Jump to content
Sign in to follow this  
wrooney91

Handlelisten samt med noen egne viktige spørsmål.

Recommended Posts

wrooney91

Har faktisk ikke bestilt post restante selv, når det kommer til frø har jeg vært så heldig at jeg har fått alle mine frø gratis fra venner :)

Men jeg tror det skal være så enkelt ja, går sikkert ann å ringe til ditt lokale svenske postkontor når du tror at pakken har kommet frem å sjekke med de vil jeg tro :smokey:

Jopp Takker.. =)

Vell er tom får spørsmål nå hehe.. jeg skal komme tilbake når jeg har mer jeg lurer på..

ellerså ser dere meg igjen når jeg er i gang, skal growlogge første prosjektet også..=)

Enn så lenge..

Tusen takk får hjelpen folkens, med masse nyttig tips og info.. =)

python

Du får sporingsnummer av frøsjappa på mail så du selv kan sjekke på nett når den er kommet frem :)

Hold deg unna greenhouse frø, utenom dem er det meste greit :)

• Like 1

wrooney91

Hei igjen

Har non spørsmål.

1. Hvordan unngå og få ''stein aske weed'' ? ( at asken holder tak uansett om du prøver og fjerne den)

2. Hva er det Fuktighetsmåleren skal vise av riktig luft når lyset er på og når den er av. ?

3. Hva antar dere er best med temperaturen i teltet når lyset er på og når den er av. ?

• Like 1

Mr.Chalice

Hei igjen

Har non spørsmål.

1. Hvordan unngå og få ''stein aske weed'' ? ( at asken holder tak uansett om du prøver og fjerne den)

2. Hva er det Fuktighetsmåleren skal vise av riktig luft når lyset er på og når den er av. ?

3. Hva antar dere er best med temperaturen i teltet når lyset er på og når den er av. ?

Dette er hva jeg mener og forholder meg til selv om det kan være vanskelig til tider.

1. God flushing og skikkelig curing.
  2. Stabil høy rh (opptil 80%) under vegfase og litt lavere rh (ca 40% - 60%) under blomst for å unngå mugg, men det viktigste er vel en stabil rh enn masse svingninger.
  3. Maks 30 grader med lyset på og helst over 20 grader når det er mørkt, bør ikke gå under 18 grader.

:smokey:

Twigsnapper

Halla.

Jeg kjører 2x600w i et 3kvm telt med adjust-a-wings. Klarer fett å holde tempraturen nede. Jeg henter lufta til teltet fra et rom med romtemperatur og den stiger ikke så mye til sommeren vil jeg mene. Likte handlelista di og har selv plukket opp et tips eller to selv av å lese tråden.

Edited by Twigsnapper

wrooney91

Dette er hva jeg mener og forholder meg til selv om det kan være vanskelig til tider.

1. God flushing og skikkelig curing.
  2. Stabil høy rh (opptil 80%) under vegfase og litt lavere rh (ca 40% - 60%) under blomst for å unngå mugg, men det viktigste er vel en stabil rh enn masse svingninger.
  3. Maks 30 grader med lyset på og helst over 20 grader når det er mørkt, bør ikke gå under 18 grader.

Takk Charlie.. !

God flushing =

er det greit og begynne med flushing når planten er 10-7 dager ifra og bli ferdig..?

Eller

må jeg vente til den er helt ferdig, iogså flushe den i 7-10 dager til..?

(Men er det dårlig fushling og curling som fører til steinaske weed ? )

Ok så RH skal være

80% og litt under i veggfasen

40-60% i blomstre fasen

Er det noen triks eller tips til og holde en stabil RH ?

Hvordan få RH opp og ned..?

wrooney91

Halla.

Jeg kjører 2x600w i et 3kvm telt med adjust-a-wings. Klarer fett å holde tempraturen nede. Jeg henter lufta til teltet fra et rom med romtemperatur og den stiger ikke så mye til sommeren vil jeg mene. Likte handlelista di og har selv plukket opp et tips eller to selv av å lese tråden.

Halla..

Takk får at du stikker innom og forteller meg det.. =)

2x600 W er ganske mye med lys, men i 3 kvm så er det sånn ca ell no.. siden jeg skal kjøpe meg telt på 120 (1,2m)

og der skal jeg ha 600W.

Får og bare spørre.. har du noen gang hatt teltet i sommer og prøvd ut hva gradene blir siden du ikke har Cooltube..??

Hvordan har du satt opp, sånn at du får hentet lufta ifra ett rom med romtemperatur..?

Jeg tror heller ikke den vil stige så høyt opp om u klarer og holde sjakk i gradene nå,

kanskje det bare er og åpne vinduet ell no ifra det rommet du henter lufta fra..

Ville du fortalt meg litt om hva gradestokken din viser i teltet ditt..? og

hvordan du har gjort det med og hente luften inn fra ett annet soverom..?

I det rommet du har teltet ditt i.. hva viser gradestokken der inne..?

Det er godt og høre at folk ikke bare trenger og lese innlegget men får med seg masse tips også.. thats make me happy (=

shiva

Enn litt annen måte å potte om som jeg har sett på forskjellige forum er at før man startert med dyrkinga, så tar man pottene som man skal potte om fra, skjærer av bunnen for deretter og tape den på igjen, da når du skal potte om så fyller du potta som du skal potte om til med jord, lager en liten fordypning i jorda, fjerner tapen som holder bunnen på gamle potta, fjerner bunnen på gamle potta og setter planten (med gammelpotte uten bunn) i fordypningen du har laget i jorda i den nye, større potta, og vips så har du pottet om. Har ikke testa metoden selv, men ser for meg at det er litt mindre stress for planten, istede for å bli dratt ut av sin gamle potte hvor jorda kanskje ramler ut og river med seg røtter osv...

Hei

Noe av ideen med å potte om er å ikke ha med den gammle potten, selv om denne er uten bunn.

Du vil finne røtter som går i ring i plastpotten, disse kan rives / skæres av uten problem.

Når plasten er vekk vil røttene gro ut til siden i den nye jorda.

Mr.Chalice

Takk Charlie.. !

God flushing =

er det greit og begynne med flushing når planten er 10-7 dager ifra og bli ferdig..?

Eller

må jeg vente til den er helt ferdig, iogså flushe den i 7-10 dager til..?

(Men er det dårlig fushling og curling som fører til steinaske weed ? )

Ok så RH skal være

80% og litt under i veggfasen

40-60% i blomstre fasen

Er det noen triks eller tips til og holde en stabil RH ?

Hvordan få RH opp og ned..?

Flushing er vel noe man gjør ca 14 dager før høsting, du får google det, eller søke litt på forumet ;)

Dette med rh bør du ikke bekymre deg så veldig over, folk får til go røk med bare 20% rh under hele dyrkinga, men selvsagt er det bedre med litt høyere rh, men ikke en kritisk faktor. Luftfukter er vel den tryggeste måten å få stabil rh på. Rh stiger som regel når lyset er slått av bare så du vet det.

Men som sagt, ikke bekymre deg så veldig over rh da det er andre elementer som er langt viktigere for å få go røk, som næring, pH, lys og temperatur

wrooney91

Flushing er vel noe man gjør ca 14 dager før høsting, du får google det, eller søke litt på forumet ;)

Dette med rh bør du ikke bekymre deg så veldig over, folk får til go røk med bare 20% rh under hele dyrkinga, men selvsagt er det bedre med litt høyere rh, men ikke en kritisk faktor. Luftfukter er vel den tryggeste måten å få stabil rh på. Rh stiger som regel når lyset er slått av bare så du vet det.

Men som sagt, ikke bekymre deg så veldig over rh da det er andre elementer som er langt viktigere for å få go røk, som næring, pH, lys og temperatur

Skjønner..

Men det ang flushing, kan man begynne og flushe 14 dager før du ca tenker planten din er ferdig..?

Det vil ikke påvirke noe negativt mot planten..?

OG

Det med pH klart.. hvordan holder man kontroll over det..?..

Er det ikke som regel greit med pH osv når du kjøper deg god jord..?

Har du noe jord og anbefale forresten ? Er det med leca kuler i jorden noe bedre eller funker det fint utenom også..?

(har lest noe negativt om Leca kuler..)

Mr.Chalice

Flushe ca 14 dager før høsting ja. Men kan være vanskelig å få flusha ut all næring fra organisk gjødslet jord. Google for mere info, eller vent på andre norcanneres gode råd :)

Finnes vel mange gode jordtyper, f.eks økologisk jord fra simontorp. Kan blandet oppi litt sand, perlite, kanskje en neve kalk osv. Søk litt på forumet, masse fine tråder om jord og jordblandinger.

Skal du bruke leca, bør du vaske den skikkelig først så den ikke føkker opp pH, selv så bruker ikke jeg leca, mener at det bare tar opp plass som røttene kunne ha brukt heller. Ikke kjøp jord med leca iblandet fra før, husker ikke helt merket, men tror det var plantasjejord.

Med en god og stabil jord hvor man bruker organisk næring bruker ikke pH å være ett stort problem, men greit å ha test for pH alikevel, sånn i tilfelle et pH relatert uhell skulle inntreffe. :smokey:

bully

Har både luftfukter og ph måler men har aldri brydd meg om og regulere verken ph el rh, kanskje bare jeg som er blessed med bra vann.

Hvis du får ph problemer så merker du det, vil absolutt ikke anbefalle deg og begynne og stuke med og måle vannet og tilsette det ene etter det andre for og få ph på rett plass før eventuelle problemer dukker opp.

Men det er bare min mening da... bra vann faktisk :rolleyes:

Har du fått utstyret el frøa el?

Mr.Chalice

Har både luftfukter og ph måler men har aldri brydd meg om og regulere verken ph el rh, kanskje bare jeg som er blessed med bra vann.

Hvis du får ph problemer så merker du det, vil absolutt ikke anbefalle deg og begynne og stuke med og måle vannet og tilsette det ene etter det andre for og få ph på rett plass før eventuelle problemer dukker opp.

Sender du en tankbil med det gode vannet ditt? Er det type holywater :redeyes:

Holder med bully på pH, ikke driv å sjekk pH i hytt og pine, blir fort rot da. Men kan godt ha pH-test liggende i tilfelle sykdom eller lignende :smokey:

wrooney91

Skjønner.. (charlie & Bully )

Men da kjøper jeg med meg papir PH måler da.. sånn i tilfelle om det dukker opp no sykdom..

Men har lest noen steder at det er lurt og kjøpe en stor '' boks eller kanne'' ell lignende og ha vann i den

og la det ligge noen dager..? sånn at vannet blir på en eller annen måte bedre..? vil det stemme da eller..?

Kan ikke dere folkens røpe hvilket jord dere bruker?

og hvor det er kjøpt ifra...?..

og minst ikke at jeg slipper og blande i kalk osv.. er elendig på og få fikset det sånn konkret..

Det beste ville vært om dere forteller meg en jord type som jeg kan bare kjøpe uten og blande noe i.

Eller om dere forteller hvor mye % av ditt og datt skal i jorden sånn at jeg kan be en gartner fikse det får meg.

Fikk et tips mye tidligere her om jord ifra plantasjen, svart og lilla sekk.. er det en bra løsning..?

Noen som har opplevd noe negativt med den ell no..?

Jeg vil ha en type jord som er lett og fjerne all næringen jeg har gitt den iløpet av de 14 dagene jeg flusher den..

Jeg henter utstyret i Stockholm om ikke så lenge.. frøene har jeg bestilt i postkasse.. så får se hvordan det går..=)..

Gleder meg noe fælt til og komme i gang..=D..

Edited by wrooney91

bully

Var jeg som tipset deg om den jorden, trenger ikke blande i en dritt.

Vet det er noen som lar vannet stå for og fordampe klor el noe men da forsvinner også oksygenet i vannet så da trenger du en bobler til og ligge i bøtta, så drit i det og bare ta vann rett fra springen.

Hvis du kaller Chalice for charlie engang til så tror jeg han drar av seg håret :P

Edit: Og K-I-S-S :smokey:

Edited by bully
  • Like 2

wrooney91

Var jeg som tipset deg om den jorden, trenger ikke blande i en dritt.

Vet det er noen som lar vannet stå for og fordampe klor el noe men da forsvinner også oksygenet i vannet så da trenger du en bobler til og ligge i bøtta, så drit i det og bare ta vann rett fra springen.

Hvis du kaller Chalice for charlie engang til så tror jeg han drar av seg håret :P

Suupert bully !

Da kjører jeg på med jord ifra plantasjen (svart og lilla sekk)

Hehe da driter jeg i det og bare vanner ifra springen.. har u noe peiling på hva gradene ca skal være da du vanner de..? alså gradene i vannet..!

og ett spørsmål til..

hvis jeg kjøper meg med 1 sekk med 10 kilo elll hva enn dt er med jord.. hvor lenge kan den stå da..?

får fra og med springen bruker jeg omtrent ingenting frem til uke 2.. kan det ligge 2 uker..? i rom temperatur..?

kan jeg hive sekken i en svart pose og knyte den.. eller vil det bli får klamt får jorden ell no..?

Hahahah lættis..=P sorry for den Chalice..

Hightower

Bogrønt jorda har vunnet jordtester flere ganger, men kan være litt sterk for småplanter, 100 % bio, tror ikke den lilla gartnerjorda fra plantasjen er det, vet du no om det bully?

Elendig info på Plantasjen.no

Edited by Hightower

X_31486

Jeg synes perlite i jordmixen gjør ting enklere med vanning, og med tanke på at det er et vanlig nybegynner problem ville jeg vurdert å slenge oppi 20-30% perlite i jordmixen din.

De jordsekkene tror jeg du får i 50liter, og de kan fint stå i et par uker. Kan gjerne hive de i svarte sekker for å unngå søl/holde på fuktigheten når de er åpnet - trives også veldig godt i en småkjølig bod :)

Tempraturen i jorden bør holde mellom 18 og 21 grader, så vann med rundt 20 grader fungerer supert

Har du fått kommet igang med dyrkehåndboken enda? :)

Lykke til amigo :smokey:

wrooney91

Jeg synes perlite i jordmixen gjør ting enklere med vanning, og med tanke på at det er et vanlig nybegynner problem ville jeg vurdert å slenge oppi 20-30% perlite i jordmixen din.

De jordsekkene tror jeg du får i 50liter, og de kan fint stå i et par uker. Kan gjerne hive de i svarte sekker for å unngå søl/holde på fuktigheten når de er åpnet - trives også veldig godt i en småkjølig bod :)

Tempraturen i jorden bør holde mellom 18 og 21 grader, så vann med rundt 20 grader fungerer supert

Har du fått kommet igang med dyrkehåndboken enda? :)

Lykke til amigo :smokey:

Ja jeg har lest dyrkeboken flere ganger.. =)

Men takk for tipset angående jorden.. ja jeg er vell nybegynner.. så trenger noe tips til noe bra jord.

Har du selv brukt perlite..? eller gjør du det nå om dagen..?

Hva mener du med at det er enklere med vanningen når perlite er i, og angående nybegynnere..!

Det er kanskje denne bully har anbefalt meg tror jeg : Trykk her

Kanskje du kan ta titt på den bully og se om du mente denne..?

wrooney91

Bogrønt jorda har vunnet jordtester flere ganger, men kan være litt sterk for småplanter, 100 % bio, tror ikke den lilla gartnerjorda fra plantasjen er det, vet du no om det bully?

Elendig info på Plantasjen.no

Nei men er det best med 100 Bio jord når man dyrker?..

er det det som fenger best liss..?

Den Bully har anbefalt meg er nokk Denne her tror jeg..

X_31486

Det stemmer, riktig jord. Er du redd for å putte stiklingene dine rett i så sterk jord har de også noe som heter Såjord - samma greia men mer rosa på pakken

Bruker selv perlitt ja, det hjelper jorda holde seg løs og holder på vann slik at det er vanskeligere å gi planta di for mye vann på en gang. Jeg er nybegynner selv da, så kanskje noen andre kan komme med bedre tips eller andre meninger :)

Hightower

Skal du bruke bio næring eller kjemisk? Kjemisk næring dreper mikroliv i jorda, så om du går for bio så er det kanskje greit å starte med jord som er biologisk og ikke tilsatt kjemisk næring.

Edited by Hightower

wrooney91

Hei.

Tenker og kjøre på med biobizz grow og biobizz Bloom den jordsekken jeg har fått til tips ifra plantasjen er det bra..?

(linken finner dere litt lengre oppe)

Hvis du eller noen andre her har noen tips til hvilket jord jeg skal gå får, så kom gjerne med det.. skal bruke næring

Biobizz Grow

Biobizz blom

Mr.Chalice

Har det ikke vært for at jeg barberte skallen for noen dager siden så :redeyes: :redeyes: :redeyes:

Charlie out ;)