Jump to content
Sign in to follow this  
Newbie89

Førstegangs grow

Recommended Posts

Newbie89

Hei. Newbie89 fra Finnmark hær :)

Er ganske fersk med tette med dyrking, men tenkte hvorfor ikke prøve.

Etter å ha lest dyrkerhåndboka en gang fikk jeg egentlig tenning for å si det sånn :P ser utrolig fett ut, å jeg trenger en hobby.

Jeg har bygget en dyrkebox i et skjul jeg har stående i hagen. Boxen er på 190h x 100b x 100d.

Har en HPS 400w med adjustable wing reflektor fra designbelysning.

Bestilte frø fra Seedsman. Lowryder#2 (santa maria x lowryder) auto-flow, feminized.

Tenkte at mediumet skulle være jord.

Dette er ting jeg nå lurer på:

1. Hvor stor vifte og kullfilter me jeg ha til boxen min?

2. Må jeg kjøpe masse forskjellige næringstyper? Hvilke?

3. Kan jeg bruke HPS'en fra frø til harvesting? eller må jeg kjøpe meg en mindre lampe f.eks cfl?

4. Siden det er auto-flow, hvilke lys tider er best? 20-4, 12-12 eller lys hele tiden?

5. Hvor mange planter får jeg plass til?

Prøver å holde budsjettet nede! Fattig mann med huslån :s

På forhånd Takk! :)

• Like 1

exil

Om du bara ska köra auto så kan du köra en blandning av kogödsel och hasselfors u-jord. 60% kogödsel och 40% u-jord.

Kanske upp till 70/30 då tror jag att du kan skita i extra näring. När de ska gro behöver de en jord med mindre näring typ ica eco.

Murarhinkar på typ 10L är både billiga och bra. Bara borra hål i botten för dränering Men du behöver någon sorts fat under.

Om hage är samma som trädgård så behövs kolfilter. Vilken fläkt du behöver beror ganska mycket på vilken värme det blir. Hur varmt är uthuset nu? Hur varmt är det i vinter.

Vill du inte bli upplåst med vattning var tredje dag kan autopot vara ett system som passar dig. Verkar som många är nöjda med det. Klart värt att kika på. Går dessutom köra hempybuckets i dom.

Utrymmet du har tycker jag är lämpligt för 4 lite större krukor +10L. Autopot finns dessutom i fina 4kruk system. Det följer med en tank på 47 liter som du på sommaren kan ha utanför rummet och på vintern för att få jämnare temperatur inne i rummet.

Jag tycker de flest rekomenderar 20/4 eller 18/6. Personligen hade jag kört 20/4. Har provat 24 20/4 18/6 och 12/12 på autos och tycker nog att 20/4 är bäst om man har plats för att låta dom växa sig stora (vilket du har).

Hps kan du köra med genom hela odlingen. Var lite försiktig när de är små bara så de inte bränner sig.

Newbie89

Tror det blir auto vanning etter hvert, trang økonomi nå..

Prøvde å ha lampa på i 24 timer å sjekke hva temperaturen ble på max og det var 25 grader.

Bor helt oppe i nord så på vinteren bli det veldig kaldt så jeg tenkte å bygge en ny box i kjelleren i høst, eller bestille ett growtent.

Må ha ny ballast da den jeg fikk fra designbelysning bare fungerte i 2 dager. De skulle sende meg en ny.

exil

Blir det bara 25c så behöver du inte ha en kraftig fläkt/filter. De mindre på pg i sverige räcker gott skulle jag tro. Källarn lär inte bli så varm på vintern den heller så du kommer nog inte behöva en stor.

Jag rekomenderar tält framför hemmabyggen. Enklare att sköta och bara plocka ihop om det skulle behövas.

Alvedans

det som er fint å investestere i synes jeg er elektriske termometer som sparer maks natt og maks dag temp.

25 på de varmeste sommerdagene? jeg klarer å holde meg på 27 lenger ned i sør, men er det er en skikkelig dag med solsteik så har jeg ikke sjans til å regulerere mye,

har du trang økonomi er det egentlig bare fantasien som setter grenser, tomme spyleveskekanner på bensin stasjon, lakke//male/teipe den sånn at det ikke kommmer lys på røttene og du er i boks,

jeg hadde kjøpt en biobizz grow og bloom f.eks her http://www.hydroponi.no/categories/plantenaering-biobizz 300 hundre, den er økoiogisk og slik næring er UTROLIG drøy. telt er kjempegreit å ha med å gjøre i stedenfør kronglete skap.

Blanding exil kommer med er glimrende, men jeg har kommer langt med såjord, plantejord og canna terra pro, canna terra jeg har vært mest fornøyd med men jeg kjøpte den etter første grow så da har man allerede litt mer erfaring, på gartneriet her borte selger de 80L P-.jord for 99,- eller noe sånt, under hundre lappen, det fungerte helt fint med bare plantejord for meg, sålenge man passer på å presse godt ned i kantene og begynner med næring ofte tidlige etter som høns og kumøkk inneholder MASSE næring :)

lowryder har jeg aldri prøvd eller sett bli dyrket men sleng de rett opp i en ~10L dunk med en gang siden de er auto. :)

lykke til broder :smokey:

Newbie89

Da ble det 60% kugjødsel og 40% plantejord. Fikk ballasten igår så satte 4 frø til spiring i fuktig papir.

Idag har jeg sotte førene i jord så blir vel å se noe grønt i pottene om noen dager.

Har en plante som er 1 uke gammel som har stått i vinduskarmen til idag, satt den i dyrkerommet med de andre 4.

Hadde ikke 10L på handen så måtte ta noen mindre potter.

Skal kjøpe den biobizz grow og bloom når lønna kommer, men det er enda 3 uker til så får håpe de klarer seg til da.

Blir å kjøpe telt etterhvert.

Nå bruker jeg en PC vifte for å blåse ut luft fra boxen å det funker fett. Blir kansje å lukte litt når plantene går i blomst.

Skal prøve å ta noen bilder idag av hvordan rommet er bygd, og av planten.

Takk exil og Alvedans :D

Newbie89

dsc0163sa.jpg

PC vifte til utsug fåreløpig

Newbie89

dsc0168e.jpg

Ballast og innsug (utsiden)

Newbie89

Vet ting ser ganske jalla ut, men er bare ett prøve prosjekt.

Er også en vifte på gulvet for luft sirkulasjon rundt plantene

Elwood

Nice, hvordan går det med plantene nå? har selv startet et lite prosjekt men sliter med høy varme i skapet. jeg har en cpu vifte men hvordan kobler du strøm på vifta?

jeg er langt i fra noen eletriker og har ikke helt peiling på hvor jeg skal få tak i så lav spenning. Jeg prøvde bygge om en PSU men dette funket,men siden jeg ikke kan lodde, ble det litt mye teip så jeg tør ikke la den stå og gå. noen tips?

Newbie89

Har aldrig holdt på med noe elektrisk før jeg bygde boxen. Alle kan fixe ei pc vifte.

Jeg tok ledninga med støpsel fra en mobil ladder (2 ledninger), var 4 ledninger fra pc vifta. Husker ikke hvilke som går ilag men det kan du sjekke med ett 9volts batteri fra en røykvarsler å tvinne de 2 og 2 på + og -.

Jeg har bare teipet mitt med elektro teip, og det funker fett :P

Klarer fint å holde mellom 20-28 grader i boxen når lyset er på med den lille pc vifta øverst i rommet og en vanlig vifte på gulvet. ;)

Tror den ene lowryderen er kommet i blomst, bare ett par dager.

Har potta om de 4 andre. Skal prøve å få tatt noe flere bilder.

Den største planta på gulvet vet vi ikke hva er (bare en test) men den skal ut sanrt da den tar for mye plass og Ryder'n er hoved prosjektet.

Elwood

Jeg tok ledninga med støpsel fra en mobil ladder (2 ledninger), var 4 ledninger fra pc vifta.

Den var ikke dum,

ty

Newbie89

Nå begynner den største å ta form.

Sjekker plantene hvær andre dag å stoor smiler når jeg åpner døren til dyrkeboxen :D må si dette er en fet hobby! (helt til man blir tatt) :P

Er kommet masse hvite tråder ut av planta. Ensete jeg tenker på om dagen er å fyre opp min egen dyrkede joint :smokey:

De 4 andre er også blitt større siden sist. Disse tror jeg blir bedre da de har fått orntlig lys helt fra starten, har værtfall vokst fortere enn den største gjorde de første

ukene.

Her er noen bilder av mine søte små :redeyes:

dsc0176wj.jpg

den største

dsc0181ejk.jpg

den største2

dsc0177qt.jpg

• Like 1

trheim35
Er kommet masse hvite tråder ut av planta.

Gratulerer med en stykk jente :inlove:

Edited by trheim35

Newbie89

Er feminized frø så det kom egentlig ikke som en bombe, men takk :P

exil

Haha din grow ser ut att platsa i ett inredningsmagasin. Riktigt cleant och snyggt. Kommer bli kanon fint. Har du senare plats kan du smälla in lite lysrör vertikalt och få fin ljusspridning från topp till tå.

Newbie89

Takker :) men dette får være mitt sommer rom. Blir -35 grader i vinter på utsiden av boxen så jeg må kjøpe ett telt å ha inne i huset.

Tenkte å kjøpe secret jardin 90x90x180.

Newbie89

Hadde litt lyst å prøve å toppe en av de minste, må jeg vente lenge før jeg gjør dette eller kan jeg gjøre det nå?

exil

Auto reagerar inte så bra på toppning så skit i det. Vill du trixa lite kan du köra en LST istället det brukar ge fint resultat.

Men det verkar som du har sex-sju stycken där inne och de kommer fylla upp dit utrymme fint ändå.

Newbie89

Hva er LST? Finner jeg det i dyrkerhånd boka?

exil

Du böjer och binder ner den så du får fler toppar. Vet inte om det är med i handboken. Googla low stress training eller LST finns en massa guider på nätet. Om du har tillgång till dyrkeloggen så har jag en blueberry auto där som jag först körde LST på. Tråden heter uppe på berget.

Newbie89

Klarte ikke å finne uppe på berget, men skal søke på nett