Jump to content
Hasjma

Arduino CannaGrower

Recommended Posts

jokeren

Hasjma, det var jævlig kjipt å høre, prosjektet ditt virker som en kjempegod idè, hvis noen bare urvikler det ferdig kan man jo få noen til å designe et kretskort så får man alt på samme kortet, jeg har arduino, men har aldri hatt tid til å lære, nå vil jeg invistere i mer utstyr og sette opp en tomat grow bare for å leke meg, når alt funker perfekt vil jeg gjøre en cannagrow ;o)

Rustruse

Skjedd noe med disse prosjektene eller gutta ? :)

Onistad

For alle som vil jobbe med Arduino anbefaler jeg å ha en Raspberry Pi i tillegg om man vil bruke fjernstyring og lignende. En liten kompakt linux maskin for en billig penge!

Jeg har ikke prøvd meg på noe dyrkerelatert med Arduino men har jobbet med en del andre prosjekter som har brukt fjernstyring.

https://www.komplett.no/raspberry-pi-2-model-b/836890

Cannaceour

Skjedd noe med disse prosjektene eller gutta ? :)

Ting skjer! Om enn noe seint..

Har skrotet det meste av arbeidet med å styre temperatur/fuktighet, da det er så mange billige kontrollere man kan bruke til dette som samtidig sørger for å holde undertrykk.

Ikke at det er noe problem å legge til, men på denne kontrolleren fokuserer jeg fullt på å automatisere hydro-systemet, så får man ta andre ting etterhvert som man føler seg ferdig med selve målet.

Riggen slik den er nå kan dosere ned til 0.5ml nøyaktighet@60-70ml/min , og enda finere om det skulle være nødvendig, men da på bekostning av fart. Har den satt opp med støtte for 5 peristaltiske pumper, så den kan kjøre ganske heftige næringsmixer, det er heller ikke problem å legge til flere for den som måtte ønske det.

Bruker utstyr fra atlas-scientific til å lese pH og EC, ganske dyrt utstyr, men etter min mening hvert hver eneste krone, da ihvertfall deres siste EC og pH stamps er meget stabile og lette å arbeide med.

Har egentlig ikke så mye detaljer å komme med slik det står nå, annet enn at jeg snart skal igang og teste alt "live" for å se om den klarer å holde rett EC og pH.

Mesteparten av tiden har gått med til å gjøre alt det elektriske "korrekt", galvanisk skille av strøm, signaler osvosv.

Holder også på med et GUI til pcen for øyeblikket, der alt av innstillinger, kalibrering osv. gjøres enkelt med få trykk.

Ser at noen nevner raspberry pi, jeg vil nok legge til en av de tilslutt, men da bare for datalogging og for å ha muligheten til å lage grafer for å se hvordan systemet fungerer og presterer iforhold til det det skal.

UTEN nett tilgang ;)

Ellers består "pumpe" enheten av en arduino leonardo micro som snakker med "sjefen" en atmega1284p via optisk isolert rs422.

Alt i alt, ikke en veldig billig affære dette systemet! (ihvertfall ikke i utviklingskostnader og tid!) MEN, jeg får mulighet til å tilpasse og utvide det akkurat så mye jeg vil!

• Like 2

cannawiz

Toft. Gleder meg til aa se hvordan dette gaar:D

Edited by cannawiz

Tyren44

Ting skjer! Om enn noe seint..

Har skrotet det meste av arbeidet med å styre temperatur/fuktighet, da det er så mange billige kontrollere man kan bruke til dette som samtidig sørger for å holde undertrykk.

Ikke at det er noe problem å legge til, men på denne kontrolleren fokuserer jeg fullt på å automatisere hydro-systemet, så får man ta andre ting etterhvert som man føler seg ferdig med selve målet.

Riggen slik den er nå kan dosere ned til 0.5ml nøyaktighet@60-70ml/min , og enda finere om det skulle være nødvendig, men da på bekostning av fart. Har den satt opp med støtte for 5 peristaltiske pumper, så den kan kjøre ganske heftige næringsmixer, det er heller ikke problem å legge til flere for den som måtte ønske det.

Bruker utstyr fra atlas-scientific til å lese pH og EC, ganske dyrt utstyr, men etter min mening hvert hver eneste krone, da ihvertfall deres siste EC og pH stamps er meget stabile og lette å arbeide med.

Har egentlig ikke så mye detaljer å komme med slik det står nå, annet enn at jeg snart skal igang og teste alt "live" for å se om den klarer å holde rett EC og pH.

Mesteparten av tiden har gått med til å gjøre alt det elektriske "korrekt", galvanisk skille av strøm, signaler osvosv.

Holder også på med et GUI til pcen for øyeblikket, der alt av innstillinger, kalibrering osv. gjøres enkelt med få trykk.

Ser at noen nevner raspberry pi, jeg vil nok legge til en av de tilslutt, men da bare for datalogging og for å ha muligheten til å lage grafer for å se hvordan systemet fungerer og presterer iforhold til det det skal.

UTEN nett tilgang ;)

Ellers består "pumpe" enheten av en arduino leonardo micro som snakker med "sjefen" en atmega1284p via optisk isolert rs422.

Alt i alt, ikke en veldig billig affære dette systemet! (ihvertfall ikke i utviklingskostnader og tid!) MEN, jeg får mulighet til å tilpasse og utvide det akkurat så mye jeg vil!

Heisan, har du sånn ca pris på dette utsyret?

Cannaceour

Heisan, har du sånn ca pris på dette utsyret?

Hei du!

Skal prøve å sette opp en liten prisliste her. Men veldig mye kommer an på hva man selv vil ha av funksjoner.

EC & pH kit inkl 2 stk pwr-iso for å isolere elektrodene, atlas scientific: 475$ + 25% moms

Peristaltiske pumper ca. 4-500kr per stk, alt etter hvor man kjøper de fra. Jeg bruker pumper med stepper motorer, for å kunne dosere mer nøyaktig enn man får til med DC motorer, enkle å kalibrere. Doserer nøyaktig ned til 0.1ml når jeg kjører de sakte, de kan dosere enda mer nøyaktig om jeg kjører saktere, men jeg har ikke behov for det så derfor har jeg heller ikke orket å se hvor langt jeg kan dra den.

Så kan vi slenge til rundt 1000-2000kr i microkontrollere,stepper drivere, rs422 transcievere og noen skilletrafoer her og der.

Så trengs det relee'r, kontaktorer osv. for å styre diverse pumper,lys,vifter. Her kan man komme unna billig (hvis man tørr!, det gjør ikke jeg:)

Alt i alt, med bomkjøp, prøving,feiling og litt brente komponenter har jeg nok brukt over 30tusen til nå..

Men slik er det altså, det er ikke billig å utvikle noe fra bunnen av, spesielt ikke når man må lære både elektro og programmering på samme tid!

Har invistert så mange timer i dette prosjektet at det er helt vanvittig..

Men når det er ferdig kan det settes opp akkurat slik man vil, 1 kontroller kan styre 4 eller 10 reservoar foreksempel. Hvis du har en "målingsbøtte" som pH og EC elektrodene står i, og istedet pumper fra reservoar til målebøtta, og bruker solenoider på pumpene for å velge hvilket reservoar det blir pumpet næring til osv.

Man får nok kjøpt ferdige kontrollere til prisen av denne i deler, men de kan ikke gjøre i nærheten av det denne vil kunne når den blir helt ferdig.

Jeg har sett at de fleste kontrollere for pH og EC på markedet, bare arbeider ut fra det du setter som setpoint, altså det du mener er det planten bør ligge på næringsmessig.

Men når reservoaret automatisk blir toppet opp via en flottørventil, og kontrolleren hele tiden justerer EC til å ligge rundt setpoint, klarer man ikke se hvordan opptaket til planten er. ( Nå skal ikke jeg påstå for mye, da jeg aldri har kjørt full syklus i hydro system før, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke har kunnskap om hydro )

Det jeg istedet satser på, er å følge med på hvor mye vann som forsvinner ( der kom jeg på en annen ting som koster litt, vann-nivå sensoren er rundt 150$+ moms, veldig nøyaktig dog. på 1m har den 1mm oppløsning, er reservoar 0.5m er oppløsning 0.5mm osv)

Og tenkte å bruke følgende logikk til dette:

Hvis det minker vann og EC stiger, finn differanse fra det som ble dosert sist, til nåværende EC. Si at lastDosedPPM = 500, og currentPPM = 550. da har vi en differanse på 50, siden planten forteller oss at den drikker mer vann enn næring, så må vi tynne ut mixen. Og tar derfor lastDosedPPM - difference = 450 ny PPM... -- Så pumper kontrolleren mer vann i reservoaret til PPM treffer 450

Minker vann og EC synker fra forrige dosering. lastDosedPPM = 500, currentPPM = 450. difference = 50, siden mixen nå har vært for svak i forhold til det planten drikker, newPPM = lastDosedPPM + difference.

Hvis EC ligger stabil innefor en viss verdi (det som er satt som hysterese opp/ned), loggfør dag og EC for å kunne sette opp et "finjustert" næringskjema med maksimalt opptak fra dag 1.

Uansett, dette er litt av mine tanker.. Gjenstår å se når det blir satt opp for test, noe som ikke er så lenge til håper jeg!

Hva anbefales som "erstatning" for cannabis i hydro? Har hørt at tomatplanter kan være ganske lik å dyrke, men er det noe annet?

• Like 4

Tyren44

Hei igjen!

Ja jeg regnet med det var dyrt, men tror jeg holder meg til å" keep it simple" :)

Natas

Spennende og følge tråden,,håper det kommer ett supert sluttresultet :)

Peace

Cannaceour

Kan da oppdatere med at etter enda en begynnelse fra scratch, med ny hardware og kode (ca 10ende gang) så er jeg omtrent 70-80% ferdig.

Dosering av næring og pH - fungerer perfekt, still inn start ppm på plantene som settes i systemet, så ordnes alt videre av seg selv.

Kontrolleren ser selv om plantene trenger sterkere eller svakere næringsmix, og sørger også for at pH'en svinger innenfor satte grenser.

Det som står igjen nå er egentlig menysystem, og koding av "tid/dato" + lagring i eeprom i tilfelle strømbrudd osv.

Gammeldags meny med knapper blir vel byttet ut med en raspberry pi med touch skjerm, som kan vise alle mulige grafer og logger på hva som foregår, mobil app for å følge med på avstand er også selvfølge..

Etter hensikten i begynnelsen ville jeg egentlig gi ut det jeg laget som åpen kildekode og hardware, det ser jeg på som heller tvilsomt nå etter xxxx timer arbeid og xxxxx kroner brukt, men man vet jo aldri..

Legger ut bilder når jeg får siste revisjon kretskort og får montert opp alt i vanntette bokser!

• Like 4

cannawiz

Virkelig imponerende jobba!! Gleeeder meg til aa se hvordan FQrste grow blir med dette systemet:D haha.. Kanskje man legger inn ett bud paa en etterhvert:p

Cannaceour

Etter en god pause fra prosjektet er det igang igjen med ny iver.

Flottører har blitt byttet ut med støpsler (typ samme som du kobler i datamaskinen for å så sette i veggen) , og en egen kontroller som kjører en lavfrekvent vekselstrøm når "sjefs" kontrolleren trenger oppdatering av flottører (mixing av nytt res, utvanning for å senke pH osv.)

Det å slippe å borre hull for å sette inn flottører er jo også kanon, hvis man bommer litt så er det veldig enkelt å flytte opp/ned på støpselet. ( og ingen lekkasjer ;)

Flottør enheten er laget som en tilleggsmodul, noe som gjør at den lett kan brukes alene som kontroller på et ebb and flood system foreksempel.

Det kommer fortsatt til å ta tid å komme HELT i mål med alle funksjoner å ting jeg vil bake inn etterhvert. Men mye av det er rett og slett ikke nødvendig, i første omgang ihvertfall.

Håper å treffe på en sjel som har erfaring med C/C++, AVR og ARM som kan hjelpe til å dra i land resten av prosjektet.

Har fått dumpet mesteparten av arduino libraries på veien, det eneste jeg er "avhengig" av nå er egentlig AccelStepper for å kjøre doseringspumper, da jeg ikke ser noen fordeler med å skrive egen kode akkurat der.

Nå ikveld setter jeg igang med nytt menysystem, så jeg får sette igang "full scale testing" ganske snart forhåpentligvis.

pH og næringsdosering har blitt testet over 3 uker, der jeg manuelt har endret opp/ned på pH og EC fra dag til dag, og alt har fungert akkurat som tiltenkt (bank i bordet!)

pH biten er laget slik at når den når MAXPH, så doserer den en dråpe/to/tre alt etter hvor stort reservoar det er, venter på stabil pH, for å å dosere igjen.

Så da bruker den X antall timer på å gå fra MAXPH til MINPH, så plantene får nytte av hele pH svingen nedover også, ikke bare oppover. Ikke en bråjustering, noe som skjer når man justerer pH manuelt.

Tar gjerne imot innspill, tanker, ønsker om funksjoner, ting som kan gå galt, rett og slett ALT.

Har fortsatt ikke helt slått fra meg å open-source, men den vurderingen vil jeg ta opp igjen etter å ha fått kjørt systemet fra start til slutt. ( open-source vil bety myye mas fra personer jeg aldri tjener en krone på, for hjelp til ditt og datt, men kan igjen spare meg mye kodearbeid med at mange med kompetanse får mulighet til å bygge videre på systemet )

Så det er rett og slett endel timer med knoting og grublerier igjen! :rolleyes:

Edited by Cannaceour
  • Like 3

Gaya

Her var det mye spennende på gang! Har forlengst trykket "Følger" på dette ettersom jeg har interesser i samme retning og planer om å bygge litt selv.

Forstår godt om du ikke uten videre vil legger ut styringskoden for ditt opplegg Cannacour, men det hadde vært veldig interessant å se litt bilder fra bygget om du kommer innom NorCan igjen! Og Hasjma og dere andre?  Dere var så godt i gang!!!

-og flere hoder tenker bedre enn ett, som min gamle kloke bestemor sa. Jeg tilbyr mitt!

• Like 1