Jump to content
Häxdoktorn

Lactobacillus

Recommended Posts

Häxdoktorn

Mjölksyrabakterier har flera bra egenskaper och användningsområden.

förvandlar avfall till organiskt materia och mineraler.

De trivs bra även utan syre så kan med stor fördel tillsättas om du t.ex. sparar matrester i en hink med tättslutande lock för senare användning vid jord/kompost förbättring.

Kan också med fördel tillsättas i kompost för att ta bort eventuell dåligt lukt eftersom de konsumerar ammonium.

Här är en kort beskrivning om hur du själv kan producera ett serum/koncentrat av dem.

Första fasen:

1) Lägg 1 dl ris och 2 dl vatten i en burk. (*) Vattnet ska helst vara avklorinerat, dvs låt stå ett dygn eller tillsätt akvarieprodukten "AquaSafe" eller motsvarande.

2) sätt på ett lock och skaka skaka skaka. Vattnet blir aldeles grumligt. Om du saknar lock går det bra att stoppa ned en sked och röra om kraftigt istället. Du kan sedan ta bort riset, det är det grumliga vattnet som är intressant.

3) lägg hushållspapper över och sätt på en gummisnodd för att hålla på plats, ställ burken på ett varmt och mörkt ställe 3-7 dagar.

(*) - ingår inte i orginalmetoden, men jag tycker man i burken med fördel kan tillsätta 1 droppe färdigt serum om man har, annars 1 droppe av någon produkt som innehåller höga halter mjölksyrabakterier, t.ex. provivashot, yoghurt, filmjölk, ...

Andra fasen:

Det har nu bildats lite gegga i botten och toppen av burken, du vill åt den klara vätskan i mitten. Enklaste sättet att extrahera den är med en slang eller doseringsspruta.

Detta extrakt innehåller mycket mjölksyrabakterier men även andra sorter, nu skall vi förädla genom att ge förhållanden som extremt mycket ger favör åt de bakterier vi vill förädla.

1) blanda extrakt och färsk mjölk 1:10 i en stor behållare. Lämna ca. 30-50% luft i toppen av behållaren.

2) Lägg en tygbit eller hushållspapper över och trä gummisnodd runt för att hålla tätt. Ställ varmt och mörkt i 5-7 dagar.

Under denna process skall man inte röra om eller störa. Det kommer bildas ett tjockt lager överst (ost) , och ett ljusgult lager vätska under.

Ta bort osten eller extrahera vätskan under. Du kan mata hunden med osten om du vill :)

Den gula vätskan är ditt färdiga serum, dunderladdat med godartade mjölksyrebakterier, lactobacillus.

Förvara med tättslutande lock i kylskåpet, vid användning späd 2 msk per liter vatten -> ditt serum kommer räcka länge.

Edited by Häxdoktorn
  • Like 6

DubBud

Flott post, Häxdoktor :thumbsup:

Trenger man noe mer for å komme i gang med bokashi composting, bortsett fra en beholder for å oppbevare komposten? Jeg ser flere steder at man bruker hveteflak, men dette vil jeg helst unngå i og med at jeg er hysterisk sensitiv mot gluten i hvete. Jeg har vært nysgjerrig på å lage egen worm castings lenge, men siden jeg bor i en liten leilighet så er det begrenset med plass til å ha råtnende matavfall og da kan bokashi virke som et godt alternativ.

Stein Bongvann

Var det kokt eller rå ris?

Häxdoktorn

Flott post, Häxdoktor :thumbsup:

Trenger man noe mer for å komme i gang med bokashi composting, bortsett fra en beholder for å oppbevare komposten? Jeg ser flere steder at man bruker hveteflak, men dette vil jeg helst unngå i og med at jeg er hysterisk sensitiv mot gluten i hvete. Jeg har vært nysgjerrig på å lage egen worm castings lenge, men siden jeg bor i en liten leilighet så er det begrenset med plass til å ha råtnende matavfall og da kan bokashi virke som et godt alternativ.

tackar :)

Svaret beror lite på - köpt bokashi-hveteflak fyller flera funktioner,

1) Källa till lite näring, men framför allt en hög andel kol.

2) torrsubstans

3) bärare av micro organismerna (EM)

Du kan givetvis byta ut hveteflak mot något annat som uppfyller samma funktioner, t.ex. sågspån, coco-coir (cocos), ...

punkt 2 är olika viktigt beroende på om du har möjlighet att dränera ut vätska ur din behållare eller inte.

Vill man ha en totalt tät sluten behållare kommer man behöva ganska mycket torrsubstans. (bara röra ned när det blir för blött)

för att åstadkomma punkt 3 så fermenterar man mediumet genom att fukta det med utspädd serum, sedan efter några dagarlåter det torka och avbryter fermenteringen.

Sedan strör man lite av detta medium ovanpå varje gång man lägger i matrester i sin behållare så kommer sedan microberna bli aktiva igen.

Gör man på detta viset så behöver man sedan inte något serum i fortsättningen, eftersom mediumet nu är bärare av mikroorganismerna.

Om man vill ha en komplett by-the-book bokashi bör man egentligen använda inköpt EM (effective micro organisms) vilket är lactobacillus och även lite andra organismer (främst jäst) som du sedan kan applicera på ett valfritt bärar medium. Man behöver bara köpa en gång då man lätt kan ta lite av det gamla mediumet och använda det för att föra över micro organismerna till det nya mediet.

Själv tycker det funkar bra med att bara stoppa matrester i en hink, spraya på serum, och röra ned strimlad tidningspapper som torrsubstans med hög andel kol.

Men jag gör det ju mest för att maten i hinken inte skall bli "dålig" innan jag stoppar ned matresterna i jord och planterar, dvs min avsikt är inte äkta bokashi kompostering.

Var det kokt eller rå ris?

Rå ris som man skölj/tvättar i vatten våldsamt och länge och sedan använder vattnet, man kan såklart koka och äta upp riset efteråt om man vill :)

Edited by Häxdoktorn
  • Like 2

Stein Bongvann

Ok,den er fin. Får forsøka genast :smokey:

Användarnamn

Häxdoktorn: Stort tack för förklaringen! (Lite sen reaktion här, med tanke på att jag efterfrågade detta för nästan en månad sedan, men nu har jag läst och begrundat.) Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera lite på om det inte finns enklare sätt att uppnå samma sak, eller åtminstone något liknande. Dvs att på något sätt odla dessa goda bakterier direkt i komposthinken på något vis. Men men.. Jag får börja från grunden och följa ditt recept, innan jag ger mig på att försöka förbättra eller ändra på något. :) Tack igen för att du tog dig tid att skriva!

Regnvatten får det bli då.. angående kloret. Borde väl funka bra va, trots något annorlunda pH-värde etc?

Edited by Användarnamn

Häxdoktorn

...Hmm de är iaf inte dominanta i den naturliga populationen som uppstår i en kompost varken med eller utan syre.

Men så krångligt är det ju inte ändå att framställa - alla ingredienser (ris och mjölk) hittar du i din närmsta matbutik, och det krävs inte mer utrustning än en burk och totala mängden aktivt arbete är ju mindre än 5 minuter, resten gör naturen.

Regnvatten funkar ypperligt. Är du lat kan du nog ändå testa med kranvatten direkt, I Sverige tillsätts bara en bråkdel av den klormängd som tillsätts dricksvattnet i de flesta andra länder.

Festliga fakta föresten är att jag brukar tillsätta ca 5 ml eller så av färdigt koncentrat någon gång i veckan till akvariet som extra push till det biologiska filtreringen.

Det går också jättebra att blanda i lite serum i vattenkannan när man vattnar sina växter, hjälper nedbrytningen med en extra push utan att sno syre om man har matrester osv i jordmixen.

Är man lat så kan man vattna sin vanlig kompost med det också istället för att vända / röra om :D

Men framförallt är den största fördelen som sagt om man vill fermentera i syrefri miljö utan att få dålig lukt.

• Like 2

Användarnamn

...Hmm de är iaf inte dominanta i den naturliga populationen som uppstår i en kompost varken med eller utan syre.

Men så krångligt är det ju inte ändå att framställa - alla ingredienser (ris och mjölk) hittar du i din närmsta matbutik, och det krävs inte mer utrustning än en burk och totala mängden aktivt arbete är ju mindre än 5 minuter, resten gör naturen.

Ja, du har rätt. Inte mycket jobb med din metod, när det kommer till kritan. Jag erkänner! :)

En fundering jag fick i samband med detta är hurvida man kunde åstadkomma en lightvariant av detta genom att helt enkelt blanda i en gnutta youghurt (med levande bakteriekultur) i bevattningsvattnet man vattnar sina kära plantor med.. Kanske sänker man pH-värdet för mycket då (youghurt har pH på 4,5 hävdades någonstans på nätet) eller åstadkommer något annat skadligt eller jobbigt, t.ex. lukt?

Edited by Användarnamn

Häxdoktorn

Jo visserligen innehåller t.ex. yoghurt och andra produkter baserade på fermentering av mjölk rätt bakterier, därav mitt tillägg att i första stadiet tillsätta t.ex. en droppe yoghurt som start inokulering. (jag gillar att ta en med mycket probiotika i)

Mängden levande bakterier beror dock antagligen lite på hur/om den är efterbehandlad eller inte.

Men framförallt samtidigt om du tömmer ett paket yoghurt ned i komposten får du ju med väldigt mycket fett, proteiner och kolhydrater vilket kanske inte är önskvärt - om du kollar upp vanliga komposteringsråd brukar det alltid stå undvik fetthaltiga saker och mjölkprodukter...... ;)

Med metoden jag beskrev i denna tråd är det dessa ämnena som klumpar sig och blir osten som man plockar bort, och så använder man vasslan istället vilken är mycket renare och samtidigt dunderladdad med de godartade bakterierna.

Edited by Häxdoktorn
  • Like 2

Användarnamn

Men framförallt samtidigt om du tömmer ett paket yoghurt ned i komposten får du ju med väldigt mycket fett, proteiner och kolhydrater vilket kanske inte är önskvärt - om du kollar upp vanliga komposteringsråd brukar det alltid stå undvik fetthaltiga saker och mjölkprodukter...... ;)

Rajt.. Jag kanske läser på fel ställen då, för i samband med att jag surfade runt lite lätt om yoghurt + kompost så stötte jag på åtminstone några stycken sidor där folk skrev att de komposterade yoghurt utan problem. Problemet är ofta också att det kanske står "gör inte X" och "gör inte Y", men man får sällan förklaringen till varför. Man famlar ständigt runt och ställer frågor till sig själv som: Gäller det t.ex. bara maskkompost eller gäller det de flesta komposter? etc etc..

Min kunskap om kompostering är alltså ganska ytlig. Jag kanske får ta mig i kragen och leta upp lite seriösa böcker i ämnet istället för att jazza runt. Kanske har du rent av nått boktips? Jag räds inte lite tung läsning, om det är det som krävs.

Häxdoktorn

hmm, ja det är ju inte någon exakt vetenskap, i mindre mängder går det säkert fint. Nu när jag kollar upp det verkar det som att mjölkprodukter ibland står går bra och ibland undvik mjölk och fett.

Men jag tror iaf att koncentrat av lactobakterier med denna metod är överlägset, både i fråga om mängden levande kultur samt "renhet" vilket kan vara viktigt beroende på vad man ska ha det till, t.ex. när jag tillsätter det till akvariet är inte ren yoghurt så bra.

Jag gissar också att rent praktiskt om du samlar matrester i ett stort kärl i några månader som du tänker gräva ned eller stoppa i krukorna senare så kan det också bli väldigt "guckigt" om du hela tiden häller på massa yoghurt jämfört med att t.ex. spraya lite med serum vartefter du fyller upp kärlet.

--

hmm, angående lästips,

Problemet med litteratur tycker jag är att det oftast är det endast ytligt (gör si, inte så) eller endast djupt (ren microbiologi och kemi), men saknas ofta informationen om sambanden däremellan som kopplar ihop det.

"Teaming with microbes" säger många skall vara en bra bok, tror den främst handlar om komposteringsprocesser och kompost te' och liknande.

Lite gamla "huskurer" som cirkulerar är alltid intressanta att snappa upp också,

Information som detta serum, fermenterad plantjuice, fermenterad fruktjuice, insamling, kultivering och användning av olika typer lokala inhemska mikroorganismer m.m. får man söka sig mot "Natural Farming" och "Korean Natural Farming" m.m.

Här är ibland förklaringsmodellerna lite annorlunda jämfört med modern vetenskap men metoderna fungerar helt klart. (och går att förklara även med modern vetenskap)

och sist men inte minst, man får experimentera en hel del och om man får bra resultat genom att göra på ett visst sätt så spelar det inte så stor roll vad det står i böckerna :)

Edited by Häxdoktorn

Användarnamn

Information som detta serum, fermenterad plantjuice, fermenterad fruktjuice, insamling, kultivering och användning av olika typer lokala inhemska mikroorganismer m.m. får man söka sig mot "Natural Farming" och "Korean Natural Farming" m.m.

Här är ibland förklaringsmodellerna lite annorlunda jämfört med modern vetenskap men metoderna fungerar helt klart. (och går att förklara även med modern vetenskap)

och sist men inte minst, man får experimentera en hel del och om man får bra resultat genom att göra på ett visst sätt så spelar det inte så stor roll vad det står i böckerna :)

Tack igen för svar! Jag läste Masanobu Fukuokas böcker om Natural Farming för några år sen. Att det fanns något som kallas "Korean Natural Farming" hade jag dock ingen koll på (Masanobu var ju Japan). Intressant! Ska genast kollas upp. :) Ska även kika på den där Teaming with Microbes.