Jump to content
Bozoman

Bozoman's Guide til Coco

Recommended Posts

trheim35

kult med side-by-side... har du bilder?

Jada har bilder etter hvert. bare la alle bli ferdige med vegging først.

Du kan sjekke de her Lowryder growlog

Jeg kan poste par bilde3r litt senere.

CptSpaulding

Hei

Hvilke næringsforhold vil anbefales for en nyrotet stikling i en jiffy som plantes i ren coco? Både første vanning rett etter planting og i dagene som kommer.

Leser en del rundtomkring om at næringsprodusentene ofte oppererer med vel høye doser

takker for svar

Edited by CptSpaulding

trheim35

Omplantet 8 stk cloner igår, og vannet de med 1 ml Cana Vega (skal kjøpe Cana Coco neste gang) pr 1 liter vann. Dette fortsetter jeg med til de er noe større da går jeg for 2 til 3 ml pr 1 liter vann.

Bozoman

Hei

Hvilke næringsforhold vil anbefales for en nyrotet stikling i en jiffy som plantes i ren coco? Både første vanning rett etter planting og i dagene som kommer.

Lerer en del rundtomkring om at næringsprodusentene ofte oppererer med vel høye doser

takker for svar

Jeg starter med 0.4-0.5 EC på nyrotede kloner og så øker jeg 0.2 når avrennet kommer ut lavere en næringsvannet. Første vanning kan du gi litt sterkere næring med økt avrenns volum neste vanning.

CptSpaulding

Bikkja til onkelen til en kompis har plassert noen rotede stiklinger i ren coco fra Canna. Næringen er fra Hesi, en allaround-greie som skal funke både i vekst og blomst. I tillegg har de fått Root-Complex fra samme produsent, en eliksir som fremmer rotvekst og motvirker stress. Anbefalt dosering fra produsenten er benyttet, men ECen stemmer dårlig overens med vedlagte skjema:

gallery_7264_342_31344.jpg

Plantene vokser overaskende fort sammenliknet med jord, men viser små tegn på nute-burns. De ble vannet med halv anbefalt næringsdose i dag. Burde de flushes? Noen med erfaring fra Hesis coco-serie?

Åssen ser dette ut generellt?

gallery_7264_342_45760.jpg

gallery_7264_342_95457.jpg

Bozo, du er inspirasjonen bak dette forsøket, så går det i dass vil bikkja holde deg ansvarlig! Har du kommentarer?

Vannes hver dag, PH 5,8-6,2

Edited by CptSpaulding

Bozoman

Hmmm. Ingen erfaring med Hesi sin coco næring. Utifra bildene vil jeg tro det er pH som blir for høy. Du kan forsøke å senke pH i næringsløsningen til 5.6 og se om det hjelper. Litt info om vann kilden din, og EC/pH på næringsløsningen samt avrennet vil hjelpe.

CptSpaulding

Hmmm. Ingen erfaring med Hesi sin coco næring. Utifra bildene vil jeg tro det er pH som blir for høy. Du kan forsøke å senke pH i næringsløsningen til 5.6 og se om det hjelper. Litt info om vann kilden din, og EC/pH på næringsløsningen samt avrennet vil hjelpe.

Prøver å kjøre PH på 5,8 - 5,9. Er ikke forskjell på avrennet foreløpig, men de ståt kun i 1 liters potter, så det renner fort igjennom. Har lest litt rundt ang Hesi, og det bekreftes på en del fora at EC kan være vanskelig å måle i og med at næringen mangler visse salter. Er visst tilsatt en slags erstatning....

Plantene vokser bra, men viser enkelte tegn på mangler. Satser på halv anbefalt dose ved de neste vanningene. Vannet ligger på PH 7,8 of EC 0,2, temp ca 20 grader

Bozoman

Nå vet jeg ingenting om hesi sin coco næring, så jeg antar den er komplett og balansert i forhold til coco sine naturlige egenskaper. Ser ut som K mangel, og muligens litt S og P også. Da er det nok pH eller CEC som lager små problemer. Jeg møter disse symptomene med NL noen dager etter ompotting, og de vokser fort ut av det ettersom røttene begynner å fylle potten og de vil drikke mer. I starten går det gjerne noen dager mellom hver vanning og da vil vann i ett relativt inert medie justere seg tilbake til nøytral over tid. Selv vannet 5 ganger for dagen med ett drypp system vil dette skje i mindre grad. Da er det bedre å starte pH litt lavere så den ikke kommer opp over 6.2. Du kan jo la resten av næringsvannet stå til du skal vanne igjen og måle pH for å se hvordan pH forandrer seg med tid. Kan og være CEC som justerer næringsbalansen sin, og da vil det ordne seg så snart den finner balanse og begynner å dele med planten. I min erfaring trenger ikke du å bekymre deg enda. Halv anbefalt næringsstyrke skulle være greit.

CptSpaulding

Bikkja er temmelig imponert over grow-ratioen i coco. På under 1 uke er 1 liters pottene fullstendig root-bound og må følgelig ompottes til 3 litere. De har blitt vannet daglig med 2/3 av anbefalt dose fra Hesi og PH 5,8. Virker som lav PH har god effekt på plantene da det for bikkja ser ut til at mangelsymtomer uteblir. Planen er at de etter topping og utroting skal over i 11 litere. Dette er nok overkill i et telt på 1x 1 meter. Bikkja tok et par ekstra stiklinger som backup, men alle ga uttelling og foreløpig har omtalte hund ikke hatt samvittighet til å kvitte seg med trivelige planter.

Bozo - er dette fullstendig overkill? Generell evaluering basert på bildet verdsettes!

gallery_7264_342_126328.jpg

python

Noen som har prøvd en av de modifiserte lucas formlene i coco?

Hvis ja, er det å anbefale?

Bozoman

6 planter i 11L potter skulle passe fint i ett 1x1m areal. 11L potter med coco har plass til ganske store planter. I min erfaring, klarer ikke plantene å drikke coco tørr på 5 dager så har du for store potter. Ser ut som dette er på rett vei :D. Tror fremdeles du får bedre opptak hvis du senker pH en smule. Vær forsiktig med næringen i begynnelsen. Jeg gir under halvparten av Canna sin anbefaling frem til de er etablert i sin siste potte.

CptSpaulding

Fordømt rask vekst i coco er konklusjonen fra bikkja som utfører dette eksperimentet. Altfor raskt med tanke på bikkjas tidsplan. Det kan konkluderes med tilnærmet halvering av vekstfase kontra jord.

En av plantene har litt svidde sprø tupper. Nuteburns? Det kjøres ca halv anbefalt dose fra Hesi. Vannes med PH 5,8 konstant. De ser ut til å like det.

Hva sier du Bozo? Alles in ordnung?

gallery_7264_342_47751.jpg

gallery_7264_342_7203.jpg

Edited by CptSpaulding

trheim35

Samme konklusjon jeg også CptSpaulding. Veldig fornøyd. Ser jo også meget bra ut det der, å få litt nute burns tåler de veldig godt ihvertfall så lite som d der.

Bozoman

Bare småting. Vanskelig å vurdere utifra bildene, men ser ut som det er noe ubalanse med Ca, P, og K. Tror fremdeles du kan senke pH litt. Ser bra ut dette. Flott fremgang :smokey: Hva strain er dette?

CptSpaulding

Bare småting. Vanskelig å vurdere utifra bildene, men ser ut som det er noe ubalanse med Ca, P, og K. Tror fremdeles du kan senke pH litt. Ser bra ut dette. Flott fremgang :smokey: Hva strain er dette?

Takker :smokey: Det følges nøye med daglig da mediet er hittil uprøvd. Det kjøres inntil videre lavere næringsdose enn produsenten anbefaler. Mener du PH kan gå lavere enn 5,8? Trodde det var i nedre grenseland. Er det med tanke på at PH stiger i mediet i påvente av neste vanning?

Strainen er Blue Cheese fra Big Buddah. To forskjellige pheno-typer som er rent hyggelige, på hver sin måte.

Bozoman

Stemmer det, men jeg stoler mer på plantene en pH meteret. PH prober lever sitt eget liv. Jeg ser noe av de samme symptomene når pH driver for høyt før det er tid for å vanne igjen, så mine små får i perioder pH så lav som 5,6. Det viktigste er at pH får drive mellom 5,8 og 6,2, og ikke høyere. Ser lockouts og problemer når pH driver mot 6,3 og 6,4, og tror det er det som skjer hos deg også basert på bildene. Du kan også prøve hyppigere vanningsfrekvens.

Næringsmengden er vanskelig å kommentere på uten erfaring med produsenten eller EC målinger. Tommelfinger regelen er vell opp til 3/4 av anbefalt dose skulle være trygt.

trheim35

Mine lowrydere kjørte jeg samme PH, noen ganger helt ned til 5.8 andre helt opp til 6.2. Etter en stund merket jeg at de trivdes best i den høyere delen av skalaen, dvs rundt 6.2.

Men det er jo kjempeforskjeller på PH metrene , de er unøyaktige osv,derfor som Bozoman sa, se på plantene.

CptSpaulding

jaggu ikke godt å si dudes. Bikkja 2 punkts kalibrerer PH meteret ukentlig bare for å være sikker. Har satset på en hver 3. dag vanningssyklus. PH 5,8. De ble pottet om til 11 litere for bare 4 dager siden, og allerede nå tyter røttene ut av dreneringshullene! De har med andre ord rotet ut dau-coco fra 3 til 11 liter på 4 dager!! Alle bladene er grønne og fine, også de som knapt får lys pga plassmangel i veggeområdet. I jord gulner de ganske så kjapt om de ikke får lys. Thumbs up til coco foreløpig.

Bozo - du er definitivt inne på noe. Avrenningsvannet ble målt til PH 6,4 etter dagens 5,8 vanning. Det betyr at PH i mediet stiger for mye og for fort i forhold til ønsket vanningsfrekvens. De bærer ikke preg av dette ennå, men vi er vel alle enige om at 6,4 over tid vil medføre lite trivelige omstendigheter.

En annen og mer behagelig løsning er, som du nevner Bozo, at i stedet for å øke vanningshyppigheten (noe enhver som nyter urten helst vil unngå :smokey:), kan PH senkes til 5,6. Dette vil i teorien gi et avrenn på 6,2 etter 3 dager. Perfekt med andre ord. Spørsmålet blir da: Vil ikke PH 5,6, som er utenfor anbefalt skala, gi plantene sjokk, evt forbli lav såpass lenge at lockouts oppstår?

Bozoman

Det er ikke dumt å øke vanningsfrekvensen i coco på lik linje som i jord. Det er ett hydro medium som alltid vil holde store mengder oksygen. Jeg anbefaler å vente til de er ca 50% av ny vannet vekt før du vurderer å vanne igjen. Venter du for lenge må du også huske på at konsentrasjonen av næring i resterende vann mengde kan bli høy. PH 5.5-6.3 er de grensene du kan bevege deg i uten å utvikle større problemer, men rekkevidden mellom 5.8 og 6.2 er hvor du oppnår best resultat. Etter 6.2 vil du få problemer med de viktigste elementene. Ved å justere pH ned til 5.6 vil noen elementer være mindre tilgjengelig, men planten vil få mer tid til å absorbere makroelementer som P og K før de begynner å bli låst ute ettersom pH driver over 6.2. Bedre å begynne lavere en å ende opp for høyt. Da vil du få problemer i blomst. Noen strains trives bedre med lavere eller høyede pH en andre. Ikke vær redd for å eksperimentere litt med pH og nærings styrke på forskjellige planter. Da finner du fort ut hva de trives best i :smokey:

herbalist

Noen som har prøvd en av de modifiserte lucas formlene i coco?

Hvis ja, er det å anbefale?

har prøvd rezdog formulan med ghe som er lucas modifisert til cocos mn har fått helt ok resultat etter flere forsøk med flere forskjellige strains mens en kompis fikk nesten det doble av det jeg fikk pr plante på 1 av strainsa med AN. så jg går tilbake til vanlig ghe standard formula med litt boosters og kanskje evnt prøve ut AN hvis jeg ikke ser blir fornøyd.

herbalist

Det er ikke dumt å øke vanningsfrekvensen i coco på lik linje som i jord. Det er ett hydro medium som alltid vil holde store mengder oksygen. Jeg anbefaler å vente til de er ca 50% av ny vannet vekt før du vurderer å vanne igjen. Venter du for lenge må du også huske på at konsentrasjonen av næring i resterende vann mengde kan bli høy. PH 5.5-6.3 er de grensene du kan bevege deg i uten å utvikle større problemer, men rekkevidden mellom 5.8 og 6.2 er hvor du oppnår best resultat. Etter 6.2 vil du få problemer med de viktigste elementene. Ved å justere pH ned til 5.6 vil noen elementer være mindre tilgjengelig, men planten vil få mer tid til å absorbere makroelementer som P og K før de begynner å bli låst ute ettersom pH driver over 6.2. Bedre å begynne lavere en å ende opp for høyt. Da vil du få problemer i blomst. Noen strains trives bedre med lavere eller høyede pH en andre. Ikke vær redd for å eksperimentere litt med pH og nærings styrke på forskjellige planter. Da finner du fort ut hva de trives best i :smokey:

mange dager går det før man merker noe symptomer med feil ph om man skulle leke seg litt. stoler heller ikke mye på ph meterne. har bytta ut 6 stk på 3 år.

vin&grønt

stoler heller ikke mye på ph meterne. har bytta ut 6 stk på 3 år.

Ja pH metere er ofte årsaken til feil pH for spesielt de billige er etter min mening veldig ubrukelige. Selv har jeg gode pH metere men skifter deler hvert annet år.

Det har kommet dråpetester med fargekart tilpasset pH til dyrking og det kan jeg anbefale på det sterkeste. Selv om du ikke får en finmåling så får du god pekepinn på hvor pH ligger.

Denne er også bra for å sjekke om pH meteret fungerer riktig. Koster bare 85 spenn og er mye bedre enn billige pH metere.

112_GHE_pH_test_kit_1.jpg

• Like 4

herbalist

bozoman, når man skal lade rensa cocos med Ca, skulle det funka med ph regulert vann med epsom salt og bare la det renne igjennom som vanlig vanning?

trheim35

Får ikke til å skrive på chat Herbalist så skriver her, ja siste skyllevann ta i Epsom slat, fått henvist 1 teskje pr 10 liter og sies det skal være vanskelig å gi for mye.

herbalist

tenkte å justere til 0,3 EC med epsom og kjøre på siste skyll. skal sjekke ut canna's produkt du nevntte på chatten også hvis det går å fixe dn i oslo mn håper calmag+ kmr igjennom tollen uten problemer :smokey: