Gå til innhold
mr.pink

peyote og san pedro perviianus

Recommended Posts

mr.pink

Hey folx!

Har satt 100 san pedro-frø for 2 uker siden. Ser ut til at dem kommer seg utrolig fort i forhold til mine forventninger! :-)

Noen her som dyrker samme type cacti?

Hvordan skal man transplantere dem til individuelle potter? Og hvor store skal de være før man transplanterer?

:blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Kosmos

Har en San Pedro på rundt halvmeteren, den gror som bare det. Fikk stikling som jeg bare satt rett oppi fuktig kaktusjord fra plantasjen, så vet ikke noe om transplantering. Min begynte bare å vokse uten at jeg gjorde noe som helst annet enn å vanne. Vanner sporadisk som med vanlige potteplanter, og har reist fra den i ukesvis av gangen uten at den har tatt skade av det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
mr.pink

Har en San Pedro på rundt halvmeteren, den gror som bare det. Fikk stikling som jeg bare satt rett oppi fuktig kaktusjord fra plantasjen, så vet ikke noe om transplantering. Min begynte bare å vokse uten at jeg gjorde noe som helst annet enn å vanne. Vanner sporadisk som med vanlige potteplanter, og har reist fra den i ukesvis av gangen uten at den har tatt skade av det..

Brukte/bruker du kaktusnæring?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
vin&grønt

Hey folx!

Har satt 100 san pedro-frø for 2 uker siden. Ser ut til at dem kommer seg utrolig fort i forhold til mine forventninger! :-)

Noen her som dyrker samme type cacti?

Hvordan skal man transplantere dem til individuelle potter? Og hvor store skal de være før man transplanterer?

:blink:

Har dyrka mye kaktus før, men ikke den typen. Det man skal passe på med kaktus er for mye vann. De kan godt få mye vann, men må tørke godt mellom vanning. Lett å få rotråte når det blir for mye vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Kosmos

Bruker vann og ikke noe annet, men den er veldig tynn, så bør kanskje gå for noe næring på sikt. Har ingen planer om å bruke den til noe annet enn dekorasjon, så har ikke brydd meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
mr.pink

Har dyrka mye kaktus før, men ikke den typen. Det man skal passe på med kaktus er for mye vann. De kan godt få mye vann, men må tørke godt mellom vanning. Lett å få rotråte når det blir for mye vann.

Stemmer d, vin&grønt. Sørga for en real dusj med kaktusnæring i jorda etter jeg hadde strødd 100 San Pedro-frø i vekst-domen min.

Ser ut til at jeg har fått en suksessrate på 50%. Og de begynte å spire kraftig etter den dusjen i førsten, men den ENE dusjen er så å si d eneste som skal til de første mnd. Bare sørge for å ha et reservoar, men vann som ligger under "domen" de 3 første mnd. Deretter er d bare å plukke ca. 1-2" freshe spirer, for å dyrke idividuelt ;)

Har også hørt at d kan være en fordel å la 2-3 kaktuser dele samme potte. Har med trivsel å gjøre ifølge mine kilder. Vekstraten blir høyere ved denne metoden også! :D

Har du bilde av din kaktus?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
mr.pink

Bruker vann og ikke noe annet, men den er veldig tynn, så bør kanskje gå for noe næring på sikt. Har ingen planer om å bruke den til noe annet enn dekorasjon, så har ikke brydd meg.

Etter min mening skal man ikke dyrke meskalinholdige kaktuser uten å prøve godsakene da... Men fett at du orker da :)

Mulig å få se bilde av skjønnheten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
canna82

Har du et tips til hvor det går ann å kjøpe frø?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SanPedrito

Ikke gi dem vann på vinteren, da blir de bare tynne.

På sommeren kan de fint få en halvliter vann i uken per kaktustopp.

Jeg har forsket endel på å få kaktusene mine til å få fler topper enn en,

har mye rart. legger ved bilde av en vakker tre-toppet eksemplar.

pedro.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse303

Gammel tråd, men ser du har fått de til å blomstre også, virkelig vakkert arbeid :)

Nå er det snart på tide og få mine kjære til å gå i dvale for vinteren, er det flaks får de supplert litt hps når vårhalvåret kommer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå