Jump to content
nodonge

Planlegger grow

Recommended Posts

nodonge

Hei folkens,

Jeg har nå lest gjennom håndboken og kjøpt inn det meste som trengs, men en ting jeg lurer på er noen tips om lampe/lysstoffrør som funker bra for et par planter. Trenger ikke noe superheftig, men bare noe som virker greit nok. Generelle tips mottas også med glede hvis dere har noen.

Er ny på forumet, så håper dette ikke ble helt feil... :)

Edited by nodonge

marlon_murray

hva slags oppsett\utbytte er det du ser for deg?

nodonge

Skal ikke være noen store greier, er første gang også, så forventer ikke å få enorme mengder fra det, og blir nok ikke mer enn et par planter. Oppsettet er heller ikke så stort, regner med at jeg får plass til ca 2-3 planter.

nancypotwin

du får ikke til å legge til litt mere info her? angående hva du lurer på om lampene/hvilke lamper du tenker på osv.

bully

kortsagt: lysstoff rør egner seg ikke til blomst, spes ikke for en rookie.

skal du kjøpe en ting, la det bli hps, antall watt justerer du etter areal og utbytte du vil ha :smokey:

trheim35

Jeg vil anbefale deg en 250 watt pakke fra Desingbelysning

Veldig mange som starter en grow begynner å kjøpe inn sparepærer osv, slik jeg ser det er det bare tull om du virkelig vil prøve å gro noe å få resultater.

Det aller beste er en HPS pakke men disse er jo endel dyrere.

CFL med 250 watt er god nok til å få kanskje opp til par hundre gram fra de plantene du vil prøve deg på, da sitter du ihvertfall igjen med endel god røyking.

I tillegg om du vil gro mere siden så kan denne pakken brukes i vekst rom, eller i teltet ditt om du har det i tillegg til hps.

Lykke til videre

Edited by trheim35

bully

En digital 250w hps med reflektor, koster 100,- mer en den pakka du linket til, fra samme sjappe.

Mr.Chalice

Kan få det enda billigere :smokey:

250w HPS kit fra GIB lightning.

Pakken inneholder ballast, reflektor og pære.

Pakken inneholder IKKE ledning, ledning må kjøpes separat.

900kr

eller

400w HPS kit fra GIB lightning.

1300kr

Edited by Mr.Chalice

trheim35

En digital 250w hps med reflektor, koster 100,- mer en den pakka du linket til, fra samme sjappe.

Ja men en nybegynner vil garantert svi av første testen har skal gro om han tar en HPS :D ihvertfall stor sannsynlighet for det.

Og en 250w HPS er vel bare dumt til tilleggs belysning om du har større hps`er senere pga varme.

Mr.Chalice

Tviler egentlig på det, så lenge han har lest seg litt opp på hva han holder på med.

Han sier jo at han har lest dyrkehåndboken, da regner jeg med at han har lest den delen om lys og avstand også.

Jeg hadde ingen problemer med brenning av plantene på min første grow.

Tror heller de største nybegynnerfellene er overvanning og overernæring

Jeg synes du skal gå for hps.

:smokey:

Edited by Mr.Chalice
  • Like 1

trheim35

HPS e best ingen tvil, men 250w hps er bare for dumt i forhold til gjenbruk verdi. Kjøper han seg opp til 120 telt kan han maks ha 600w eller 1000w om han bruker cooltube. den 250hps kan ikke brukes som tillegg lys uten å bruke masse mere penger på vifter osv grunnet varme.

Men skal ikke ødelegge tråden mere :D mitt synspunkt ihvertfall.

nodonge

Har lest gjennom dyrkehåndboken, ja. Tror det var ganske lurt, og ja, jeg har lest om lys og avstand, så tror nok det skal gå fint.

HPS hørtes jo fint ut, så tror jeg går for det :) Gir de mye varme også?

Mr.Chalice

Veldig mange som starter en grow begynner å kjøpe inn sparepærer osv, slik jeg ser det er det bare tull om du virkelig vil prøve å gro noe å få resultater.

CFL med 250 watt er god nok til å få kanskje opp til par hundre gram fra de plantene du vil prøve deg på, da sitter du ihvertfall igjen med endel god røyking.

I tillegg om du vil gro mere siden så kan denne pakken brukes i vekst rom, eller i teltet ditt om du har det i tillegg til hps.

Lykke til videre

Kan få det enda billigere :smokey:

250w HPS kit fra GIB lightning.

900kr

eller

400w HPS kit fra GIB lightning.

1300kr

HPS e best ingen tvil, men 250w hps er bare for dumt i forhold til gjenbruk verdi. Kjøper han seg opp til 120 telt kan han maks ha 600w eller 1000w om han bruker cooltube. den 250hps kan ikke brukes som tillegg lys uten å bruke masse mere penger på vifter osv grunnet varme.

Men skal ikke ødelegge tråden mere :D mitt synspunkt ihvertfall.

Til 1300kr kan han jo få 400w hps istedet for 250w cfl, noe som virker mye bedre, synes jeg.

Skal han ha tilleggbelysning på ett senere stadium kan det være greit med cfl.

Tråden handler vel om hovedbelysing, ikke tilleggbelysning.

Men hadde vært greit å vite hva han har handla inn og areal på dyrkeområdet, letter å gi ett lurt svar da.

Mein itj å virk krass trheim35, rækne me at du skjønne poenget mitt ;)

Edited by Mr.Chalice

nodonge

Er nok fortsatt ikke ferdig med alt jeg trenger, men lys er jo en viktig del av det. Jeg har plass, det skal ikke være noen storskala greier, skal bare prøve nå først, og hvis det går bra (eller evt dårlig x) har jeg tenkt å prøve litt til for å prøve å forbedre. Arealet er ikke alt for stort, litt under 1 kvadrat, men kan øke ved behov.

Har alt av potter, jord, næring og frø. Det som gjenstår er da lys som jeg spurte om her, i forhold til hvor mye varme lysene produserer skal jeg velge varme og ventilasjon, hvis dere har noen tips til noe for liten skala hadde det vært fint :)

Mangler også småting som hygrometer, tidsur og pH-papir, men det skal jeg nok klare å skaffe selv :)

trheim35

Småtingene er viktig i seg selv, bare husk PH meter. Det aller viktigste verktøyet ditt en stund fremover :D

Sant Mr.Chalice dyrkeområdet og forhold teller mest i forhold til hva han skal velge. 600w Hps slår aldri feil da ..

bestemt deg for hva du skal dyrke da ?

nodonge

Ikke helt 100% sikker, men tror jeg skal ta white widow, da det ser greit ut for nybegynnere, samtidig som det er bra shit. Skal en tur til Amster i løpet av vinteren, så lurte på om det var noen stor risiko å ha frø i bagasjen, eller om jeg heller burde bestille det til poste restante på nett. Hvis du har noen andre forslag eller generelle tips, kjør på :)

Mr.Chalice

For å anbefale ventilasjon så har det vært greit å vite volumet på dyrkerommet, så viss du kan oppgi høyde på rommet hadde det vært en fordel.

600w hps holder massevis til 1 kvm, er vel slik at 400w =1kvm, 600w =1,2kvm osv, men dette finner du jo i dyrkehåndboka

Med 600w så har du i hvert fall plass til å utvide bittelitt. 600w hps kit koster 1600kr hos cropshop.

Edited by Mr.Chalice

nodonge

Skapet er ca 1.5m høyt, men kan utvide til 1,8 hvis jeg må, men tviler på at det blir nødvendig, med mindre det gjør alt bedre/enklere. Kan modifisere det ganske heftig i høyden hvis jeg vil, nå er det da 60cm dybt*100cm bredt *150 cm høyt (høyden kan utvides eller senkes)

Rommet jeg skal ha skapet i pleier å være relativt kaldt (15-20 grader om vinteren, om sommeren pleier det å være 18+), men det skal jeg jo fikse med varme i skapet. Sett litt og funnet ut at en 400w eller 600w hps er det beste, da jeg kan utvide ved behov uten store lysproblemer.

Tror dere denne lampa bare er noe drit?

Lettere å gi tips nå kanskje :)

Etter lesingen i dyrkehåndboken var det jo også tydelig at kelvin på lyset var ganske viktig, da de lampene dere har linket er 2000-2100K, som er passende til blomstringen hvis jeg husker riktig. Burde jeg evt har 1 lampe/pære for vekst og en for blomstring, eller går dette greit?

Dette er siste posten jeg har lov til å skrive før 23:50, så kan bli komplisert å svare hvis dere spør om noe... Svarer så fort som mulig hvis det er noe.

Og forresten!! Takk for hjelpa.

Edited by nodonge

Mr.Chalice

Nå som du har kommet med mål, så regner jeg med at noen kommer med tips på ventilasjon. Har selv ikke så mye erfaring med forskjellige vifter, kullfilter og slikt da jeg bare har brukt ferdig teltpakke med alt inkludert selv.

Tror du kan med fordel øke høyden til 1,8, kommer ann på hva du skal gro, viss det er auto så går 1,5 fint.

Hps funker fint gjennom hele growen, så om du vil bruke penger på mh er opp til deg. Sørg da for å skaffe en ballast som takler begge.

Angående frø, så tror jeg at bruk av visa spendon som blir betalt kontant og post resistante til sverige er den tryggeste måten.

Lykke til!

Edited by Mr.Chalice

KenBB

Jeg synes det er null stress å smugle med fly, om du tar frøa ut av embalasjen blir jo sannsynligheten for å bli tatt enda mindre.

Men om du ikke klarer å holde deg rolig når du møter på vaktene kan det sikkert bli litt stress.

nodonge

Hei igjen, siden jeg skal til Nederland om et par uker lurte jeg på om det var noen veldig gode strains jeg burde prøve når jeg er der? Vet om et par jeg skal prøve, men lurer litt på hva folk anbefaler :) Håper ikke dette er alt for off-topic forresten, og vet noen noe om hvor kraftige vifter som er nødvendige til et 60*100*180cm skap?

trheim35

Hei igjen, siden jeg skal til Nederland om et par uker lurte jeg på om det var noen veldig gode strains jeg burde prøve når jeg er der? Vet om et par jeg skal prøve, men lurer litt på hva folk anbefaler :) Håper ikke dette er alt for off-topic forresten, og vet noen noe om hvor kraftige vifter som er nødvendige til et 60*100*180cm skap?

Ei lita vifta, eller par clip on vifter. Får de sikkert i nederland også da. God tur.

Mr.Chalice

Er det snakk om ventilasjonsvifte? For det trheim35 snakker om, er vifter for luftsirkulasjon i dyrkerommet. Ventilasjonsvifte kommer utenom.

Skriver dette fordi ingen har kommet med hjelp på ventilasjonsvifte-spørsmålet, og jeg er ikke i noe form til matte nå ;)