Jump to content
Sign in to follow this  
AppleMap

Elektro og Magnetkultur

Recommended Posts

AppleMap

Kom over et lite utbredt fenomen jeg vill dele med dere andre som kalles Elektrokultur og Magnetkultur, det går på at det skal styrke vekst og gi større avling, gjøre planter mer resistente mot sykdommer and so on..

http://www.electrocultureandmagnetoculture.com/

Canari

Fucking magnets! How do they work!

Jeg ville ikke gitt mange 50-øringer for det der.

• Like 1

Hasjma

De magnetene har jeg ikke sett noe om tidligere, men å sette strøm i jorda for å øke EC har jeg lest om.

Det virker som at mange har prøvd det med bra resultater, men mange også med cannabisdødsfall som resultat.

Det er vanskelig å beregne hvor sterk strøm man skal bruke, og det har vel ikke blitt brukt kommersielt på veldig-veldig lenge akkurat pga dette.

http://forum.grasscity.com/advanced-growing-techniques/398686-boosting-growth-electrical-stimulation-w-pv-cells-%5E%5E.html

http://forum.grasscity.com/advanced-growing-techniques/620211-electro-culture-experiment%3B-50-65%25-yeild-increase.html

Hadde vært kult å prøvd det i liten skala på 2 identiske stiklinger da. :smokey:

Edited by Hasjma

bjartmar

Har dere ikke lært at man ikke skal leke med elektrisitet og vann?

Dette er like plausibelt som Snåsamannen.

Hasjma

Like plausibelt som snåsamannen?

Å øke elektrisk konduktivitet i jorda vil gi tilgang til mer næring, det er jo allerede utprøvd.

Det er bare det at det er ikke enkelt å gjøre det rett..

Men jeg hadde aldri tørt å kjørt en grow med strøm i den våte jorda uansett, samme hvor lav ampere det er.

Men om det funker fint på stiklinger ol. så hadde det jo vært knall.. Derfor skal jeg prøve det i liten skala en gang. ;)

Edited by Hasjma

bjartmar

Hvordan øker EC i mediet ved at man tilfører elektrisitet? Jeg har fysikkutdannelse så bruk gjerne fagterminologi.

Edited by bjartmar

Hasjma

Husker ikke om det var gjennom www.scirus.com jeg kom over at akkurat det sto, men her er ihvertfall noe annet jeg leste;

The passage of an electric current modifies the physico-chemical properties of soil. Its aggregation increases, and its permeability to moisture improves. The content of absorbable nitrogen, phosphorus, and other substances is increased. The pH changes. Usually, alkalinity is reduced, and evaporation increases. Both alternating and direct electric currents have a bacterial action which also affects the soil microflora. Up to 95% of cabbage mildew and other bacteria and fungi can be destroyed by electrical disinfection.

Brief exposure of seeds to electric current ends their dormancy, accelerates development throughout the period of vegetation, and ultimately increases yields. The effect is greater with seeds that have a low rate of germination. The metabolism of seedlings is stimulated; respiration and hydrolytic enzyme activity is intensified for many types of plants. Lazarenko and Gorbatovskaya reported these results:

"Reports that the characteristics acquired by the plants in electrically treated soils are transmitted by inheritance to the third generation are particularly interesting.

"Under the influence of the electrical current, the numerical proportions between hemp plants of different sexes was changed by comparison with the control to give an increased number of female plants by 20-25%, in connection with a reduction in the intensity of the oxidative processes in the plant tissues."

"At the end of vegetation the experimental cotton plant possessed twice or three times as many pods as the control plant. The mean weight of the seeds and fiber was greater in the experimental plants also. In the case of sugar beet the yield and sugar content were increased, and in places near the negative pole the increase in sugar content was particularly high. The tomato yield increased by 10-30%, and the chemical composition of the fruit was modified. The chlorophyll content of these plants was always greater than that of the control... Corn plants absorbed twice as much nitrogen as control plants during the vegetative period... The transpiration of the experimental plant was higher than that of the control, especially in the evening...

"The stimulating action of the alternating current was greatest when the current with density of 0.5 mA/sq cm... A direct current with density of 0.01 mA/sq cm had approximately the same action. When these optimal current densities were used in hotbeds, the yield of green mass could be increased by 40%."

Noen forklaring meg fagterminologi kan jeg ikke gi deg, men jeg kunne gjerne tenkt meg at du forklarer meg hvorfor hvorfor det ikke skal funke?

Kunne tenkt meg å forstått det hele litt bedre, har ikke akkurat noen fysikkutdannelse :)

Dette er jo rimelig enkelt å teste ut, og jeg har lest på andre cannabis forum om personer som har gjort det og har merket effekten.

Men kansje det er placebo? :smokey:

• Like 1

bjartmar

Når elektrisitet ble oppdaget trodde man det kunne brukes til alt mulig. Det kryr av slike eksperimenter. Sjekk ut hva som skjedde med "Electro-Culture": http://www2.warwick.ac.uk/fac/cross_fac/iatl/ejournal/issues/volume2issue1/kinahan

Hovedargumentet mot slike "oppfinnelser" er at hvis det var så jævla fantastiske resultater; hvorfor ble det aldri noe av?

PS: Å øke mengde næring i jorda øker elektrisk konduktivitet, ikke omvendt. Konduktivitet er bare det motsatte av resistans (siemens = 1/ohm), altså ledningsevne. Salter, vann osv leder elektrisitet bedre enn sand og støv.

Edited by bjartmar

pussymasta

hvis det er sånn at cannabis kan kurere visse typer kreft, hvorfor er det da ulovlig?

• Like 1

Hasjma

Er det bare meg eller ga du meg akkurat en link som sier mot deg selv?

Including Blackman's field trials on oats at Rothamsted between 1915 and 1917,[6] by 1920 the Committee had amassed quite a considerable body of data. They had run twelve experiments, eleven of which found positive increases in yield, and eight of these were between 30% and 50% (Snell, J. et al., 1920: 13).

As illustrated, there were some significant successes in the work of the Electro-Culture Committee, but they were dogged by sometimes inexplicable difficulties. The laboratory work established the bounds within which current had a positive effect upon the growth of plants; the field work showed that the electro-cultural effect was real on the large scale, although hard to control; and the pot-cultures indicated some substantial increases in yield were possible, and yet the Committee was disbanded and its results have been largely forgotten.

The Electro-Cultural effect is real, and the Committee confirmed this through their careful experiments in the laboratory and in the field. However, the painstaking research and epistemic revolutions required to understand the mechanisms of Electro-Culture were well beyond what a civil-service Committee could hope to achieve. That Electro-Culture has not been revisited since is perhaps a result of the perceived failure of the Committee to confirm the technique, amplified by the fact that the Committee's work remained hidden for so long, possibly as a result of Snell's conflict of interest in his dual roles as chairman of the Electro-Culture Committee and the Electricity Commission. The damage done to the reputation of the science of Electro-Culture, despite the apparent promise of all the work outlined above, has seen it fade into history, thrown in amongst the hundreds of other such failed enterprises. However, as further work has suggested, it seems likely that Electro-Culture could still be employed profitably, especially now that electricity is much cheaper and more easily available. Perhaps given our greater understanding of the topic, it is time for a return to the ' electric fields'.

Greit nok, du har fysikkutdannelse... Men hvordan kan du komme med en konklusjon på at noe er sånn og sånn uten engang å ha prøvd det selv?

Forskere ol. skal holde seg nøytrale til de har vitenskapelige bevis på at det faktisk er slik.

Jeg ser ingen andre på nettet som er så skråsikker som du på at dette ikke funker, så hva er det som gjør at du har så mye mer kunnskap på dette feltet enn de som faktisk har prøvd, og forsket på det?

Skulle trodd du hadde master i både fysikk, biologi og diverse annet sirsarium siden du ikke engang trenger et eksperiment for å konkludere.

Får litt ungdom mot narkotika feeling her, de slår fast at slik og slik er det, uavhengig om de innehar nok kunnskap til å faktisk kunne konkludere med noe.

Og grunnen til at de aldri ble noe av? Det står i linken du skrev, det var for vanskelig å kontrollere i stor skala.

De hadde ikke akkurat mye digital teknologi til å ta seg av styring av mengde strøm som faktisk gikk gjennom bakken tidlig på 1900 tallet, og det står tydelig i alle mer seriøse artikler om dette at det var mengden strøm som var kritisk for resultater.

Poenget her er at folk HAR hatt gode resulater med det i liten skala, for det vil naturligvis være mye enkere å kontrollere mengden strøm i forhold til marker på mange hektar.

Jeg kan ikke huske å ha sagt at å redusere mengde næring i jorda øker EC? :rolleyes:

At strøm i jorda skulle øke EC skrev jeg derimot.

Men jeg fikk ikke noen fagterminologisk forklaring fra deg på hvorfor planter ikke kan vokse av strøm.

*venter spent*

• Like 3

bjartmar

Du har helt rett, jeg kan ikke forklare dette og jeg beklager min arrogante holdning.

• Like 3

LimesX

hei, sette strøm i jorden endrer ikke EC verdier. EC- Electric conductivity er bare et mål på ledningsevnen i jorden. Det å 'sette strøm' på jorda kan sikkert brukes til å kunne måle EC, men det skal teoretisk ikke påvirker ikke EC.

Det at strøm i jorden kanskje kan drepe mikrofloraen som finnes der, som gjør jorden ute av stand til selv regulere pH kan derimot endre EC.

Men i bunn og grunn er det jo bare ugress, og ugress vokser jo villere jo værre du behandler det av og til;)

my 0.02$

9022

Dette med strøm og magnetisme (for planter) tror jeg kan ha noe for seg, det er iallefall lovende nok til at en masse patenter er tatt relatert til dette.

Kanskje noen bare tok patenter i tilfelle det fungerer...

Inventor: JIANPING XIONG [CN] ; YUNLIANG FANG

2008-02-13

Abstract -- A seed instrument with high voltage pulse static magnetic field, the positive electrode and negative electrode output ends of the high voltage pulse signal power source device [1] are respectively connected with two Helmholtz coils [3] which are similar in structure, uniform in size by power source cord [5]. A pulsed magnetic field or a uniform magnetic field can be formed between the two Helmholtz coils. The two coils [3] are clipped by two circular insulating boards [2] which are fixed by a bolt [6]. The coil [3] comprises a silicon steel sheet core [4] which is a cylinder, enamel wire layers [7] and cyan-shell papers [8]. The enamel wire layers [7] are isolated by the cyan-shell papers [8] and winded on the exterior circle of the silicon steel core [4]. The utility model is simple in structure, feasible in maneuverability, lower in cost and can create a manually controlled electromagnetic environment for plant growing which can improve the germination effect of the seed, make the seedling emergence stronger, shorten the growth period, enhance the antiviral ability, make the branches more leafy and the fruit bigger, therefore attaining the purpose of promoting plants in high quality and yielding.

Store påstander mangler det ikke på... en annen kilde fikk tomater som var 30% større etter frø-bestråling (høres veldig mye ut), men akkurat dette var et forsøk på 70-tallet, så hadde det fungert hele tiden så hadde vel det vært velkjent metode i dag?

Kilder: http://www.rexresearch.com/elcultpat3/elcultpat3.htm

10µg

Lurer på om dette her har sammenheng med pulserende mikrostrømmer, såkalt "elektropulsteknologi" som nå utvikles til å forebygge soppvekst på byggematerialer av tre. Kanskje dette også vil kunne brukes som et tryggere alternativ til plantevernmidler på voksende matplanter?

http://www.forskning.no/artikler/2012/juni/324094

http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/240801