Gå til innhold
Bozoman

Bozoman's Guide til Coco

Recommended Posts

Bozoman

Epsom er MgSO4 og inneholder ikke Ca, og vil derfor ikke fylle CEC med Ca. Uten Ca er Mg ubrukelig for plantene, så ekstra Mg uten Ca er meningsløst og kan fort føre til høy EC i coco. Det er derfor calmag er markedsført som ett samlet produkt i hobbien vår, og stort sett inneholder de 3-1 Ca-Mg forhold som er optimalt for plantene våre. I tillegg inneholder coco store mengder S naturlig, så det kan fort bli ubalanse der med uforsiktig epsom bruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
trheim35

Du har helt sikkert rett mr Bozoman, men spørsmålet da blir. I Norge hvor vi IKKE kan få kjøpt calmag hva skal man gjøre da ? Og ved litt tilførsel av Mg i cocon vil ikke gjøre skade vil det ? Trodde ikke plantene brukte Mg før i blomst jeg.

For å fylle CEC brukte jeg Beinmel fra plantasjen med 7-9-0 om jeg ikke husker feil. Det fikk vekk alle problemene for meg ihvertfall. Nå gjenbruker jeg Coco men tilsetter ca 30 % ny coco som er grundig vasket.

hvordan ellers "fylle" CEC. Og slik som jeg har lest så vil dette gå ut av mediet også etter en stund og man kan da få andre mangler.

Endret av trheim35

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

bozoman, canna har litt supplementerende elementer hver for seg da. der har dem Ca og Mg hver for seg i flasker. nå har jg ikke undersøk så veldig mye hvordan cannas micro element suppleringen funker mn ifølge dg så må man isåfall kjøpe 2 supplementer og det høres litt rart ut ifra en seriøs næringsprodusent. i tillegg så er det mange sykehustråder på iCmag der hvor folk blir anbefalt epsom for Mg mangel symptomer.

tviler ikke på dg mn vil bare være sikker for jg bruker epsom salt nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Trollhunter

Det har kommet dråpetester med fargekart tilpasset pH til dyrking og det kan jeg anbefale på det sterkeste. Selv om du ikke får en finmåling så får du god pekepinn på hvor pH ligger.

Denne er også bra for å sjekke om pH meteret fungerer riktig. Koster bare 85 spenn og er mye bedre enn billige pH metere.

112_GHE_pH_test_kit_1.jpg

Agreed as long as you feed with clear ish nutes. Had some nutes that turned slight green, after mixing it was time to adjust ph.

I had 5,5 on my bluelab and still green on the test kit.

But the chemistry is spot on, that's the beauty of lakmus and ph chem.

Mr.Coco, what do you do about mg def. I looked at the hydro store, but found no suitable additive.

You ever tried lime, or do you think the ph will be off?

I'm about to set up a grow, and I'm trying both soil and coco, just to see what has best result water wise.

My water comes out close to 7 and has 5-10 ppm. what ever the 10 ppm are it buffers well.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
CptSpaulding

Bikkja erfarer at planter i coco vokser betydelig mer i tidlig blomst sammenliknet med jord. Selv om plantene er toppet opptil flere ganger begynner høydeproblemer som erfaringsmessig kun opptrer i jord med utoppede sativa dominerte planter å gjøre seg gjeldende. 14 dager 12/12, still growing! Hesi næring gjør susen i følge bikkja. Det påstås at denne har visse buffer-egenskaper når det kommer til PH pga ikke tilsatte salter. Dette aner ikke bikkja om er medvirkende til en tilsynelatende healthy, om ikke alt for bushy grow. Defolering?

gallery_7264_342_67237.jpg

Noen få blader nederst på en av plantene ser derimot slik ut: Grunn til bekymring?? Bozo?

gallery_7264_342_15184.jpg

Endret av CptSpaulding
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
trheim35

Ja når jeg tenker over mine 2 uker vegget boger er blitt over en meter. Så skal jeg si meg enig i vekst de første 14 dagene i blomst kan være bedre i Coco.

Har faktisk ikke tenkt over det før :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Epsom vil hjelpe en Mg mangel, men ikke hvis du har Mg mangel symptomer som ett resultat av manglende Ca eller ubalanse i pH. Epsom er fint å bruke, spesielt som en dusj, men vær var på EC. Det kan fort bli problematisk hvis man kontinuerlig supplementerer epsom i næringsløsningen og det er tilstrekkelig Mg i mediet. Da risikerer du Ca lockout som blir veldig vanskelig å gjøre noe med før det er for seint. Derfor er det en god regel og alltid gi Ca med Mg i ett 3-1 forhold. Som regel viser Ca mangler seg som lett Mg mangel først og så K mangel før du ser rustflekkene som indikerer Ca mangel. Dolomitt Kalk vet jeg det er mange som bruker i coco med gode resultater. Har ikke prøvd selv, men ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere fint. Bare vær obs på at pH kan drive høyere en vanlig. Jeg øker vanningsfrekvensen når jeg gir Calmag for å forhindre at pH driver over 6.2. Som sagt så har Canna en mono serie som kan kjøpes av diverse forhandlere her i landet. Bruker selv Mg (7%) og Ca (15%) fra Canna og det funker helt greit. Beinmel er veldig rik på Ca, men det er uønsket med så mye K. Da er nok dolomitt kalk ett mye bedre alternativ.

I forhold til Canna sin coco serie og behov for supplementering av Calmag så har Canna belaget seg på at folk bruker springvann med ca 0.4 EC (+- 0.2) og ikke RO vann. Mitt springvann ligger på 0.06-0.1EC, så jeg justerer vannet mitt opp ca 0.2 EC med calmag ved planting og ompotting og så kutter jeg det ut etterhvert. Morplanter får regelmessig calmag, men ikke hver gang jeg vanner. For mye calmag skaper problemer. Ca og Mg nivåene må også justeres i forhold til nærings ratioen. Derfor er det ikke nødvendig å bruke 0.4 EC calmag hver vanning uten at man bruker full nærings styrke.

Trollhunter: If your TDS meter shows EC it is recommended to use that rather than ppm which is an estimation based on EC. If not it is good practice to include the conversion factor, usually .7 og .5 so we can calculate EC. 500ppm can be about 0.7 and 1.0 EC depending on the conversion, quite a large gap.

All my Mg deficiencies disapeared after I figured out it was Ca that was responsible for the symptoms, and not actually Mg. Most hydro nutes will be short on Mg and particularly Ca and too rich in S and K for coco's natural properties. The challenge in coco is figuring out how much Ca and Mg supplement is needed to bridge the gap between the nutrient and the medium to meet the needs of the plant. Nutrient interaction requires a delicate balance between all the elements. If one is in abundance or deficient it will antagonize further deficiencies and the ball starts rolling locking out more and more elements from the plant. The Ca/Mg relationship is one of the most important to a plants health as the two elements are entirely depend on a balanced ratio for a functioning relationship between. Plants in return use Ca to interact with the other elements. No available calcium, no element interaction, no growth. Dolomite lime should work just fine as a supplement. Calmag raises pH, so take your time when mixing your nutes to make sure the pH is stable.

Sorry for the messy answer. If i missed something just ask again.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Cpt: Ser veldig bra ut. Bedre en min første gang i coco. Hold oss oppdatert :smokey: Ikke noe å bekymre seg for. Mulig du har perioder med lett lockout av PK eller Ca grunnet pH driften. Slikt skjer når pH kommer utenfor 5.8-6.2. Kan og være at de trenger litt mer PK eller Ca. Blir bare spekulasjon. Bare følge med det så det ikke utvikler seg. PK anbefaler jeg å gi litt ekstra i uke 3 og 5. Defoliering og trimming av skudd er viktig for kvalitet og kvantitet. Pleier å trimme de fra bunnen av før jeg setter de i blomst og så går jeg over folien når stretchen er ferdig. Hvis du trimmer mye folie mot slutten så vurder en kortere sulteperiode. Her ser du resultatet av 2 uker med pH justert vann mot slutten og TUNG defoliering.

gallery_8731_357_836402.jpg

gallery_8731_357_447278.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
trheim35

Tusen takk for innlegget ditt Bozoman.

Så som siste mulighet vil man kunne bruke beinmel med riktig NPK da til å "nullstille" cocon i mangel på bedre norsk ord.

PK 13 14 skal vel brukes når planten har slutta å vokse i lengden og laget litt buds. Ihvertfall om jeg har forstått det rett. Ellers er det vel to måter med pk 13 14 , ene ved å gi 15 ml pr 10 liter vann pr vanning i en hel uke. (uke 3 til 4 eller 4 til 5) eller å legge til en liten mengde over vanning i fjorten dager.

Mitt problem er at EC da ofte blir litt i sterkeste laget, mange som svir tupper og blader med pk 13 14 vil jeg tro.

Endret av trheim35

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

bozo takk for Ca-Mg def infos. veldig nytting. mye jg ikke visste fra før. du sier at du bruker tilleggproduktene (mono) til canna som Ca og Mg evt. bruker du disse med canna sine næring elr noe annet produsent? lurer på om de virker med hvilken som helst næringsprodusent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Anbefaler en mye svakere dose med PK-13/14, og næring generelt. Ved bruk av 0.5ml/L i uke 3 og 5 så unngår jeg brente pistiller som jeg ser hvis jeg følger Canna sine anbefalinger i 2/3 styrke. Du ser på planten når den begynner å trenge ekstra PK, og om/når den trenger påfyll. Noen strains trenger det ikke før uke 5, og noen hopper jeg over PK totalt. Følger du plantens behov uten å gi for mye eller for lite næring er plantene like grønn og fin helt til dagen du starter sulting. Sikter på en max EC under 1.2 nå og er mer fornøyd med resultatene.

Jeg bruker Canna sin Coco A&B, Cannazyme, Rhizotonic, PK-13/14, og Mono Ca og Mg. Ca og Mg fra mono serien består av flytende Ca og MgO, og vil funke fint i all hydro. MgO er uegnet som dusj fordi molekylet ikke trekker lett gjennom stomata porene i bladveggene. Epsom er da ett bedre alternativ.

Endret av Bozoman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

jg bruker GHE og lurte på om jg kunne bruke monoserien fra CANNA sammen med GHE om jg hadde behov for supplementer? noen næringsprodusenter mener at deres blandinger har bedre effekt når dem blandes med produkter fra samme produsent.

en annen ting; "alltid gi Ca med Mg i ett 3-1 forhold." er ganske grønn når det gjelder omregning av elementer. om jeg skal supplementere med Ca fra CANNA og epsom på 3-1 forhold, går jg uti fra EC (at jg blander i epsom, sjekker EC og blander i Ca til jg tripler den EC'n som epsom økte) elr hvordan måler jg det 3-1 forhold? blir dette mye letter om jg da går for ca og MgO fra Mono serien at det er rette doserings instruksjoner på ratioen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Sjekket Canna sine websider og fant ut at Mono Mg også inneholder SO3, så det er bare flytende epsom salt. 3-1 forholdet er basert på EC ja. Ikke følg doseringen på Mono flaskene. De verdiene er ikke basert på supplementær bruk. Du må bare prøve deg frem for å finne de forholdene som passer best i miljøet og til vannet du har. Med GH sin næring så ville jeg brukt Head's Formula. Husk at Ca/Mg produkter kommer i en myriade av konsentrasjoner og det samme gjelder Ca/Mg konsentrasjoner i springvann rundt i verden, så når de anbefaler 5ml per gallon calmag, så ta det med en klype salt og prøv deg frem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

ok takker :rolleyes:

har prøvd rezdog's formula en stund mn synes ikke jg fikk det helt til. kanskje bare fordi noen venner av mg har samme strain og de pleier å få ut dobbelt så mye på en plante med AN expert. det blir ikke dårlig mn er ikke fornøyd med yield og størrelse på buds. har gått tilbake til ghe vanlig formula med full add's. får se hvordan det går. hvis jg ikke blir fornøyd, kmr jg nok å prøve ut AN neste gang.

calmag+ venter i tollen da påsken kom imellom så vet ikke når jg kmr å få hente ut dn :blink: takk for bra tips ang prøve sg frem med Ca/Mg produkter.

forresten har du kunnskap om ghe's mineral magic? skal man drysse 1 teskje rundt stilken FØR elr ETTER vanning? står ikkeno om det på etiketten elr på nettet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
CptSpaulding

Bozo - imponerende resultat på bildene du postet :smokey: Hvilken strain snakker vi? Klipper du blader under hele blomstringsfasen eller tar du "skikkelig i" med en gang? Erfarer en så vannvittig tett jungel at mye må tas om lavere skudd skal ha utbytte av defoileringen. Vil ikke plantene stresses i overkant om man går berserk med machete?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Godt spørsmål! Det hele spørs på hvor flink du er å møte plantene sitt behov. Friske planter tåler og kan trives med litt stress. I min erfaring kan du skam klippe plantene hvis de får nokk, og ikke for mye, av det dem trenger når dem trenger det. Har du dem dialed in så kan du gå hardt til verks og øke yield dramatisk. Dette er selvfølgelig påvirket av genene og hvordan du former de. Utifra bildene dine er det bare å ta saksen fatt. Ikke vær redd for å ta alt som er nederst og viftebladene fra toppen. Tar det som står i veien, når det står i veien, og tar ikke mer en jeg må for å oppnå den strukturen jeg vil ha. Det vokser tilbake inntil ett vist punkt nærmere slutten av blomstringen, så går hardt til verks med ca 2 ukers mellomrom fra veg til slutt.

Den planten er den originale ECSD cutten krysset med Deep Chunk. Tar 10-12 uker. Normalt er dette en plante som vil vokse rett opp uten noe særlig forgreining, og har lavere en "gjennomsnittlig" yield og veldig mye bladfolie, men den har ett skjult potensial med LST og defoliering :redeyes: Bommet litt på sultingen her. Kjørte lav EC og lærte at da trenger de kortere sulteperiode, selv med pH justert vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
CptSpaulding

Plantene ser meget sunne ut as we speak, så det blir nok en medium skrelling av blader i løpet av dagen.

En bekymring er at Hesi næringen plutselig er utilgjengelig. Dermed må Canna benyttes i påvente av Hesi. Tror du næringsbytte vil tulle med plantenes ve og vel? Ser på innholdet at enkelte elementer avviker noe i de forskjellige produktene

takker for svar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Skulle vell ikke by på noen store problemer vil jeg tro, uten at jeg vet noe konkret. Kan anbefale Canna generelt, men som sagt så kan du trenge litt ekstra Calmag i vannet for å møte GH på ca 0.2-0.4 EC som Canna har basert seg på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

bozoman, har du no erfaring med mieral magic på cocos? prøver å finne ut hvordan man drysser rundt stilken/stammen. før eller etter vanning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Nei ingen erfaring med GHE Mineral Magic. Det ser ut som silicate så det vil nok øke pH litt. Må nok blande det ut i næringsvannet eller strø det før du vanner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
CptSpaulding

Da har bikkja klippet og klippet og klippet blader til krampa tok han. Fortsatt MASSE igjen. Coco blir definitivt en sinnsyk jungel sammenliknet med jord!! Det ble besluttet å ikke ta mer pr tidspunkt i frykt for å stresse plantene i og med at de også går på en midlertidig fremmed nærings-formula.

Hvor lenge bør man vente før man tar saksa fatt igjen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

bozoman, ser ut som du er den eneste som kan svare på cocosrelaterte saker i norcan :)

har litt spml ang vanning og ph. som sagt tidligere på tråden, har jg en sak på sykestua som jg ikke klarer å rette poå ph. de begynnte med at de fikk overgjødsling. sprayfora dem og de tok sg rett bra opp så trodde at alt var fikset. igår fikk jg avrenn på 6,5 ph. blanda ut næringsvann på 5,8 ph først og begynnte å vanne til avrenn viste rett ph mn det skjedde aldri. kom ned fra 6,5 til 6,4. reduserte ph på næringsvannet til 5,5 og da fikk jg avrenn på 6,2 ( dette er snakk om 3 liter vann på 10l kruker og måle avrenn+repetisjon) senka ph på næringsvannet til 5,0 ph og fikk jg dem ned til 5,1. senka næringsvann igjen til 4,5 ph og endelig fikk jg avrenn på 5,9. alt dette med minmalt EC (0,4-5).

en annen ting; når jeg fikk avrenn så målte det på 5,7 ph. når jg lot vannet renne litt mere så presser jg på kanteen av kruka på cocosen. samler opp det avrennet og måler fram til 6,2 ph igjen etter at vanlig avrenn uten press på toppen viste lavere ph. hvor godt skal man presse cocos på toppen under vanning? hva gjør jg feil elr er den cocosen for sur nå sånn at jg må ompotte siden jg sliter med å få ned ph. hadde ikke så mye problemer dagen før på andre plante av samme strain. rakk ikke dem alle førigår. da var det veldig enkelt mn de 4 stk igår brukte jg nesten 100l vann på å rette opp ph. ennå tror jg ikke den er helt ok. hjelp plz...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Med coco trenger du ikke presses langs kantene siden det absorberer vann som en svamp. Hvis du har flushet cocoen din så må du tilføre ekstra Ca og Mg for å fylle CEC igjen. Hva er EC på avrennet når du flusher med 0.4-0.5 EC næringsløsning?

I forhold til pH som forandrer seg så drastisk etter en tur gjennom coco så er jeg ikke sikker på om jeg har noe godt svar. Da må du gå mye dypere i metodikken din. Er det mulig at du lar coco tørke for mye? Bruker du ett Ca produkt som består av kalsium bi-karbonat? Uten at jeg kan forklare hvorfor, så ser jeg pH økninger opp til 6.3-6.4 på små bonsai morplanter som ikke har fått påfyll på Ca-Mg på noen uker. Etter to vanninger med Ca og Mg tilsettinger så er de tilbake til pH 6.2 når jeg vanner med pH 5.8. Det kan hjelpe å øke vanningsfrekvensen hvis du har pH problemer. Som sagt så er det unødvendig å gi planter i coco mer en 1.2-1.4 EC. Har du avrenn som er høyt så reduser næringsmengden med 50% til EC i avrennet kommer ned igjen. Ikke reduser pH lavere en 5.5.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

står detaljert på sykestua om hvordan det har gått siden de var små. ville ikke skrive så mye detaljer her så da hadde de sett ut som sykestua :)

har flusha med veldig lav EC 0,4-0,5 etter at jg har fått høre om CEC. har målt 2 avrenn:

1. har målt vanlig av det som renner ut mye ph ligger på 5,7

2. etter punkt 1. har jg pressa på toppen/kantene og målt ph av det siste lille skvipet som kom etter pressing av kanter og da var ph på 6,2

så man trenger ikke å presse på coco? da kan det hende at jg har for store kruker til plantene for hvis jg ikke presser på kantene så tar det 5 dager iafl tild et tørker. har hatt litt problemer med ph i det siste (sett det på plantene at de var ganske lyse på fargen) så måtte rette på PH selv om potta ikke var tørr. tror mere på overvannening enn at jg har latt cocosen tørke for mye. har fått calmag+ nå og pleier å øke EC 0,1-0,3 etter at jg har blanda inn calmag+. som sagt sliter med overvanning og for store kruker så kan bli vanskelig med øke vanningsfrekvens mn tror det skulle hjelpe til om jg presser på toppen etter vanning. blir det skadelig for røttene på cocos om jg presser litt elr spiller de ingen rolle? av de jg flusha med lav EC for 2 dager siden har begynnt å bli halvtørre allerede så får å øke vanningsfrekvens så må jg presse på toppen.

plantene er veldig lyse i fargen. hadde tenkt å sprayfore dem idag mn hva synes du? heller rette på mediumet sånn at de drikker derfra eller er det greit at de får litt næring ved fooliar siden de ikke har klart å drikke noe på 4-5 dager?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå