Jump to content
Sign in to follow this  
R. Felgen

Terpeneprat

Recommended Posts

R. Felgen

Tror Mossy vet hva han driver med da :P

Meget mulig. Men sannheten er den at jo mindre aromatisk sluttproduktet blir, jo kjedeligere blir highen.

• Like 1

trheim35

Meget mulig. Men sannheten er den at jo mindre aromatisk sluttproduktet blir, jo kjedeligere blir highen.

Ser du har noen postcounts å greier og tror jeg har lest litt fra deg før. Men her tar du meget feil mr felgen.

Feks sammenligner du high og lukt fra Skunk 1, som jeg har dyrket mange mange av, med juicy fruit så har du dette scenarioet.

Skunk 1 Indica mellomstore planter, lukter helt forferdelig mye.

High soffa sitter deluxe

Jucy Fruit sativa dominant, lukter sitrus aktig. kanskje så lite som 20 % i forhold til skunk 1.

High, en skikkelig high high feeling, en slik man tar før man fester osv. Blir ikke soffa sliter av den.

Legg også merke til at jeg ikke snakker om ferdig tørket og curet produkt. jeg snakker og livssyklusen. Dvs når de gror og hvor mye de lukter da.

Men vet jo av mange som er skikkelig gode som stinker som bare det, du har cheese, alle diesel varianter osv.

Edited by trheim35

python

Terpener ( det som lukter ) påvirker også rusvirkningen av cannabis og har så vidt jeg vet mye og si!

Men det er nok godt mulig at det finnes strains med høyt thc / cbd nivå som er avlet til å lukte lite :smokey:

I min forrige grow luktet trainwrecken minst, men føles som om sluttproduktet er det sterkeste fra den, selv om det skal sies at planten som luktet mest ( cheese ) har en mer behagelig balansert rus.

Noen her inne med mer kunnskap kan kanskje forklare terpener bedre?

Er fortsatt relativt usikker på hvordan dette fungerer selv... :smokey:

Edited by python

R. Felgen

Ser du har noen postcounts å greier og tror jeg har lest litt fra deg før. Men her tar du meget feil mr felgen.

Feks sammenligner du high og lukt fra Skunk 1, som jeg har dyrket mange mange av, med juicy fruit så har du dette scenarioet.

Skunk 1 Indica mellomstore planter, lukter helt forferdelig mye.

High soffa sitter deluxe

Jucy Fruit sativa dominant, lukter sitrus aktig. kanskje så lite som 20 % i forhold til skunk 1.

High, en skikkelig high high feeling, en slik man tar før man fester osv. Blir ikke soffa sliter av den.

Legg også merke til at jeg ikke snakker om ferdig tørket og curet produkt. jeg snakker og livssyklusen. Dvs når de gror og hvor mye de lukter da.

Men vet jo av mange som er skikkelig gode som stinker som bare det, du har cheese, alle diesel varianter osv.

Tro meg, du har lest mer av mine poster enn du vet. ;)

Terpener er det viktigste etter THC. Terpenene står for så og si alle subjektive forskjeller i rusen du opplever fra cannabis.

Les deg opp på Sam Skunkmans forsøk med terpener/terpenoider og cannabinoider.

Du tar meget feil.

• Like 3

trheim35

Nå er dette et forsøk på en grow logg, ikke en diskusjons tråd, men jeg mener bestemt du tar feil. Fordi hvis det er slik at de som lukter mest gir beste produktet ville du alldri hatt noe annet enn skunk chees diesel planter rundt omkring.

Foreslår du lager en tråd et annet sted så kan vi ta diskusjonen der :D

python

Tro meg, du har lest mer av mine poster enn du vet. ;)

Terpener er det viktigste etter THC. Terpenene står for så og si alle subjektive forskjeller i rusen du opplever fra cannabis.

Les deg opp på Sam Skunkmans forsøk med terpener/terpenoider og cannabinoider.

Du tar meget feil.

Finnes det Terpener som lukter lite er mitt spørsmål da?

Spør grunnet at jeg har hatt planter som ikke har luktet mye men har hatt meget behagelig sluttprodukt, også sammenlignet oppimot andre strains jeg har grodd samtidig som har hatt kraftigere lukt...

R. Felgen

Nå er dette et forsøk på en grow logg, ikke en diskusjons tråd, men jeg mener bestemt du tar feil. Fordi hvis det er slik at de som lukter mest gir beste produktet ville du alldri hatt noe annet enn skunk chees diesel planter rundt omkring.

Foreslår du lager en tråd et annet sted så kan vi ta diskusjonen der :D

Hvor har jeg sagt noe om lukter mest?

Du må skille på aromaintensitet/styrke og aromakompleksitet.

Det er ikke nødvendigvis budsa som lukter mest som er best, men det er alltid en sammenheng mellom aromakompleksitet og effekt.

• Like 5

Bozoman

Som "Mr." Felgen sier så er det absolutt en link mellom aromakompleksitet og effekt. Tror egentlig dere argumenterer det samme poenget uten å formidle det spesielt tydelig til hverandre.

Cannabis er en unik plante i at den har så mange forskjellige terpener, både unik til cannabis planten, og som finnes i ett bredt utvalg av andre planter og frukter. Det er derfor cannabis kan lukte sitron, drue, terpentin, med ett hint av lavender, samtidig som den lukter som all cannabis. Forskjellige terpener har forskjellig lukt og effekt, og de påvirker THC og andre terpener interaktivt. Enkelt sagt; mer kompleksitet påvirker de positive egenskapene og reduserer de negative egenskapene av cannabis. Intensitet kan komme fra mange andre faktorer, og fungerer ikke som en indikator på hvor mye THC innhold det er i planten. Blockhead, C99, Blueberry, og Northern Light er gode eksempler på strains som har en utrolig kompleks aroma profil, men i forhold til størrelsen og kvaliteten på budsa er det relativt lite aroma intensitet. Skunk/cheese strainet og hybrider har både aroma kompleksitet og intensitet.

• Like 3

python

Absolutt ikke ment som reklame for greenhouse, men de er det første seed firmaet jeg vet om som analyserer terpen profiler på strainsene sine.

Er det mulig å lese terpen profilene på noen enkel måte?

Noen som har noen oversikt over hva de forskjellige terpenene er?

eksempel:

CHE.jpg

legenda-terpens2.jpg

Blomdido BadDegrass

Det er et litt interessant emne det her, så kanskje ikke så dumt å ha en tråd om dette.

Ed Rosenthal har en del bra om terpener i den nyeste boka og jeg kan sitere litt derfra. Selv om jeg sitter og kjeder meg og ikke har så mye annet å finne på så er det grenser for hvor mye jeg gidder å skrive av, så jeg plukker bare ut det viktigste her og der:

"Most of the aromas that we associate with plants are the result of terpenes and flavonoids. Humans can smell and taste these compounds, but that is not the only way they affect us. Aromatherapy uses the inhalation of essential oils to regulate mood, sleep patterns, acuity, and healing processes. For example lavender oil is a soothing agent and relaxant; rosemary is used to focus attention and provide a sense of satisfaction. These effects are a result of a combination terpenes and other chemicals found in the oils in these plants.

While terpenes affect the brain in their own way, they also modify the effect of THC within the brain, adding subtleties to the high. Some terpenes may affect the high because they lock into receptor sites in the brain and modify its chemical output.

A few, such as thujone, one of the main terpenes in wormwood (which is used to make absinthe), bind weakly to the CB1 reseptor. Others alter the permeability of cell membranes or the blood barrier, allowing in either more or less THC. Others affect serotonin and dopamine chemistry by shutting of their production, affecting their movement, binding to their receptor sites, or slowing their natural destruction.

By temporarily altering brain function, terpenes can affect mood, sensitivity and perception, including balance and pain.

When terpenes are mixed, as they are in natural plant oils, they each play a role in affecting brain function. Some combinations may work synergistically and others antagonistically, but each "recipe" of terpenes affects moods and feelings in its own way.

Over 100 terpenes have been identified i marijuana. There are actually many more when one considers the muiltiple variations of each terpene.

[...]

About 10-30 % of marijuana smoke resin is composed of assorted terpenes. Some terpenes appear only occasionally in marijuana, while others are found all the time.

[...]

Plants are constantly producing terpenes, but they evaporate under pressure from sunlight and rising temperatures. That means that plants have more terpenes at the end of the dark period than after a full day of light.

[...]

The way terpenes interact with one another and their resulting effect on brain activity provides fascinating territory for another level of exploration and creativity for seed breeders. By learning the odors of the terpenes, you may be able to predict the mind-altering properties each lends to a bud."

Han skriver også litt om noen av trepenene:

MYRCENE

Myrcene is the most prevalent terpene found in most varietys of marijuana but is not found in hemp. It is also present in high amounts in hops, lemon grass, west indian bay tree, verbena and mercia.

Its odor is variously decribed as clove-loke, earthy, nutty, green-vegetative and citrus. Te various odors are the results of slight differences in the overall essential-oil makeup.

Myrcene is a potent analgesic, anti-inflammatory and antibiotic. It blocks the actions of cytochrome, aflatoxin B and other pro-mutagens that are implicated in carcinogenesis. It is also presents in small amounts in many essential oil tha is associated with anti-depressive and uplifting effects.

Myrcene and THC are likely synergists, meaning a combination of the two molecules create a stronger effect than either alone. Myrcene may affect the permeability of the cell membrane, allowing more THC to reach the brain.

LIMONENE

Limonene is found in the rind of citrus and many other fruits and flowers. Limonene is the second, third or fourth most prevalent terpene in cannabis resin, depending on the variety. The exact odor is determined by the structure of the terpene.

Limonene has anti-bacterial, anti-fungal and anti-cancer activities. It inhibits the ras cancer gene cascade wich promotes tumor growth. Since limonene is such a potent anti-fungal and anti-cancer agent, it is thought to protect against Aspergillus fungi and carinogens somethimes found in cannabis smoke streams.

In one test, participants reported an increase in alertness and restlessness. Limonene sprays are used to treat depression.

B-CARYOPHYLLENE

Is a major terpene found in black pepper (15-25 %), clove (10-20%) and cotton (15-25%). I is found in small percentages in several other herbs and spices. Itr has a sweet, woody, dry-clove odor and tastes pepper-spicy with camphor and astringent citrus backgrounds. B-caryophyllene, ingested in large amounts, blocks calcium and potassium ion channels. As a result, it impedes the pressure exerted by heart muscles.

PINENE

Pinene is the familiar odor associated with pine trees and their resins. Pinene is uesd medically as an expectorant and tropical antiseptic. It easily crosses the blood-brain barrier where it acts as an acetylcholinesterase inhibitor; that is, it inhibits activity of a chemical that destroys an information-transfer molecule. This results in better memory.

Pinene is likely to give the skunk varieties, ones that stink like the animal, much of their odor.

It also increases focus, self-satisfaction and energy. This might seem counterintuitive to experienced marijuana users because Afghani Skunk experiences are often calming and sedating. This is caused by the presence of terpineol, which is often found in combination with pinene. Pinene's intense odor camouflages terpineol.

HUMULENE

Humulene is the main essential oil in hops flowers, cannabis' cousin. It imparts aroma to beer, but also has both anti-inflammatory effects and is used as a sedative and to relieve stress. Varieties containing high quantities may relieve pain, reduce inflammation, lower stress and indice better sleep.

Og det var det jeg gidder akkurat nå, ble mer enn jeg egentlig mente. Klarer ikke å stoppe... :lol: Men det finnes helt sikkert mye info om de forskjellige terpenene på nettet.

Python: Den analysen du postet over er vel en slags elektrokjemisk analyse som viser hvor mye det er av hvert enkelt terpen. De samme analysene står i boka også, og jo høyere hver graf er, jo mer er det av terpenet. Men jeg har ikke helt skjønt hva bredden på hver graf har å si....

Edit: Det er selvfølgelig Gasskromatografi som er brukt...

Edited by Blomdido BadDegrass
Jaga vekk han Leif
  • Like 2

Kirby

Liker tråder som denne :) Mye informasjon og hente..!

Kirby

DubBud

Som "Mr." Felgen sier så er det absolutt en link mellom aromakompleksitet og effekt. Tror egentlig dere argumenterer det samme poenget uten å formidle det spesielt tydelig til hverandre.

Cannabis er en unik plante i at den har så mange forskjellige terpener, både unik til cannabis planten, og som finnes i ett bredt utvalg av andre planter og frukter. Det er derfor cannabis kan lukte sitron, drue, terpentin, med ett hint av lavender, samtidig som den lukter som all cannabis. Forskjellige terpener har forskjellig lukt og effekt, og de påvirker THC og andre terpener interaktivt. Enkelt sagt; mer kompleksitet påvirker de positive egenskapene og reduserer de negative egenskapene av cannabis. Intensitet kan komme fra mange andre faktorer, og fungerer ikke som en indikator på hvor mye THC innhold det er i planten. Blockhead, C99, Blueberry, og Northern Light er gode eksempler på strains som har en utrolig kompleks aroma profil, men i forhold til størrelsen og kvaliteten på budsa er det relativt lite aroma intensitet. Skunk/cheese strainet og hybrider har både aroma kompleksitet og intensitet.

Bra post :)

Jeg liker å se sammenheng mellom aroma i cannabis og vin, da jeg har lagt merke til at det er en del overlapp når det gjelder smaker/lukter (og for så vidt hvordan de dyrkes, men det er en annen diskusjon). Som det blir understrket i tråden her så er det ikke den mest stinkende weeden som er best, men heller de med større aromakompleksitet. Man kan f.eks. sammeligne en kraftig amarone-vin med MASSE smak med f.eks. en stinkestrain som Cheese eller Blues. DJ Shorts Flo har en karakteristisk lukt/smak og også en karakteristisk high, selv om den ikke nødvendigvis stinker så mye. så er den knallgod.Det blir som en smaragdvin fra Wachau-dalen i Østerrike (som har masse knallgod vin), klassen for vin med mest modning, høy aromakompleksitet og gjerne potensiale for lagring.

Det virker som Blueberry-krysninger kan ha med seg aroma fra Blueberry som gir en fin og oppløftende effekt, i tillegg til at de kan smake aldeles nydelig. Mmmm :smokey:

trheim35

Ja dette ble en bra tråd, informativ ikke minst. Det jeg mente var da lukt for oss mennesker dvs styrken på lukten ikke lukten i seg selv.

Så vi var ikke så alt for langt unna hverandre :)

Utrolig interessant dette med terpener, faktisk ikke lest så mye om det før, Men om man tenker at det er 100 + terpener i en strain med marihuana. Og man så foredler (eller foredler man ?) på forskjellige metoder Gumby/bags/BHO/tørrsikt osv. Hva får dette å si for terpene ? blir noe ødelagt i de forskjellige metodene ?

SixIxIx

Ja dette ble en bra tråd, informativ ikke minst. Det jeg mente var da lukt for oss mennesker dvs styrken på lukten ikke lukten i seg selv.

Så vi var ikke så alt for langt unna hverandre :)

Utrolig interessant dette med terpener, faktisk ikke lest så mye om det før, Men om man tenker at det er 100 + terpener i en strain med marihuana. Og man så foredler (eller foredler man ?) på forskjellige metoder Gumby/bags/BHO/tørrsikt osv. Hva får dette å si for terpene ? blir noe ødelagt i de forskjellige metodene ?

Bra tråd :)

Terpener er vannløselige i varierende grad, så vannhasj vil ha annen/mindre smak og aroma enn tørrsikt fra samme buds. Noen mener også at det forandrer highen.

En annen bra tråd:

Terpenes Mysteries ?

9022

Jeg er enig i at aromakompleksitet har en sammenheng med effekten på rusen, bare for å ha det sagt.

Men om terpens var nødvendig for rus, da ville man ikke kunne lage spiselig cannabis. (lav varme er nok til å fordampe terpens).

Kanskje noen kan ta en plante med veldig kompleks aroma og god rus, og så fordampe vekk terpens på et enkelt bud for å sammenligne rus. Da burde man se om terpens har noen DIREKTE effekt, eller om de er mer som en indirekte peker på god kvalitet.

Egne notater, ukjent kilde, synes tallene er lave, så ta med klype salt:

"

At 31°C (87°F) the less volatile terpenoids start to evaporate, lending the air even more pungent odors.

At 39°C (102°F ) virtually all of the terpenoids undergo evaporation fairly rapidly.

At 50°C (122°F) THC-Acid decarboxylates as the water molecule held in the carbonate form evaporates. This activates the THC.

"

• Like 1

Ganjalf

Terpenene styrer i stor grad hvordan effekten er, ikke om det er noen effekt.

• Like 2

9022

Terpenene styrer i stor grad hvordan effekten er, ikke om det er noen effekt.

Jeg bare prøvde si at det er mulig å fjerne terpens fra buds, og dermed bør det være mulig å sammenligne effektene før/etter man fjerner de.

edit:

ser at jeg har overforenkla hele greia, har ikke tenkt dette helt igjennom.

Lukt kan fordampes bort, hva så.. det beviser lite. Leste nettopp:

"

Terpenes function as smell and taste molecules, and also as biosynthetic building blocks for the organism of almost all creatures. Terpenes are one of the most important components of the resin and essential oils of many types of plants and flowers.

" (skrevet av GHS)

Ukjent kilde:

"The presence of terpenoids affect the way to the brain metabolizes cannabinoids like THC. For example, myrcene increases the permeability of the cell membrane, which translates to increased THC absorption.

"

Edited by 9022
  • Like 1

osten

Hva mener du med aromakompleksitet, R. Felgen? Det er ikke nødvendigvis varianteten som har den mest komplekse terpeneprofilen som gir den beste rusen? Forskjellige terpener gir forskjellige rusopplevelser, samspillet er også viktig.

Det finnes ingen definisjon.. Det er subjektivt.

Jeg skal installere UV-lys i det lille dyrkerommet mitt :smokey:

TimoCanna

Absolutt ikke ment som reklame for greenhouse, men de er det første seed firmaet jeg vet om som analyserer terpen profiler på strainsene sine.

Er det mulig å lese terpen profilene på noen enkel måte?

Noen som har noen oversikt over hva de forskjellige terpenene er?

eksempel:

CHE.jpg

legenda-terpens2.jpg

Man kan bruke topphøyden som cirka mål på hvor mye det er av hvert stoff, men skal man gjøre det nøyaktig så brukes arealet under hver topp (hvis ikke jeg husker feil). i analysen du viser i posten din så ser du at signalene fra stoff 1,2,3,7,9,13,14 og 15 går i metning og er helt ubrukelige til annet enn å vise at det er mer av disse enn av stoff 4,5,6,8,10,11,12 og 16. Det er dessuten vanlig å injisere et annet stoff med kjent konsentrasjon og måle signalene fra de andre stoffene mot signalet fra det kjente stoffet for å regne ut nøyaktig konsentrasjon av stoffene du analyserer.