Jump to content
Sign in to follow this  
Weedy Weedpecker

Småprosjekter med ukjente strains

Recommended Posts

Weedy Weedpecker

Jeg har noe småtteri på gang med noen bagseeds og har ei frue til blomstring, som det nå ser ut til at har blitt totalt bestøvet av en hermieplante som tok helt av med pollineringa.

Ser ut til at den blir rimelig pakka med frø. Jeg hadde igrunn tatt høyde for at den skulle produsere noen få frø til senere grows så jeg var ikke så nøye med å fjerne alt av pollen i dyrkeskapet.

Hoveddistributøren av pollen er nok bordvifta jeg bruker. Jeg så at bladene var dekket med støv, men jeg gadd ikke demontere vifta for å vaske de og jeg tipper det var min største tabbe.

Hvor mye pollen skal egentlig til for å ødelegge en grow totalt og hvor lenge vil pollen "overleve"?

Må jeg skrubbe og desinfisere hele rommet eller holder det å vaske skapet med vifter og lamper?

Den ser ut til å ha tynne lange blader som sativa og er ca. 40-50 cm høy, den har nå blomstret i nesten 3 uker og ser frisk og fin ut, men med masse blader og relativt spinkle buds, men den ligner mistenkelig på en strain jeg dyrket tidligere og frøene var nok fra samme weeden.

Den bar ikke mye buds, men ble fantastisk god på både smak og funk, mild og søtlig smak av blomster. Et annet fellestrekk er lukten, denne strainen er så og si helt luktfri, merker knapt en svak eim om jeg stikker nesa borti planta.

Det er jo veldig positivt for meg som kjører primitivt i et skap på soverommet uten kullfilter.

Andre planter lukter vanligvis mer enn denne selv i vegetativt stadie, så jeg vet ikke hva det kommer av, men smaken var likevel fantastisk og duften tok seg litt opp på slutten av blomstringa og etter tørking.

gallery_12194_506_86459.jpg

gallery_12194_506_65524.jpg

Jeg har også startet en annen ukjent strain, jeg sådde for ca. 4 uker siden tror jeg det var (glemmer alltid å følge med tiden :P).

Den ser jo fin ut, men jeg er litt bekymret for de bladene som krøller seg litt, har jeg overvannet? Trodde igrunn ikke jeg hadde det, men mulig det har samlet seg litt for mye vann i bunnen av potta.

Røttene ser friske og hvite ut da, så det burde vel ordne seg om jeg lar den tørke ut.

gallery_12194_506_88661.jpg

Den har bare stått ute på balkongen hele tiden og ser da vel ikke så værst ut tross det ræva været?

Vurderer å sette den i blomstringskapet for å sjekke kjønn, men det er vel også snart på tide å potte om så kanskje jeg like greit bare skal ta sjansen på at det er en hunn og la den vokse seg litt større og toppe den og heller sette klonen inn i skapet.

Noen tanker? Takker for all input. :smokey:

Edited by Weedy Weedpecker
  • Like 2

trheim35

Hva er en Weedpecker hehe.

Ja du har overvannet kraftig ser det ut som.

Frø fra hermie ville jeg bare kastet, det er alt for stor sjanse for at du vil gro hermiser av det avkommet der. Men på en annen måte da det er vanskelig å kjøpe nye frø i Norge så har sett noen som har valgt å kjøre hermiser istedet for et tomt telt.

Bag seeden din har også veldig lite krystaller, jeg ville kjøpt meg noen andre frø og laget selv slik at du har i fremtiden.

Kirby

En pollensekk er nok til å fucke opp hele growen!

Weedy Weedpecker

Hva er en Weedpecker hehe.

Ja du har overvannet kraftig ser det ut som.

Frø fra hermie ville jeg bare kastet, det er alt for stor sjanse for at du vil gro hermiser av det avkommet der. Men på en annen måte da det er vanskelig å kjøpe nye frø i Norge så har sett noen som har valgt å kjøre hermiser istedet for et tomt telt.

Bag seeden din har også veldig lite krystaller, jeg ville kjøpt meg noen andre frø og laget selv slik at du har i fremtiden.

Det har nok regnet litt for mye i det siste, jeg har satt den inn i blomstringskapet og tar den ut igjen etter lyssyklusen. Der er det såpass varmt at vannet må vel tørke ut før det går gæli.

Når jeg tok bildet hadde det nettopp vært en kraftig skur, så den ser jo litt ekstra pjusk ut.

Nå er jo den andre en hunn, jeg har ihvertfall gransket den nøye og kan ikke finne en eneste pollensekk, så det blir ihvertfall et avkom av en hunn og en hermie, så skulle da tro at sjansen for at frøa blir hunner er ganske stor?

Om den så har hermietendenser så burde det være mulig å finne en stabil hunn som jeg kan bruke som moderplante.

Om dette var samme strain som jeg hadde tidligere så vet jeg ihvertfall at kvaliteten på weeden ble veldig bra sist.

Det er en sativadominert strain med luftige buds og ikke den beste yielden, men den smakte nydelig og hadde en veldig behagelig rus.

Jeg har røyka i 15 år, så jeg vet godt hva som er god kvalitet og ikke. I forhold til vekta var det veldig god vekt til rus rate på disse budsa.

Nå er det tykt med frø på vei, så det er vel en medvirkende årsak til at den ikke produserer like store buds og mye krystaller som den ville gjort om den ikke ble bestøvet.

I tillegg bruker jeg bare sparepærer og lysrør, så det er vel ikke bare strainen sin feil at det ikke blir den beste yielden.

Det har jo også gått kun i underkant av 3 uker fra jeg satt den til blomstring, så at du sier den har lite krystaller er da helt naturlig.

Jeg hadde en moderplante fra denne strainen (om mistanken er rett) tidligere som levde i 8 måneder eller noe før jeg satt den i blomst, da dukket det opp 10-15 frø nede på planten (ikke i de store budsa), men ingen av klonene fikk frø i det hele tatt.

Det er nok litt av grunnen til at jeg undervurderte effektiviteten til pollineringa, jeg hadde igrunn håpet å få bestøvet nedre delen av den jeg har nå for å sikre meg frø, men hadde ikke tatt høyde for å produsere hundrevis av de.

Weedy Weedpecker

Uff, fant nettop ut at det flytter inn ei snutekjerring i oppgangen, godt det ikke er en stinker. :ninja:

Har noen forresten erfaring med stiklingshjelp fra Impecta? Har den noe holdbarhetstid?

Denne typen er i pulverform så jeg ble litt usikker på hvordan det brukes, er det bare å dyppe stiklingen i pulveret sånn som med flytende hormongugge?

Her ser forresten den lille ut til at den har kommet seg ganske bra over natten, det er under et døgn siden forrige bildet:

gallery_12194_506_86741.jpg

En weedpecker er en fugl som hakker weed, den er nært i slekt med hvitbrynsvartspett,

Weedy Weedpecker

Jeg tror planta bruker mesteparten av energien sin til å produsere frø for tiden, det blir enda mer frø enn jeg fryktet. :o

Noe trikomer innimellom her og der er det da og den dufter deilig markjorbær:

gallery_12194_506_93189.jpg

Weedy Weedpecker

Da er jeg igang med å lage et lite dyrkeskap og har tenkt litt fram og tilbake og falt på et skap av stål fra IKEA:

HTGCc.jpg

Det er ikke svære greiene, men likevel endel større og mer praktisk enn et pc-kabinett.

Det kostet ikke mer enn 400 spenn heller, så det passet for mitt lille budsjett.

Tanken er å gjøre dette så billig og effektivt som mulig for en så liten grow og jeg har planlagt som følger:

Vifte m/kullfitler i taket:

VvTKN.jpg

F2meR.jpg

Ideen er å trekke stoff fra en strømpebukse over vifta og stappe den inn i røret og deretter helle pellets av aktivt kull (som jeg tar ut av to kullfiltere til komfyrhette) nedi røret,

så tre strømpebukse over der igjen som jeg fester med en strips.

Enklere kan det vel ikke bli, men vil det funke?

Bilder kommer senere, jeg må bare få kjøpt delene først. :)

Lys:

Tanken her er å lage et så fleksibelt oppsett som mulig.

Jeg har lyst til å følge Exils råd og bruke noen lysrør ala disse:

uOgRf.jpg

Men har ikke funnet sokler til de ennå eller ballaster om det trengs?

Så jeg tenkte å sette inn noen E27 sokler i tillegg på strategiske plasser så jeg kan bruke haugevis av forskjellige pærer som bruker denne sokkeltypen.

Disse soklene tar også minimalt med plass og blir ikke i veien for noen ting da de er montert delvis på utsiden av boksen og har alt av kabler og sånt der.

Bilder kommer. :)

Hylla kan jeg flytte etter hvor høye plantene er så de får maksimalt med lys til enhver tid.

Det fulgte også med en ekstra hylle som jeg tenkte å snu opp ned og fuge hullene og sprekkene med silikon og så bruke det som fat til en 15L boks jeg tenkte å potte om i,

som passer perfekt i skapet:

9fOad.jpg

Nederst er det et passe rom jeg tenkte å bruke til et kar med vann og en varmekolbe som vil varme opp skapet fra bunnen av på kalde dager og sørge for en jevn temperatur.

Sånn, noen invendinger? Noe jeg burde revurdere? :)

Vil ikke få plass til denne rakkeren her da:

fHJTg.jpg

men jeg har tatt masse kloner av den så de blir nok blant de første til å innvie skapet.

• Like 1

syfy

skal det skapet ditt være et stikkling skap? tror ikke det er egnet for noe annet. du vil slite med høyden.

Weedy Weedpecker

Folk klarer da å dyrke i PC-kabinett, så da må det da gå fint i det skapet her som er større enn noe PC-kabinett jeg har sett.

Planen er defoliation og muligens super cropping for å få plass til så mye buds som mulig. :)

Plantene kan bli ca. 40 cm høye og det burde vel holde greit det?

• Like 2

10µg

Ventilasjonsåpninger trengs. Sjekk om bakveggen og undersiden er del av bærende konstruksjon, hvis ikke så kan du jo kanskje bytte de ut med treplater eller annet materiale som er lettere å bore igjennom enn stål.

Weedy Weedpecker

Jeg har det jeg trenger og har jobbet mye med stål tidligere, så det bør ikke by på altfor store problemer, 100mm hull til vifta og røret blir litt heavy, men det skal nå gå på et vis. ;)

Stein Bongvann

Hei

Det lysrøret som du har bilde av har ein sokkel som muligens hette 2G7 eller 2G11(4-pin)

Elektroskandia sin hovedkatalog. Vil tru at det går an å få sånne soklar på Clas eller Biltema. Ellers kan du bestilla gjennom nærmaste el-installatør.

10µg

Så lenge du bevarer designet på skapet så er det bra.

Kanskje du kan lage en innvendig lysfelle ved å sette hylla øverst?

Weedy Weedpecker

Hei

Det lysrøret som du har bilde av har ein sokkel som muligens hette 2G7 eller 2G11(4-pin)

Elektroskandia sin hovedkatalog. Vil tru at det går an å få sånne soklar på Clas eller Biltema. Ellers kan du bestilla gjennom nærmaste el-installatør.

Skal sjekke det ut, men fant de hverken på Biltema eller Clasern. Mulig det blir Ebay, men mens jeg venter på det har jeg startet med noen vanlige E27 sokler:

gikDx.jpg

Disse soklene tar som dere ser ikke mye plass, så jeg får fint plass til de andre soklene enten over eller på tvers av disse E27 soklene. Hadde vært det beste om jeg får plass til de over så jeg kan kjøre kombi om jeg skulle ønske det.

Jeg tenkte også å sette noen sånne sokler i taket så jeg får plass til eventuelle LED-pærer også, jeg har nemlig litt lyst til å prøve en LED-teknikk jeg har sett noen syke resultater med.

Teknikken gikk ut på å la være å sende en viss frekvens lys (som er i konvensjonelle lyskilder) og sende mye av en annen frekvens og det får tilsynelatende planta til produsere syke mengder trikomer.

Jaja, en ting om gangen nå, nå er jeg bare hypp på å få skapet igang med kullfilteret innstallert, da er det her mer enn nok til stiklingene mine ihvertfall.

Weedy Weedpecker

Så lenge du bevarer designet på skapet så er det bra.

Kanskje du kan lage en innvendig lysfelle ved å sette hylla øverst?

Hva mener du med lysfelle? Regner med at du ikke snakker om å fange fluer? :P

Stein Bongvann

Ser ut til å bli et bra og cleant oppsett. :thumbsup:

Weedy Weedpecker

Jeg er bare spent på hvor mye jeg kan greie å få ut av en grow i den der, jeg er veldig fornøyd om jeg får 40-50g og jeg høre andre har greid det med lowryders i PC-kabinett, så vi får se. :)

Hvor mange planter tror dere jeg kan få trøkt inn der, jeg tenkte kanskje 4-6 små burde passe?

10µg

Om skapet skal være diskret kan det være lurt med en lysfelle for å redusere lyslekkasje gjennom ventilasjonsåpningen. Avtrekksvifte er vanlig praksis å plassere øverst. Derfor tenkte jeg det kunne fungere ved å avgrense øverste etasje til vifte og eventuelt filter ca. som på dette bildet:

zsn5w5.jpg

Jeg ville også vurdert å bruke 12V PC-vifte istedet, men spørs om de er sterke nok til trekke gjennom kullfilter. Kanskje du kan klare deg uten filter om du får tak i en plante med lite lukt?

Weedy Weedpecker

Om skapet skal være diskret kan det være lurt med en lysfelle for å redusere lyslekkasje gjennom ventilasjonsåpningen. Avtrekksvifte er vanlig praksis å plassere øverst. Derfor tenkte jeg det kunne fungere ved å avgrense øverste etasje til vifte og eventuelt filter ca. som på dette bildet:

zsn5w5.jpg

Jeg ville også vurdert å bruke 12V PC-vifte istedet, men spørs om de er sterke nok til trekke gjennom kullfilter. Kanskje du kan klare deg uten filter om du får tak i en plante med lite lukt?

Ah skjønner, men sånn jeg har tenkt det så skal det ikke være den minste lyslekkasje, isåfall må lyset trenge gjennom vifta og ghettofilteret og det skal nok litt til vil jeg tro?

Boksen skal være helt tett bortsett fra luftehull til innsug i bunnen og vifta med filteret står opp gjennom toppen av skapet.

Jeg tror nok jeg må kjøre på med den vifta jeg har bestemt meg for da den passer perfekt til designen jeg har tenkt ut og den skal være kraftig nok til å skape undertrykk gjennom fileret og fjerne varmen fra oppimot 150-200W med lys eller forhåpentligvis mer.

Stealth er ikke hovedmålet, men det bør være mulig å kunne gjemme den bort ganske greit om det skulle trenges. Det blir jo stikkende en "pipe" opp av skapet, men de kan jeg skjule ved å f.eks. sette en eske, med hull i bunnen, oppå skapet. ;)

Jeg vurderer også å montere korte lysrør nedover langs hjørnene, men de tar ca 35cm. og gjør at jeg ikke får flyttet hylla helt opp. Det er ikke verdens undergang da, for jeg kan jo bare legge noe oppå hylla for å forhøye den.

Fordelen er jo at plantene får lys fra sidene også.

Hmmm, hva om jeg fester magneter på de korte lysrørarmaturene, da kan jeg linke de sammen (de har gjennomgående strømkoblinger for seriekobling) og sette de rundt omkring akkurat der jeg vil...hmmm det med magneter kan sikkert funke til noen LED greier og kanskje, mange møjgleheitar. :redeyes:

10µg

Hva med f.eks. å bruke en 90­° adapter og feste på rektangulært rør ned langs baksiden?

8871343390750.jpg

http://www.clasohlso...B8r/Pr309520000

Noe slikt som dette, da vil ikke skapet bygge ut mer enn 10cm ekstra og du får en mer diskret type skorstein :

2n0q6u0.jpg

Edited by 10µg

9022

Vifte m/kullfitler i taket:

VvTKN.jpg

F2meR.jpg

Ideen er å trekke stoff fra en strømpebukse over vifta og stappe den inn i røret og deretter helle pellets av aktivt kull (som jeg tar ut av to kullfiltere til komfyrhette) nedi røret,

så tre strømpebukse over der igjen som jeg fester med en strips.

Enklere kan det vel ikke bli, men vil det funke?

Denne viften tåler ikke mye motstand lenge før den stopper, men den er god for kun for å flytte luft uten motstand (har mye erfaring med akkurat denne viften).

Jeg kan ikke si om det vil funke, men tror ALL moststand vil ødelegge denne viften etterhvert (igjen, min erfaring. Har hatt 3 slike vifter da jeg drev på).

Jeg har lyst til å følge Exils råd og bruke noen lysrør ala disse:

uOgRf.jpg

Men har ikke funnet sokler til de ennå eller ballaster om det trengs?

Denne bør passe:

http://www.designbelysning.no/viewdetail/Vekstlys/catparent-2178/Digitale-Armaturer/catid-2179/Vekstlys-Stiklingslys-2x55W/productid-11929

(Designbelysning, butikk i Oslo). Men reflekoren er ikke akkurat state-of-the-art.... (trykk linken). Og den er dyr.

Avslutter med å si at PLL, eller T5 er undervurdert!

(PLL er fantastisk for små areal).

Edited by 9022

Weedy Weedpecker

Ah, så designbelysning har også fysisk butikk i oslo? Trodde det bare var nettbutikk jeg, så får nok ta en tur innom og kikke litt.

Blir uansett altfor lange de lysrøra du har der.

Håper den vifta funker som jeg har tenkt, men det er jo logisk som du sier at den vil slite om det blir mye motstand.

Den er jo styggbillig, så jeg regner ikke med at det er topp kvalitet, men det står da at den tåler kontinuerlig drift.

Disse små PC-viftene har nok altfor liten effekt, isåfall må jeg ha flere av de og det blir fort dyrt.

exil

http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=290676565655&index=6&nav=SEARCH&nid=60619793193

Ebay 7.25$ med frakt och sockel. Funkar inte länken så gå in på ebay och sök på 55w ballast. Tänk på att rören är ganska långa runt 55cm om jag minns rätt.

Kan inte annat än hålla med om att de är klart undervärderade. Stora cfl är däremot klart över värderade. Kass design.

Weedy Weedpecker

http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=290676565655&index=6&nav=SEARCH&nid=60619793193

Ebay 7.25$ med frakt och sockel. Funkar inte länken så gå in på ebay och sök på 55w ballast. Tänk på att rören är ganska långa runt 55cm om jag minns rätt.

Kan inte annat än hålla med om att de är klart undervärderade. Stora cfl är däremot klart över värderade. Kass design.

Ja jeg fant ut selv i dag at de er altfor lange, kanskje noe jeg kan bruke nedover langs hjørnene når planta står helt nederst, men ikke helt det jeg tenkte, trodde de kom i flere lengder jeg.

Tror jeg avventer det litt med de der, får klare meg med noen andre alternativer sålenge.

Designen på de andre sparepærene er nok kanskje ikke optimalt med tanke på utnyttet overflate/lys rate, men de tar veldig lite plass da og er praktiske, så jeg tenker de får bli med de foreløpig.

Jeg har ikke lett på DealExtreme og Ebay ennå etter alternative design med E27 sokkel, men jeg tipper det finnes i bøtter og spann.

Jeg vurderer sterkt å ha noen LED-paneler på veggene også, det må vel være en perfekt kombi med LED fra sidene og CFL ovenifra, tipper plantene vil storkose seg. :D