Jump to content
Sign in to follow this  
wrooney91

Nybegynner hjelp til en start.

Recommended Posts

wrooney91

Hei.

Da var det min tur til å dyrke. Jeg har tenkt på dette ganske lenge, og har kommet frem til at jeg skal straks sette i gang.

Men før jeg starter har jeg lyst til og få med meg noen tips ifra dere der ute som har kanskje noen år med erfaring med dette.

Jeg har lyst til og sette opp ett dyrke telt som jeg kan få kjøpt ifra : professionalgrow

da har jeg gjerne lyst til og sette opp det med : 90 x 90 - 100 x 100 cm

tipset jeg vil gjerne ha ifra dere er:

* om noen kunne gått inn her : http://www.professionalgrow.se/sv/taltpaket-upp-till-100x100cm

å finnet en bra pakke får meg som jeg sparer litt kroner på å minst ikke får det viktigste jeg trenger til teltet og tilbehør.

* Hvor mange planter får jeg plass til ? ( veit det varierer litt med måten du dyrker på, men hvis du ca vil anta så hadde det vært bra)

* Hvilken næringstoffer trenger jeg og kjøpe med ?

* Har noen der ute funnet noe '' Gull jord '' som er bra og dyrke med ?

* Har noen tips på hvilken frø/weed som er bra og starte med ?

Det var vell hoved spørsmålene mine som jeg har i denne omgangen.

Kullfilter osv : vell der jeg har tenkt til og sette opp teltet har jeg ingen filter/ventil som går ifra veggen og ut av leiligheten,

men det skal forsatt være mulig sette opp filter osv?

Vell grunnen til at jeg tenker så mye på det er fordi hvis kullfilteret skal få cannabis lukten ut av teltet, så vil den komme ut av teltet

og inn rundt i leiligheten min.

Tusen takk på forhånd. jeg håper på masse tips ifra dere..

å minst ikke trenger jeg lykke til ifra dere også =)

Takk.

bully

Ta en av pakkene med 2m høyde og hps lampe så er du good, flere watt=flere gram.

I ett 1x1m telt vil du få plass til 4 planter med litt vegg tid og selvfølgelig mange flere hvis du kjører sog. Dette finner du ut etter og ha kjørt en runde.

Kan anbefalle Biobizz til jord, du trenger grow og bloom i all hovedsak.

Omtrent all jord funker, Gartnerjord fra plantasjen syntes jeg funker bra el så kan du kjøpe ''cannabis jord'' fra biobizz el.

Gå for en hardfør plante med god yield så blir du fornøyd, f.eks NL.

Lufta kan du slippe rett ut i leiligheten din, så lenge den har gått igjennom kullfilteret så lukter det ingenting.

Kjør growlogg så får du hjelp hele veien til en vellykket høsting, lykke til :smokey:

wrooney91

Ta en av pakkene med 2m høyde og hps lampe så er du good, flere watt=flere gram.

I ett 1x1m telt vil du få plass til 4 planter med litt vegg tid og selvfølgelig mange flere hvis du kjører sog. Dette finner du ut etter og ha kjørt en runde.

Kan anbefalle Biobizz til jord, du trenger grow og bloom i all hovedsak.

Omtrent all jord funker, Gartnerjord fra plantasjen syntes jeg funker bra el så kan du kjøpe ''cannabis jord'' fra biobizz el.

Gå for en hardfør plante med god yield så blir du fornøyd, f.eks NL.

Lufta kan du slippe rett ut i leiligheten din, så lenge den har gått igjennom kullfilteret så lukter det ingenting.

Kjør growlogg så får du hjelp hele veien til en vellykket høsting, lykke til :smokey:

Takk for svaret det var kjempe.

Da finner jeg meg en telt med høyde på 2 M, ville du anbefalt meg en 400W eller en høyere..?

Grow og Biobizz er vell næringen du mener til jorden da eller? evt må det bestilles over nettet eller

finner jeg de merkene på gartnerhuset?

Så jord typen sier ikke så mye..? det med PH i jorden osv, er det som regel okei når jeg kjøper jorden,

eller må jeg endre på PH'en selv..?

Ja tusen takk, NL står for da north light da eller..?

Siste spørsmålet: har Du/dere noen bra tips på hvor jeg kan bestille frø uten at det blir så mye styr over at tollen tok de osv..?

Ja skal kjøre det,blir spennende

Tusentakk for hjelpen =)

Gleder meg til og komme i gang..

bully

Er du meget flink kan du få 1g pr w, som nybegynner med noen småfeil vil jeg tippe i underkant av 0.5g pr watt, så velg lampe etter hvor mye trenger.

Biobizz er en levrandør av næring, du trenger en flaske som heter grow og en som heter bloom, så laster du ned ett biobizz næringsskjema og legger deg på ca halvparten av det de anbefaller.

Biobizz får du på nett el i dyrkebutikker i oslo.

Det meste av blomsterjord og plantejord har rett ph, styr unna de 3 for 100 jordsekkene. Plantasjen gartnerjord (en svart og lilla sekk) funker bra, det med ph kommer ann på vannet og vanninga, men ville ikke stresset med det, du finner fort ut om ph kødder med deg.

Lag en informativ growlogg så vil noen gjøre deg oppmerksom hvis noen mistenker ph problemer.

NL=Northern Light ja. Dette er sofa weed, så bestill flere forskjellige når du første skal klinke til.

Bestill med visa spendon til en adresse som ikke har noe og skjule, kanskje morra di :P

wrooney91

Er du meget flink kan du få 1g pr w, som nybegynner med noen småfeil vil jeg tippe i underkant av 0.5g pr watt, så velg lampe etter hvor mye trenger.

Biobizz er en levrandør av næring, du trenger en flaske som heter grow og en som heter bloom, så laster du ned ett biobizz næringsskjema og legger deg på ca halvparten av det de anbefaller.

Det meste av blomsterjord og plantejord har rett ph, styr unna de 3 for 100 jordsekkene. Plantasjen gartnerjord (en svart og lilla sekk) funker bra, det med ph kommer ann på vannet og vanninga, men ville ikke stresset med det, du finner fort ut om ph kødder med deg.

Lag en informativ growlogg så vil noen gjøre deg oppmerksom hvis noen mistenker ph problemer.

NL=Northern Light ja. Dette er sofa weed, så bestill flere forskjellige når du første skal klinke til.

Bestill med visa spendon til en adresse som ikke har noe og skjule, kanskje morra di :P

Akkurat... så jeg kan kjøpe lampe med 600W, det vil ikke være noe problem det..?.. alså i en 1x1 og 2M i høyden.

Da skal jeg ta meg en tur innnom en dyrebutikk i Oslo og finne de to næringstoffene.

har du noen anelser på hvor jeg får den næringskjemaen ? eller vil jeg få den med når jeg kjøper næringstoffene?

jeg skjønner.. da drar jeg også innom plantasjen og kjøper den jorden du anbefaler..=)

hehe ja jeg tenkte og begynne først med 1 type, så slår kanksje til med north light først så ser vi hva det blir til nestegang.

hehe ja jeg må nesten bestille det hjem til muttern eller fattern, Ja takk får tipset med spendon kortet.

Skal få til en growlogg med engang jeg kommer i gang, det skal bli morro.

* Ser denne pakken bra ut får meg..? http://www.professionalgrow.se/sv/dark-street-ii-120-cooltube-paket-hps-600w

Mangler jeg noe utstyr til telt oppsettingen da..?

* Har du/dere erfaring med Biobizz Heaven eller Biobizz Top max ...?

* Noen bra hjemmesider får og bestille frø..? noe som ikke tar så langt tid før det er i posten.. eller

noen som klarer og levere de uten at de blir stoppet i tollen..?

Jeg takker for hjelpen din.. har kanskje noen amatør spørsmål.. men vell jeg er en amatør enda så

må få med meg det meste før jeg starter.. hehe..

Edited by wrooney91

bully

Pakka ser bra ut men jeg ville tatt den med wing reflektor istede for cooltube.

Næring finner du i en DYRKEbutikk f.eks her:cropshop

Skjema har du her:Næringsskjema

Men ikke noe næring de første ukene el de første ukene etter ompotting. Og start på max halvparten av hva det anbefaller.

Top max og heaven klarer du deg fint uten, skal du selge greiene kan du kjøpe pk13/14 el en booster som blåser opp budsa og gjør de kjiipere og røyke.

Du trenger potter, vil anbefalle minst 3 ompottinger hvis du skal la de få litt vegg tid, begynn på en veldig liten og slutt på en 10-15liters potter.

For liten plante i for stor potte er kilden til mange problemer, les deg opp på vanningsrutiner og lær deg og få en følelse med vanninnhold i potte-vekt er en god indikasjon.

En temp. måler med max/min funksjon trenger du, gjerne en med en utesensor som du kan putte ned i jorda, det er den tempen som er viktigst.

Sjekk hvordan tempen er igjennom ett døgn med lys og vifte på, FØR plantene står der inne.

En frøbestilling som er sikker på og gå igjennom tror jeg ikke finnes, men les litt rundt på forumet om hvordan folk gjør, de danske sidene el swecan har kanskje større sjans..

Ellers er det bare hyggelig og hjelpe nye igang, spørsmålene dine er mindre dumme enn snittet, så dette går nok bra,

lykke til :smokey:

wrooney91

Pakka ser bra ut men jeg ville tatt den med wing reflektor istede for cooltube.

Næring finner du i en DYRKEbutikk f.eks her:cropshop

Skjema har du her:Næringsskjema

Men ikke noe næring de første ukene el de første ukene etter ompotting. Og start på max halvparten av hva det anbefaller.

Top max og heaven klarer du deg fint uten,

Du trenger potter, vil anbefalle minst 3 ompottinger hvis du skal la de få litt vegg tid, begynn på en veldig liten og slutt på en 10-15liters potter.

For liten plante i for stor potte er kilden til mange problemer, les deg opp på vanningsrutiner og lær deg og få en følelse med vanninnhold i potte-vekt er en god indikasjon.

En temp. måler med max/min funksjon trenger du, gjerne en med en utesensor som du kan putte ned i jorda, det er den tempen som er viktigst.

Sjekk hvordan tempen er igjennom ett døgn med lys og vifte på, FØR plantene står der inne.

En frøbestilling som er sikker på og gå igjennom tror jeg ikke finnes, men les litt rundt på forumet om hvordan folk gjør, de danske sidene el swecan har kanskje større sjans..

Ellers er det bare hyggelig og hjelpe nye igang, spørsmålene dine er mindre dumme enn snittet, så dette går nok bra,

lykke til :smokey:

Skjønner men du anbefaler meg og droppe cooltube eller..?.. jeg trodde kanskje den var litt viktig i ett telt på 1x1 og 2M i høyden

eller hva tror du?.. jeg kan heller kjøpe begge delene.. hadde uansett tenkt til og oppgradere den pakken med wing reflektorer siden har lest litt

rundt her og det anbefales.

Skjønner men er det noe fast tid til og begynne næringen, sånn etter 2-3 uker eller noe ?

jeg forstod ikke helt : skal du selge greiene kan du kjøpe pk13/14 el en booster som blåser opp budsa og gjør de kjiipere og røyke.

Takk for tipset til ompottingen det skal jeg huske godt på og sefølgelig skal jeg lære meg godt gjennom vannrutinene, har du noen tips på hvor jeg kan få

de beste vanntipsene ??..

Ja skal jeg kjøpe tempratur måler med luftfuktighetsmåler også da eller trenger jeg det ikke...?

ja skal kjøpe med sånn utemåler som jeg kan stikke neddi jorda, har du sånn ca peiling på hva Tempraturen skal være i jorden..?

skal la alt stå på en dag og sjekke meg nøye rundt med tempraturen osv alt før jeg setter frøene på spiring og får alt i gang ..=D..

Men jeg har lest mye om Cooltube i mellomtiden får jeg skjønner ikke helt det... skal kjøpe ihvertfall telt på 150x150 og 2 M i høyden

antar du ikke at det blir litt får varmt der inne uten cooltube..?

X_31486

Spørs helt på rommet du skal settet teltet i om det blir varmt. På sommeren kan det bli problemer hvis det f.ex står på ett loft, men på denne årstiden er det ikke allverden å tenke på når du skal ha ett såpass stort telt. Tror du fint kan vente med å kjøpe cooltube til sommeren kommer :) Kjøp deg en temp/rh måler i samme slengen, det koster ikke stort og gir deg bedre kontroll i teltet ditt

Hvis du gir oss en pekepinn på hvor mange gram weed du er ute etter å høste hver tredje mnd kan vi helt sikkert guide deg bedre til å velge telt og lys også :smokey:

wrooney91

Spørs helt på rommet du skal settet teltet i om det blir varmt. På sommeren kan det bli problemer hvis det f.ex står på ett loft, men på denne årstiden er det ikke allverden å tenke på når du skal ha ett såpass stort telt. Tror du fint kan vente med å kjøpe cooltube til sommeren kommer :) Kjøp deg en temp/rh måler i samme slengen, det koster ikke stort og gir deg bedre kontroll i teltet ditt

Hvis du gir oss en pekepinn på hvor mange gram weed du er ute etter å høste hver tredje mnd kan vi helt sikkert guide deg bedre til å velge telt og lys også :smokey:

Hei. Takk for at du egasjerer deg i og hjelpe meg..=)

det rommet jeg har tenkt til og ha det i er ikke all verdes stor.. det er 1 romsleilighet. samt med gang og egen kjøkken og bad

i det enerommet, er det stue og soverommet i ett, så det er der teltet skal stå.. det blir ikke får varmt der om sommern heller..

så jeg vettike helt hva som er best..?..

vell gjennomsnittet har jeg tenkt til og høste 4-6 planter hver 3 mnd, har vell lyst til og ihvertfall 500 G ut hver 3mnd, blir sikkert noe mer men vil

ikke bli skuffet heller så...

Det ville vært kjempe om dere hadde guidet meg til en bra telt og lys.. kanskje noe dere har stående hjemme som frister og dele ut med meg på bilde ell no ville vært konge..=)

X_31486

Bare hyggelig, tror alle her har hatt mange spørmål når de starta opp - jeg inkludert :) hyggelig å gi litt hjelp tilbake

Skal du da regne inn nybegynner feil i de 500gramma? isåfall kan jo et 240x120cm telt være løsningen hvis du har plass, 8500svenske hvis du oppgraderer til digital ballast (noe jeg definitivt ville gjordt).

Hør med gutta på shopen hvor mye ekstra de skal ha for adjust a wings reflektorer også - og du har en fullgod pakke som vil gi deg fra 600g og oppover hver 3. mnd :smokey:

Sleng på en temp/luftfuktighet måler, 8-12stk store potter (18-25l) og muligens en viftekontroller hvis du ser behovet for det og du er set for life - evt en god stund :)

Skulle du få problemet med for mye weed, er det bare å slenge ned teltet i sommer sesongen når varmen er som verst

Høres ikke ut som du har så mange muligheter mtp. plassering, en idé kan jo være å kjøpe seg gardinskinner på en baderoms butikk e.l og henge opp en gardin foran teltet

X_31486

Fikk visst ikke helt med meg hva du skrev om antall planter til høsting der :)

Du får plass til 4 ganske store planter under en 600w lampe i 18-25l potter, så du får se an hvilket behov du har - og om det holder med en 600w lampe og 120x120cm telt, eller om du vil doble areal, watt og yield.

Som nevnt kan du regne med utbytte på ca. 0.5 gram røykings per watt som nybegynner

• Like 1

wrooney91

Bare hyggelig, tror alle her har hatt mange spørmål når de starta opp - jeg inkludert :) hyggelig å gi litt hjelp tilbake

Skal du da regne inn nybegynner feil i de 500gramma? isåfall kan jo et 240x120cm telt være løsningen hvis du har plass, 8500svenske hvis du oppgraderer til digital ballast (noe jeg definitivt ville gjordt).

Hør med gutta på shopen hvor mye ekstra de skal ha for adjust a wings reflektorer også - og du har en fullgod pakke som vil gi deg fra 600g og oppover hver 3. mnd :smokey:

Sleng på en temp/luftfuktighet måler, 8-12stk store potter (18-25l) og muligens en viftekontroller hvis du ser behovet for det og du er set for life - evt en god stund :)

Skulle du få problemet med for mye weed, er det bare å slenge ned teltet i sommer sesongen når varmen er som verst

Høres ikke ut som du har så mange muligheter mtp. plassering, en idé kan jo være å kjøpe seg gardinskinner på en baderoms butikk e.l og henge opp en gardin foran teltet

Det setter jeg sikkelig pris på at du gjør..=) det er koselig

jaa sefølgelig jeg kan vell ikke si jeg er en gartner jeg må vell kunne gjøre noen feil får og lære meg de riktige måtene får nestegang! =P

8500 kan jeg gjerne betale får utstyret mitt så lenge det holder kvalitet.

kan du forklare meg hva forskjellen er på vanlig ballast og en med digitalt..?

det skal jeg gjøre..

Du har sett på et bra telt får meg.. men jeg kan tro den kan bli litt får stor også.. vell jeg har ikke tenkt til og masseprodusere får norge heller heheh..=P

uansett om det kunne vært lurt..,ettersom hvordan kvaliteten her er..,

Tenkte kanskjer mer på disse to teltene :

http://www.professionalgrow.se/sv/dark-street-ii-90-paket-hps-mh NR 1

http://www.professionalgrow.se/sv/dark-room-ii-120-standard-paket-600w-hps-mh NR 2

hvis du ville tatt en titt på de og kanskje endret noe får meg hadde vært kjempe..=)

Jopp skal kjøpe meg med temp/fuktighets måler.

Tenkte og kjøpe pottene jorden og næringen kontant rundt om i oslo, høres det bra ut eller..?

Nei vell har ikke storemurligheter men jeg har min mor engang skjeldent på besøk dt er vell får det meste meg der og kompiser.

men har allerde satt opp gardiner '' later som om det er min lille private el ''

vell når jeg setter fult i gang er nesten ingen velkommene, vell uten kollegaen min..

Men takk for svaret og tipsene.. Tar det godt imot flere..=D

wrooney91

Fikk visst ikke helt med meg hva du skrev om antall planter til høsting der :)

Du får plass til 4 ganske store planter under en 600w lampe i 18-25l potter, så du får se an hvilket behov du har - og om det holder med en 600w lampe og 120x120cm telt, eller om du vil doble areal, watt og yield.

Som nevnt kan du regne med utbytte på ca. 0.5 gram røykings per watt som nybegynner

null problem.. =)...

Men telt nr 2 har jeg helst lyst til og gå får.. siden et er 600 W HPS, og det er det jeg gjerne vil ha.. men jeg trenger

noen gode tips om det blir får lite får 4 planter.. alså den er 120x120 x200

Hvis jeg kjøper den setter i 4 planter med 600W vil det funke fett eller tror du det blir får varmt der inne får dem..?

X_31486

Det kittet der ser supert ut for 4 planter, jeg ville oppgradert ballasten, og samtidig vifta med den som har temp kontroll.

Hør om du kan få bytte til adjust a wings reflektor for tillegg i pris, også må du nesten vurdere om du vil spandere 500 svenske ekstra for å kjøpe Phresh kullfilteret. Det noname brandet som følger med telt pakka vet jeg ikke hvordan kvalitet er på, men det er flere erfaringer på forumet her om at det er en god idé å investere skikkelig i kullfilter når man først gjør det.

Utsugs vifta di vil regulere tempraturen, bare pass på å ikke ha 30 grader i stua di ettersom den vil trekke lufta i stua di inn som frisk luft :)

En digital ballast bruker elektriske signaler og kretskort istede for manuelle komponenter. De er mer effektive, mer stille og snillere med pærene

Lykke til med den nye hobbyen, mye å kose seg med her! :smokey:

True Serenity

Jeg har ikke begynte å dyrke, men er i planleggingsfasen. Jeg prøver å danne en god forståelse for planten.

Det kan godt være at du er en erfaren dyrker og jeg respekterer hva du sier, siden du har erfaring i motsetning til meg.

Men slik som jeg har oppfattet det, så er det lumen som avgjør hvor mye lys som kommer ut av pæren. Watt (dette vet jeg), er effekten brukt, og kelvin er "fargen" på lyset.

Det som er cluet, er å få mest mulig lumen ut av watten som du bruker. I tillegg til dette må du ha riktig kelvin i riktig vekstfase.

Så er det ut av erfaring du sier at du kan får 1g/w, eller antakelse? For om man bruker 1kW med elendig lumen, vil man jo ikke få 500 g i produkt...

Som sagt, jeg er bare på det teoretiske stadiet, og dette er bare det jeg har lest (I Dyrkehåndboken av Eirik).

- Serenity

bully

Bra du sitter og pugger :redeyes:

Det er selvfølgelig tatt utgangspunkt i at du har rett lyskilde, slik som den vi snakket om :smokey:

• Like 1

wrooney91

Det kittet der ser supert ut for 4 planter, jeg ville oppgradert ballasten, og samtidig vifta med den som har temp kontroll.

Hør om du kan få bytte til adjust a wings reflektor for tillegg i pris, også må du nesten vurdere om du vil spandere 500 svenske ekstra for å kjøpe Phresh kullfilteret. Det noname brandet som følger med telt pakka vet jeg ikke hvordan kvalitet er på, men det er flere erfaringer på forumet her om at det er en god idé å investere skikkelig i kullfilter når man først gjør det.

Utsugs vifta di vil regulere tempraturen, bare pass på å ikke ha 30 grader i stua di ettersom den vil trekke lufta i stua di inn som frisk luft :)

En digital ballast bruker elektriske signaler og kretskort istede for manuelle komponenter. De er mer effektive, mer stille og snillere med pærene

Lykke til med den nye hobbyen, mye å kose seg med her! :smokey:

Ja det står på siden at jeg kan oppgradere begge delene. Men har du eller noen andre erfaring ifra

Phillips green power HPS lampe ? Er den noe bedre eller no ? Får den uten oppgraderingen er :

GIB HPS Blomlampa 600 W.

Ja jeg har faktisk sendt dem en mail og spurt om jeg kan få oppgradere den reflektoren, men det

Med kullfiltret, Phres hvor får jeg kjøpt en får 500? Vell på den siden får jeg ikke oppgradert filteret,

Og den koster ca 1500 norske.

Ja klart vell det må jeg tenke litt gjennom, kan jeg ha en slange ut som er ca 1-2 m lang som kan ligge under ett vindu, vell ikke sånn at det blir iskaldt med tanken på været osv. men kan det funke..?

Hehe jeg gleder meg til dette.. Takk for tipsene.. =)

wrooney91

Jeg har ikke begynte å dyrke, men er i planleggingsfasen. Jeg prøver å danne en god forståelse for planten.

Det kan godt være at du er en erfaren dyrker og jeg respekterer hva du sier, siden du har erfaring i motsetning til meg.

Men slik som jeg har oppfattet det, så er det lumen som avgjør hvor mye lys som kommer ut av pæren. Watt (dette vet jeg), er effekten brukt, og kelvin er "fargen" på lyset.

Det som er cluet, er å få mest mulig lumen ut av watten som du bruker. I tillegg til dette må du ha riktig kelvin i riktig vekstfase.

Så er det ut av erfaring du sier at du kan får 1g/w, eller antakelse? For om man bruker 1kW med elendig lumen, vil man jo ikke få 500 g i produkt...

Som sagt, jeg er bare på det teoretiske stadiet, og dette er bare det jeg har lest (I Dyrkehåndboken av Eirik).

- Serenity

Hei

Bra at du stepper inn og forteller det kanskje du har mest peiling på, vell alle er spesialsist på en ting =P

sånn er det hehe.. Men har noen spørsmål til sånn lys osv..

er det sånn at jeg trenger to forskjellige lamper, en der planten vokser, andre når den blomster ?

* å mest mulig ut av lumen ut av watten som du bruker? Hva menes med det egentlig..?

bully

Det mest optimale er og ha MH til vekst og HPS til blomst men du klarer deg fint med bare HPS gjennom hele growen.

True Serenity

Hei

Bra at du stepper inn og forteller det kanskje du har mest peiling på, vell alle er spesialsist på en ting =P

sånn er det hehe.. Men har noen spørsmål til sånn lys osv..

er det sånn at jeg trenger to forskjellige lamper, en der planten vokser, andre når den blomster ?

* å mest mulig ut av lumen ut av watten som du bruker? Hva menes med det egentlig..?

Se nederst for TL;DR (forkortet innlegg, om du ikke gidder å lese alt...)

Jeg vil begynne med å si at den kunnskapen jeg har, har jeg skaffet for det meste på nettet og i Dyrkehåndboken av Eirik. Jeg tror at du bør vente litt og lese litt før du hopper i det. Alle kan vokse en plante, du trenger ikke en dritt, bare fotosyntesen.

For å dyrke noe med kvalitet, må du ha litt kunnskap.

JA, du trenger to forskjellige lys. Det er ikke watten eller lumen som betyr noe her (selvfølgelig betyr det mye), det er Kelvin til lyset, eller "fargen" på lyset. I vekstfasen (da du skal vokse planten og styrke den) skal man bruke 6400K, mens i blomstringsfasen skal man bruke et lys med 2700K.

Du kan bruke CFL-pærer (sparepærer), MH eller HPS. Dette spiller ingen rolle, så lenge pærene er på 6400K og 2700K (eller rundt dette området, bedre beskrevet i Dyrkehåndboken). HID-lamper (MH og HPS) er mer strømsparende og bedre for større grows. CFL funker greit for små grows.

Det står også i dyrkehåndboken at FOR MYE lys er negativt, selv om det er riktig Kelvin. Siden jeg ikke har noen erfaring i å faktisk dyrke, så vet jeg ikke om dette stemmer i praktisk, siden de fleste sier at mer watt/lumen = fler gram produkt.

"* å få mer lumen ut av watt". For å forklare dette, må jeg forklare noe annet først. Om du ikke har noe kunnskap om elektrisitet, kan strøm, spenning og watt bety frykelig lite. Basically, WATT er energien som man betaler for. Jeg skal ikke begynne å forklare forholdet mellom strøm, spenning og motstand (Ohm's lov).

Så. Watt er det man betaler for. så om (urealistiske mål) en lampe trekker 1kW/t, så vil dette betyr at, med en strøm pris på 0,5 kW, at man må betale 1 krone per andre time lampen er aktiv/står på.

LUMEN, er selve STYRKEN på lyset. Vanlige lamper som du har på rommet ditt har en lav virkningsgrad. Dvs. at all energien går ikke til å skape lys. Det går ALLTID tap i elektriske komponenter som lys, motorer osv osv. Lampen blir varm. Dette er (hovedsakelig) ikke det lampen er designet for å gjøre, og dette blir da sett på som tap.

En pære som har HØY lumenstyrke og lav watt er derfor bra. Mindre strømregning og mer lys.

TL;DR (FORKORTET INNLEGG):

Les Dyrkehåndboken av Eirik for å danne en forståelse av alt dette før du begynner å plante.

Det å få mest lumen ut av watt betyr rett og slett å kjøpe en pære som har høy lumenstyrke og bruker lite watt (billigere strømregning).

Man trenger to forskjellige pærer når man skal dyrke. I vekstfasen (vegging) skal planten ha 6400K (Kelvin, lys farge), og i blomstringsfasen, skal planten ha 2700K. Du MÅ gjøre dette, samt ha en lyssyklus. I veggingsfasen skal man kjøre 18/6 (eller 24/0). Med dette menes det at man skal gi plantene lys i 18 timer, og mørke i 6 timer i døgnet (Når det skal være mørkt SKAL det være mørkt). Når du skal blomstre, kjører man 12/12.

Man må ikke ha to forskjellige lamper, men man må ha to forskjellige pærer (2700K og 6400K). Pass på at om du bare har en lampe, at de begge har riktig sokkelstørrelse (at de passer i lampen begge to).

- Serenity

DubBud
Man trenger to forskjellige pærer når man skal dyrke. I vekstfasen (vegging) skal planten ha 6400K (Kelvin, lys farge), og i blomstringsfasen, skal planten ha 2700K. Du MÅ gjøre dette, samt ha en lyssyklus. I veggingsfasen skal man kjøre 18/6 (eller 24/0). Med dette menes det at man skal gi plantene lys i 18 timer, og mørke i 6 timer i døgnet (Når det skal være mørkt SKAL det være mørkt). Når du skal blomstre, kjører man 12/12.

Man må ikke ha to forskjellige lamper, men man må ha to forskjellige pærer (2700K og 6400K). Pass på at om du bare har en lampe, at de begge har riktig sokkelstørrelse (at de passer i lampen begge to).

Det er ikke nødvendig med to forskjellige pærer for å dyrke cannabis. Man kan vegge under HPS (varmt lys) og blomstre under MH (kaldt lys) om man så vil, det kommer til å bli fungere fint. Det er først og fremst lyssyklusen som bestemmer når cannabis blomstrer. Noen dyrker under HPS gjennom hele growen, andre dyrker under MH gjennom hele growen. Det vanligste er dog som du sier å vegge under MH og blomstre under HPS, hvis man først skal byttte pærer underveis. Har man tilgang til begge deler så er det best med begge deler samtidig, det krever da selvfølgelig to lamper.

True Serenity

Det er ikke nødvendig med to forskjellige pærer for å dyrke cannabis. Man kan vegge under HPS (varmt lys) og blomstre under MH (kaldt lys) om man så vil, det kommer til å bli fungere fint. Det er først og fremst lyssyklusen som bestemmer når cannabis blomstrer. Noen dyrker under HPS gjennom hele growen, andre dyrker under MH gjennom hele growen. Det vanligste er dog som du sier å vegge under MH og blomstre under HPS, hvis man først skal byttte pærer underveis. Har man tilgang til begge deler så er det best med begge deler samtidig, det krever da selvfølgelig to lamper.

Jeg følger da bare Dyrkehåndboka til punkt og prikke :) Men om du ikke visste det, så er MH god i vekstfasen pga. Kelvin verdien.

Det er ikke nødvendig med to forskjellige pærer, men det er optimalt. Som jeg skrev tidligere, så trenger man ikke en dritt, bortsett fra fotosyntesen. Men utbyttet vil være tragisk da om ikke det er riktig forhold! :)

MH-lamper er karakteristiske med et hvitere

lys som er mer likt dagslys. Fargetemperaturen

er 4300 K, noe som også er en del hvitere enn

vanlige lyspærer. MH-lamper brukes ikke av

veldig mange, men de som har dem bruker

de i vekstfasen.

- Dyrkehåndboken
Fargetemperaturen på HPSpærer

er omtrent 2000 K, noe som kanskje er

overraskende lavt. En skulle tro dette egnet seg

dårlig til dyrking, men så er ikke tilfellet. Om

en bruker HPS-lamper i vekstfasen også, vil en

imidlertid kunne se at planten strekker seg noe

mer enn om man hadde brukt MH-lamper.

- Dyrkehåndboka

"varmt og kaldt lys" er kelvin verdiene. Fargene er slik som vi ser dem, men de har en verdi.

Så, det vi sier er egentlig det samme? :)

- Serenity

DubBud

Not really. Jeg sier at det som står i Dyrkehåndboken ikke nødvendigvis er helt korrekt. Den ble skrevet for flere år siden og kunne sikkert vært oppdatert på flere emner. Alt som står i den er ikke skrevet i stein ;) MH i vekst og HPS i blomst er nok vanligst blant de som bruker begge deler, men det er ingen absolutt sannhet at det må være sånn. Man kan få inntrykk av at hvis man ikke gjør det slik så vli det bli føkkøpp av en eller annen grunn og growet mislykkes. Det blir ikke føkkøpp, det blir bare litt annerledes resultat som følge av et annet lysspekter.

Her har jeg limt inn noe fra en annen tråd ang. resultater med MH i blomst:

• mindre strekk
  • mer blader
  • høyere potens
  • mindre yield
  • mer varme

Litt mer info om kombinasjonen HPS+MH:

Yield is 3 to 5% higher with the 600 sodium 400 halide combination against the 600 halide 400w sodium combination. Little or no height/stretch difference between the the two light combinations.

But buds grown under the 600w halide 400w sodium combo were slightly less dense, there are not as many trichomes but its much more oily and very noticeably more psychoactive with every variety in side by side smoke tests. The aroma is much nicer and the flavour when smoked is better as well using this light combination.

Take these as interim comments, research its still ongoing.

Kilde

Edited by DubBud

wrooney91

Se nederst for TL;DR (forkortet innlegg, om du ikke gidder å lese alt...)

Jeg vil begynne med å si at den kunnskapen jeg har, har jeg skaffet for det meste på nettet og i Dyrkehåndboken av Eirik. Jeg tror at du bør vente litt og lese litt før du hopper i det. Alle kan vokse en plante, du trenger ikke en dritt, bare fotosyntesen.

For å dyrke noe med kvalitet, må du ha litt kunnskap.

JA, du trenger to forskjellige lys. Det er ikke watten eller lumen som betyr noe her (selvfølgelig betyr det mye), det er Kelvin til lyset, eller "fargen" på lyset. I vekstfasen (da du skal vokse planten og styrke den) skal man bruke 6400K, mens i blomstringsfasen skal man bruke et lys med 2700K.

Du kan bruke CFL-pærer (sparepærer), MH eller HPS. Dette spiller ingen rolle, så lenge pærene er på 6400K og 2700K (eller rundt dette området, bedre beskrevet i Dyrkehåndboken). HID-lamper (MH og HPS) er mer strømsparende og bedre for større grows. CFL funker greit for små grows.

Det står også i dyrkehåndboken at FOR MYE lys er negativt, selv om det er riktig Kelvin. Siden jeg ikke har noen erfaring i å faktisk dyrke, så vet jeg ikke om dette stemmer i praktisk, siden de fleste sier at mer watt/lumen = fler gram produkt.

"* å få mer lumen ut av watt". For å forklare dette, må jeg forklare noe annet først. Om du ikke har noe kunnskap om elektrisitet, kan strøm, spenning og watt bety frykelig lite. Basically, WATT er energien som man betaler for. Jeg skal ikke begynne å forklare forholdet mellom strøm, spenning og motstand (Ohm's lov).

Så. Watt er det man betaler for. så om (urealistiske mål) en lampe trekker 1kW/t, så vil dette betyr at, med en strøm pris på 0,5 kW, at man må betale 1 krone per andre time lampen er aktiv/står på.

LUMEN, er selve STYRKEN på lyset. Vanlige lamper som du har på rommet ditt har en lav virkningsgrad. Dvs. at all energien går ikke til å skape lys. Det går ALLTID tap i elektriske komponenter som lys, motorer osv osv. Lampen blir varm. Dette er (hovedsakelig) ikke det lampen er designet for å gjøre, og dette blir da sett på som tap.

En pære som har HØY lumenstyrke og lav watt er derfor bra. Mindre strømregning og mer lys.

TL;DR (FORKORTET INNLEGG):

Les Dyrkehåndboken av Eirik for å danne en forståelse av alt dette før du begynner å plante.

Det å få mest lumen ut av watt betyr rett og slett å kjøpe en pære som har høy lumenstyrke og bruker lite watt (billigere strømregning).

- Serenity

Hei

Søren takk for god tips, jeg tror jeg fikk det i meg og skjønte det..

jeg trenger to forskjellige pærer alså en til veggigfasen (voksingen) andre når den blomstrer

da trenger jeg 2700K til blomstringen også 6400 til voksingen av planten..?..

Vell jeg tror dette er klart en viktig brikke i og få en kvalitet på weeden, og vis jeg først skal gjøre det.

vil jeg gjerne at ting skal være riktig.

Ja jeg skal passe på at begge passer inn i lampen min, men det må være alså være en HPS pære får begge,

om lampen min er HPS liss.. eller hva? det er vell ikke sånn.. kan bruke MH med HPS også vell..?

Det med dugg og sånt.. vil det treffe meg tror du, liss når det først er mye lys i telte i flere uker osv så blir det mindre..?

Jeg tror ikke det vil gjøre de men tror u det..? Teltet er av denne typen her :http://www.professionalgrow.se/sv/dark-room-ii-120-standard-paket-600w-hps-mh

Ja skal lese gjennom dyrkeboken engang til før jeg starter på noe som helst..men

takk for tipsene.. =)

peace

Edited by wrooney91

wrooney91

Det mest optimale er og ha MH til vekst og HPS til blomst men du klarer deg fint med bare HPS gjennom hele growen.

åja okei.. men MH er det en pære da eller er det en helt ny lampe?

Edited by wrooney91