Jump to content
Sign in to follow this  
trheim35

Oppfinner ?

Recommended Posts

trheim35

Hei alle. Sitter å tenker med morgen kaffen her på Norcan. Pollen har gått bananas på chatten så etter å ha lest det og alt nytt kom jeg jeg til å tenke på hva jeg skulle ha hatt spesielt med tanke på teltet mitt.

De fleste dyrker i telt eller et lite rom, og etter en stor opprydning i går fikk jeg noen ideer. Jeg måtte da ta ut hannene mine fra teltet mitt før de begynner å sprute ned fruene mine.

Ting som jeg ville ha nytte av, som jeg aldri har sett til salgs.

1. Skillevegger for telt

En skillevegg er kjempe fint spesielt om du har et litt stort telt. En skillevegg med mulighet for flytting av luft, men lys tett hadde vært kjempe fint.

Er egentlig litt forundret over at dette ikke finnes.

2. Mini telt inni teltet.

Alle som dyrker fra frø vet jo at man får hanner, og noen ganger vil man jo vokse opp favoritt hannen for videre avl.

Så hva med et mini telt, gjennomsiktig med inn og ut luft fra 12v vifter, med screen/filter som er mindre enn pollenet.

Hadde fint vært mulig å lage et lite rammeverk og et mini telt i hjørnet av teltet ditt for å vokse opp en hann eller to.

Flere ideer ?

• Like 1

vin&grønt

Bruke ekstra telt til hannplanter. :smokey:

trheim35

Bruke ekstra telt til hannplanter. :smokey:

Tanken er jo at man ikke har plass da, nytt telt for hannene er jo en investering på 10.000 lett med kullfilter osv, derfor noe slikt for å spare penger.

Mr.Burn

Har testa dette før, enten som tørkerom, eller til å skaffe frø.

Finn et eller annet skap/mini telt som har plass i teltet ditt/rommet.

Det viktigste er at det er undertrykk i skapet der hannene står, så putt filteret i der minste rommet, sammed guttene;)

Skjønnte?, stort rom, med lite rom inni og filter i det minste rommet. Dvs at så lenge vifta er i gang vil du alltid ha undertrykk, og pollenet vil feste seg på filteret.

Har gjort dette et par ganger med pollen, brukte et drivhustelt og en rull gaffa. Funker fett, ser jævlig ut.

trheim35

Ahh det e jo kjempesmart :=)

bra inn spill

Mr.Chalice

2. Mini telt inni teltet.

Alle som dyrker fra frø vet jo at man får hanner, og noen ganger vil man jo vokse opp favoritt hannen for videre avl.

Så hva med et mini telt, gjennomsiktig med inn og ut luft fra 12v vifter, med screen/filter som er mindre enn pollenet.

Hadde fint vært mulig å lage et lite rammeverk og et mini telt i hjørnet av teltet ditt for å vokse opp en hann eller to.

Ikke dumt, ett slik minitelt for en plante bør være rimelig enkelt å få til, gjelder bare å finne noe filter som er mindre enn pollenet.

Kanskje kan dekke luftehullet med silke eller lignende?

Edited by Mr.Chalice

Mr.Burn

Ikke dumt, ett slik minitelt for en plante bør være rimelig enkelt å få til, gjelder bare å finne noe filter som er mindre enn pollenet.

Kanskje kan dekke luftehullet med silke eller lignende?

Let the pressure be with you. Så lenge utsuge er plassert rett etter miniteltet vil ikke pollen kunne komme ut.

Brukte et biltema drivhus og mye teip, du vil ha tett bunn ;)

Eneste minuset jeg erfarte, er høy RH natterstid i miniteltet. Levetiden på filteret kan bli betraktlig redusert.

Mr.Chalice
Så lenge utsuget er plassert rett etter miniteltet vil ikke pollen kunne komme ut

Men har jo kullfilter og utsuge i toppen av teltet. Så må vel ha noe type screen/filter med tetthet på under 25 micron (omtrentlig størrelse på cannabispollen) på lufthullet til miniteltet også som kommer til å stå på gulvet.

Du har vel ikke ett bilde av dette oppsettet ditt da? Lurer på om jeg misforstår litt her :blink:

:smokey:

Edited by Mr.Chalice

trheim35

Så lenge det oppstår undertrykk i mini telt i forhold til andre teltet, så er oppsettet likegyldig da.

Kan jo godt ha to vifter da, men å sette hoved filteret i det minste får du undertrykk garantert.

Mr.Chalice

når dere snakker filter, hva er det egentlig dere snakker om?:unsure:

Jeg mener bare en liten gjennomsiktig boks/telt med luftehull med filter tettere enn 25 micron slik at pollene holder seg inne i boksen, ikke noe kullfilter, avtrekksvifte eller sirkulasjonsvifte.

Viss man tar en lite hull i bunnen og ett større i toppen vil det vel bli gjennomtrekk i boksen/teltet med hannplanten inni? trenger vel ikke noe mye undertrykk i miniteltet så lenge det er undertrykk i hovedtelt? Lukt forsvinner jo med kullfilteret som er i hovedtelt uansett.

Jeg tror jeg bare hadde satt opp minitelt ved det passive innsuget slik at lufta først hadde gått gjennom miniteltet før det siver ut i hovedteltet, dekke luftehullene i miniteltet med filter/tøy etc med tetthet på under 25 micron så kommer det ikke noe pollen til damene.

:smokey:

Edited by Mr.Chalice
  • Like 1

trheim35

Ja tror du det er nok da ? er litt skeptisk men hadde vært greit å prøve.

Mr.Chalice

ja, tror det. Har redigert litt mens du skrev innlegg la jeg merke til nå :smokey:

Blomdido BadDegrass

Men hvordan gjør du det når du skal stelle med hannplantene? Da må du jo nesten åpne opp herreavdelingen, og hvordan unngår man da at pollenet sprer seg? Det er vel nesten nok å puste tungt, så vil en del pollen flakse til alle bauger og kanter?

Bare noe som poppa opp i hue mitt :smokey:

• Like 1

Mr.Chalice

Det hadde jeg ikke tenkt på, Blomdido. Bra du sier ifra :smokey:

Kan jo ha en fastmontert slange som går gjennom ett hull i miniteltet ned til potta som man kan bruke til å vanne med.

Sette på en propp av noe slag på slangen slik at den er bare åpen når man vanner.

Sette potta til hannen oppi ei litt større bøtte med noe form for avstandstykke, noe som løfter potta fra bunnen av bøtta slik at evt. avrenning ikke ligger å drukner planten fra bunnen. Uansett tror jeg at hannplanten kommer til å få minimalt med kos, skal jo bare robbe den for pollen og deretter kaste den som en annen landeveisrøver . Om den ser litt skrøpelig ut pga. av litt mindre vann og kjærleik driter jeg i. All my love goes out to the lady's :redeyes:

Edited by Mr.Chalice

Blomdido BadDegrass

Hehe...Rape and throw?

Joa, litt McGyver kan kanskje funke det.

Husker også at jeg har lest noe om at det går an å ta stiklinger m/pollensekker fra en plante like før den åpner seg og slipper pollenet, for så å sette disse stiklingene i et glass vann for å holde de i live en liten stund. Da ballene åpner seg kan man samle pollenet, og man kan lett ha disse stiklingene et annet sted enn hunnplantene. Det kan kanskje løse noen problemer, dersom det funker. Husker ikke så mye konkret om det, så ikke ta det som fakta før litt mer reaserch er gjort.

Men uansett, har jo litt på følelsen at det å ta stiklingene på akkurat rett tidspunkt blir litt som å balansere på en knivegg. (Hvis man ikke er vant med å blomstre hannplanter, seff)

trheim35

Noen andre som har noen ideer ?

nancypotwin

ha det slik at miniteltet får plass til ei kjerring, så hiver du a for rape og vips, frø, men kan jo bli problemer når du åpner der igjen. tenkte dette hadde vært safere om du hadde satt av en "elskhovsplass" for en dag elns. så setter du bare damen tilbake og kaster hannen om du ikke vil beholde han da ;P

drperception

tenkte over dette i går. Hvorfor finnes det ikke et telt med tre rom. Et til stiklinger. Et til morplanter og et til grow?

trheim35

Ja hvorfor ikke skillevegger, alle teltene er jo nesten like og mye av de samme målene som blir brukt.

Kirby

Vel, jeg har telt til moder/blomstring til salgs i sjappa: http://www.juanatrad...&product_id=306

Du får også tak i store telt som du bruker glidelåsen til å sette de sammen.. For eks to stk 100x100 telt som slås sammen med en glidelås vegg.. Sjek ut homebox også, de originale teltene som startet alt.. Der kan du bygge teltet slik du vil ha det...

Ingen som har søkt på google heller?

Kirby

Edited by Kirby

trheim35

Aldri sett at noen av teltene har sammenbygnings muligheter, linker ???

Kirby

http://www.hbmodular.net/

og

http://cultibox.com/

Google dot com neste gang folkens hehe, mye enklere.. Begge har vunnet priser også, så det er ikke ukjent ;)

Brukte google dot com igjen og fant ut at cropshop har homebox modular: http://www.cropshop....&products_id=33

Edit: Var jo link på forrige side også med sammenbygginsmuligheter..?

Kirby

Edited by Kirby

trheim35

De der må du jo bygge fra starten, tror 99 % av de som kjøper telt kjøper et vanlig et.

En skillevegg som tilleggsutstyr burde det ha vært. Om ikke bare fordi produsentene har mer salg på kunden.

Hvor vanskelig kunne det ha vært da, to stag og noe plastikk med mylar på begge sidene.

Tantor

Hvor vanskelig kunne det ha vært da, to stag og noe plastikk med mylar på begge sidene.

Helt riktig, så derfor lager du det sjøl. Ifjor hadde jeg skillevegg i mitt 120x240 telt, vekst på ene sia og blomst på andre.