Jump to content
Hasjma

Arduino CannaGrower

Recommended Posts

Hasjma

Har holdt på å tenkt på dette med automatisering og cannabis en god stund etter å ha sett growtronix systemet, det aller enkleste (og dyreste) ville såklart vært å kjøpt et ferdig growtronix system. Men å betale så mye penger for et lukket system som er vanskelig/umulig å bygge ut uten å kjøpe moduler fra forhandler ville vært uaktuellt da det blir for vanskelig å tilpasse alt etter hvor og hvordan man dyrker.

Så etter en hel del timer på Google, masse forum og diverse kom jeg fram til at Arduino var veien å gå, så uten noe slags programmerings erfaring bestillte jeg inn arduinoer, microchips, motstander,transistorer,releer, og alt jeg kunne finne av sensorer (temperatur,luftfuktighet,jordfukt,gass,flamme,bevegelses,lyd,lys) osv.

Det var heldigvis lignende prosjekter å finne med arduino som basis, så jeg fikk studert koder og fikk skjønt litt av hvordan det hele foregikk.

Har fikla med det noen dager nå, og har fått koblet opp en LCD skjerm som viser data fra sensorer(vil etterhvert bli meny, med mulighet for å gjøre innstillinger på temperatur/fukt osv uten å koble den til data)

Har også fått i orden Temp/fukt logikken, som gjør at hvis canopyTemp overstiger sattTemp+marginOpp vil den starte viften og blåse luft inn i skapet til canopyTemp = sattTemp-marginNed

Dette vil i praksis si at hvis sattTemp = 25 og marginOpp = 2, vil viften starte opp når temp når 27grader og viften vil gå til temp er nede på 25-marginNed, så om marginNed = 2 stopper den da på 23grader.

Det samme er i orden for luftfukter.

Neste på lista nå vil være jordfukt sensoren, som skal måle fuktigheten i jorda på en lowryder og starte en pumpe som vanner når jorda blir X tørr og slutter når den er Y tørr. Kommer også til å ha på RealTimeClock så snart denne kommer, så jeg kan bruke den til å slå av/på lys til rett tid, og ikke minst at det går an å føre logg på et SD kort der man får klokkeslett og målingene som var tatt, og utfra dette kan lage graf der man ser svingningene i temp/fukt over tid.

Etterhvert som jeg får flyttet kommer jeg også til å kjøpe inn PH/EC prober for å kunne automatisere hydro, har sett litt på peristaltiske pumper og de virker veldig aktuell til å dosere PH+ - og næring 1 dråpe av gangen.

Dette systemet har også mulighet for å bygges ut med ethernet og/eller sim kort for å kunne fjernstyres, få brannalarm rett på mobilen, varsel om at temperaturen er kritisk høy,vannreservoar snart tomt eller at en HPS pære har blåst (mulig å registrere med lyssensor).

Her er altså mulighetene STORE! Håper jeg vekker litt interesse hos noen norske dyrkere også med det her, kommer ihvertfall til å legge ut bilder og deler mer enn gjerne kildekoden til andre som har lyst å prøve seg. :smokey:

Arduino+Mary Jane = :inlove:

Fikk endelig til å bruke galleriet... ; https://norcan.org/ipb/index.php?/gallery/album/428-cannaduino/

På bildet lyser den øverste dioden fordi fuktigheten er for lav. Har ikke prøvekjørt systemet i boks enda, da releene ikke har kommet. Men om det er en diode eller et relee som er påkoblet spiller ingen rolle. Diodene viser at koden fungerer. :) Veldig overrasket over hvor lett det er å arbeide med Arduino, også finnes det så utrolig mange hjelpsomme personer der ute (har ikke trengt å spør om hjelp siden det meste allerede er besvart :)

Ris/Ros og tips, sleng det hitover!

Edited by Hasjma
  • Like 4

Stein Bongvann

For ein elektronikk-dummie som meg virka dette til å vera både genialt og enkelt :smokey:

Hasjma

For ein elektronikk-dummie som meg virka dette til å vera både genialt og enkelt :smokey:

Det er det også!:) Så lenge man har interesse for det så går timene unna så det suser mens man googler og prøver seg frem.

Kan legge ved koden som jeg har laget for å få til de funksjonene jeg har nå, slik at dere får se hvordan hjernen bak det hele fungerer :)

Arduino bruker en forenklet C++ og ser sånn ut når du skriver den;

#include <dht11.h>

#include <LiquidCrystal.h>

dht11 DHT11;

#define DHT11PIN 10 // Temp/RH sensor pin

#define ledPin 13

#define fanPin 7

#define humPin 9

// #define humPin ?

// Variables for temperature

int tempDay = 25.0; //Day temp

int tempNight = 25.0; //Night temp

int margUp = 1.0; //Margin on temp. upwards

int margDown = 0.0; //Margin on temp. downwards

// Variables for humidity

int humDay = 80.0;

int humNight = 80.0;

int humMargUp = 0.0;

int humMargDown = 5.0;

// Soil Moisture

int soilTimer = 150000; // millis() between each soil moisture sensor reading

int soilRH; // Store soil moisture reading

float timerCurrentTime; // keep track of what the millis() is now

float timerLastX; // last millis() the sensor was turned on

// Misc

// soilRH = analogRead(0)*10.0/100.0; //Read A0 and scale it from 0-1023 to 0-100.0% at variable soilRH 0% completely dry, 100% soaked in water.

//Booleans, False/True

boolean isDay; // Day = True/false

boolean fanIsOn; // fanIsOn = True/false

boolean humIsOn; // goes without saying? :P

//Setup LCD

LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);

void setup()

{

Serial.begin(9600); // Start serial connection at 9600 baud.

lcd.begin(16,2); // Start LCD connection, 16 letters x 2 lines.

pinMode(ledPin, OUTPUT); //Set ledPin as OUTPUT

//pinMode(0, INPUT); //Set soil moisture sensor as input

pinMode(9, OUTPUT); //Set LED io as output

}

void loop()

{

//DHT

float CE = DHT11.temperature; //Makes CE to whatever reading DHT11.temperature shows.

float RH = DHT11.humidity;

int chk = DHT11.read(DHT11PIN);

//Used to take readings from soil moisture sensor at given intervals avoiding constant DC power in dirt that makes sensor corrode

if ( abs(timerCurrentTime - timerLastX) >= soilTimer) {

timerLastX = timerCurrentTime; // Sets timerLastX to current millis() so it knows last time the sensor was on

digitalWrite(7, HIGH); // Turns on power to sensor

soilRH = analogRead(0)*10.0/100.0; // Reads A0 and scales it from 0-1023 to 0-100.0%

digitalWrite(7, LOW); // Turns off power to sensor

Serial.print("JordFukt avlest");}

// LCD FUNCTIONS

lcd.setCursor(0, 0); // Set to line 1

lcd.print("Temp&Fukt");

lcd.setCursor(0, 1); // Set to line 2

lcd.print("Temp=");

lcd.print((float)DHT11.temperature, 0);

Serial.print("Temperature (oC): ");

Serial.println((float)DHT11.temperature, 2);

lcd.print(" Fukt=");

lcd.print((float)DHT11.humidity, 0);

lcd.print("%");

/// LCD FUNCTIONS END

//Check if temperature is over daytemp + margin if so, set boolean fanIsOn=true so fan can start.

if ( ( (CE >= tempDay+margUp) && isDay) || ( (CE >= tempNight+margUp) && !isDay) ) {

/* IF CE (DHT11.temperature) IS EQUAL TO OR BIGGER THAN tempDay+margUp and boolean fanIsOn = false, then fanIsOn = true */

if (!fanIsOn) {

lcd.clear();lcd.print("For varmt!"); } fanIsOn=true;

} else if ( ( (CE <= tempDay-margDown) && isDay) || ( (CE <= tempNight-margDown) && !isDay) ){

if (fanIsOn){

lcd.clear();lcd.print("Passende temp!"); } fanIsOn=false;

}

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

// HUMIDITY CHECKER //

// if RelativeHumidity EQUALS or is bigger than humDay+humMarg set humIsOn=false so humidifier will be turned off.

if ( ( (RH >= humDay+humMargUp) && isDay) || ( (RH >= humNight+humMargUp) && !isDay) ) {

if (humIsOn) {

lcd.clear();lcd.print("Passende fukt"); } humIsOn=false;

} else if ( ( (RH <= humDay-humMargDown) && isDay) || ( (RH <= humNight-humMargDown) && !isDay) ){

if (!humIsOn){

lcd.clear();lcd.print("For lite fukt!"); } humIsOn=true;

}

// HUMIDITY CHECKER END //

// START LOGIC //

// If temperature is over the limit, this will see that fanIsOn=true and set fanPin to HIGH, else if fanIsOn=false it will be set to LOW.

if (fanIsOn) {

digitalWrite(fanPin, HIGH); } else if (!fanIsOn) { digitalWrite(fanPin, LOW);}

if (humIsOn) {

digitalWrite(humPin, HIGH); } else if (!humIsOn) { digitalWrite(humPin, LOW);}

//START LOGIC END//

//SERIAL / DEBUG //

Serial.print("Read sensor: ");

switch (chk)

{

case 0: Serial.println("OK"); break;

case -1: Serial.println("Checksum error"); break;

case -2: Serial.println("Time out error"); break;

default: Serial.println("Unknown error"); break;

}

Serial.print("Humidity (%): ");

Serial.println((float)DHT11.humidity, 2);

Serial.println((millis()));

//SERIAL / DEBUG END//

delay(1900);

}

/* ( THE END ) */

Har kommentert det meste av funksjoner for at det skal være lett for både nybegynnere og mer erfarne for at de skal se hva jeg skal/prøver å få til, så det blir både enklere å hjelpe og å lære! :)

Håper flere her på forumet slenger seg med, hvis flere arbeider mot samme mål så blir det veldig mye enklere å ordne et system som utfyller alles behov .. Det koster ikke mange hundrelappene å prøve :smokey:

Edited by Hasjma
  • Like 2

python

Bestilte meg nettopp selv grunnet denne tråden :)

Mange kule fjernstyringsløsninger å lage med dette systemet :)

Noen som har brukt disse? http://powerswitchtail.com/PSTIIU.aspx

Edited by python

trheim35

Kjempe spennende :) Dessverre er ikke jeg elekro typen selv, men om noen lager par slike etter hvert vil man forhåpentligvis kunne skaffet seg en :D

Olee

Heisann.

Har lekt endel med denne tanken selv :)

Artig å se at det er flere som driver med det.

Jeg har programert noe å teste litt med temp sensorer DS18B20 og DHT11 luft fiktighet,og LDR til lysmåling, så man vet når pærer evt. svikter eller liggnende.

Men jeg har mer teste veien for data logging da, så man kan få grafer :D

Enten ved å logge til minnekort, eller med en pc.

Med en pc eller mobil kobla til, kan man også sende seg selv varsler når noen verdier er så feil at det er skadelig.

PC tilkobligs muligheter er jo mange, det finnes jo nettverks moduler å alt til disse korta. Eller trådløse Xbee moduler,de kan jo også brukes hvis man bruker LCD.

Da kan man ha LCD'n plassert så man slipper å gå inn i rommet.

En annen tanke je har hatt er servo på luftkanelen til Cool tube, så man kan bruke den varmen mens lyset er på.

Men det er vel for mye varme som oftest er problemet kanskje. Men en ide hvis man har en kald plass :)

Det er også muligheter for PH. Link

Det selskapet som leverer disse PH meterne har også EC meter, så er muligheter for det også. :)

Er man veldig ivrig, så kan man da seff lage automatisk justering av ph, skulle ikke være vanskelig det tror je. Men krever jo mye testing å sånn det da.

Og vann nivåer: Link

Mulighetene er uendlige :D

Opps, ser nå at je leste den første posten veldig raskt, du hadde jo dekket det meste ser je nå :)

Blir ganske ivrig når je ser andre driver med det samme :)

Edited by Olee

Hasjma

Bestilte meg nettopp selv grunnet denne tråden :)

Mange kule fjernstyringsløsninger å lage med dette systemet :)

Noen som har brukt disse? http://powerswitchtail.com/PSTIIU.aspx

Herlig! Da blir jeg ikke alene om å prøve det ut! :redeyes: Også blir det kansje lettere å få overbevist de som ikke helt tør å prøve når vi er flere ;)

Anbefaler ebay for billige sensorer. DS18B20 og DHT22 er temperatur sensorer du bør ta et søk på.

Hvis du har god tid kjøp sensorer og div. på ebay for å få det veldig billig, men har du det travelt ville jeg gitt Robonor en sjanse, har ikke fått prøvd dem enda da jeg fant dem først etter å ha bestilt det meste på ebay.

Så ikke dum ut de kablene der, for en nesten ferdig løsning med plastboks og hele pakka. Regner med at dioden som skal beskytte arduinoen mot overspenning når releet kobler seg ut er innebygd i den chipen som står der, jeg er ikke noen små-elektronikk mester så det kan jeg ikke gi noe svar på :)

Men det finnes endel guider som viser hvordan man får arduino til å slå inn 12v rele ved hjelp av en transistor, motstand,diode og rele hvis man er litt hendig med loddebolten så lager man lett mange sånne for prisen av 2 slike kabler + frakt :)

Connecting a 12V relay to arduino

Enkel skjema

Har bestilt meg 5v løse releer og en ferdig 2 kanals på ebay som kan kobles rett i arduino for slikk og ingenting. Søk på arduino relay så ser du masse billige ferdigløsninger :)

Har fundert mye på muligheten til å kunne stille kanalvifter trinnløst istedet for på/av, men etter all research jeg har gjort virker det veldig vanskelig da man må endre frekvensen på strømmen.. Så tenkte på muligheten til å bruke en simpel ferdig viftestyring som man monterer en servo på og heller kontrollerer den via arduino. Da ville det vært mye enklere å fått temperaturen til å ligge akkurat der man vil ha den!

Ellers så går jeg bare og venter på releer før jeg kan ta ting et skritt videre å få satt den opp i morplante skapet ;)

God helg alle sammen :smokey:

Hasjma

Heisann Olee!! :)

Så kult at vi har tenkt i samme retning da! :D Jeg ble helt blåst overende når jeg begynte å undersøke arduino og alle muligheten man har, alt man kan koble til av sensorer, bluetooth,rf sender, you name it! :P

Bestilte meg en 128x64LCD nylig for å kunne utnytte skjermen til å vise mange sensor verdier samtidig, scrolle gjennom en liste med sensorer, lage grafer direkte på skjermen osv.

Søk på 128x64 på youtube så får du ser demo, det er noe heeelt annet enn den 16x2lcd jeg har nå. :rolleyes:

Den PH måleren der er fra samme fabrikant som jeg fant her en dag tidligere jeg så etter sensorer, de garanterer at når man har renset og kalibrert den skal man kunne sette den ned i reservoaret i..... _1_ÅR før man trenger å ta den ut for å kalibrere den igjen. Dette virker VELDIG lovende med tanke på cannabis dyrking!

Har ikke vært borti noe hydro før, men kommer til å kjøpe inn ph/ec målere om 3-4mnd. for å begynne å skrive på en kode som skal holde ting stabilt. :smokey:

Hasjma

Faen, skulle redigere forrige post så kom det plutselig en ny... Og jeg som ikke har røyka engang idag!

Edited by Hasjma

Olee

Ja, Arduino er helt konge.

Man får også Touch skjermer hvis man vil ha no skikkelig stilig :)

Men til no helt annet men litt relatert. Ser det er mange som snakker om Ebay.

Men je klarer ikke helt unngå å tenke på de som prøver å drive butikk her til lands.

Er det ikke verdt noen kroner at det går an for folk å drive butikk i vårt eget land?

Er vel kjekt at det finnes arbeids plasser her å, industri å sånn sendes jo ut av landet. Der har vel staten endel å tenke på å seff.

Skal jo selge litt for å kunne ha råd til lønn og leie av lokaler, ellers blir det å ha butikk i eget hus da.

Men må jo fortsatt selge litt for å kunne drive butikken uten en ekstra jobb.

Åssen syns punkter har dere på det?

Burde kanskje heller lage en egen tråd med stemming på emnet.

Hasjma

Men til no helt annet men litt relatert. Ser det er mange som snakker om Ebay.

Men je klarer ikke helt unngå å tenke på de som prøver å drive butikk her til lands.

Er det ikke verdt noen kroner at det går an for folk å drive butikk i vårt eget land?

Er vel kjekt at det finnes arbeids plasser her å, industri å sånn sendes jo ut av landet. Der har vel staten endel å tenke på å seff.

Skal jo selge litt for å kunne ha råd til lønn og leie av lokaler, ellers blir det å ha butikk i eget hus da.

Men må jo fortsatt selge litt for å kunne drive butikken uten en ekstra jobb.

Åssen syns punkter har dere på det?

Burde kanskje heller lage en egen tråd med stemming på emnet.

Dette kommer jo selvsagt helt an på hva man skal ha. Som foreksempel de 4000motstandene jeg kjøpte på ebay og betalte 200kr for inkl frakt. hadde jeg nok måttet betalt 10x mer for andre plasser. Og det gjør jeg rett og slett bare ikke, jeg røler bort 300 - 400 tusenlapper i året, og det meste blir brukt innenlands, så dårlig samvittighet for å kjøpe billigelektronikk har jeg ikke ;)

Men er det noe jeg trenger med en gang kvir jeg meg ikke på å betale dobbel/trippel pris av den grunn. :smokey:

Det som avgjør mest er vel fraktprisene Norske butikker tar, hvordan klarer kineserne å unngå å selge seg til konkurs når varene de selger nesten ikke koster noe, så har de GRATIS frakt i tillegg? Det er frakten som gjør det attraktivt for meg, for jeg trenger masse forskjellige ting som jeg hadde måtte bestilt hos forskjellige leverandører i Norge, og portoen alene hadde endt opp på høyere sluttsum enn varene INKL frakt fra Kina.

Hadde jeg ikke brukt penger på så mye annet skattebelagt tull hadde jeg kansje hatt råd til å sponse Norsk industri fullt ut her også... B)

Meen, som du sa. Jeg ser helst at denne praten blir tatt en annen plass, så det ikke blir så rotete her. =)

Edited by Hasjma
  • Like 1

Olee

Hei igjen.

En annen ide jeg har hatt er å få gjevnlige bilder av utviklingen.

Da kan man jo få timelaps film fra hele grow'n å :)

Kjøpe et rimelig digital kamera som man modifiserer litt :)

Koblings skjema

Eller gå en annen vei hvis kameraet har inngang for utløser, eller at det kan utløses med IR.

xyzzy

Hei igjen.

En annen ide jeg har hatt er å få gjevnlige bilder av utviklingen.

Da kan man jo få timelaps film fra hele grow'n å :)

Kjøpe et rimelig digital kamera som man modifiserer litt :)

Koblings skjema

Eller gå en annen vei hvis kameraet har inngang for utløser, eller at det kan utløses med IR.

Jeg har benyttet et IP-kamera til samme bruken, men med IP/web-kameraer blir det ofte/alltid bølger i skjermen (slik det var før når man filmet en bilderørstv), bare mye mer ekstremt..

Ellers er time lapse gøy :)

python

Jeg har benyttet et IP-kamera til samme bruken, men med IP/web-kameraer blir det ofte/alltid bølger i skjermen (slik det var før når man filmet en bilderørstv), bare mye mer ekstremt..

Er ikke dette bare om man bruker analoge ballaster? :unsure:

xyzzy

Kan være, jeg bruker analog ballast, men opplevde det samme når jeg hadde CFL,pære. Effekten er sterkere med HPS.

10µg

Se om du finner valg mellom 50/60Hz i kameraets innstllinger og endre det til 50.

Mr.Chalice

Kan være på grunn av magnetisk ballast ja, magnetiske ballaster opererer på 50 - 60Hz, men digital/elektroniske ballaster opererer på ca 20kHz.

CFL opererer vel på ca 30 -50kHz

Litt off-topic -> Ifølge en artikkel i HighTimes nr 422 så kan det at digital/elektroniske ballaster opererer på 20kHz ødelegge pærene fortere enn magnetiske ballaster, da HID pærer er laget for 50 - 60Hz.

xyzzy

Se om du finner valg mellom 50/60Hz i kameraets innstllinger og endre det til 50.

Jeg prøvde det, men på både 50 og 60 Hz viser den kun hvitt lys. Den må stå på outdoor for at noe i det hele tatt skal funke og da flimrer det.

Hasjma

Jeg prøvde det, men på både 50 og 60 Hz viser den kun hvitt lys. Den må stå på outdoor for at noe i det hele tatt skal funke og da flimrer det.

Du må inn på menyen på kameraet for å justere hvitbalansen, hold et hvitt ark under HPS, pek kamera mot arket og trykk juster hvitbalanse. Ta et bilde av plantene og nyt dit grønne bilde flimmer frie bilde :smokey:

Hasjma

Er det noen andre som er igang da tro? :rolleyes:

Driver å knoter litt frem og tilbake med forskjellige ting :redeyes:

Det begynner å gå seg til, skjønner jo mer og mer for hver dag som går.(Heldigvis;)

Har fått byttet ut DHT11 med en AM2303, så jeg nå får desimaler på temperatur og luftfuktighetsmålingene for bedre presisjon.

Fikk også satt sammen en enkel relè modul som er lett å bare sette på ledningen til det man skal styre. Relet på bildet her styrer en 2KW vifteovn.

gallery_4813_428_1719978.jpg

Deleliste; 5V rele, 2n2222 transistor, 1k motstand, 1n4004 diode.

Undersiden er full av epoxy for å dekke over evt. ledere så har man en ting mindre å tenke på ^_^

Har også testet ut bluetooth for å kunne bruke mobil eller laptop til å lese av sensordata fra et annet rom:

gallery_4813_428_4884.png

Dette er da på aller simpleste måte, det er enkelt å bruke processing til å lage et skikkelig GUI for å styre ting og vise info.

Kommer vel ikke til å fokusere så veldig mye på den bluetooth delen, da det er nettverksbiten jeg kommer til å jobbe endel med.

Og det er vel den jeg kommer til å ta fatt på om 2-3 uker. Vil ha et kontrollpanel der jeg har mulighet til å slå av/på lys, ha oversikt over temperaturer, kunne se om bevegelsesalarm har blitt aktivert, osv. Om man vil det så kan man tilogmed stille høyden på lampene sine gjennom et slik kontrollpanel.

Men HTML/PHP kan jeg ikke... Så om noen hadde kunnet hjelpe meg med akkurat den biten hadde det vært fint. Hvis ikke får jeg begynne å lære meg det og. :smokey: bong'n'out

xyzzy

HTML/PHP kan jeg, samt sånn halvveis integrasjon med programvare som kjører på server..

Det beste er vel egentlig å ha et eget program som tar seg av seriell kommunikasjon med arduinoen som er åpen for tilkoblinger fra lokal PC.

Derfra kan en bruke GUI-programvare å koble seg til serversoftware, sende/motta kommandoer og verdier. På samme måte kan du sette opp alle mulige programmer til å kommunisere via TCP, feks PHP.

Det er ikke så mye konfigurasjonsmuligheter på IP-kameraet, så jeg har mer eller mindre skrinlagt det. Får jeg satt opp et ordentlig stativ kan jeg heller bruke et speilreflekskamera og få ordentlige bilder ut av det :)

Hvis du vil forsøke å lage egne kretskort produserer iteadstudio.com prototypkretskort til en billig penge.

Edited by xyzzy

Olee

Hei igjen :)

Jeg har lekt litt med ideen med å bruke Processing til å se og logge data.

Så da tenkte je kunne vise et eksempel som je lagde for en stund siden.

Men det er bare et enkelt eksempel da, selve arduino tinga er ikke ferdige.

Så ting er bare på test stadiet.

https://norcan.org/ipb/index.php?/gallery/image/3507-w421-demo4jpeg/

Jeg har også sett litt på openenergymonitor, et prosjekt på nett til å logge strømforbruk å tempraturer til hus.

Når je testa ut det til hjemmeservern min som je har styring på lys å sånt i huset, så fikk je en ide om at det funka fint til

Arduino Grow Controller også :)

Man kan få frem grafer å sånn over data, verdt en kikk.

Veldig enkelt hvis man har tenkt å bruke nettverk til grow controlleren.

https://norcan.org/ipb/index.php?/gallery/image/3506-w420emoncms/

Men en annen ting Hasjma, når du testa de DHT11 sensorene, sammenligna du fuktighet verdiene opp mot andre målere?

Syntes mine viser veldig lave verdier når de bare ligger i ro.Under 20 liksom. Blåser jeg i de flyr de fort oppover da.

Men har en måler fra Oregon Sientific, å den viser 15-20 høyere enn de DHT11.

Olee

Hei hei :)

Har fått satt i sammen boks med 4 12volts releer :)

Deler: Boks(32-7417),kabelgjenomføring(36-1221) og 4skjøtekabler(32-1908) fra clasolshon,artikkel nummer i parantes.

Releene hadde jeg fra før.

Skal bruke ULN2803A ic til å styre de fra Arduino kortet.

https://norcan.org/ipb/index.php?/gallery/image/3533-releboks-innside/

https://norcan.org/ipb/index.php?/gallery/image/3534-releboks/

trheim35

WOW !! Godt å se at endel ingeniører her på forumet :)