Jump to content
Sign in to follow this  
cinderella

UVB-lys

Recommended Posts

cinderella

Vil UVB-lys ha innvirkning på cannabiodeprofil/produksjon og terpeneprofil?

I en tråd i MN-forumet påstår Nevil at han har gjort et eksperiment med UVB-lys uten å finne noen økning i potensen eller endring i rusens karakter. (link).

Ed Rosenthal hevder derimot at derimot at det er en sammenheng mellom UVB-lys og cannabiodeproduksjonen (link).

Det er en del stoff om UVB-lys i Marijuana Growers Handbook, men den har jeg ikke.

Edited by cinderella
  • Like 2

bjartmar

Uten å kjenne til studier på dette er det selvsagt usikkert. Men det er definitivt at sollys (i mine øyne) gir den beste ganjaen. UV-spektret er en svært liten del av sollyset som når bakken (kanskje 5 %).

• Like 1

cinderella

Uten å kjenne til studier på dette er det selvsagt usikkert. Men det er definitivt at sollys (i mine øyne) gir den beste ganjaen. UV-spektret er en svært liten del av sollyset som når bakken (kanskje 5 %).

Enig. Ut ifra min hypotese vil UVB-lys gi en økning i potens som Ed Rosenthal påstår. Plantene produserer trikomer for beskyttelse fra stråling (hvor UV-stråling er den kraftigste). Det er selvfølgelig viktig at man ikke gir for mye UV-stråling slik at man påfører plantene tar skade (tilnærmet sola).

Det hadde artig å sett resultatene fra UV-stråling vs. ingen UV-stråling.

Gavita har kommet med ei LEP-lampe som gir et lysspekter som er likt solspekteret, men prisen er foreløpig skyhøy..

Edited by cinderella

Mr.Chalice

Er flere produsenter av plasmapærer, men tror det er ganske høy pris på disse lampene også.

Prøvde å starte en tråd rundt cmh og plasma en gang, men ble laber respons.

• Like 1

DubBud

Plantene produserer trikomer for beskyttelse fra stråling (hvor UV-stråling er den kraftigste).

Er dette et faktum eller er det spekulering? Så vidt jeg har fått med meg så er det ingen sikre kilder på dette. Vi vet rett og slett ikke hvorfor noen planter produserer trikomer, og mer spesifikt, hvorfor cannabis produserer cannabinoider.

cinderella

Er flere produsenter av plasmapærer, men tror det er ganske høy pris på disse lampene også.

Prøvde å starte en tråd rundt cmh og plasma en gang, men ble laber respons.

Ja, plasmalamper blir for dyrt for meg. Tror jeg kommer til å gå for MH (pga UVB), kombinert med HPS eller LED for avkastingen skyld.

De CMH-pærene ser jo ut som en revolusjon! Synd de ikke er tilgjengelig i størrelser over 400W. Er relativ energi det samme som lumen? Produserer de UVB? Forhandler? :-)

Edited by cinderella

cinderella

Er dette et faktum eller er det spekulering? Så vidt jeg har fått med meg så er det ingen sikre kilder på dette. Vi vet rett og slett ikke hvorfor noen planter produserer trikomer, og mer spesifikt, hvorfor cannabis produserer cannabinoider.

Det er en teori. Hvis plantene produserer mer trikomer ved bruk av UVB-lys så er det et tegn på at teorien stemmer, men det er riktig i at man foreløpig ikke helt vet hvorfor cannabis produserer cannabinoider.

Er det ikke en sammenheng mellom produksjon av trikomer og hvilken høyde plantene vokser på i naturen? Mener jeg leste det i en artikkel for lenge siden.

Her er en artikkel om trikomenes funksjon: Inside the trichome.

Forskerne antar at trikomene har mange funksjoner.

Edited by cinderella
  • Like 2

Mr.Chalice

Ja, plasmalamper er foreløpig for dyrt for meg. Tror jeg kommer til å gå for MH (pga UVB), kombinert med HPS eller LED for avkastingen skyld.

De CMH-pærene ser jo ut som en revolusjon! Synd de ikke er tilgjengelig i størrelser over 400W. Er relativ energi det samme som lumen? Produserer de UVB? Forhandler? :-)

På de bildene med lysspekteret på pærene tror jeg relativ energi er prosentforhold, du ser det går fra null til 100.

Vet ikke om de avgir UVB, kommer ikke fram av lysspekter bildene.

Vet heller ikke av norske forhandlere av verken CMD (cmh) eller plasma, men googler du finner du utenlandske forhandlere.

Men anbefaler å lese den tråden på icmag for skikkelig info, ikke alle ballaster som vil tenne cmd (cmh) og noen som sier at man bør ha pærene innkapslet i armatur med glass (cooltube og lignende).

Vært artig om noen på norcan hadde gidda å testa ut disse pærene mot vanlig mh eller hps i en side by side med kloner, så hadde man fått sett forskjellen.

• Like 1

cinderella

På de bildene med lysspekteret på pærene tror jeg relativ energi er prosentforhold, du ser det går fra null til 100.

Vet ikke om de avgir UVB, kommer ikke fram av lysspekter bildene.

Vet heller ikke av norske forhandlere av verken CMD (cmh) eller plasma, men googler du finner du utenlandske forhandlere.

Men anbefaler å lese den tråden på icmag for skikkelig info, ikke alle ballaster som vil tenne cmd (cmh) og noen som sier at man bør ha pærene innkapslet i armatur med glass (cooltube og lignende).

Vært artig om noen på norcan hadde gidda å testa ut disse pærene mot vanlig mh eller hps i en side by side med kloner, så hadde man fått sett forskjellen.

Ok, takk for info! Skal ta en titt.

Virker CMH-pæren lovende så kommer jeg til å gå for den.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ser at det eksisterer en tråd som tar for seg bruk av UVB-stråling. :fish: Brukte søkemotoren, men ingen treff.

Edited by cinderella

R. Felgen

Skunkman skal ha gjort et forsøk, som konkluderte med null økning i produksjon av THC.

cinderella

Skunkman skal ha gjort et forsøk, som konkluderte med null økning i produksjon av THC.

Finner bare deler av rapporten fra forsøket til Sam the Skunkman. Har du link? Forsøket til Sam The Skunk blir kritisert for å være unøyaktig og upålitelig i en tråd på MN-forumet (link).

Ed Rosenthal påstår på at UVB gir en økning i produksjonen av THC, og sier at det er flere forsøk for backer opp påstanden.

Han sier også at UVB-stråling sannsynligvis påvirker terpeneprofilen. Se link (innlegg nr. 1 og nr. 3 på side 4).

Edited by cinderella

cinderella

I følge denne forskningsrapporten fra 1987 vil UVB-stråling gi en økning av THC:

UV-B RADIATION EFFECTS ON PHOTOSYNTHESIS, GROWTH and CANNABINOID PRODUCTION OF TWO Cannabis sativa CHEMOTYPES

(det er forsåvidt den eneste rapporten jeg finner).

Enkelte mener at UVB-lys antageligvis har en effekt på omdanningen/produksjonen av cannabinoider i trikomene, og at det er mulig UVB-lys har en innvirkning på antall/hvilken type trikomer plantene produserer.

The Grow Show - THC, UVB and Me:

Kommer til å prøve UVB-lys, hvis jeg bestemmer meg for å dyrke engang i framtida.

Edited by cinderella
  • Like 2

DubBud

Takk for interessant info om UVB :) Jeg har blomstret under MH et par ganger. Yield går litt ned i forhold til HPS (i og med at MH avgir mindre lumen enn HPS), men det blir litt mer snert i godsakene, IMHO. En vakker dag skal jeg blomstre under HPS+MH for å få beste av begge verdener, etter råd fra Oldtimer :smartass: Jeg vet om flere som bytter fra HPS til MH de siste 2-3 ukene av blomst for å oppnå noe av det samme, alltids interessant å eksperimentere litt.

Klippe-lime: Resultater med MH i blomst:

• mindre strekk
  • mer blader
  • høyere potens
  • mindre yield
  • mer varme

Yield is 3 to 5% higher with the 600 sodium 400 halide combination against the 600 halide 400w sodium combination. Little or no height/stretch difference between the the two light combinations.

But buds grown under the 600w halide 400w sodium combo were slightly less dense, there are not as many trichomes but its much more oily and very noticeably more psychoactive with every variety in side by side smoke tests. The aroma is much nicer and the flavour when smoked is better as well using this light combination.

Take these as interim comments, research its still ongoing.

Kilde

cinderella

Takk for interessant info om UVB :) Jeg har blomstret under MH et par ganger. Yield går litt ned i forhold til HPS (i og med at MH avgir mindre lumen enn HPS), men det blir litt mer snert i godsakene, IMHO. En vakker dag skal jeg blomstre under HPS+MH for å få beste av begge verdener, etter råd fra Oldtimer :smartass: Jeg vet om flere som bytter fra HPS til MH de siste 2-3 ukene av blomst for å oppnå noe av det samme, alltids interessant å eksperimentere litt.

Klippe-lime: Resultater med MH i blomst:

• mindre strekk
  • mer blader
  • høyere potens
  • mindre yield
  • mer varme

Det tror jeg du gjør rett i :-) Plantene får et mye mer naturlig vekstmønster i en kombinasjon av MH/HPS. Terpene- og cannabiodeprofilen blir også påvirket.

Hva med å prøve UBV-lys? http://www.bristols.no/products/solarglo-exo-terra-uvauvb

Det hadde vært kult å sett en sammenligning ;)

Det er mulig at rødt lys i bølgelengde 660 nm har en positiv effekt på trikomeproduksjonen. Foreløpig er det lite informasjon rundt dette temaet.

Jeg vet ikke om 660 nm vil påvirke produksjonen/mengden av THC/andre cannabinoider inne i trikomene, men sannsynligvis..

Interessant artikkel:

Min lenke

Edited by cinderella

DubBud

Interessant indeed :thumbsup: Om et år eller fem så håper jeg at fete LED-lamper med tilnærmet optimalt lysspektrum, evt. supplert med passende UV-lamper er tilgjengelig til glede for alle cannabisgarnere. Det må finnes noe bedre enn UV-lampene beregnet for reptiler i og med at de har synlig lys og infrarødt lys i tillegg til UVB og UVA. En vakker dag... ^_^

• Like 1

k1ngz

Har lenge lurt på det med UV-B.

endelig ser det ut som at det ikke er noe problem og bruke UV-B/Solariums lampe utifra hva jeg har lest.

eller har noen en annen mening? hadde vært greit å vite før man prøver noe kanskje risky.

Svar raskt, om noen kan hjelpe meg litt på vei

Edited by k1ngz

cinderella

Har lenge lurt på det med UV-B.

endelig ser det ut som at det ikke er noe problem og bruke UV-B/Solariums lampe utifra hva jeg har lest.

eller har noen en annen mening? hadde vært greit å vite før man prøver noe kanskje risky.

Svar raskt, om noen kan hjelpe meg litt på vei

Lysroer fra solarium fungerer utmerket.

Hvis du velger aa proeve UVB-lys: les deg opp paa forhaand (ang. mengde osv) 8) En sammenligning med/uten hadde vaert interessant. :rolleyes:

Edited by cinderella

k1ngz

Denne solariumslampen har æ men tørr ikke ta noen sjanser før æ e helt sikker på at det er brukbart.

Philips Type HP 3148/A

220v ~ 50HZ 300w

8 x TLK 40W / 09N

Flott med tilbake meldinger :)

cinderella

Denne solariumslampen har æ men tørr ikke ta noen sjanser før æ e helt sikker på at det er brukbart.

Philips Type HP 3148/A

220v ~ 50HZ 300w

8 x TLK 40W / 09N

Flott med tilbake meldinger :)

Kjør på. Du må nesten regne ut hvor mye lys du trenger selv. Sjekk hvor mye UVA og UVB lydrørene gir ut per W (du finner en del informasjon i linkene i tråden). Tipper du kommer til å ligge på ca. 150W pr. m2.

Du kan ikke bruke solariumslampa som eneste lyskilde. Kun som et tilskudd for UV-stråling.

Omfattende studie om bruk av UV-lys:

The effect of ultraviolet radiation on the accumulation of medicinalcompounds in plants (link)

"Abstract

A review is given of how the production by plants of compounds useful as medicines or raw materials for manufacture of medicines is influenced by ultraviolet radiation, particularly by UV-B radiation (280-315 nm wavelength). The compounds considered in this review are flavonoids and other phenolics, alkaloids (especially indole terpenoid and purine alkaloids), essential oils and other terpenoids, cannabinoids, glucosinolates and isothiocyanates, and compounds having human hormone activity. A short account is also given of ultraviolet signalling in plants. The review concludes with a discussion of the possible evolutionary mechanisms that have led to the evolution of UV-B regulation of secondary metabolite accumulation."

Edited by cinderella
  • Like 1

k1ngz

Kjør på. Du må nesten regne ut hvor mye lys du trenger selv. Sjekk hvor mye UVA og UVB lydrørene gir ut per W (du finner en del informasjon i linkene i tråden). Tipper du kommer til å ligge på ca. 150W pr. m2.

Du kan ikke bruke solariumslampa som eneste lyskilde. Kun som et tilskudd for UV-stråling.

Omfattende studie om bruk av UV-lys:

The effect of ultraviolet radiation on the accumulation of medicinalcompounds in plants

"Abstract

A review is given of how the production by plants of compounds useful as medicines or raw materials for manufacture of medicines is influenced by ultraviolet radiation, particularly by UV-B radiation (280-315 nm wavelength). The compounds considered in this review are flavonoids and other phenolics, alkaloids (especially indole terpenoid and purine alkaloids), essential oils and other terpenoids, cannabinoids, glucosinolates and isothiocyanates, and compounds having human hormone activity. A short account is also given of ultraviolet signalling in plants. The review concludes with a discussion of the possible evolutionary mechanisms that have led to the evolution of UV-B regulation of secondary metabolite accumulation."

Dettan like vi:) endelig noe som er til noen nytte ser det ut som !

Så hvis jeg da kjører den igang foreksempel hvor lenge å hvor nært vil du tippe jeg må ha den på?

Les på alt jeg finner for å få nok info, men så mange forskjellige grunnlag og diverse meninger fra folk så ikke helt enkelt å vite sikkert når man selv ikke har noen erfaring om det. :)

BK

k1ngz, du har postet det samme innlegget i flere tråder. Jeg er glad du fant svaret du trengte, men du får en advarsel for flooding. Neste gang, spør én gang :mellow:

• Like 1

cinderella

Anbefaler alle å lese linken i mitt forrige innlegg. Du finner også linker til andre studier og leksjoner i tråden.

En video som er relevant for tråden:

The Grow Show - THC percentages, do they add up?

En innføring i trikomenes funksjon og oppbyggning:

Inside the Trichome

Edited by cinderella
  • Like 1

Häxdoktorn

Hmmm, ..det där med ruskaraktär / terper osv blir så komplicerat så det törs jag inte uttala mig alls om,

men ska man vara petig är det väl egentligen stor skillnad på potens och styrka, vilket man i vardagstal nog ofta blandar samman.

Potens angivet i % avser endast procent thc i oljan inuti en trichome, och säger alltså ensamt inte allt om hur mycket thc det är i t.ex. 0.1 gram weed.

min slutsats: En planta med kopiöst många och stora trichomer kan väl bli väldigt stark även om potensen inte är så hög och en planta med hög potens behöver inte alltid ha jättestor styrka om det är dålig trichome produktion.

Alltså mängd olja kan kompensera för %thc i oljan och tvärtom.

edit: när det kommer till hasch istället för weed blir väl potensen i % mycket mer avgörande antar jag eftersom det är ju bara resin.

--

MH och även actiniska lysrör m.m. innehåller inte så mycket ljus klassat som ren UV-B, däremot väldigt mycket precis i gränsområdet och UV-A.

Potensen har jag aldrig haft möjlighet att mäta, men jag har iaf alltid fått väldigt mycket trichomer då jag använt både MH samt actiniska saltvattens lysrör som komplement till hps. (men inte odlat side-by-side, så kanske jag hade fått ändå vem vet.)

lite bilder på buds odlade så i ett äldre inlägg: https://norcan.org/ipb/topic/23078-bra-och-billigt-ljus/page__view__findpost__p__267602

Önskar jag hade bild på värstingarna att visa (var en helt annan strain och MH) men hade ingen digitalkamera på den tiden :(

Edited by Häxdoktorn

innloggingsnavn

Potens beregnes ved å måle mengde THC (osv) i forhold til vekt, så trikomeproduksjon eller mengde i THC sier ikke målingene noe om.

Det målingene sier er: THC og andre cannabinoider pr gram (feks).

Det er viktig å huske på at målingene ikke er standardisert, så ulike labs kan bruke forskjellige metoder. Noen labs skiller ikke på THCA og THC, men slår de sammen (slik at THC% blir høyere).

LEP-Lampa blir vist på slutten av videoen.

UV-lys har vist seg å øke THC-produksjonen med 10-30% og terpeneproduksjonen svært mye. - Se studier.

Edited by innloggingsnavn