Jump to content
Bozoman

Bozoman's Guide til Coco

Recommended Posts

skogtrollet

Det høres ut som fabrikanten har gjort jobben for deg.

Du burde ha testet kokosen ved å måle EC før og etter tilsetting av kokos til vann. F.eks 2 never kokos i et par liter vann og la det ligge der en time før måling. Er det vesentlig økning av EC så er ikke kokosen vasket eller bufret.

Det finnes ikke noe eksakt svar på hvor mye cal-mag du burde ha tilsatt dersom du skulle ha gjort bufringen selv. Men en større konsentrasjon cal-mag vil alltid være positivt for resulatet siden det er en kjemisk likevekt. Det mest økonomiske ville ha vært å bruke kalksalpeter(plengjødsel og mosebekjempningsmiddel hos ditt lokale hagesenter) og lage en kraftig løsning med stort volum i forhold til mengde kokos. Bedrifter som selger bufret kokos tilsetter 8kg kalksalpter pr. kubikkmeter kokos(Wittman 2016).

Hadde jeg bufret dårlig kokos så hadde jeg nok lagt meg på EC 3-4  kalksalpeteri en stor balje i 15 minutter. Deretter så hadde jeg skylt kokosen med vann.   

Kokosen du beskriver er klar til bruk, eller "mett" som du sier.

• Like 1

KaffeKnut

Takk for veldig informativt svar skogtrollet. Paa pakningen stod det at kokosen var renset med ferskvann og bufret (vet ikke om de mente ph eller ladet med cal-mag), merket er "cocostar". Flushet kokosen med varmt vann foer jeg presset ut vannet og ladet den med cal-mag. Vannet jeg brukte til aa flushe var 0.0 EC, mens avrennet laa paa 0.4 EC, saa er ikke sikker paa om den var ordentlig renset? (Er helt fersk paa coco coir). Men flushet uansett til avrennsvannet hadde samme EC som vannet jeg brukte (0.0 EC, rett fra springen) foer jeg presset ut vannet og ladet den med cal-mag.

Mulig jeg tester aa bufre kokosen med kalksalpeter som du sier skogtrollet for aa spare paa cal-mag'en (bruker magne-cal fra plantmagic om noen skulle lure). Faar jeg sporre hva kalksalpeter bestaar av? Og hvis man flusher kokosen med vann etter lading med kalksalpeter, vil CEC fortsatt vaere i balanse? Blir ikke ubalanse elns? Er helt fersk paa dette med kokos, saa tilgi meg om jeg kommer med dumme spoersmaal lol.

Betryggende aa hoere at kokosen er "mett".

skogtrollet

De mener bufret som med at de har tilsatt kalksalpeter.

Men det er visstnok stor forskjell på kokosnøtter som kommer fra plantasjer i innlandet sammenlignet med kokosnøtter som kommer fra trær som blir utsatt for saltvann ved kysten i tropene. Disse kystkokosnøttene er visstnok fulle av salt fra vekst og bearbeidingsprosess, mens kokos fra innlandet er et renere produkt.

Det ligger masse opptak på youtube der du kan se hvordan kokosnøttene ligger og bader i saltvann før de kvestes og kvernes til fibre der nede i tropene. Ferksvann er helt sikkert dyrt og noe de vil spare på.

0.4 EC er uansett innenfor det de fleste gartnere toleerer.

Kalksalpeter er et salt som består av kalsium og nitrat-nitrogen. Når du bufrer så er det kun kalsium som bytter plass med kalium og natrium på kokosfibrene. Det er en ren fortrengningsprosess. Nitratet binder seg ikke og forblir oppløst i bufferløsningen. Påvirker altså ikke kokosen og plantene.

Når du skyller kokosen med vann etter bufring så fortsetter kalsium å være bundet. Men siden kokos er et organisk, ikke-inert produkt så vil det alltid foregå en nedbrytingsprosess av fibrene og da slipper kokosen hele tiden ut gammelt og låst kalium og natrium til plantene dine. Med kokos så er CEC egentlig aldri i balanse. Men planter tolererer små mengder natrium, og kalium er et makronæringsstoff som planter tåler mye av.

Det er selvfølgelig ikke bra for miljøet å bufre kokos på egenhånd med kalksalpeter. Helst bør man nok slå buffervannet ut i hagen under busker og trær i stedet får kloakken.  Men det er en annen diskusjon for de som mener at kokos er miljøvennlig.

• Like 1

KaffeKnut

Takk for kjempebra svar skogtrollet! Skal si du kan sakene dine! 

Lazycat

https://www.youtube.com/watch?v=hnxbj8o_PwQ

``You want to water everyday, unlike soil because coco is a hydroponics media``

Dette er jo stikk motsatt av det jeg har gjort til nå men jeg må si meg enig da dette virkelig funker BEDRE! Kjør debatt :)

Mr.Rosin

Hva du egentlig lurer på? Om hvor ofte du skal vanne coco? Hvis du skal håndvanne coco, så gjør det minst 2 ganger om dagen, en tidlig og en sent. Det beste for coco er dryppsystemer.

Edited by Mr.Rosin

Lazycat
19 timer siden, Mr.Rosin skrev:

Hva du egentlig lurer på? Om hvor ofte du skal vanne coco? Hvis du skal håndvanne coco, så gjør det minst 2 ganger om dagen, en tidlig og en sent. Det beste for coco er dryppsystemer.

Jeg har alltid blitt fortalt å har lest selv at det er viktig å la coco tørke skikkelig før neste vanning pga oksygen. Dette stemmer ikke. Å ha en jevnere fuktighet hele tiden fungerer bedre da mikroorganismer ikke dør ut av tørken som vill oppstå om man venter for lenge.

Skal se om jeg finner en video til som forklarer dette bedre. 

Mr.Rosin

Uten å ha sett videoen din(for jeg er litt travel), så kan jeg si at det du sier stemmer(så lenge du tilfører mycorrizza, trichoderma etc. og ikke bruker kjemisk næring). Coco selv når den er mettet med vann, holder på masse luft. Det er kun når du bruker coco som jordforbedring sammen jord du skal la mediet tørke, men her også vil mikroorganismene få problemer om det blir for tørt(forbeholdt at du tilsetter slikt og dyrker organisk).