Jump to content
Sign in to follow this  
wrooney91

Handlelisten samt med noen egne viktige spørsmål.

Recommended Posts

wrooney91

Hei

Nå begynner handle listen og komme på plass.. Jeg oppdaterte meg her i går, sendte noen svar

angående lys og strøm så jeg har vell ikke fått med meg alt helt enda.. Håper dere fortsatt er med og hjelper meg til enden… =)

Her kommer handle listen min. jeg har tatt med det viktigste får en start håper jeg. Hvis du / dere ser at jeg mangler

noe som kan bli viktig får meg så kom gjerne med det nå er dere snille..

Minst ikke har sikkert dere noen små teknikker som gjør det mye enklere og håndtere støm ledninger på osv.

kom med noen forslag, Helst masse hehe.. =D

PAKKE

Dark Room II 120, Standar pakke 600 W HPS

Oppgradere pakken med digital ballast og Phillips Green power HPS lampe.

Oppgraderer Kullfilteret til Presh filter samt med Temp viftekontroller,

og jeg oppgradere reflektoren til en adjust wing reflektor.

Pakken blir Denne

TILBEHØR

BELYSNING

1 Phillips SON T Green power HPS 600W pære får blomst fasen

2 MH 600W pærer til Vekstfasen

(Høres kanskje overdrivende ut men man veit vell aldri når pæren tar slutt så det er kanskje lurt og ha disse til ekstra har vell ikke tenkt til og slipp med det første heller)

JORD/NÆRING/POTTER

* Plantasjen rundt i Oslo. En svart og lilla sekk (tips ifra her)

* Biobizz Grow

* Biobizz bloom

* 4 potter med 7x7cm. Fra og med spiring til ca 2 uker.

* 4 potter med 3,6 liter. Fra 2 til 4 uke

* 4 potter med 6.5 liter. Fra 4 til 6 uke

* 4 potter med 14 liter. Fra 6 til 8 uke, også setter jeg de på blom

* 4 bambus pinner.

TEMP/VIFTE

* Tempmåler med ute sensor som ligger i jorden.

* Temp/RH måler som står inne i teltet!

* Vil jeg få behov får PH måler…?

* Kjøper med meg en vifte som kan stå inne i teltet og lufte litt på plantene.

Vell det var det handlelisten min bestod av, håper dere kan ta og lese gjennom den og gi meg noen tips,

kanskje endre på den om dere mener noe hadde vært bedre om jeg endrer på det.

Vell sammen med det hadde jeg noen spørsmål som er viktig får meg nå.

Jeg har lest masse på denne forum en og funnet frem til masse kloke svar.

Men jeg har noen egne spørsmål som kanskje dere der ute kan hjelpe meg med.

* JORD ( VELDIG VIKTIG)

Veit noen hva gradestokken skal vise på den som måler temperaturen i jorden…?

* OMPOTTING (VELDIG VIKTIG)

Det med ompotting har jeg ikke helt skjønt enda, Har jo forstått at man må ompotte planten,

men vell da må man være veldig ops når man tar planten ut av jorden igjen og få med alle røttene,

så sette planten i en potte og legge over jord..? Noen gode tips på og gjøre det riktig..?

* NÆRING

Er det bra med denne næringen eller skulle jeg valgt noe annet dere der ute kanskje kan anbefale?

Hvor mye antar dere jeg bruker av bloom og grow gjennom en prosess med 4 planter..?

*NÆRING (VELDIG VIKTIG)

Har noen av dere peiling på hvor lenge man skal vente med næringen,

ekstakt uke liksom, fikk ett næringskje ma på forumet,(biobizz) hvis det står 1ml skal jeg bare benytte 0,5ml,

alså halvparten, skal jeg gjøre det under hele fasen? ( Ser at det er viktig og gi riktig med næring ellers havner de på sykestua…)

STRØMTILBEHØR

Skjøteledning med hvor mange stikkontakter..?

Vil jeg ha behov for flere timer stikkontakter ?, følger 1 med teltpakken.

VENTILASJON (VELDIG VIKTIG)

forlenge utsug vifte slangen til 1-2 meter sånn at jeg kan ha den like ved et vindu

sånn at plantene får mest mulig frisk luft.. Men seff sånn at det ikke blir får kaldt / varmt får de.. Men er det mulig..?

* COOLTUBE (VELDIG VIKTIG)

Jeg har kommet frem til at jeg ikke kan begynne med dette før ca 1,5 mnd til,

og da vil sommeren nærme seg, Vil noen anbefale meg Cooltube, teltet blir av

Denne typen her.

gradestokken i det rommet der teltet skal stå, står på rundt 20-23Grader.

Det skal jeg klare og holde gjennom sommern også max 25Grader.

har tre vinduer i det rommet teltet skal stå på, samt bor jeg litt høyt oppe med mulighet får mye frisk luft inn..

Hva tror dere..? Jeg vil tro det går bra uten cooltube..

* WEED oh yeeah !

Har tenkt til og begynne med lemOn Kush og Northern Light

Ser ut som to fantasiske planter. Faktisk fikk jeg tips her om northern light takk for tipset =).

Har noen prøvd seg frem på lemOn kush..? Eller har lyst til og anbefale meg noen andre som gir mye blomst.

Alså at jeg får noe ut av planten.

Det dukker opp sikkert flere spørsmål ved seinere anledning.

Håper på masse gode svar som kan hjelpe meg.

Jeg gleder meg til og komme i gang og som en belønning

ifra deres hjelp så skal jeg growlogge mitt allerførste prosjekt.

Takk igjen !

X_31486

Ser ut som en bra pakke som vil gi deg mye god weed fremover. Ville muligens vurdert en litt større pottestørrelse enn 14 liter, kjører det selv og de kunne gjerne vært litt større med 4 planter under en 600w

Det er desverre ingen fasit svar på når du skal begynne å gi næring, planter er litt som oss mennesker - noen er mer sultne og grådige, og andre ting som strain og vannings teknikk vil også spille en rolle

Her er det bare å bli kjent med jentene dine, så vil de fortelle deg når de mangler noe

Husk at med næring, er det lettere for deg å fikse opp i at du har gitt for lite, enn at du har gitt for mye. 1 liter med Grow og Bloom kommer du langt med

wrooney91

Ser ut som en bra pakke som vil gi deg mye god weed fremover. Ville muligens vurdert en litt større pottestørrelse enn 14 liter, kjører det selv og de kunne gjerne vært litt større med 4 planter under en 600w

Det er desverre ingen fasit svar på når du skal begynne å gi næring, planter er litt som oss mennesker - noen er mer sultne og grådige, og andre ting som strain og vannings teknikk vil også spille en rolle

Her er det bare å bli kjent med jentene dine, så vil de fortelle deg når de mangler noe

Husk at med næring, er det lettere for deg å fikse opp i at du har gitt for lite, enn at du har gitt for mye. 1 liter med Grow og Bloom kommer du langt med

Takk for svaret.

Skjønner..

Hvis jeg forandrer ompottingen til slikt..? Vil det bli bra..? Blir det og hoppe ifra 3,6 L til 11 L litt får mye..?

Har i hvert fall fått med meg at får stor potte til en liten plante fører til problemer!.

7x7 Cm fra spiring til 2 uke

3,6 L fra uke 2 til 4.

6,5 L eller 11 L fra uke 4 til 6 ?

Siste potte fra uke 6 til 8 inkl blomstring,

kan jeg bruke 25 L? eller er den kanskje får stor..?

Da har jeg ihvertfall fått svar på næringen, =P.. skal prøve meg litt frem, og passe på at jeg ikke gir får mye.

MEN:

jeg driver og titter på biobizz skjemaet, om du vil ha tatt kjapp titt på Den

Som du ser, så står det at man skal begynne med Biobizz grow fra og med 2 uke,

men det er noe jeg bestemmer selv, ettersom planten som du sier.

Men om du tar titt på den under Biobizz Grow, så er det Biobizz Bloom, den begynner ifra om med 3 uke

skal man da begynne med biobizz bloom ifra uke 3, eller når planten er moden til og blomstre uke 6...

Håper du kan gi meg en klok svar på det..

Edited by wrooney91

python

Dude, hvorfor ikke samle alt i en tråd? Blir litt surr med alle disse trådene :lol:

Liker forøvrig handlelisten din ^_^

Grow og Bloom er bra næring, hold deg til det, og bruk ca halv mengde av anbefalt på biobizz skjemaet hele veien.

Når du blir litt mer kjent med plantene dine og får litt mer erfaring kan du justere mer etter individuelle behov.

En timer holder, er bare lyset du skal bruke timer på.

Så vidt jeg kan se trenger du bare 2 stk stikkontakter, en til ballast/lys og en til vifta.

Eneste jeg kan se du mangler nå i farta er en sirkulasjonsvifte, til å ha inne i teltet for å blåse på plantene.

Jeg kjøpte cooltube når jeg begynte, men fant senere ut at jeg ikke trengte denne, så kjøpte meg en adjust a wings istedet, men antar at det vil variere fra dyrkerom til dyrkerom, men jeg ville gått for adjust a wingsen ^_^

Edit: Feminiserte frø skal bli 100% jenter ja, men de har ofte lettere for å bli stressa til hermafrodit.

Selv har jeg brukt feminiserte frø uten noen slike problemer :)

Edited by python

bully

Tempen i jorda skal ligge over 18 helst 20 etter min erfaring, har du problemer med og holde den så legg en isopor plate under pottene.

Når du potter om så tar du stilken mellom fingrene, klemmer litt rundt potta og snur det hele på hode, planta bør ha fyllt ut potta med røtter og da henger jorda sammen.

På forhånd har du fyllt litt jord i den nye potta og tilpasset en grop som passer til innholdet i den gamle.

Så setter du den oppi og fyller jord langs kantene, ved første ompotting kan du hyppe litt jord opp langs stilken hvis den har strekt seg mye.

Næringa rekker til flere runder, skaff deg en sprøyte el en ml måleskje til og dosere med.

Fra frø ville jeg ventet 2-3 uker med næring hvis de ikke har fått ny potte, de trenger ikke mye når de er små og i vekst.

Etter ompotting venter jeg minst 1 uke avhengig av str på planta, min erfaring er at de sjeldent trenger noe særlig ekstra næring i vekst, så lenge du potter om etterhvert som de vokser.

Bruker du halv dose av anbefallt kan det ikke bli veldig galt, så kjør på det fram til du lærer deg og lese plantene.

Men det nesten viktigste er: ikke stress for mye og ikke prøv noen einstein triks du får for deg når du er fjern :smokey:

• Like 1

Magnum

Tempen i jorda skal ligge over 18 helst 20 etter min erfaring, har du problemer med og holde den så legg en isopor plate under pottene.

Når du potter om så tar du stilken mellom fingrene, klemmer litt rundt potta og snur det hele på hode, planta bør ha fyllt ut potta med røtter og da henger jorda sammen.

På forhånd har du fyllt litt jord i den nye potta og tilpasset en grop som passer til innholdet i den gamle.

Så setter du den oppi og fyller jord langs kantene, ved første ompotting kan du hyppe litt jord opp langs stilken hvis den har strekt seg mye.

Næringa rekker til flere runder, skaff deg en sprøyte el en ml måleskje til og dosere med.

Fra frø ville jeg ventet 2-3 uker med næring hvis de ikke har fått ny potte, de trenger ikke mye når de er små og i vekst.

Etter ompotting venter jeg minst 1 uke avhengig av str på planta, min erfaring er at de sjeldent trenger noe særlig ekstra næring i vekst, så lenge du potter om etterhvert som de vokser.

Bruker du halv dose av anbefallt kan det ikke bli veldig galt, så kjør på det fram til du lærer deg og lese plantene.

Men det nesten viktigste er: ikke stress for mye og ikke prøv noen einstein triks du får for deg når du er fjern :smokey:

Det går sjelden bra,det har jeg også erfart :redeyes:

Mr.Chalice

Enn litt annen måte å potte om som jeg har sett på forskjellige forum er at før man startert med dyrkinga, så tar man pottene som man skal potte om fra, skjærer av bunnen for deretter og tape den på igjen, da når du skal potte om så fyller du potta som du skal potte om til med jord, lager en liten fordypning i jorda, fjerner tapen som holder bunnen på gamle potta, fjerner bunnen på gamle potta og setter planten (med gammelpotte uten bunn) i fordypningen du har laget i jorda i den nye, større potta, og vips så har du pottet om. Har ikke testa metoden selv, men ser for meg at det er litt mindre stress for planten, istede for å bli dratt ut av sin gamle potte hvor jorda kanskje ramler ut og river med seg røtter osv...

:smokey:

edit: Vil absolutt anbefale cooltube i det teltet du tenker på, kan fort bli varmt på sommeren med 600w hps og 1,20 kvm telt

Edited by Mr.Chalice

wrooney91

Dude, hvorfor ikke samle alt i en tråd? Blir litt surr med alle disse trådene :lol:

Liker forøvrig handlelisten din ^_^

Grow og Bloom er bra næring, hold deg til det, og bruk ca halv mengde av anbefalt på biobizz skjemaet hele veien.

Når du blir litt mer kjent med plantene dine og får litt mer erfaring kan du justere mer etter individuelle behov.

En timer holder, er bare lyset du skal bruke timer på.

Så vidt jeg kan se trenger du bare 2 stk stikkontakter, en til ballast/lys og en til vifta.

Eneste jeg kan se du mangler nå i farta er en sirkulasjonsvifte, til å ha inne i teltet for å blåse på plantene.

Jeg kjøpte cooltube når jeg begynte, men fant senere ut at jeg ikke trengte denne, så kjøpte meg en adjust a wings istedet, men antar at det vil variere fra dyrkerom til dyrkerom, men jeg ville gått for adjust a wingsen ^_^

Edit: Feminiserte frø skal bli 100% jenter ja, men de har ofte lettere for å bli stressa til hermafrodit.

Selv har jeg brukt feminiserte frø uten noen slike problemer :)

Hei Python.

Hehe jo si det.. Grunnen til at jeg satt opp et nytt Emne er får at flere folk skal komme og titte på innlegget, samt kanskje gi meg noen kloke svar.

Måtte vell nesten ha nytt emne får at folk skal vite at jeg trengte hjelp til handlelisten og ikke det meste jeg lurte på i forrige innlegget.

Og minst ikke så synes jeg det hjelper Alle sånne som meg rundt om på dette forumet der, de eksempel kan bli linket opp til dette innlegget, eller søke øverst til og kanskje finne det som akk det lurte på.

Men vell så skjønner kanskje du blir litt irritert, men på andre måten så er vell forum en del av det og legge ut nye inlegg osv, det skjer hverdag

Men uansett takk for at du engasjerer deg i dette og hjelper meg med noen svar.

Da går jeg får 1 timer. Jo hadde skrevet det litt lengre oppe, samt med vifter, at jeg kjøper med meg en Bord vifte som står i teltet,=) det er bra eller..?..

Inkl bord vifte trenger jeg da stikkontant får 3.

akkurat da tror jeg at jeg hopper over Cooltuben og heller går på adjust wing.

Akuratt, får jeg har tenkt til og kjøpe Feminiserte frø. Men har lest akk det om at de kan bli stresset osv.. men jeg vil ikke sette så mye tid alt dette og vente frem til 6 uke før jeg veit om det er hann eller hunn.

Har tenkt til og sette opp Northern light og Lem0n kush,

Har dere noen tips til det..? Er det bra planter og begynne med?? har du eller noen andre…?!?! noen sider du eller dere har kjøpt frø og anbefaler meg.. =)? Tenker og bestille frø, er bare usikker på hvilken nettside jeg skal bruke, og ifra hvilket land..?

wrooney91

Hvilken pottestørrelse ville du valgt hvis du kunne forandre på det da..?..

Har hørt at storpotte til en liten plante kan føre til problemer,

har tenkt til og starte med 7x7 cm i 2 uker

3,6 i 2 uker

skal jeg da velge 6,5 L eller 11 L i uke 4 ?

Ompotting siste gang uke 6, skal jeg velge 14 L eller 20 L ?

Hehe skjønner men vanneteknikk.. er det noe fasit på det.. vell så alle planter trenger ikke vann hverdag.. men er det noen teknikker der

du kan se eller skjønne at det snart er på tide med og vanne litt..?

Bruker du eller noen andre en vanning spary som dere spruter rundt om hele planten forsiktig..?

Når du begynner næringen.. tar du og begynner først på Biobizz Grow?

eller blander du ut biobizz Grow og bloom sammen..?

Og hvis du begynner først med Grow,

når tar du i bruk Bloom..?

Og hvis det står 1ML eksempel, da tar jeg den ned til 0,5ML, er det da dosering får hver og 1 plante..?

wrooney91

Enn litt annen måte å potte om som jeg har sett på forskjellige forum er at før man startert med dyrkinga, så tar man pottene som man skal potte om fra, skjærer av bunnen for deretter og tape den på igjen, da når du skal potte om så fyller du potta som du skal potte om til med jord, lager en liten fordypning i jorda, fjerner tapen som holder bunnen på gamle potta, fjerner bunnen på gamle potta og setter planten (med gammelpotte uten bunn) i fordypningen du har laget i jorda i den nye, større potta, og vips så har du pottet om. Har ikke testa metoden selv, men ser for meg at det er litt mindre stress for planten, istede for å bli dratt ut av sin gamle potte hvor jorda kanskje ramler ut og river med seg røtter osv...

edit: Vil absolutt anbefale cooltube i det teltet du tenker på, kan fort bli varmt på sommeren med 600w hps og 1,20 kvm telt

Heisann..

Ja jeg tror jeg forstod hvilken måte du mener det med ompottingen, det er også sikkert noe og gruble på.. =P hehe

Cooltube:

Det rommet teltet skal stå i er vell helt okei stort.

Den vil ikke ligge forand noe vindu ell no så ingen sol vi treffe teltet.

Har i tilegg 3 store vinduer som kan åpnes til anhvertid

Samt tenker jeg og forlenge utsug viften sånn at den kan ligge ved ett vindu og trekke inn masse friskt luft..

wrooney91

Hei..

Det var vell du som fortalte meg om og stikke nedi temperatur måler i jorden..

Takk for at du kommer inn og forteller meg gradene også.. Det setter jeg pris på =)..da er det også løst..

Det var en kjempe forklaring på hvordan jeg skal ompotte plantene, jeg kan nesten se det får meg hehe..

Ja akkurat.. Men det er vell dine og andres tips på når jeg skal gi næring osv funker best.. Det er dere som har mer peiling på dette enn meg akk nå..

Skal prøve meg litt frem, kanskje ved og begynne næringen etter 2-3 uker på 1-2 planter og vente litt med de 2 andre..

Det kan være en fin kombinasjon til og lære også..

Når du begynner næringen bully.. tar du og begynner først på Biobizz Grow?

eller blander du ut biobizz Grow og bloom sammen..?

Og hvis du begynner først med Grow,

når tar du i bruk Bloom..?

Og hvis det står 1ML eksempel, da tar jeg den ned til 0,5ML, er det da dosering får hver og 1 plante..?

Har samt noen spørsmål..(vell så kanskje litt dumme spørsmål)

Blomstring:

Ved en moden plante i uke 8 eks, å den

viser tegn til før blomstring og en nærmer seg ukene til og blomstre.

er det noen teknikker til og få den på blomstring, eller vil den gjøre det

av seg selv, etter jeg skifter pæren ut til HPS og skifter om til 12/12

med lys og mørke?

Pærer :

hva er den vanligste tiden å bytte mellom MH pæren (veggig)

over til HPS pæren (blomst) ?

Mr.Chalice

Du trenger ikke adjust-a-wing på 1,2kvm, en 600w dekker det arealet fint med vanlig reflektor eller cooltube. Kan hende det går bra med varmen akkurat nå som det er vinter, men tipper at du får temperaturproblemer utpå våren uten en cooltube. Better safe than sorry ;) adjust-a-wing koster litt mere enn cooltube også. Jeg slet med høy temp med 400w uten cooltube i 1kvm og 1.8m høyt telt i begynnelsen av desember.

Bordvifte er bra ja, sørger for litt vind og sirkulasjon rundt plantene, noe som er bare bra.

Feminiserte frø tror jeg kan gå greit, veldig mange som bruker det. Men vanlig frø er bedre i min mening da du lærer kanskje litt mere om planten i hensyn til å lære seg forskjell på hann og hunnplanter, gir deg også muligheten til å lage egne frø etterhvert ;)

Northern Light er vel en anbefalt nybegynnerplante ja.

Mr.Chalice

Samt tenker jeg og forlenge utsug viften sånn at den kan ligge ved ett vindu og trekke inn masse friskt luft..

? Innsug mener du vel?

Angående næring så bruker du grow i vegfasen, og grow+bloom i blomsterfasen.

Planten vil begynne å blomstre når du begynner med 12/12, du kan vegge så lenge du vil.

Skifter fra MH til HPS samtidig som du begynner 12/12 lyssyklus

Edited by Mr.Chalice

wrooney91

? Innsug mener du vel?

Planten vil begynne å blomstre når du begynner med 12/12, du kan vegge så lenge du vil.

Ja klart mener jeg innsug.

Får alså det rommet jeg har teltet i er sånn ca 15 kvadratmeter, det er langt ifra det største rommet om du skjønner.

og det er ikke så varmt i det rommet heller.. det bruker og være romtempratur der..

bare jeg åpner døra ut til gangen vil det rommet kjøle seg ned kanskje 4-5 grader.

Har i tilegg 3 store vinduer som kan åpnes til an hver tid (seff ser ikke naboene noe)

Tenkte vell ved og forlenge innsug viften, med ett lengre rør som kan ligge rundt om ved vinduene,

Vell nå i vinter tror jeg at det hadde blitt får kaldt får dem om jeg hadde lagt røret ved vinduene,

men i sommer kan det ligge ved der og trekke masse fresh luft.

samt bor jeg i 3 egt, så det blåser en liten del..

Men vell så du ville anbefalt med cooltube på en telt med 120x120 og 2,0 M i høyden..?

uansett om jeg kan holde 20-22 grader utenfor teltet..?

Mr.Chalice

Har du 20 - 22 grader i rommet til vanlig vil jeg absolutt anbefale cooltube.

Du trenger ikke innsugsvifte da utsugsvifta skal lage undertrykk i teltet, det holder til å trekke inn ny luft i teltet.

Edited by Mr.Chalice

Mr.Chalice

Jeg slet med høy temp med 400w uten cooltube i 1kvm og 1.8m høyt telt i begynnelsen av desember.

Og det var med teltet plassert rett ved vinduet med vinduet åpent hele tiden.

python

Var ikke meningen å fremstå som irritert, forumaktivitet er noe forumet virkelig trenger :smokey:

Mr.Chalice, så vidt jeg har forstått sprer adjust a wings varmen mer fordelaktig enn andre reflektorer gjør, så det har flere fordeler enn bare lys-spredning.

Frø kan kjøpes fra Attitude

Mr.Chalice
Var ikke meningen å fremstå som irritert, forumaktivitet er noe forumet virkelig trenger :smokey:

Irritert? Trodde det kaltes engasjert ;)

Kan godt hende at adjust-a-wing har flere egenskaper enn å øke arealet på lys, men en 600w klarer vel fint å dekke 1,2kvm? Cooltuben vil jeg tro at fjerner varmen bedre enn adjust-a-wings da den er spesialdesignet for nettopp varmereduksjon.

Jeg holder fortsatt på at cooltube kan være veldig greit å ha med hensyn til egen erfaring, skader hvertfall ikke å ha en liggende sånn just in case.

python

Har en liggende just in case selv :P

600w skal nok dekke en 1,2 kvm fint ja, har brukt selv med både adjust a wing, cooltube, og en billig reflektor på samme areal.

Cooltuben fjerner jo varme bedre enn adjust a wings, men minuset med cooltube er jo at vinklingen på glasset stjeler endel lys :unsure:

Men tror nok uansett at en "hvilken som helst" reflektor med 600w er bra nok for en nybegynner i en 1,2kvm :smokey:

wrooney91

Hei

Jeg blir litt usikker når en sier at han absolutt anbefaler meg

Cooltube, og noen anbefaler meg ikke det..

Vell får og gjøre det enkelt her, har jeg tenkt til og kjøpe en telt

På 120x120, den er 2 M i høyden,

Det rommet jeg skal ha teltet i er vell sånn ca 15 kvadratmeter.

Det er 1roms leilighet, så det er kun det rommet jeg har til å dyrke i, og sover i.

jeg har 3 store vinduer som kan stå oppe om det blir får vamt.

Bor i 3 Egt så får en del luft inn om jeg åpner vinduene.

Gradene kan variere i rommet men max 20-22 G i rommet.

Kan godt bytte ut wingsen med cooltube hvis flere mener det..?

Da går jeg får denne cooltuben Her

Hva er forskjellen mellom cooltube og adjust wing..?

Sånn sett i positivt og negativt..?..

Veit noen her om cooltuben tar to forskjellige pærer..?

Har tenkt til og bestille med MH 600W pære og HPS 600W pære

Takk på forhånd..=)..

wrooney91

Skjønner skjønner..

Så jeg skal bruke grow og blom i blomsterfasen sammen..?

Og ellerså bruker jeg kun Grow..

Right..?

Edit : Hvis det står at jeg skal bruke 1Mg uke 4,

da bruker jeg kun halvparten av det.(0,5)

Men hvor mye vann skal det blandet i..??

og minst ikke er den dosering av 0,5Ml

får kun 1 plante..?

Skjønner skjønner.. men hvis plantene mine er klare til og blomstre,

og jeg venter forsatt, 2 ukers tid, vil det være noe bedre får planten?

Edited by wrooney91

Mr.Chalice

Er vel ingen som har anbefalt å ikke bruke cooltube såvidt jeg kan se. Vi bare litt engasjerte :redeyes:

Slik fungerer Cooltube.

montaje_cooltube.jpg

Som du kan se så trekkes varmen fra pæra ut gjennom utsuget, noe som gir deg mulighet til å ha lyset nærmere planten enn på vanlige reflektorer, på Adjust-A-Wing så har du ikke den muligheten.

Adjust-A-Wing er vel mest kjent for å være den beste reflektoren som finnes og kan øke areal som lyset dekker. Den metallsaken du ser under pæra på Adjust-A-Wing'en er en varmespreder, men du har jo fortsatt varmen strålende ut i teltet mye mere enn på cooltube.

Det du bør sjekke når du kjøper Cooltube er at dimensjonen på Cooltuben er den samme som på ventilasjonsslangene og kullfilteret ditt

Både Cooltube og Adjust-A-Wing funker på MH og HPS da det er bare reflektorer med E40 sokkel, E40 er standard sokkel HPS og MH pærer.

Det som er viktig viss du skal bruke MH og HPS i samme reflektor er at du skaffer en ballast (strømforsyning) som takler begge typene :smokey:

10873013_Adjust_A_Wings_Avenger_Medium_Reflector.jpg

• Like 1

Mr.Chalice

Skjønner skjønner..

Så jeg skal bruke grow og blom i blomsterfasen sammen..?

Og ellerså bruker jeg kun Grow..

Right..?

Edit : Hvis det står at jeg skal bruke 1Mg uke 4,

da bruker jeg kun halvparten av det.(0,5)

Men hvor mye vann skal det blandet i..??

og minst ikke er den dosering av 0,5Ml

får kun 1 plante..?

Skjønner skjønner.. men hvis plantene mine er klare til og blomstre,

og jeg venter forsatt, 2 ukers tid, vil det være noe bedre får planten?

Grow og blom sammen i blomsterfasen ja, kan kanskje kutte ut grow etterhvert. Grow i vegfasen.

Men plantene er vel som meg og deg, dvs at ingen planter har akkurat de samme behovene, men man lærer seg vel å lese plantene etterhvert som man får erfaring ;)

Kan være greit å ikke bruke like mye næring som det står på doseringsarket som følger med ja, less is more, men igjen, ingen planter har akkurat de samme behovene.

Sjeldent nødvendig med næring de to til tre første ukene viss du bruker go gammeldags jord. Overgjødsling og overvanning er vel de to mest vanlige nybegynnerfeilene.

Men dette med næring tipper jeg at du kommer tilbake til når du har begynt med din grønne hobby

Lengre du vegger plantene, større blir de, noe du bør tenke på i forhold til blomstringa da planten kan doble, tredoble seg under blomstring. Har du da telt som er 2m høyt og du har vegget den til f.eks 1m og setter den i blomst kan du få problem med høyden.

Edited by Mr.Chalice

wrooney91

Det er vell ikke noen som har anbefalt meg direkte..

men det er en del som har sagt at jeg burde og gå får Adjust wing greia.

så jeg var helt sikker på at det var den jeg skulle få får, før du sa noe om

cooltube og at du sleit med varmen osv.. får det fikk meg til og gruble på no..

vell det er greit og ha begge to, men det er unødvendig på en måte også..

så jeg tror jeg går får cooltuben,

Ja jeg har tenkt til og kjøpe Gevita pro 600 W ballast.. tror den skal være justerbar

så jeg kan bruke den på MH og HPS.. eller..?

I begynnelsen av livet til jentene mine, skal jeg da la ballasten yte 75% = 400 W med MH pæren..?

er det noe lurt, eller skal jeg bare begynne med 600 W..?

wrooney91

Grow og blom sammen i blomsterfasen ja, kan kanskje kutte ut grow etterhvert. Grow i vegfasen.

Men plantene er vel som meg og deg, dvs at ingen planter har akkurat de samme behovene, men man lærer seg vel å lese plantene etterhvert som man får erfaring ;)

Kan være greit å ikke bruke like mye næring som det står på doseringsarket som følger med ja, less is more, men igjen, ingen planter har akkurat de samme behovene.

Sjeldent nødvendig med næring de to til tre første ukene viss du bruker go gammeldags jord. Overgjødsling og overvanning er vel de to mest vanlige nybegynnerfeilene.

Men dette med næring tipper jeg at du kommer tilbake til når du har begynt med din grønne hobby

Lengre du vegger plantene, større blir de, noe du bør tenke på i forhold til blomstringa da planten kan doble, tredoble seg under blomstring. Har du da telt som er 2m høyt og du har vegget den til f.eks 1m og setter den i blomst kan du få problem med høyden.

Skjønner..

Ja får heller komme tilbake med nærningen etterhvert som jeg setter i gang..

Jeg skjønnner.. men et lite dumt spørsmål..,

som regel så står det der jeg kjøper frø at blomstringen tar

ca 8 uker.. er det da at den er blomstre klar i uke 8.. ??..

Sorry for ett dumt spørsmål =P

jippi er blitt ordentlig medlem nu =D