Jump to content
vin&grønt

Guide til Import av medisinsk Cannabis.

Recommended Posts

bestegress

Det neste vi da trenger er informasjon om hvor i Nederland vi skal henvende oss, hvilke sykdommer og lidelser som gir rett på slik resept.

Frølaus

Det var jo veldig interessant, hadde tenkt meg en tur til Adam for cupen greit å vert innom ein lege samtidig.

Noen som vet hvilke sykdommer som kvalifiserer?

vin&grønt

Det neste vi da trenger er informasjon om hvor i Nederland vi skal henvende oss, hvilke sykdommer og lidelser som gir rett på slik resept.

Hvor du skal henvende deg blir det samme som du gjør i Norge. Kontakt lege og bestill time. Det kan være lurt og forhøre seg litt i Amsterdam når man kommer dit. F. eks spørre på coffeshops om hvilke leger som er best å bruke osv.

Personen jeg snakket med på statens legemiddeverk sa at det kunne lønne seg og komme som enkelt pasient i stedet for i store grupper uten avtale da det kunne føre til at flere leger ville reservere seg mot å skrive ut cannabis til utlendinger. Etter hvert som personer kommer hjem med positivt resultat i lomma så håper jeg de deler opplysninger med oss.

Jeg fikk også opplysninger om at det ville være en fordel å ta med legeattest og kopi av resept på hva du fikk av medisin i Norge og vise det til legen i Holland at du var nå på ferie i Holland og ville gjerne prøve cannabis som medisin så lenge du skulle være i Holland og ikke bare komme til legen for å bruke ham for å få cannabis til et land som nektet å gi pasientene cannabis som medisin. Bruk fornuften og kom nykter når du skal på legetime.

Bakrus, rusa eller tydelig tegn på heisatur er ikke et sjakktrekk om du skal spørre om medisinsk cannabis.

• Like 3

vin&grønt

Noen som vet hvilke sykdommer som kvalifiserer?

Finner mer ut om det senere i dag, men ADHD og søvnproblemer som går utover arbeid, skole og familieliv er hvertfall godkjent, men det er en rekke flere sykdommer som kvalifiseres til medisinsk cannabis.

Silverrocket

Jeg har fått antydet tourettes og adhd, og var første gang hos lege for syptomer for 27 år siden, og er endelig under utredning.

For tiden møter jeg hver uke hos legen for å ta urinprøve(+stikkprøver) pga at jeg holdt fanen for høyt ved å innrømme hvor bra cannabis har hjulpet meg :rolleyes: "Dokumentert rusfri" er målet.

Det som er rart er at hvis jeg får en endelig diagnose, kan jeg ta de papirene med meg til Holland og få den medisinen jeg nå holdes i et jerngrep for ikke å ta...Dette føles overveldende absurd.

Jeg sier tusen takk for at du har undersøkt så mye og presentert det så flott her på forumet! Håper at jeg en gang kan benytte meg av det :) (Eller enda bedre; at noen her i landet tar til fornuft)

• Like 8

vin&grønt

Jeg har fått antydet tourettes og adhd, og var første gang hos lege for syptomer for 27 år siden, og er endelig under utredning.

For tiden møter jeg hver uke hos legen for å ta urinprøve(+stikkprøver) pga at jeg holdt fanen for høyt ved å innrømme hvor bra cannabis har hjulpet meg :rolleyes: "Dokumentert rusfri" er målet.

Det som er rart er at hvis jeg får en endelig diagnose, kan jeg ta de papirene med meg til Holland og få den medisinen jeg nå holdes i et jerngrep for ikke å ta...Dette føles overveldende absurd.

Jeg sier tusen takk for at du har undersøkt så mye og presentert det så flott her på forumet! Håper at jeg en gang kan benytte meg av det :) (Eller enda bedre; at noen her i landet tar til fornuft)

Jeg vil anbefale deg å ta med all dokumentasjon, helst oversatt på engelsk og ta med de til legen i Holland og forklare hvilke problemer du har og får med myndighetene bare fordi du ønsker enn annen behandling enn hva du kan få i Norge.

Du har en sterk sak for å få medisinsk cannabis i Holland.

Mitt ønske er jo, og har vært lenge, og starte en pasientgruppe her på Norcan og arrangere reiser jevnlige til Holland og hjelpe pasienter med å få medisinsk cannabis. Ikke for å få med seg rusmidler lovlig, men å hjelpe de som allerede er dignosert med en sykdom som kvalifiserer til medisinsk cannabis. På denne måten vil vi klare å gjøre medisinsk cannabis så lett tilgjengelig at forbudet og byråkratiet i norge sprekker.

Edited by vin&grønt
  • Like 9

Silverrocket

Litt noia av å plumpe ut med personlige ting, men dårlige med slett innlegg knapp her. Når vi vet hvor mange svært alvorlige sykdommer cannabis kan være med på å lindre, er det vel disse som er viktigst å vektlegge først hvis det blir debatter om dette for å holde det hele litt under radaren i startfasen. Grunnen til at kanskje alvorlig syke kvier seg for å spørre om dette er vel rett og slett på grunn av stigmatiseringen som cannabis medfører og familiens holdninger.

stripedcat

- pain and muscle spasms/cramps associated with (MS) or spinal cord damage

- nausea, reduced appetite, weight loss and debilitation associated with cancer and AIDS

- nausea and vomiting caused by medication or radiotherapy for cancer and HIV/AIDS

- long-term neurogenic pain (i.e. originating in the nervous system) caused by, for example, nerve damage, phantom limb pain, facial neuralgia or chronic pain following an attack of shingles

- tics associated with Tourette Syndrome

It is up to doctors to determine which conditions would benefit from treatment with medicinal cannabis, and the circumstances under which that would be right for the patient. In doing so they are not limited to the list of conditions given above.

Office of Medicinal Cannabis, Nederland

• Like 1

SixIxIx

Vi får starte en forening for medisinske brukere, så kan vi opprette samarbeid med faste leger i Nederland. Kanskje man kan kommunisere med legene før man reiser nedover, så slipper man at det blir et lotto-opplegg med potensielt høyt økonomisk tap for de som virkelig trenger medisinen sin.

• Like 5

LarsCan

Passer bra med at jeg endelig har fått meg diagnose på leddproblemene mine. Blir nesten nødt til å ta en tur ned dit tror jeg. Hadde vært gull å komme i tolla med en pakke medisin de ikke kunne si noe på.

buska

AHH ,, jeg hadde bare trengt en sånn "bæretillatelse resept",,,,,så kan jeg fylle på skjæl :redeyes: :redeyes: :redeyes:

• Like 4

eRk

Eg har lest litt om dette med legemiddelimport før, og trodde ikke dette gjelder stoffer som regnes for doping/nakotika

3-2. Personlig import

(...)

Egne bestemmelser gjelder for import av narkotika mv. og legemidler som omfattes av forskrift 30. april 1993 nr. 318 om hva som skal anses som dopingmidler.

lovdata

Noen som vet hvordan jeg finner denne forskriften?

Men kjempe bra jobba! Stå på.

eRk.

Chrisyo

Hurra!

Denne nyheten har vært som julaften og bursdag på en gang for meg!

Har fulgt med på dette forumet en good stund nå, og må si jeg har sett masse nyttig informasjon, takk til alle som bidrar, og ikke minst har samme syn på saken som meg selv. :thumbsupsmileyanim:

Jeg sliter en del med kroniske smerter, og har gjort det så lenge jeg kan huske i rygg. Prøvd uttalige leger og alternativer uten bedring av det.

I tilegg sliter jeg også en del med psyken, føler jeg har en indre uro som aldri går bort. Det er den følelsen man får, når man vet at det er noe man må gjøre.. problemet er altså at det ikke er noe spesielt jeg må gjøre heele tiden..

I tilegg er det snev av sosial angst, liker ikke store grupper med folk.. Jeg har gode intensjoner på at jeg har bipolar, men enda ikke fått stadfestet hva det kan være da jeg ikke har fått time til spesialist enda. Humøret er sjelden på topp, å er giddesløs. deprimert. Er sykmeldt også pga dette..

Alkohol drikker jeg sjelden da jeg ikke føler helt at det er min greie. Misforstå meg rett, ei fyllekule i ny og ned er konge!

Når jeg røyker liker jeg rusen "light", liker ikke å bli kjempe på tryne med konstant noia for snut. Det er ikke kult og ikke det jeg er ute etter.

Da kommer det overaskende, i motsetning til mye av hva jeg har lest at andre har skrevet på forumet bla. så med en gang jeg kjenner cannabis slå inn, forsvinner derre "sperren", jeg føler meg avslappet, jeg kan sette meg ned å se en film, ringe en venn for å finne på ting, føler meg alt annet enn lat, kan godt finne på å gjøre husarbeid eller som å, skrive dette innlegget. Ryggsmertene blir bedre da jeg klarer å få musklene til å slapppe av. Jeg føler livsgnist for første gang så lenge jeg kan huske! Jeg vil leve, og jeg vil ut å se hva verden har å by på.

Har prøvd flere typer med piller fra legen, bla. cipralex i rundt ett år.. Denne virket ikke overhodet på meg, kun bivikrningene jeg kjente. Glemte jeg å ta dem en dag ble jeg svimmel å kvalm, tok jeg tabletten gikk bivirkningene over på kort tid. Det er dette jeg kaller narkotika å ikke vil ha i meg.

Nå er jeg lei av å føle meg som en kriminell, og er meget inr. i prøve å få dette som medisin selv. Framgangsmåten virker lekende enkel slik som den står beskrevet her (om legen der nede skriver ut noe til deg såklart).

Noen som har tips til meg hvordan jeg kan kontakte en lege og man må vel avtale time før man drar, eller? Og priser? Forsto dette var ganske kostbart (4000? for en mnd mener jeg det sto i artikkelen) men er vel ut i fra hvor mye man trenger? Vurderte en tur nedover uansett, så går an å slå to fluer i en smekk...

Takker for forhånd om noen klarer å komme med råd :)

Edited by christer64
  • Like 3

Onkel

Heisann :)

Eneste jeg stussa på da jeg snakka med kompissen min som fikk innvilget dette er hva dette koster tilsammen for oss, og det blir det ganske dyrt for meg iallefall som er ufør. alt i alt må han betale 100-120kr pr g om man inkluderer fly og opphold(noe som vi må om vi skal dette) +stresse med fly etc for å få blåsen sin. Så igrunn må jeg altså bruke hele trygda mi etter alle regningene for bare medisinen.

Men jeg håper flere har bedre råa enn meg og fortsetter dette, for dette er første steget i riktig rettning.

Selve blåsen kom seg på rundt 60+-kr...

Men for meg blir nok dette ikke ett alternativ enda, siden det blir for dyrt igrunn. Men det jeg lurer på er om man får innvilget dette og kanksje dyrker utenom til medisinsk bruk, hvordan blir straffeutmålingen om man blir tatt i ettertid for dyrking? siden man har papirer på at man faktisk bruker det som medisin, selv om denne er ulovlig(idette landet) å framstille. Hvis dette skal ha en innvirkning vil jeg tro at det kan være lurt å henta ett par ganger fra dammen.

-Onkel

Edited by Onkel
  • Like 1

808

Er det eller vil det bli mulighet for å få tilsendt dette fra apoteket månedlig via post?

Har gått med ansiktssmerter av varierende styrke i over ett år nå og nevrologen min sier det antakeligvis er Trigeminusnevralgi Type 2, venter på resultat av MR-scan tatt i dag

Etter post lenger oppe i tråden er denne lidelsen god nok grunn til å få resept på MMJ, og de medisinene jeg til nå har prøvd som funker er avhengighetsskapende og 'føles skitne', e.g. Paralgin forte

gir kvalme og valium gjør deg trøtt hver dag hele dagen, epilepsimedisiner jeg har fått har 0 effekt og slitsomme bieffekter.

Kunne vært interessert i dette men problematisk å pendle frem og tilbake mellom Nederland når en er 20 år og student..

vin&grønt

Er det eller vil det bli mulighet for å få tilsendt dette fra apoteket månedlig via post?

Nei. Den kan kun importeres til norge personlig ved utenlandsbesøk og kun for en mnd forbruk.

Edited by vin&grønt

808

Huff, beklager; ser nå at mitt spørsmål var besvart lenge før jeg stilte det.

Må lære meg å lese alt :)

gekko

ja jeg skal drar nedoveri januar , ikke alle leger er pro cannabis selv i nederland så må bare finne riktig lege og få bestilt time .. så det er litt ting jeg lurer på da ?

noen med tips til lege i amsterdam området , det blir enklest siden lander på schipol

kan jeg fks ha medisin med meg når jeg kjører bil , tenker da på scenario bli stopet av politiet fks på vei hjem fra garderemoen , siden man ikke trenger å gå på rødt i tollen og da heller ikke får noe papir på at det er lovlig innført ... altså problem med uvitende og maktsyke svin

hvis man da får resept og går på apotek , er det sånn at de fleste apotek har dette "in stock" eller må man fks vente et døgn ? (litt greit å vite hvor lenge man må ligge på hotel)

Adar

Mann 30 Diagnose ulcerøs kolitt(Betennelse i tykktarm) Utviklet benskjørhet i ryggrad grunnet kortisonbruk foreskrevet av lege. Andre legemidler jeg har prøvd uten effekt er :Pentasa, dipentum, Asacol. Rektalt og oralt , flytende og i pilleform. Liten ingen effekt, masse bivirkninger. Senere tid brukt Mezavant som har fungert litt, i så måte at jeg kunne kutte kortisonmengde fra20-35 pr dag til 10-20mg pr dag. Nå som jeg har fått osteoperose grunnet kortison må jeg ute å finne alternativer.

Prøvde marjiuana for noen år siden og ble forbauset over hvor god magen min reagerte. Fikk 5 gram av dette og hadde 4 uker med god helse. prøvde å få tak på mer men var vanskelig å få tak på og endte opp med noe som ikke var det samme og hadde ingen effekt på mine magesmerter.

Ulcerøs kolitt er en atoimmun sykdom (Mitt immunforsvar går til angrep på tarmen min og det fører til blod og slim i avføring, oppblåsthet, og smerter. Magen blir rigid (hard) og det er veldig vondt. Etter mitt siste sykehusbesøk kom en usannsynlig venn til meg med en 0,4 gram med marijuna å sa jeg burde teste det. Jeg leste litt på nettet og bestemte meg for å lage en te av det. Utrolig nok så ble magen veldig rolig og jeg klarte å få en normal økt på do der jeg fikk ut masse. Herlig følelse. Jeg ble ikke nevneverdig ruset av teen. Kjente bittelitt, men jeg har prøv å røyke dette tidligere å det kommer ikke i nærheten av den effekten en får i "hodet" om en kan si det slik. Ble ikke ruset. Men magen ble bra den dagen, neste dag ikke så bra .

Fikk navnet på sorten og det var Ethiopian Haze no.4

Videre har jeg lest at mennesker generelt med betennelses sykdommer nyter godt av cannabis med høy THC verdi.

For meg er det viktig å finne ett effektiv middel jeg kan bruke som medisin, jeg er ikke interessert i rusen, ser på dette som en bivirkning som ikke er ønskelig, og ønsker å finne metoder hvor jeg kan bruke/teste dette videre uten den "høye" følelsen.

Ønsker å komme i kontakt med deg Svein Berg og er beredt på å være med i en organisasjon som vil prøve medisinsk bruk for retten.

Min pasientgruppe får påvist sykdom ved kolnoskopi på sykehus. (slange med kamera og gripeklo føres opp rektum for så å ta vevsprøver. Hvis du får diagnosen, sender de deg hjem, advarer mot bivirkninger av prednisolon og skriver ut resept. Det er det hele. videre så advarer fastlege om kortisonbruk og skriver ut resept med en alvorlig mine. Det er ingenting de kan gjøre og du er overlatt til deg selv. NAV's regelverk sier at Ulcerøs kolitt ikke kvalifiserer til ufør og setter deg på AAP hvis du er heldig. 9400 kroner pr mnd. jeg ble syk som ung mann så jeg faller gjennom alle sprekker og er overlatt til meg selv.

Flere med autoimmune sykdommer med erfaring med cannabis ? Jeg vil gjerne komme i kontakt med dere også.

• Like 5

420Bongo

Jeg vil anbefale deg å ta med all dokumentasjon, helst oversatt på engelsk og ta med de til legen i Holland og forklare hvilke problemer du har og får med myndighetene bare fordi du ønsker enn annen behandling enn hva du kan få i Norge.

Du har en sterk sak for å få medisinsk cannabis i Holland.

Mitt ønske er jo, og har vært lenge, og starte en pasientgruppe her på Norcan og arrangere reiser jevnlige til Holland og hjelpe pasienter med å få medisinsk cannabis. Ikke for å få med seg rusmidler lovlig, men å hjelpe de som allerede er dignosert med en sykdom som kvalifiserer til medisinsk cannabis. På denne måten vil vi klare å gjøre medisinsk cannabis så lett tilgjengelig at forbudet og byråkratiet i norge sprekker.

Dette er gode nyheter, både smertestillende og sovemedisiner får jeg fra lege pga leddskade som er permanent.

Alle medisinene jeg har fått får jeg særdeles ubehaglige bivirkninger av, noen til og med økt risiko for hjerteinfarkt!!

Har erfart at det virker godt med MJ, og hvis det er en mulighet for å få dette innenfor loven så betaler jeg det det koster.

Supert innlegg og gode nyheter.

B.

Hazy

Noen som vet hvordan det kan være med resept på cannabis og førerkort? Vet om folk som bruker mye lovlige medisiner som har fått inndratt førerkortet fordi de bruker narkotiske medisiner flere ganger daglig på fast basis.

aarya

Noen som vet hvordan det kan være med resept på cannabis og førerkort? Vet om folk som bruker mye lovlige medisiner som har fått inndratt førerkortet fordi de bruker narkotiske medisiner flere ganger daglig på fast basis.

Jeg har hørt rykter om at det arbeides med nye retningslinjer ovenfor bevist medisinsk bruk av cannabis, som da muligens likestiller dette med bruk av andre medisiner som kan påvirke kapasiteten til å føre motorkjøretøy. Altså at cannabis får en såkalt "rød trekant" på seg, som tilsier at man bør vise forsiktighet i forhold til føring av motorkjøretøy.

Dette er som sagt bare rykter, og jeg vet ingenting sikkert. Derfor vil jeg inntil videre si at man ikke bør føre motorkjøretøy om man bruker cannabis, det være seg medisinsk eller rekreasjonelt, om man ikke har rådført seg med norske leger, og muligens advokat. (Det er bedre å være på den sikre siden, enn å bli stoppet av politiet, tatt blodprøve av, bli fratatt førerkortet og satt i fengsel, selv om man er medisinsk bruker, og har cannabis på resept og fullt lovlig. I denne sammenheng må det til en storstilt opplysningskampanje i politiets rekker, for å gjøre dem klar over at man kan bruke cannabis som medisin, og man kan få det lovlig.)

420Bongo

Jeg har hørt rykter om at det arbeides med nye retningslinjer ovenfor bevist medisinsk bruk av cannabis, som da muligens likestiller dette med bruk av andre medisiner som kan påvirke kapasiteten til å føre motorkjøretøy. Altså at cannabis får en såkalt "rød trekant" på seg, som tilsier at man bør vise forsiktighet i forhold til føring av motorkjøretøy.

Dette er som sagt bare rykter, og jeg vet ingenting sikkert. Derfor vil jeg inntil videre si at man ikke bør føre motorkjøretøy om man bruker cannabis, det være seg medisinsk eller rekreasjonelt, om man ikke har rådført seg med norske leger, og muligens advokat. (Det er bedre å være på den sikre siden, enn å bli stoppet av politiet, tatt blodprøve av, bli fratatt førerkortet og satt i fengsel, selv om man er medisinsk bruker, og har cannabis på resept og fullt lovlig. I denne sammenheng må det til en storstilt opplysningskampanje i politiets rekker, for å gjøre dem klar over at man kan bruke cannabis som medisin, og man kan få det lovlig.)

Det er jo et viktig poeng, man må jo ha "wheels".

Når det gjelder medikamenter hørte jeg på radio for en tid siden (nrk lokalsending) at en grense på 8 pinexforte/dag, men ikke samtidig med en Immovane kvelden før.

Dette var tatt opp i forbindelse med de nye spyttprøvene så førere kunne ha en grense å forholde seg til på lik linje med en alkohol.

Problemet er vel at THC henger litt lengre i, 24 timer?

Side 19 står det en del uttalelser fra Høy-esterett, høringsuttalelse fra 2009.

http://www.regjeringen.no/pages/2172769/ny_vegtrafikklov_190309.pdf

Og ny veitrafikklov fra 2011

http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html