Jump to content
tlien

Dyrke 2 stk Lowryder#2 i gammelt PC-kabinett

Recommended Posts

PeopleCanFly!

Holder lenge med ekstraksjonsvifte.

exil

Ok du behöver ingen så stor grej. Jag har kört två 80mm datafläktar med en sån här. Jag tycker de är perfekta då man kan ställa in hur många v man vill ha.

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorjning/Natadapter/Natadapter-312-V-38204/

Och 2 st 80mm passar perfekt i luckan som blir mellan "stagen" som går upp och stolparna i tältet (längst upp är det böjt som krokar som jag vek runt en av "takstolparna"), det här nätet som är klippt av en garderobsklädkorg. Nätet fästs sen med buntband.

2d5g0n.jpg

Fläktarna fästs sen med buntband. 140mm X 3,2mm

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelklammor-och-spannband/Buntband-100-st-35240/

Buntband skulle jag säga är guld värda. Eftersom du kommer få köra stenhårda LST på allt du gör från start så är det bara köpa på sig ett paket.

För att få en riktigt tight LST så tycker jag att du tar din självvattnande kruka och borrar hål typ 1.5cm från överkanten och med 3-4 cm mellanrum runt hela krukan. Där drar du sen igenom ett (blir det för kort sätt ihop två) buntband och runt stammen. Då kan du spänna ner allt eftersom och bara guida den runt krukan utan allt för mycket pill. Blir cleant som fan.

Jag satte trådkorgnätet på en av sidorna (ej bak då fläktarna då skulle blåsa ut all härlig doft direkt ur tältet när man kikade in). Jag hade sen ett par krokar fastnitade i krukan så jag kunde allt eftersom bara flytta ner krukan. Nätet fungerade alltså mer eller mindre som en stege. Det var perfekt för "golvytan" blev tom och det blev en väldigt fin cirkulation på luften.

Nu anv mitt tält liggandes för att torka lite godis. Allt ser otroligt skabbigt ut och jag retar mig på att jag inte har kvar bilder på min extremt fina och effektiva setup.

2elgfoo.jpg

Alltid svårt att förklara saker hur de varit byggda, var något helt obegripligt så fråga.

Edited by exil

PeopleCanFly!

En fordel med vifte for å bevege luften over plantene er at du får sterkere stilker. Jeg har sett før at noen planter får såpass skjøre stilker at dem har problemer med å holde seg oppe tidlig i livet. Men det var muligens fordi jeg ga dem for lite lys og/eller hadde lyset for langt unna. Det kan kanskje også noen ganger være strain relater. Skader absolutt ikke med noen vifter som blåser sval å fin bris over plantene, og kan absolutt være en enorm fordel hvis man har planer om å sette dem ut på ett senere tidspunkt, så man lar dem vokse litt inne først sånn at dem får et bedre potensial for å klare seg når man først setter dem ut.

tlien

Jeg skal absolutt bruke strips (bundband) slik du beskriver. Genialt. Jeg har sett andre gjøre det også, stikke hull ved jevne mellomrom rundt kanten av potten. Jeg har sett andre bruke teip, og teipe et blad fast til kanten av krukken, slik at hele planten bøyer seg. Alternativt...

Den molex-adapteren blir over 500 kr med moms og frakt, og det blir for dyrt.

Jeg er helt uvitende, hvordan kobler du datavifter til adapteren du lenket til? Skjærer du av selve koblingsdelen og fester hver enkelt leder til den enkelte leder i CPU-vifta?

Jeg skal se om jeg får tak i et sånt metallgitter. Jeg prøver å holde prisen litt ned nå, blir over 4000 kr dette haha.. voldsomt. Hadde egentlig planlagt å feste en serie stripser mellom to av teltstengene, og feste vifta til stripsene på et vis.

Jeg har kun tenkt å gro inne, men jeg forstår at det er smart å legge til rette for en kraftigere plantestamme, så vifte må man ha, selv om jeg lurer på om ekstraksjonsvifta vil skape nok bevegelse der inne for mate bladene med god luft.

Gleder meg VELDIG til å tukle med ScrOG ;D

Hey, angående strains, er det umulig å gro sativa i et så lite telt? ;D

exil

Jag slänger upp lite bilder ikväll på hur jag kopplat. Det är enkelt. Du behöver bara den där batterieliminatorn för 179kr som jag länkade till och en alternativt två data fläktar + tejp eller små sockerbitar.

Gå till återvinningen och plocka på dig en dator eller någon dataaffär och säg att du behöver ett par begagnade fläktar. De slängs bara. Jag sa till en datatekniker på jobbet att jag behövde ett par. Fick en kartong med blandat godis.

Jag var mitt i en arjans haze 1 (sativa) när jag fick avbryta min grow. Med hård lst och ett scroggnät tror jag det funkar fint. Blir mycket pill men kul jobb. Inte ha för storkruka rotmassa.

När jag får allt att rulla igen ska jag köra en dr Grinspoon (googla den ser störd ut och ren sativa upp till 20v blom).

tlien

Skal sjekke med IT-avdeling!

Går ut ifra at frøene kommer i individuelle plastposter. Kan jeg oppbevare de i posene en stund? Det er mulig jeg ikke har råd til telt, eller kanskje ikke får hentet det, på kanskje en måned.. Vi får se. Går bra det? Vet det går an å tørke riskorn i stekeovn, og legge de oppi for å holde vekk fukt, men det er jo bare en måned, to måneder maks.. hva tror du?

Er det mulig å gro TO planter i teltet, eller er det best med bare en?

Bare lurer ;)

Hvor varme tror du de 8W-lampene på sidene blir? Blir det et problem at de brenner blader som kommer i kontakt?

Hmm, den Grinspoon så veldig spesiell ut, på bildet hos Attitude i allefall.

Jeg kunne ikke endre min ordre fra tidligere i juli, uten å gå glipp av noen gratisfrø de kun delte ut i juli, så jeg beholdt min opprinnelige ordre ;)

exil

Japp fröna kommer i små påsar som är fint uppmärkta. Jag la mina i en liten glasburk och har dom i kylen. står sig riktigt länge. Har även haft Thyphon frön i ett kuvert liggande i en låda och de tog sig fint efter tre år.

Det går att köra in en planta till i tältet när den första börjar bli klar och låta den andra ta sig lite. Jag hade tre inne som mest men det ballade ur och jag fick ge bort en.

Så här kopplar du fläktarna. Gul klipper du bara av, den är till för att styra varv och lite sånt genom datorn tror jag.

kd5r36.jpg

2eekk5j.jpg

Edited by exil
  • Like 1

exil

Har aldrig kännt på de där 8w rören men jag tror inte det ska vara något problem. De har ju dessutom någon sorts kåpa runt sig så det är nog inget att oroa sig över. Eftersom du ändå ska köpa buntband så kan du ju sätta de där rören lite på diagonalen väggsloplpe till väggstolpe i början så har du nytta av ljuset genom hela odlingen.

tlien

Flott. du har parallellkoblet de ja, okei, ja det skal jeg få til! Bare å skaffe en 12V adapter. Kanskje en litt svakere en også, slik at viftene går sämre.. mindre støy! Jeg prøver å få tak i en gratis. Kjøper hvis jeg må, men greit å gjøre det billigst.

Setter veldig stor pris på alle instruksene dine. Tusen takk! Håper andre som leser norcan også ser rådene dine, for du har jo forklart alt. Hvordan å "klekke" frøene osv kan jeg finne andre steder, har sett folk lagt de mellom fuktig tørkepapir i 24-48-72 timer, og sjekket frøene, plutselig sprekker de og vokser, så.. går nok bra.

Jeg stiller flere spørsmål den dagen jeg skal starte med LST. Vil ikke starte for tidlig, så jeg risikerer å skade en veldig ung plante med for mye makt! Jeg har uansett tenkt å publisere en logg med bilder osv.

exil

Tackar tackar. Tycker det är väldigt kul att klura på odling.

Det går att hitta bra batterieliminatorer på typ loppis, röda korset osv står ofta en låda och de brukar inte kosta många kronor. Personligen brukar jag köra på 9v då är de tysta och bra. Se bara till att du inte överskrider det totala A som står skrivet på eliminatorn.

tlien

aaaaaw shieeet, frøene har ankommet.

Og de er smååå :D Jeg trodde de var på størrelse med.. tja.. en liten ert? Heh, de er mindre enn eplefrø.

Kommer til å ta litt tid for meg å skaffe teltet osv dog, jeg har ikke bil, og er underlagt div ting utenfor min kontroll for å skaffe teltet, men da er i allefall frøene i boks ;)

Jeg får bumpe tråden igjen når jeg har det jeg trenger!

BigBug

Grattis med dine første frø! Husker selv hvor spennende det var :redeyes:

exil

Nice ska bli spännande att se hur det hela slutar.

Kjekk1

Du får ta ett bilde når opsettet ditt er klart:) blir spennende å se

tlien

Har ikke noe telt ennå, men jeg jobber med saken hehe..

Men det gir meg anledning til å stille flere spørsmål.

Hei exil (og andre), med et så lite telt, er det noe poeng å dytte inn 2x av disse IKEA-pottene og gro to planter av gangen? Blir kanskje litt lite plass, mtp på at jeg skal kjøre ganske streng ScrOG? Hva synes dere..?

exil

Vet inte exakt vilken storlek på kruka du tänkt dig eller om du ska köra hempy.

Jag skulle köra en åt gången men när det är tre veckor kvar på den första då slänger du in den andra så den hinner gro och bli 10-15cm.

Den nya du slänger in kan du ha i en kruka på 0.5L eller liknande och sen plantera om i den "stora krukan" när den blir ledig. Så körde jag iaf.

tlien

mmm.. i utgangspunktet en god ide, men jeg må jo tørke avlingen inni teltet også, for å benytte kullfilteret. Og da må det vel være mørkt, så jeg kan ikke gro på den måten. Hmm.. tenker så det knaker.

Jeg hadde tenkt å brukt IKEA Nektarin, som du foreslo.

Det ER i teorien plass til to slike, diagonalt, i teltet, mener jeg. Men jeg vet ikke om det er smart å prøve å dyrke to planter samtidig. Blir det for liten plass til to utbuskede planter? For lite arealplass?

Jeg tenkte å fylle en slik potte med jord, eventuelt noe ekstra for å holde på vann, og så plante spiret frø i det. Vil du anbefale ompotting osv? Er det nøvendig, når målet faktisk ER å holde plantene små?

Edited by tlien

exil

Ta en liten kartong (gärna papp typ present ask) gör lite hål på ena kortsidan och ett större på motsatt sida. Sätt dit en av dina datafläktar. Blås igenom hela lådan.

Jag klipper alltid ner mina buds till nuggets (torkar snabbare, blir mindre volym ingen + vill röka pinnar). Sen kan du ställa krukan ovan på din lilla torklåda.

Där har du vegg blom och tork i ett enda rullande litet paradisskåp.

Edit viktigt att den blåser inte suger. Värmen är egentligen lite hög för tork och suger du ut luften så får du inte samma cirkulation i "asken" och riskerar mögel. Tror det torkar till burktorrt på tre dagar.

Edited by exil

exil

Hinner inte nu men slänger upp ett par bilder imorgon på ett par bönor som står i hempy.

Du kommer få det svintrångt så en "vuxen dam" åt gången skulle jag rekommendera.

En stor fördel med hempy är att det är jordfritt. Inga flugor eller annan skit man kan få i jord. Sen får du en hydrotillväxt på grejerna och därför klarar dig med de små Nektarin krukorna. Du kan även vattna en bra bit över "reservoaren" i dom om du ska vara borta en helg. I jord är det mkt lurigare.

Att dam nr2 behöver omplantering är för att du inte kommer få plats med så mkt mer kruka än 0.5L om du ska starta den samtidigt som den andra går färdigt.

tlien

Åja, du foreslår at jeg lager en tørkeboks (med hull for en vifte som blåser igjennom), setter denne tørkeboksen inni selve teltet, og så setter en ny potte med spire oppå esken? genialt! ;) Skjønner hva du sier om råte og mugg.

Jeg leser litt om hempy nå, virker jo greit det. Jord kan tiltrekke seg insekter og svineri osv. Takk igjen ;)

exil

Exakt så menar jag.

Ja Hempy är grymt smidigt och effektivt. Jag har kört med Hesi blom jord. Första 1.5L vatten hade jag bara i 1.5ml (=1 1/2 kryddmått) näring. Hellre för lite än bränna de små damerna.

Vad betyder skjönner? är det vad jag tycker eller att du är med på vad jag menar (angående mögel och röta)?

exil

Har lite hempy bilder i Dyrkeloggen nu. Ny tråd så häng med lite på den så kanske du faller för Hempy.

bully

skjønner=forstår,fattar

exil

Jag har nog läst den loggen fast på icmag tror jag. Han tyckte väl att det blev rätt bökigt att hålla på med den. Jag skulle kört klassiskt scrog nät precis som alla andra gör (fast fästa det i krukan så du kan plocka ut allt och slippa pilla ihjäl dig inne i minitältet).

Mycket lättare att få bra cirkulation och du kan enklare se om det börjar mögla. Kan tänka mig att rh blir farligt hög under nätet om man kör den varianten. Kul idé men rätt bökig.