Gå til innhold
Bozoman

Bozoman's Guide til Coco

Recommended Posts

Bozoman

Har lest igjennom tråden din ett par ganger, men synes det er veldig rotete og for mye manglende info om hva prosedyren din er til å kunne hjelpe. Trenger EC og pH målinger med presisjon på 0.1 på næringsvann, samt avrenn, gjerne over lengre tid gir en ide om hva som skjer i rotsonen. Temperatur måling direkte fra rotsonen kan gi ett bedre innblikk i eventuelle lockouts som skjer der. Bruker du alltid 7/7/7 GHE per 10L? Høres ikke så mye ut, men nå er det noen år siden jeg har brukt GHE og har ikke anelse hvordan det er kommer ut i EC. Det er kjent at GHE sitt anbefalte hydro næringsprogram ikke er spesielt godt egnet til coco. Prater med en kompis som bruker GHE 3-part i coco som opplever økning i pH ved overernæring. For mye Calmag kan også skape disse pH problemene. Hva er prosedyren din der, bruker du RO eller springvann, og eventuelt hvilken vann kilde du har samt EC? Hvor lenge lar du vannet stå før bruk, og eventuell pH forandring fra tappet til det er klart til bruk. Det er mange variabler som spiller inn her. Overvanning skal godt gjøres i coco med drenering. Selv mettet holder den ca 30% oksygen. Problemet er en ubalanse i rotsonen, pH er ett symptom av årsaken. Uten detaljert info om EC og pH blir det veldig vanskelig å komme frem til hva det er som skaper problemet ditt. Uansett så er målet å gi det dem trenger, når dem trenger det. Det er fordelen med hydro generelt, men da må man måle pH og EC for å se hva plantene gjør. Loggføring er spesielt viktig i coco siden det er ett hydroponisk medium som er spesielt egnet til å holde næringssalter. Hold tråden i sykestua oppdatert med målinger og bilder så får du nok hjelp av flere her skal du se.

Her er noen generelle tips. Hold EC under 1.2, ikke la avrennet øke mer en 0.2 EC i forhold til næringsløsningen før du trapper litt ned på næringen, pH inn i coco skal være 5.8, og det skal komme ut 6.2. Da treffer du målet. Det er bedre å senke pH ned en å la den overstige 6.2. PH 5.5 er den nedre grensen, og 6.3 den øvre. Det er veldig lite slingringsrom. Gjør du noe drastisk så gi plantene tid til å reagere før du evaluerer og eventuelt prøver noe nytt. Anbefaler å lese tråden om H3ad's formula som er linket til i denne tråden og droppe GHE Grow flasken. Denne formelen er velprøvd og det er mye info om calmag behov i forhold til forskjellige vann profiler. Nå er det ytterst få av næringsstoffene som trekker gjennom stomata effektivt uten ett "leveringssystem" som Folitech, så generelt anbefaler jeg ikke foliar spray som næring.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

litt mere detaljert på sykestua tråden nå :rolleyes: mn kan hende de mangler litt siden jg ike har holder notater. spm ang h3ads formula, fikk inntrykk av at han bruker "hardwater". blir ikke det litt forskjell nå som vi har softwater i oslo?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Forskjellen ligger i forskjellige kombinasjoner av Ca og Mg som utgjør hardhet i vannet. GH lager en egen micro for hardt vann med redusert Ca og Mg for å kompensere. H3ad hevder at calmag er unødvendig med RO vann men det er mange som opplever mangler uten. Prøv deg frem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

er EC rundt 0,1 beregnet som RO elr mykvann? var ikke så fornøyd etter rezdogs formula (nesten samme som heads mn med add's) og ble veldig skuffa. spes når jg fikk halvparten pr plante på samme strain som kompiser og fikk nuteburns 3 uker før final flush. vurdere å prøve ut enten canna elr AN. tror nok det bli canna for denne gangen. kjipt for liker ghe pga jg har både hydro og cocos. greit med en type næring til alle grows.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

0.1 EC er veldig mykt vann, ikke unormalt for kommunalt vann her i landet :inlove: Er ikke noe galt med GHE sin næring. Den er velprøvd i de fleste medium, har utrolig lang holdbarhet, og lett å justere næringsbalanser. Har brukt AN og GHE i jord og DWC, og det er ingen vesentlig forskjell annet en pris. Hvis du velger å bytte næring så bruk en næringsserie som er utviklet spesielt for coco.

Happy 420 folkens! Canna-vafler og canna-eplepai venter på meg :redeyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

takk for all god info bozoman setter virkelig pris på det. tror nok det blir canna elr hesi. begynner å høre mye positivt om hesi i det siste. H&G har også begynnt å klatre på coconute lista, men men det blir nok canna pga tilgjengeligheten.

så du mener det ikke burdte være store forskjeller på næring, at det kommer mere an på ratio/balanse i mediumet når det kommer til yield?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
CptSpaulding

La oss konkludere: Coco is the shit!

Selv etter en defoilering som burde ha drept enhver jordgrow er det en sinnsyk jungel der inne. Det ser definitivt ut som om avkastiningen vil slå enhver jordgrow ned i støvlene. Selv om plantene er toppet 2 og 3 ganger ble høydeproblemer manifeste. Plantene strakk seg 4 uker ut i blomst! På et par av toppene har bladene krøllet seg noe. Skyldes dette varme eller kan andre faktorer spille inn?

Noe naturlig bladavfall forekommer i mindre grad, men det rare/uvante er at disse bladene bare visner og svinner hen. De blir ikke gule før de visner som er opplevd med jord.

Anyway, lavkvalitets-bilder forteller kanskje litt om tingenes tilstand. Tilbakemeldinger er høyst velkommen. Alle tips verdsettes!

39 dager i blomst

Enjoy!

gallery_7264_342_144367.jpg

gallery_7264_342_24496.jpg

gallery_7264_342_138618.jpg

gallery_7264_342_145525.jpg

Endret av CptSpaulding

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

De øverste bladene som krøller seg oppover ser ut som varme/RH problemer. Ellers er de nokk litt sulten på PK. Kjennes bladene på toppen tørr ut? Mulig det som har forårsaket lang strekk og. Var vanskelig å vurdere utifra bildene, men noe sier meg at de er mettet på N. Ellers er det småtegn til Ca og Mg mangler. Litt tidlig ideelt sett, men ikke noe å bekymre seg for. Ca og Mg vil du ikke gi noe ekstra av videre, det vil påvirke sluttproduktet dramatisk. PK kan du gi en liten dose av hvis du har det, men liker best å gi de en liten dose (0.2-0.3 EC) PK i uke 3, 5, og i uke 7 hvis de skal stå over 12 uker. Litt går langt. Lett å brenne de med PK. Spesielt i coco. Antar nå at du har pH under kontroll og at den ikke driver høyt.

Fenomenet med de nederste bladene som svinner hen, i motsetting til gradvis gulning av ett større antall blader er generelt større behov for forskjellige mobile elementer. Når du får de skikkelig peilet inn så er det minimalt av blader som falmer eller faller av før du starter sultingen. Ser fenomenet du beskriver i morplantene mine når jeg har gitt for lite Ca/Mg og CEC tar opp større grad av K. Spesielt hvis jeg lar coco nærme seg tørr. Da er det og ofte litt for mye variasjon i pH driften.

Herbalist, det er nokk forskjell på næring i forhold til hvordan elementene binder seg og om planten kan klare å ta den opp i kombinasjonene de er tilgjengelig, ikke minst pH stabilitet. Jeg mente det at GH 3 part og AN 3 part er bortimot samme næringsformelen og skilles hovedsakelig utifra pris. H&G vet jeg lite om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
CptSpaulding

Takk for tilbakemelding Bozo!

Bladene på toppene som har krøllet seg er overhode ikke tørre. De er soft og sticky pga tricomer. Plantene fores med PK i litt i underkant av Hesis anbefalninger, på hver vanning. Er dette overkill? Du anbefaler kun PK et par ganger i løpet av hele blomstringsfasen? Jeg tolker Hesis skjema dithen at de skal ha en økende dose på hver vanning fra uke 3 i blomst?

Du sier de se mettet ut på N mensde mangler litt Ca og Mg? Men de bør allikevel ikke få mer Ca og Mg fordi det påvirker sluttproduktet? Hvordan? De ser foreløpig ut til å gi brukbar avkastning, er det funk du tenker på?

Uansett er det vanskelig å regulere balansen mellom komponentene da all næring kommer på en flaske med unntak av PK. Tips?

Ser også at en del småskudd/popcorn nederst på plantene er gulere enn de høyere skuddene som forøvrig ser happy ut. Noen av de større bladene nederst blir brune og crispy i kantene før de svinner hen. Ikke dramatisk mange.

PH skal være under kontroll, ligger på 5,7-5,8 ved vanning, og avrennet er på 6-6,1.

Plantene må forøvrig vannes annenhver dag noe som er i overkant av det behagelige.

Bør tiltak iverksettes?

Takker for svar...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Prøv om du kan få pH til å drive opp til 6.2 for bedre opptak. Du gir nok mer en nok PK da, men planten har redusert tilgang pga litt lav pH drift. Driften mellom 6.0-6.2 er spesielt viktig i blomstringsfasen pga PK opptak. Hvis du har gitt mye PK uten at planten har tatt det til seg så vil det føre til at K skaper ubalanse i CEC og mindre Ca og Mg blir tilgjengelig. Da kan coco inneholde mer en nok PK til å fullføre blomstringen med en liten pH justering. Vanskelig å vite om det er overkill eller ikke siden jeg ikke har erfaring med Hesi. Med Canna sin næring trenger de en liten ekstra dose PK og CaMg 1-2 vanninger i uken i perioder. Litt går langt og litt for mye skaper nye utfordringer.

Mg spesielt sitter hardt i budsa og smaker harskt og brenner varmt og fort. Derfor anbefaler jeg ikke å gi det seint i blomstringsfasen. Uansett så ser dette bra ut. Større potter er vell det eneste svaret. Litt seint nå. Så lenge du har god RH skulle det ikke være særlig med vann som fordamper på ett døgn. Kan være lurt å justere ned nærings styrken hvis plantene drikker fort, men det ser du på EC målingene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BigBug

Da prøver jeg coco til utebruk for først gang i år!

Tester ut med bare to stk da. (Danish indica) og tre stk i jord.

Har vegga de inne i 3 uker, satt de ut i går. Planen var å lage bedd til dissa, men jeg bestemte meg får å bare bruke potter istedet.

Står nå i 6,5 liter potter. Har noen 12 liters potter stående. Noen som har noe info rundt ompotting utendørs?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
marlon_murray

what? coco utendørs? med ompotting? hvordan skal du tilføre næring? :g:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BigBug

Ja planen det, jeg merker at det er mange skeptiske til coco utendørs, how cum? :rolleyes: Det var duden på hydrohagen som fikk meg interessert i det.

Han så det var null problem til utebruk også, så da tenker jeg å kjøre på!

Har Canna coco A&B som jeg blander med vann og vanner manuelt med det. Jeg lurer på om det blir en del turer ut i skævven med vannflasker i sekken. Spesielt på tørre dager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

I Sveits bruker de coco utendørs i jordbruk. For planter som liker lavere pH verdier, og med tanke på hvor små marginene er for optimalt opptak uten en naturlig buffer så er jeg og skeptisk til hvor bra det blir. Ser for meg at det blir store utfordringer med pH og næring. Utrolig mange ukjente faktorer som vil påvirke coco i mye større grad en jord. Det lar seg nok gjøre på ett vis, men jeg ville blitt kjent med coco inne i ett kontrollert miljø før jeg forsøkte meg ute i kaotisk klima. Blir nok mye tur i sommer for å kunne møte plantenes behov i coco, eller veldig god planlegging og kreative løsninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BigBug

Da blir det spennende å se hvordan dette utvikler seg fremover. Om det skulle gå i den riktige retningen kan jeg laste opp noen bilder og fortelle litt.

Kjører også to stk inne i coco med leca i bunn. Aldri hatt så frodige og flotte damer etter så kort tid! Coco is the shit, hvertfall hitill :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

bozoman, hvis man skulle kjøre en vanning med florakleen (http://www.cropshop.no/growshop/index.php?main_page=product_info&cPath=7_8&products_id=408) som skal rense for saltoppbygging, ødelegger dette CEC i mediumet? for man blander det med bare vann uten næring. kanskje man skulle tynne ut næringsblandingen helt ned til 0,2 EC også blande florakleen for å ikke fcke opp CEC? har du noe erfaring/mening med dette?

canna har en lignende produkt (http://www.cropshop.no/growshop/index.php?main_page=product_info&cPath=7_66&products_id=432) som jeg tror er tilsvarende hvis du ikke har noe erfaring ghe produkter.

ps: har canna høy EC verdi på bnæringblandingsratio? følger tabellen på "medium foring" men synes at 1,7 er høy EC til vegperiode.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Ingen erfaring med de produktene. Er generelt skeptisk.

Hvis du følger Canna sitt nærings skjema så blir det for mye næring for våre små innendørs planter. Det holder plenty med 1.0 EC i veg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

ok. hadde litt lyst på forandring av næring så prøver ut canna coco. prøver en side by side med canna og ghe heads formula(0/16/24) som skal i blomst om 2 uker. takk for tipset, blanda litt tynt siden jg ble litt skeptisk men er sikker nå så takk for tipset :redeyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
CptSpaulding

Dag 54 i blomst. Plantene må fortsatt på død og liv vannes hver annen dag. Litt i overkant av hva bikkja finner behagelig. Skal være kontroll på det meste, selv om det fortsatt "svinner hen" noen blader nederst på plantene slik som på bildet under:

gallery_7264_342_19418.jpg

Colaene er usedvanlig feite i coco, gruser jord så det suser! Til syvende og sist er det nok verd den hyppige vanningen.

gallery_7264_342_84153.jpg

Dessverre ble det litt varmt i høyden. Det er vel årsaken til reveggingstendensene som vises på bildet under?

gallery_7264_342_74612.jpg

Alt i alt ser toppskuddene ut til å utvikle seg bra. Kommentarer fra ekspertpanelet?

gallery_7264_342_44524.jpg

De er nok 3-4 uker unna ferdig nå. Når vil det anbefales å starte sultingen? Bør det da vannes med ph justert vann eller er ikke det så nøye?

Takker for svar :smokey:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

jeg klager på det motsatt. at jeg ikke kan vanne hverannen dag. tar nesten 4 dager <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
CptSpaulding

jeg klager på det motsatt. at jeg ikke kan vanne hverannen dag. tar nesten 4 dager <_<

Det bestemmer du vel strengt tatt selv. Om feks PH driver for høyt i løpet av 4 dager kan du vanne oftere. Du skal jobbe hardt for å overvanne coco. Mange vanner hver dag, for hånd eller med hjelp av vanningssystemer med gode resultater...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

Jeg liker best å redusere EC gradvis de siste 4 ukene og avslutte med 1 uke pH justert vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
herbalist

Det bestemmer du vel strengt tatt selv. Om feks PH driver for høyt i løpet av 4 dager kan du vanne oftere. Du skal jobbe hardt for å overvanne coco. Mange vanner hver dag, for hånd eller med hjelp av vanningssystemer med gode resultater...

hva med luft til røttene? mine begynnte å henge når jeg vanna oftere enn det tørka. blir nok litt mindre potter neste gang. bare en kompis som sa at man får ut mere på større medium selv om de har samme vegperiode. sleit en del med ph drift ja når det tar 4 dager før det tørker nogenlunde.

Bozoman, på canna tabellen står det at de skal ha canna boost selv i siste flush. vet du noe om det? hørtes veldig rart ut men.... man veit aldri :smokey:

Endret av herbalist

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bozoman

I forhold til luft til røttene så holder coco ca 70% vann og 30% oksygen når den er mettet. Boost bruker jeg ikke, men vet mange som mener den er vell verdt pengene og bruker den gjennom hele sulte perioden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå