracuda.

Jeg kikket litt på noe som kunne ligne og denne var meget lik uten om jeg vet om det er den samme. Mener at den hadde fler finner og meget svake makrellstriper, men selve fisken er veldig lik. Den var også veldig slapp. Ikke som de ville monstrene som finnes i asia, men hvis den har rotet seg oppi det kalde vannet her så kanskje den var slappere. Jeg satt i båten og så på hvittingen som hadde kommet opp i vannskorpen da den bare kom nedenfra og slukte hele hvittingen. Jeg dro til med en gang og landet den i båten uten kamp. I båten så virket den som sagt veldig slapp. Ikke slik som makrell og barracuda oppfører seg.

Sanma01.jpg

Edited by vin&grønt

Mr.Chalice

Det særeste jeg har hadd på er en type snyltefisk, en slik som suger seg fast i andre fisker og lever som en parasitt. Hvordan i all verden den kunne finne på å bite sluken min er ett mysterium. Husker ikke helt hvordan den så ut, fikk den da jeg var liten gutt.

Horngjell har jeg også hadd på en gang, det var en jævli gøy fisk, pakker masse power.

vin&grønt

Tror dette kan bli en fin tråd så jeg prioriterer og flytter den til kategorien opplevelser. :)

• Like 2

vin&grønt

Horngjell har jeg også hadd på en gang, det var en jævli gøy fisk, pakker masse power.

Horngjeld har jeg fått noen ganger i Norge, de er lette å få øye på rundt mai. Den kommer rett før makrellen og er ofte å se i vannskorpa ved små holmer og skjær.

I Danmark er mye horngjeld og det er en meget populær fisk både som matfisk og som fluefiske. Det kuleste med med horngjeld hvis du fisker med flue (noe jeg ikke gjør) er dra den inn i så gjevnt tempo at horngjelden reiser seg opp av vannet og stritter i mot med kun haletippen ned i vannet. Det er veldig stilig å se en proff fluefisker lander en slik på denne måten. Spesielt amager litt lengre ut enn Christiania er det mye horngjeld på våren.

Edited by vin&grønt