Jump to content
Sign in to follow this  
Dr. StrangeLove

SoG oppsett Mitt første

Recommended Posts

Dr. StrangeLove

Hei dere durkdrevne dyrkere.

Jeg spekulerer i et SoG oppsett til skapet mitt. 100*50*187cm. Kullfilter, lydfelle, og 400W HPS.

Jeg har tidligere dyrket i det i jord, og med relativt stort hell, og lite problemer. Utfordringen jeg har med skapet mitt er ventilasjon. Jeg kan ikke ha store vifter som blåser over store buds pga lyden det skaper. Derfor har jeg pleid å holde plantene mine små. Fått ca 20-30g pr plante. Nå vil jeg ha mange små i et rullerende SoG oppsett. Stiklingene har overlevd de 5 første dagene, så nå må jeg sette i gang.

Men det er et par ting både med hydro og automatiske systemer jeg ikke forstår, og jeg håper dere kanskje vet svaret på.

Min tanke er slik: 4-6 små planter står i hver sine små gjennomhullede potter i lokket på en balje som rommer 15-20 liter vann (les: næringsoppløsning). Ei akvariepumpe pumper opp vannet til små drypperter ved hver plante. Vannet renner da tilbake i balja. Så vannet blir resirkulert. Litt usikker på intervall, men har lest meg til minst 3-5 ganger om dagen i ca 15-30 min. Men vil ikke næringsmengden og ph i vannet eter hvert bli skeivt i forhold til den opprinnelige blandingen? I såfall, hvor lang tid vil det da? Jeg har sett flere filmer av forskjellige oppsett, og lest litt rundt, men ingen nevner hvor ofte man må skifte vannet. Jeg regner også med at røttene vil vokse gjennom pottene og etter hvert henge ned i vannet. Dette har jeg forstått ikke er noe problem så lenge vannet får renne gjennom pottene og oppta oksygen ved jevne mellomrom. Evt jeg kan hive en O2 tablett oppi.

Jeg liker plantene mine små, og jeg vil gjerne ha tre slike baljer i skapet mitt. Dvs 12 - 18 små planter på forskjellig stadier i blomstring. Jeg er storfornøyd dersom jeg får 7-10 gram pr plante. Da er de akkurat små og håndterlige nok.

Vil dette oppsettet fungere? Andre her som har erfaringer med SoG?

Jeg kunne sikkert gått og kjøpt et ferdig oppsett. Men økonomien har vert slem mot meg, og jeg liker å bygge ting og tang.