Gå til innhold
IBA

norcans fiskeklubb

Recommended Posts

vin&grønt

Jeg har fiska mye i mitt liv, men aldri hatt tålmodighet til fluebinding og fluefiske. Likevel er det interesant å se de binder slike fluer så bare pøs på med et fluebindingskurs her. Sikkert andre som vil prøve seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

du får komme hvis det blir norcan fisketur, så skal jeg lære deg og kaste med flue iløpet av en time :D fluebinding MÅ man bare lære seg hvis man er bestemt på og ha fluer til etthvert forhold iogmed atte de koster 30kr stk og det trengs 200stk hvis man er blåst i hue og grisehekta :P

hvis dere har disse + ett par tanglopper i boksen deres, så får dere fisk nesten uansett vær og vind :P

http://www.youtube.com/watch?v=7TwKd4_i_SQ

http://www.youtube.com/watch?v=zBwIlx0rq4c

http://www.youtube.com/watch?v=ir7UgQ_v7iM

Endret av IBA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

Driver å sparer til snekke så til sommeren så regner jeg at den er i boks og da kommer jeg til å innvestere litt i nytt fiskeutstyr.

Skal ikke se bort fra at jeg hiver meg på litt flufiske.

Jeg var en gang i Køben i en kul fiskebutikk og kikket på flustang for kompisen kjøpte noe flueutstyr der. Han sa også at han skulle lære meg å kaste med flue på en time, i bakgården.

Jeg kjøpte et rimelig begynnersett og jeg skulle komme tilbake å lære teknikken da butikken stengte. Det ble en lunsj og et par timers venting i Christiania. Jæg lærte ikke en dritt for vi ble altfor skeve, men jeg prøvde litt når jeg kom hjem (bodde i køben da) og det virket jo lett. Jeg klarte å knekke stanga i bildøra noen dager senere og det er mitt fluefiskeeventyr. :redeyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

snekke er kooooos :D

hehe, nesten samme som meg det der.. 12-13år gammal fikk jeg mitt første fluesett, prøvde og lære meg det noen dager men fikk aldri teken på det så satte stanga vekk, i fjor, 12-13år etterpå så fant jeg fram stanga igjen og begynte aktivt med flua og det aldri vært noe problem og kaste.. men jeg får desverre ikke de sykt lange og fine kasta :S klarer vel ikke mer enn 22-23meter av totalt 29 som er mulige med det snøre jeg har nå.. men de nybegynner setta er som regel skikkelig sucky :S hadde jeg fått en annen stang den gangen jeg handla så hadde jeg kansje lært meg og kaste den gangen...

men gi meg ett par sesonger så sitter kasta skikkeligt :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

For dere som liker gjeddefiske og drømmer om en gjeddehatt så er det et sted i glomma som har ekstremt store gjedder. Fra sarpsborg så kjører dere forbi bryggeriet mot jelsnes. Da du har passert jelsnesveien 595 parkerer du 50 meter etter huset og går ned til glomma. Da kommer du til en liten bukt som nesten ikke synes fra elva. Det er en gyteplass for gjedder og har fanga store gjedder der. Den største på over 8 kilo, men det er mange større fisker der.

Noen ganger ser du noen fryktelige beist som pisker i vannet. Jeg spiser ikke gjedde så jeg fisker sjelden etter gjedde i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

jeg skal prøve meg på gjeddefiske når jeg har fått bindt noen fluer til gjedda :D

her er foresten bilde og forklaring på åssen dere lager favoritt flua mi, rosa er best etter min erfaring

CDCreke.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

For dere som liker gjeddefiske og drømmer om en gjeddehatt så er det et sted i glomma som har ekstremt store gjedder. Fra sarpsborg så kjører dere forbi bryggeriet mot jelsnes. Da du har passert jelsnesveien 595 parkerer du 50 meter etter huset og går ned til glomma. Da kommer du til en liten bukt som nesten ikke synes fra elva. Det er en gyteplass for gjedder og har fanga store gjedder der. Den største på over 8 kilo, men det er mange større fisker der.

Noen ganger ser du noen fryktelige beist som pisker i vannet. Jeg spiser ikke gjedde så jeg fisker sjelden etter gjedde i dag.

Saa lenge siden jeg bodde der, saa har glemt om du trenger fiske kort for aa ta gjedde i glomma,,, jeg pleide aa lage fiskekaker med gjedde og torsk, blanda,, gjedda gir den fine hvitfargen paa kakene, eller fiskepudding,,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

det er svært få steder de bryr seg om fiskekort hvis du fisker gjedde.. jeg har noen kamerater som gikk ned på en kjeeeent lakseplass for og fiske gjedde og når folk reagerte på atte de fiska på en dag utenom sesongen så blei de jo anmeldt og fiskerioppsynet kom, når de fortelte atte de fiska gjedde og kunne vise fram ett par stk som var drepte på land så fikk de bare beskjed om og forsette den gode jobben de gjorde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Lester Bangs

Var tidligere storfisker, nå er jeg veggis og all fisken går til kattene.

Men hvis jeg skulle spist fisk igjen ville det definitivt vært gjedde, pale (ung sei) eller kveite.

ps, beste fisketrikset er jo fra roald dahl, fra den om fasanjakten, hvor doktoren kiler laksen så den spretter opp på land :D

Endret av Lester Bangs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
CanTiE

åssen fluer bandt du mest av? ferskvann eller saltvann?

Var mest ferskvann, var ikke helt kommet til det stadiet i livet der fisk fra sjøen ble sett på som mat :blushing:

Men nå så er det mye fra sjøen som jeg elsker å spise, da helst selv fanget/plukket :chef:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

Jeg lagde en fjernstyrt fiskebåt en gang :redeyes:

Flippa helt ut en gang vi røyka når vi var unge og jeg skulle lage meg en liten fiskebåt som jeg kunne kjøre fra land og fiske sjøørret. jeg bygde meg et krigsskipmodell på 150cm. En liten stang opp 30cm og en liten vinsj. Det var helt kult og jeg dørja rundt med en stingsild hengende bak. Var ute 3-4 dager og dørja etter sjøørret som en flipp og vi håpa på å få en fisk. Dette var alternativet til kasting fra land. :redeyes:

Så var det et eller annet som beit på stingsililda og båten kaqntret og gikk ned som titanic. Tror det var en makrell som sank skuta.

Endret av vin&grønt
  • Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Chalice

Hahaha :clown:

Tror jeg må være første gang en båt har gått under pga av en eneste makrell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KenBB

På den tiden så hadde vi jo ikke nett så det ble til å spørre fiskere og kikke i bøker på biblioteket så det kan godt hende at den har et annet navn men jeg er sikker på at det var en type Barracuda.

Jeg kikket litt på noe som kunne ligne og denne var meget lik uten om jeg vet om det er den samme. Mener at den hadde fler finner og meget svake makrellstriper, men selve fisken er veldig lik. Den var også veldig slapp. Ikke som de ville monstrene som finnes i asia, men hvis den har rotet seg oppi det kalde vannet her så kanskje den var slappere. Jeg satt i båten og så på hvittingen som hadde kommet opp i vannskorpen da den bare kom nedenfra og slukte hele hvittingen. Jeg dro til med en gang og landet den i båten uten kamp. I båten så virket den som sagt veldig slapp. Ikke slik som makrell og barracuda oppfører seg.

Sanma01.jpg

Kan det ha vært en lysing?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

den appen her til jegere og fiskere virker helt genial

http://www.fluefiske.net/siste/smanytt/1004-app-for-jakt-og-fiske

Vi har ikke kikket nærmere på app-en ennå, men i følge Norges Jeger- og Fiskerforbund inneholder den informasjon om NJFFs skytebaner, flo og fjære, soloppgang og solnedgang, månefaser, jakttider, tips om hagleammunisjon, fisketips, sportsfiskearter og mye mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SpliffHunter

Hmmm... Flere folk fra Østfold her ser jeg! Det liker vi! :) Burde nesten har arrangert en fisketur for norcannere en gang!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
IBA

hvis det er noen ifra vestfold eller telemark her som er sugen på sjøørret fiske, hyl ut :D jeg vet om mange gode spotter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

Kan det ha vært en lysing?

Nei garantert ikke lysing. Snakket med kanskje 20 fiskere den gangen og ingen hadde sett en slik før. Eneste likheten med lysing må ha vært den sorte kjeften.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

Hmmm... Flere folk fra Østfold her ser jeg! Det liker vi! :) Burde nesten har arrangert en fisketur for norcannere en gang!

Klart vi skal få til noen turer etterhvert, kanskje også norcans fiske konkurranse kun for stonere :redeyes:

Har flere bekjente stonere med både skøyte og store fine snekker som bor i mellom Fredrikstad og svinesund.

Og det skal ikke være så vanskelig å overtale noen av dem til å ta noen turer. I østfold er det jo enorme muligheter for både havfiske elvefiske og ørretvann. Bra med ørret og laks, norges beste torsk (i følge NRK) og mye annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå