Jump to content
Bozoman

Bozoman's Guide til Coco

Recommended Posts

pollen

:smokey: Tusen hjertelig takk for dette . Har ikke lest det ennaa , men tror det vil hjelpe andre som ikke er sikre paa aa skifte fra jord til coco,,,,,

Dette hoertes jo pisse steint ut , men det er jeg joooooo ,,, :clown: :clown:

python

Dette kom akkurat når jeg trengte det mest! ^_^

python

Dere her inne som har eller bruker coco med autopots uten å blande inn andre medium enn evt noen hydroton kuler på bunn av pottene, håndvanner dere i tillegg for å unngå inntørking?

Kan ikke si at jeg har hørt om problemer med inntørking av coco ved autopots før, derfor jeg spør :unsure:

Bozoman

Hovedproblemet jeg kan se med autopots er at det er umulig å skylle ut salter, som vil bygge seg opp i de nederste lagene av coco. Du må da flushe salter ut periodisk og lade opp igjen CEC. Da blir det fort mye styr og arbeid med ett produkt som markedsføres for å gjøre arbeidet enklere.

Spliff Daddy

Noe erfaringer med en hybrid mix? Har et par sekker med coco som jeg hadde tenkt å mixe i en premix slik at jeg slipper å gjøre noe som helst før litt foilar feeding når det trengs. Lurer egentlig på om jeg kanskje kompliserer ting her, men synes coco virker som et spennende medie, som kan ta seg av hva perlitten gjør i mixsen nå. Og også tilføre mere til miljøet en noe annet medie, som bonus er det organisk ish. (vet ikke hva som er tilsatt i biobizz sin mix)

Bra guide btw, virker som du har kontroll på dette. Noen grows du kanskje vil dele?

Uansett, spre rundt deg med info, det er verdsatt :smokey:

Burn1

Edited by Spliff Daddy

Bozoman

Takk folkens. Jeg er ikke noe ekspert på coco men jeg har god kontroll på det grunnleggende. Har mye mer erfaring med å dyrke i jordmix med organisk næring og i DWC. Coco er relativt nytt for meg men jeg har lært mye og vil gjerne dele det. Jeg har fremdeles litt å jobbe med. Vekst, yield, plante helse, osv er topp, men mangler litt på smak og litt mer på aroma. Skal først nå begynne å eksperimentere med sukker i håp om at det utgjør forskjellen fra organisk næring i jord, så jeg er veldig optimistisk.

Har forsøkt opp til 50% perlitt, og det går fint, men det det er unødvendig og det forandrer egenskapene til coco. Vet det er mange som liker å blande coco i jord og får gode resultater av det. Husk at coco er veldig vannholdig samtidig som den holder oksygen, hvor perlitt holder lite vann og mye oksygen.

fking

Fantastisk guide Bozoman!

Har fått PH og EC måler nå og har noen spørsmål angående dette, vannet med på PH 5.4 og EC 0.5 og målte avrenningen til PH 5.9 og EC 0.6.. Bør jeg justere vannet opp til 5.8 før vanning, eller sikte på PH 5.8 i avrennet?

Du sier også at ideelt sett vil vi gi nærings vann med pH 5.8 og la det øke gradvis til 6.2 før det er tid for neste vanning, kan du spesifisere dette litt??:):)

Bozoman

Målet er at pH i medium får svinge mellom 5.6-6.2, men ikke utenfor denne rekkevidden. Ser best vekst mellom 5.7 og 6.1. Stort sett vil vann drive mot nøytral pH over tid. Derfor begynner man lavt og så driver pH opp med tid og etter hvert som planten spiser. Min første runde med coco hadde jeg latt EC bygge seg opp for mye og pH i medium begynte å synke drastisk med tid. Så når jeg vannet med pH 5.8 så sank det gradvis ned til 5.4. Løsningen var å vanne med pH 6.2 og la det drive ned mot 5.7. Det som teller er at pH er i rett rekkevidde. PH som er litt for lavt er bedre en litt for høyt. Husk å måle EC i avrennet også. Det vil fortelle deg om du gir for mye eller for lite næring i forhold til det plantene tar opp. Neste gang forsøk å vann med pH 5.7 og se om det kommer ut ca 6.2.

Her er ett næringskart som illustrerer næringsopptak i coco i forhold til pH.

gallery_8731_376_35158.jpg

• Like 2

CptSpaulding

Flott guide Bozo :smokey:

Hva mener du om en 50/50 mix av coco og feks Biobizz allmiz jord. Denne inneholder en del perlite i tillegg.

Formålet med mixen er å utnytte luft/drenerings fordelene til coco, men samtidig ha en mer stabil vanningsfrekvens uten å måtte være helt nazi på PH.

Allmixen inneholder i utgangspunktet 10% wormcastings som supplement for Ca og Mg. Når en tynner ut blandingen med såpass mye coco bør dette kanskje suppleres med

ekstra wormcastings i utgangspunktet, eller kan dette enkelt justeres med økte næringsdoser?

Har en del biobizz grow, bloom og topmax jeg gjerne skulle ha brukt opp :smokey:

takker for svar

Bozoman

50/50 mix av 2 medium som bør behandles vidt forskjellig blir fort komplisert og vanskelig å holde ideelle forhold for røttene. Jeg tror at i stedet for å gjøre jorden mer vann og oksygen holdig, så blir det mye tull med å finne en metodikk som fungerer som ett kompromiss. Hvordan tenker du å behandle denne mixen? Som jord eller hydro? Vanskelig å diagnosere problem i rotsonen når man ikke vet hva optimal opptaks pH er for de forskjellige elementene. Selv med 50/50 coco/allmix så blir det jo bare 15% jord i blandingen din. Mitt råd er å enten droppe jorden eller coco. Er red for at den lille delen med jord vil føre pH over 6.2 og skape problemer. pH er den viktigste parameteren vi som innendørs gartnere manipulerer. PH "nazi" må man være uansett om man dyrker i vann, jord, eller ett inert medium som coco eller perlitt. Jord tillater bare ett større avvik en andre medium og rekkevidden er nærmere nøytral pH en alternativene. Det og jord har som oftest en buffer som forhindrer at pH synker for lavt.

Hvis du velger å prøve 50/50 så pass på at cocoen er pre-buffered/charged med Ca. Canna og B'Cuzz er ferdig behandlet og anbefales. Du vil nok trenge ett Ca og Mg supplement i tillegg. Wormcastings tar for lang tid før det er tilgjengelig som Ca for medium og planten. Uansett bør du mette CEC for Ca før du setter planter i coco for å unngå diverse problemer. Dolomitt kalk tror jeg er ett bedre alternativ. Biobizz næring, med tilsatt Ca og Mg, vil helt sikkert fungere meget bra i coco. Syntetisk næring er kanskje lettere å bruke når man lærer hvordan coco skal behandles, men coco er vell egnet til å holde store mengder med mikrofauna for organisk gartneri. Organisk dyrking i coco er fremdeles ganske "fringe", og de jeg kjenner som gjør det bra lager sin egen nærings te. Tenkte å forsøke med biobizz eller Earth Juice i coco når jeg har plass til å lage større mengder nærings te.

Håper det hjelper.

CptSpaulding

Thanx.

Tanken var å behandle mixen som jord, da jorden i mixen i teorien bør bør bidra til reduserte behov for eksagt PH. Basert på erfaringer med jord grows har PH problemer nesten vært fraværende. Har heller slitt med magnesium mangel og overvannigssymtomer men allikevel oppnådd et helt ok sluttresultat.

Inspirasjonen er utelukkende eksperimentell og det er ingen katastrofe om de store resultater uteblir. Ser en del tråder på utenlandske forum der coco mixes med jord uten og med perlitt, med gode resultater.

Tenkte å kjøre en ren coco i samme slengen for sammenlikningens skyld. Jeg er ikke fremmed for en grow i ren coco, men pga noe reising med jobb er jeg avhengig av ikke så alt for hyppige vanningsfrekvenser.

Om gitte faktoirer er til stede, hvor ofte erfarer du at feks en 12 liters potte med ren coco med plante 3 uker ut i blomst trenger vann? Basert på håndvanning?

Bozoman

12L er store potter i coco. Spørs jo litt på planten, men med ett lag hydroton eller lignende på toppen av cocoen, så skulle du fint klare 5 dager. Overvanning i coco skal godt gjøres uten kontinuerlig drypp og dårlig drenering. Gode resultater er lett å få i coco, men det krever at pH er noe lunde innenfor 5.6-6.2. Du får bare prøve deg frem og holde oss oppdatert. Personlig ville jeg brukt minst 1/3 jord i mixen for å beholde mest mulig av egenskapene til jord, og benyttet coco i stedet for peat.

CptSpaulding

Herved overbevist! Prøver en 100% coco grow :smokey:

Eneste utfordringen er at tidslinjen må planlegges og tilpasses da jeg må vente på ledig blomster-telt kapasitet i tillegg til et og annet fravær fra heimen.

Dermed dukker det opp noen spørsmål til ekspert-panelet

Ser mange erfarer at vegging går fortere med coco enn jord. Vil 6 uker fra rotet cut være tilstrekkelig til å vegge ut feks 11 liters potter, inkludert ompottinger?

Hvordan ser du på å sette cuts direkte i 3 liters potter for så å omplante til 6 liter og 11 liter til slutt?

3 liter til å begynne med er for at de skal takle at jeg forlater åstedet i feks ett døgn uten at de tørker ut. 1 liters potter som ville vært førstevalget vil vel kreve mer enn en vanning i døgnet i og med at mediet ikke skal tørke helt ut?

Hva mener du om Hesi sin næringserie for coco?

takker for svar

Bozoman

3L potter er veldig store potter å starte i coco. Selv 1L potter kan bli i største laget de første 2 ukene for små kloner. I coco bruker jeg halvparten av potte volumet jeg brukte i jord for samme plantestørrelse. Start i 1 L potter og så potter du til 3L så snart du føler du må vanne for ofte. Større potter en nødvendig vil senke vekst nivået litt også, men det store spørsmålet om eksplosiv vekst er hvor flink du er å holde balanse i CEC i forhold til Ca. Så lenge Ca nivået er noe lunde i balanse vil du nok se mer vekst en i jord.

Kloner som er ca 20cm lang med 5-9 toppskudd bør vannes hver dag i 1L potter, men de kan stå nesten 2 uten å tørke ut. Tørker du ut coco så blir det problemer. Har du god luftfuktighet så vil coco holde seg fuktig mye lengre. I forhold til veg tid, så har det alt med forholdene du holder for planten. Det er en learning curve med coco som alle medium, men kanskje litt mer en andre inerte medier. Du får bare se det an.

Jeg har ikke prøvd andre en Canna sin næring i coco, og har ingen tidligere erfaring med Hesi heller. Canna sin coco serie er kjent for å være en av de bedre, men jeg ser mangler i den i forhold til springvannet (EC 0.05-0.1) jeg har. Mangler litt Fe chelates og Ca for å kunne bruke Canna Coco A&B uten tilsettinger i mitt vann. Har du kalkrikt vann vil du trolig ikke trenge ekstra calmag med coco næring. Anbefaler sterkt å bruke Canna eller B'Cuzz coco coir, i hvertfall til du får peilet inn Ca behovet i coco. Da slipper du å rense og charge cocoen før bruk. Sparer MASSE tid, gjør alt mye lettere, men koster litt mer.

CptSpaulding

3L potter er veldig store potter å starte i coco. Selv 1L potter kan bli i største laget de første 2 ukene for små kloner. I coco bruker jeg halvparten av potte volumet jeg brukte i jord for samme plantestørrelse. Start i 1 L potter og så potter du til 3L så snart du føler du må vanne for ofte. Større potter en nødvendig vil senke vekst nivået litt også, men det store spørsmålet om eksplosiv vekst er hvor flink du er å holde balanse i CEC i forhold til Ca. Så lenge Ca nivået er noe lunde i balanse vil du nok se mer vekst en i jord.

Kloner som er ca 20cm lang med 5-9 toppskudd bør vannes hver dag i 1L potter, men de kan stå nesten 2 uten å tørke ut. Tørker du ut coco så blir det problemer. Har du god luftfuktighet så vil coco holde seg fuktig mye lengre. I forhold til veg tid, så har det alt med forholdene du holder for planten. Det er en learning curve med coco som alle medium, men kanskje litt mer en andre inerte medier. Du får bare se det an.

Jeg har ikke prøvd andre en Canna sin næring i coco, og har ingen tidligere erfaring med Hesi heller. Canna sin coco serie er kjent for å være en av de bedre, men jeg ser mangler i den i forhold til springvannet (EC 0.05-0.1) jeg har. Mangler litt Fe chelates og Ca for å kunne bruke Canna Coco A&B uten tilsettinger i mitt vann. Har du kalkrikt vann vil du trolig ikke trenge ekstra calmag med coco næring. Anbefaler sterkt å bruke Canna eller B'Cuzz coco coir, i hvertfall til du får peilet inn Ca behovet i coco. Da slipper du å rense og charge cocoen før bruk. Sparer MASSE tid, gjør alt mye lettere, men koster litt mer.

Da går vi for 1 litere til å begynne med og roter ut disse før 3 liter. Bør 6 uker holde for å vegge de ut i 1, 3, 6 og 11 liters potter?

Grunnen til at jeg nægger om store potter skyldes ubetinget at jeg er blitt for gammel til å håndvanne plantene 2 ganger pr dag :smokey:

Ser mange legger sin elsk til Hesi på nettet, men ingenting tilsier at jeg ikke går for Canna :smokey:

Jeg har et par sekker med Biobizz coco, denne er vel klar til bruk?

Takker

Bozoman

Hehe, du får bare se det an med veksten du får etter 6 uker og hvilken potte størrelse du ender opp med. Tror du undervurderer hvor lite masse det er i coco fibrene (det er stort sett luft), og hvor stor rotmasse kan få plass. 4x11L potter holder planter stor nok til å dekke 1-1.4kvm uten problem. Det er min erfaring i hvertfall.

Biobizz coco vet jeg lite om. Lite info angående prosessen deres på nettsiden. Se om det står noe om "Pre-Charge", "Buffered", eller "treated with Ca" på sekkene. Ser ut som den er renset, men om det er godt nokk må du nesten teste selv.

Håndvanning 2 ganger for dagen er det ingen som gidder :smokey: Gjør det 1 gang i døgnet når plantene holder på å vokse ut av 1L potter for å få mest mulig vekst før jeg stresser planten med ompotting Etter det holder jeg pottene stor nok til at jeg kan vanne med 2-3 dagers mellomrom. Potter om 1 uke før 12/12, og da dobler jeg potte volum.

CptSpaulding

Hva mener du om et dryppsytem som feks dette: http://www.head-nature.com/05038 ,kontra håndvanning. Ser mange på utenlandske fora som bruker denslags med hell.

Med et slikt kan jeg vel dyrke i fingerbøl uten å må fly å vanne hele tiden :smokey:

Noen med erfaringer om hvor stabil PH i et reservoar på feks 50 liter holder seg?

En akvarievarmer bør holde tempen optimal i tanken.

Bozoman

Uten personlig erfaring så tror jeg ett drypp system vil fungere fint, men da ville jeg brukt små potter og få intervaller. Kjenner flere som bruker drypp systemer opp til 5 vanninger for dagen med utrolig rotutvikling. Du må passe på at du ikke bygger opp for mye næringssalter i cocoen, så hvis du går for ett drypp system, pass på at EC i avrennet ikke stiger for mye, og at pH holder seg i rekkevidden. Håndvanning er anbefalt til du får kontroll på å lese plantene i coco. Det er typisk en annen gruppe symptomer vi ser i coco en i jord. Stort sett er det vanskeligere å holde vannet kaldt nokk en varmt nokk, men det spørs jo på tempen i rommet. pH stabilitet er buffer relatert. Noen næringesformula har kraftigere buffer en andre.

CptSpaulding

blir nok til at jeg håndvanner for å få en feeling med coco, i allefall til å begynne med.

Pga tidligere jord-fetish er jeg kun i besittelse av et slikt dråpe PH test kit. Regner ikke med at dette duger i denne sammenhengen, så en liten investering er nok på sin plass.

Noen med erfaring med denne ,kombinert PH, EC og temp måler: http://www.cropshop.no/growshop/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=147 ?

Eller finnes det rimeligere tilstrekkelige løsninger?

takker for svar

trheim35

hvor kjøper Dere coco ?

Jeg har akkurat kjøpt til northgrow, da jeg trengte coco kjapt nå. Men hvor kjøper Dere coco ?

Jeg betaler ca 850 for 3 poser a 6 stk. Det blir da ca 162 liter så ca en fem kr pr liter med frakt og alt.

Eller har jeg kjøpt på bambolt, men innehaveren der har ikke peiling på hva han driver med så der går jeg ikke lengre.

Forresten så har jeg side by side grow med lowryderne mine, de i 12 liter coco er ihvertfall 30 til 50 % raskere og mere vekst enn i jord og også overraskende like mye raskere enn de som har jord pluss ca 30 % coco i seg. Jeg er veldig fornøyd med coco som medium enda ihvertfall

Edited by trheim35

marlon_murray

kult med side-by-side... har du bilder?

pollen

:smokey: Dette er en fin traad. Har blitt helt coco frelst ,,,, :redeyes: :redeyes: Mye fint aa lere her inne, med Bozo's erfaring som guide line ,,,, det drar seg mot hoesting her i gaarden ,,,,, :lol: blir flere bilder paa Jack 47 traaden snart,,,,,, foer jeg kutter dem , slik at dere kan se fordelene med cocos vs. dirt ,,,,,, og selvsagt effekten av canna boost paa budsa ,,,,,,,,,,,, :smokey: : :smokey: