Jump to content
Sign in to follow this  
Powerbeyond

Panikk

Recommended Posts

Powerbeyond

Etter myyyye planlegging, bygging og penger brukt har jeg møtt veggen.

Jeg hadde 12 små som alle spirte under 2x 18w i en liten uke, så var det på tide å sette i gang systemet.

Jeg har innredet et rom på ca 3x1x2 med 2x 600w.

Til utsug har jeg en 750m3 S-vent climate box. En boksa inn og isolert vifte, dette for å gjøre det så lydstille som mulig. Jeg burde derimot skjønne at en så kraftig vifte ikke er så veldig stille av seg uansett hvor isolert den er, og lyden den lager er et stort problem.

Utsuget går ut i soverommet og det er ikke noe tvil om at man ikke kan sove der inne når viften går. Man kan til og med høre lyden utenfor soverommet om man er stille. Dette burde jeg kanskje skjønt tidligere men jeg var såpass gira på dette prosjektet at jeg rett og slett overså det, la litt ekstra penger i vifta for å kjøpe en lydisolert en, men det er ikke nok.

Et alternativ jeg sitter igjen med er å droppe hele prosjektet å selge utstyret, dette har jeg lite lyst til.

En annen er å under vegging ha lyset på til man legger seg for så å skru av lyset og viften til man står opp igjen. Da vil ikke plantene få fullt ut 18 timer lys i døgnet. Vil det ha en veldig negativ innvirkning på plantene?

Har allerede en god viftekontroller med min/max hysthesis å alt det der, så er ikke noe å hente inn der.

Ble rett og slett litt nervøs over lydnivået på vifta når jeg har gjort alt ellers for at dette skal bli en ganske stealthy grow. Burde heller bare kjørt en kosegrow med 1x 250w eller noe, men ble litt gira og ville utnytte plassen jeg hadde til rådighet fullt ut.

Noen som har noen gode forslag?

Mr.Chalice

Kan du ikke bare levere tilbake vifta og kjøpe ei som er litt mere stille?

Powerbeyond

Finnes det noen vifte med lavere lydnivå? Dette var jo en forholdsvis kostbar vifte som er isolert i en metallboks for å dempe lydnivået. En løsning kan jo kanskje være å selge den vifta samt en av 600w lampene for så å kjøpe en 350m3 vifte som kanskje lager mindre lyd.

Hvor varmt burde være øvre grense? Har stilt inn regulatoren på 24c med hysthesis (mange grader forskjell fra 24c før vifta reagerer) på 3c.

Hvis jeg stiller terskelen litt høyere vil naturligvis vifta jobbe mindre.

Mr.Chalice

skal ikke gi noe fasitsvar på hvor den øvre grensa bør være, men vil tro at du kan sikkert øke med ca 4 - 5c.

Legg ut noen bilder av rommet, gjør det enklere å komme med innspill på designet.

KenBB

Du kan prøve å fikkse deg en veldig fast døgnrytme, og en timer til vifta, så kan vifta være av en stund mens du sovner.

Mulig du våkner av lyden igjen, men det hadde ikke jeg gjort.

Kan jo også være lurt å sette denne tiden til når plantene sover.

DubBud

Kjøp deg en lydfelle som du setter på utlufta, det reduserer luftstøy. Fås kjøpt på growshops eller f.eks. hos vifter.no eller head-nature.

• Like 1

Powerbeyond

Lydfelle er et alternativ men vet ærlig talt ikke hvor mye det faktisk hjelper, så ville det også føre til plassmangel.

Lyden er såpass høy at vi våkner av den. Iallefall gjør samboer det.

Jeg veier egentlig ganske mye mot å få tak i en 350m3 vifte å prøve det med 1x 600w i stedet for 2. Men lurer på om det er for sent å bruke angreretten. Bestilte på head-nature.

Mr.Chalice

lenge siden du mottok vifta?

ta kontakt med h&n og sjekk om tilbakelevering

Right to returnUnused items can be returned within fourteen days. If the overall value of the return is less than 40 Euro of the original bill than the customer pays the postage (only for customers within Germany). If we have sent the wrong items you naturally won't be charged.

Please contact before you return any articles: reklamation@head-shop.de. Of course we give you a refund on the postage if the reclamation is justified. Returns with postage unpaid will not be accepted.

SixIxIx

Prøv lydfeller og lydisolerte ventilasjonsslanger først, de vil uansett være en fordel om det viser seg at du må bytte vifte.

trynefjes

Har du koblet til alt slanger på vifta? Bare det at vifta ikke er ferdig montert kan lage ekstremt mye bråk

Powerbeyond

Har ikke montert opp kullfilteret enda ettersom head-nature på magisk vis klarte å glemme det på ordren. Det betyr jo da at enden som lufta suges inn er åpen. Kan det virkelig være det som utgjør så stor forskjell? Bruker isolerte slanger, slangen mellom vifta og utgangen er omtrent en halv meter.

Mr.Chalice

ja, det kan det.

Merka selv forskjell på at slangen ikke var koblet skikkelig fast i utsugsvifta, ikke mange desi, men nok til at jeg hørt forskjell.

Så tror nok du vil merke forskjell når kullfilteret blir koblet opp ja

Powerbeyond

Det høres i.og for seg lovende ut. Har fortsatt fått såpass skrekken at jeg har sendt mail til reklamasjon. Det menes vell 14 dager etter man har hentet pakken på posten og ikke 14 dager etter den ble sendt? Isåfall skal det gå bra. Akkurat nå kjører jeg 1 600w men tenker på faktumet at når 2 av dem skal på så kommer den til å kjøre for fullt til tider og det går bare rett og slett ikke. Samboer sin mor og bestefar bruker å ligge over av og til og da kan ikke lydnivået være såpass høyt at de hører vifta igjennom veggen.

Men skulle det gå greit om plantene under vegging får kanskje 8-10 timers netter av og til? For vifta kan rett og slett ikke stå på om natten slik det er nå.

Mr.Chalice

tror det menes 14 dager fra man har mottatt pakken ja, kan jo fort gå 14 dager fra den blir sendt til du mottar den siden tollen kan være jævli treg noen ganger.

Men skulle det gå greit om plantene under vegging får kanskje 8-10 timers netter av og til? For vifta kan rett og slett ikke stå på om natten slik det er nå.

Det tror jeg kan komme litt ann på strain, noen er mere hardfør enn andre.

Regner med at det er andre her på forumet som kan svare bedre på dette ;)

Edited by Mr.Chalice

marlon_murray

For det første: Hvor kommer lyden fra? utblåset? selve vifta? innsuget? alt?

Så angående lange netter: Trenger du at lyset skal være av hele tia vifta er av da? De burde da i alle fall klare en time i hver ende av natta med lyset på uten vifte, uten at det blir for varmt? Det er vel små planter i et stort telt eller sånn, så de har vel nok av luft. Holder det ikke å kjøre bare ene 600w nå i vegg, og sånn kunne skru ned hastigheten på vifta så den nesten ikke høres? Har du montert kanal på innsugs-enden.. bare å montere kanal, selv uten filter, bruker å ta litt av støyen..

Powerbeyond

Lyden kommer vell mest fra selve vifta, men også mye fra utsuget om den går på mer enn minimum. Når den går på et lavt turtall får den i tillegg en lyd som ikke er der på høyt turtall. Det å la lampa stå på 1 time før og etter vifta skrues av hørtes ikke så dumt ut. Dette kjøper vi jo et par timer med så det må testes.

Nå i natt tok vi bare ut alt og satt på varmeovn, før så å sette ting på igjen når vi sto opp. Plantene fikk vell i overkant av 9 timer søvn i natt, og det er vell litt for mye.

Skal forsøke å montere kanal på innsug når jeg kommer hjem.

Tror uansett jeg ender opp med å levere tilbake 1x600w sett, vifta og kullfilteret for å nedgradere.

Virker som at vifta ikke er helt lagd for å kjøre på lavt tempo heller pga den rare lyden som kommer når vifta kjører på 20%.

Er fortsatt bedre å ha den på under 50%. Alt over det høres alt for godt.

Powerbeyond

Da forsøkte jeg å ha på lampa i 1 time og 30 min uten at vifta sto på i det hele tatt. Først lot jeg døra stå oppe i noen minutter slik at temperaturen sank fra 25.5c til 23.3c. Etter 90 minutter uten vifte gikk tempen opp til 28.8c. Så kjørte vifta på 50% i omtrent 1min før den gikk ned til vanlig rolig tempo igjen.

Da har vi kjøpt oss 3 timer slik at en 18/6 turnus uten å ha på vifta mens vi sover er mulig!

Kommer fortsatt til å nedgradere til en vifte som er halvparten så kraftig uansett om jeg blir nødt til å selge med tap og kjøpe nytt. Tror jeg satser på 1x600w foreløpig til man evt. en gang i framtiden kjøper kåk med kjeller eller loft. Bedre å være forsiktig enn å bli tatt på grunn av høy ventilasjonsstøy. Ser for meg at vifta må kjøre på minst 50% eller mer om det plutselig kommer på 2x600w.

Da tror jeg faktisk at til og med husverten ville hørt det og reagert :P

Smurf

Jeg har samme problem som deg. Men ting blir jo mye lettere i blomst når går over til 12-12..

Ellers vil jeg anbefale og kjøpe en lyd-demper til vifta , og kjøpe skikkelig ventilasjon slange fra vifta og ditt den går, får både isolert og uisolert av slangene også.

Den "rare" lyden har jeg og men er på veldigt lavt turtall, akkurat som lyden blir annerledes men bryr meg ikke så stort,

Vifta står på 20% med 1x400w og 1x600w,

Kan kansje prøve kjøpe noe lydisolasjon som blir brukt i lydstudioer osv og tette det litt inn på vifta,, rundt begge hulla rundt slangen og evnt koblingen til kullfilter.

Er derfra jeg opplever mest støy.

Powerbeyond

Har både isolert vifte og slange. Ting blir bedre under 12-12, men problemet da er jo at vifta ikke kan være av i de 12 timene, før da vil jo lukta av blomstene trenge ut av rommet? Er det jeg tenker på nå, for d kommer til å bli et helvette å sove med den på, og risikerer ikke cannabislukt i hele leiligheten.

Akkurat nå er det ikke plass til en lydfelle, men når jeg bytter vifte og får ut en av lampene vil det bli ganske romslig. Så jeg tror jeg kommer til å satse på det da.

Lurer også litt på hvordan det blir i mellomtiden når vifta er sendt i retur mens jeg venter på ny. Kan jeg ha plantene under 2x 18w lysrør i mellomtiden som nødløsning? Holder det kanskje bare med en sirkulasjonsvifte og døren åpen?

SixIxIx

Du kommer garantert til å få vekk den verste støyen når du kobler på kullfilteret. I mellomtiden kan du koble på et par meter lydisolert slange på innsugsiden (om du har noe liggende). Lydisolerte slanger bruker samme prinsipp som en lydfelle, det er bare ikke like effektivt. En lengre slange på utblåset vil senke støy, men også effektivitet, så her må man tenke på at viften kan bli nødt til å jobbe hardere, og dermed støye mere. Kjøp selvklebende lydisoleringsplater på biltema og isoler hele vifteboksen, så vil motorstøy og turbulens fra selve viften minske en del.

se her

og her

Du bør også sjekke over skjøtene på vifteboksen din, det er ikke alle sånne som er tette, og kan dermed suge inn ufiltrert luft. Sjekk med en lighter rundt alle skjøter og sprekker (mens viften går), så ser du lett på flammen om det er et problem eller ei. Sikaflex/silikon etc ordner isåfall lett dette :)

Husk også gummioppheng om den henger i taket :)

Anbefaler ikke å gå ned i viftestørrelse om du kjører 2x600w, det kan bli i minste laget. I verste fall vil den kjøre på full speed alt for ofte, og støy kan igjen bli et problem. Prøv det jeg nevner over, kombinert med viftekontrolleren du har bør det ikke støye sååååå jævlig.Med hystese-funksjonen blir oppsettet veldig fleksibelt, og 12/12 bør ikke bli noe problem, spesielt ikke om kontrolleren er av typen som alltid holder undertrykk i rommet. Lydløst vil det dog aldri bli, noe må man ofre for hobbyen :)

bully

enkleste er vel og kjøpe en pakke ørepropper.

så lenge plantene ikke er så høye, fungerer det fint med lysrør i vekst

Powerbeyond

Mange gode tips her..

Tror jeg kommer til å følge de rådene der SixIxIx, men kommer fortsatt til å nedgradere til 350m3 vifte og 1x 600w i stedet for 2.

Med lydisolerte slanger, lydfelle og mindre vifte tror jeg vi kan slippe unna med mye mindre lyd enn det vi har nå.

Samboer bruker ørepropper allerede, men er fortsatt for høyt når vifta kjører på minimum.

Har lydisolerte slanger i begge ender, de er dog ikke så lange pga plassen det tar, vil nok få mye bedre plass med neddimensjonert vifte og kullfilter.

1x600w produserer sikkert mer enn nok røyk uansett. :smokey:

Nå har jeg tatt noen bilder også så skal mekke en gammeldags dyrkeblogg! :)

Plantene har begynt å utvikle sitt tredje bladpar i dag, og 4 av Satoriene har rett og slett besvimt og ligger langflate, sikkert fordi at det er litt tungt til de tynne stilkene.

Jeg vanner dem annenhver dag med ca 2.5L fordelt på 12 planter i 1L'ers potter.

Burde jeg vanne hver dag?

Og så var det det med lukt under 12/12, om vifta ikke står på om natten når lyset er av vil vell lukta spre seg til resten av huset?

Kommer til å få høre det av dama om vifta må stå på om natta. :unsure:

DubBud

Dyrkebloggene kommer til å avvikles om jeg ikke husker feil, lag heller en dyrkelogg når det åpnes for det igjen :)

Plantene har begynt å utvikle sitt tredje bladpar i dag, og 4 av Satoriene har rett og slett besvimt og ligger langflate, sikkert fordi at det er litt tungt til de tynne stilkene.

Sett en sirkulasjonsvifte mot plantene slik at de utvikler sterkere stamme. Støtt de opp om nødvendig.

Jeg vanner dem annenhver dag med ca 2.5L fordelt på 12 planter i 1L'ers potter.

Burde jeg vanne hver dag?

Les tråd om vanningsrutiner i jordforumet (pinned topic). Les om ompotting med det samme.

Powerbeyond

Var dyrkelogg jeg tenkte på ja, synes dyrkebloggene er litt uoversiktlig.

Her er en link til den nylig opprettet dyrkeloggen! :smokey:

http://www.norcan.org/ipb/index.php?/topic/21421-pbs-groenne-hjoerne/page__pid__248055#entry248055

Har lest alt om vanningsfrekvens og ompotting.

Tenkte bare kanskje det var litt annen vanningsfrekvens i så tidlig stadie, men i følge tråden der så er jo alt korrekt. De var forholdsvis tørste iallefall. :)

Er det greit å sette inn sirkulasjonsvifte allerede nå?

Har ikke satt den inn enda da de er såpass små at det kanskje blir for stor påkjenning.

Edited by Powerbeyond

DubBud

Du kan peke sirkulasjonsviften til side for plantene slik at de ikke står i full storm, men heller en fin bris ;)