Jump to content
Sign in to follow this  
Häxdoktorn

Fermenterad Frukt Juice

Recommended Posts

Häxdoktorn

Det finns väldigt många många sätt att enkelt tillverka sin egen växtnäring med mycket goda resultat, t.ex. kompostering, syresatt kompost te, nässelvatten, vallörtste, ... osv

Kanske borde sammanställa alltihop i en "Häxdoktorns kokbok" tråd någon dag, men nu tänkte jag beskriva hur man genom att fermentera frukt för kan tillverka en mycket bra näring som passar för t.ex. blommande cannabis.

Fördelarna med just denna metod är att den är mycket enkel, processen är helt tyst, inga dåliga lukter eller risk att ohyra. Även slutprodukten luktar och smakar gott så är mycket lämpligt inomhus. :D

1) Införskaffa och förbered frukt

Förslag på frukt kan t.ex. vara banan, papaya, äpple, mango, pumpa, mogen squash, ananas, persika, plommon... men undvik citrusfrukter.

Finhacka, riv, mosa, blenda, blenda, whatever - men se till att det blandas ordentligt.

2) Blanda nu ihop 1 kg av frukten och 1 kg brunt socker i ett lgom stort kärl - lämna ca 1/3 (max 1/2, minst 1/4) fritt / luft i topppen.

Om du har tillgång så kan du använda melass istället för brunt socker. Blanda väl. Viktratio 1:1 som gäller alltså om du gör mindre/mer än ett 1 kg.

3) Täck över kärlets öppning med papper eller en bit tyg och sätt en gummisnod runt (alt. knyt ett snöre) och ställ undan på ett mörkt ställe och vänta ca 1 vecka.

Använd INTE ett skruvlock - drar du åt ett sådant är det risk för en mycket kladdig explosion när jäsningen kommer igång.

4) 1 kg frukt bör nu ha gett dig ca 1.5 liter färdig juice! :D

Sila av vätskan (t.ex. med en större te-sil av nylon du kan köpa på mataffären) och tappa upp den på flaska, lämna alltid ca 1/3 luft!

kladdet du har kvar i silen kan du mata hunden med, lägga på komposten eller stoppa ned i dina krukor vid plantering.

---

Hållbarhetstid är ca 1 år, eftersom jäsning kan fortgå en liten tid i början är det bra att då och då lätta på trycket i flaskorna, eller låt bli att dra åt korken/locket så att trycket inte blir för stort.

---

Användning:

- späd 2 msk FFJ till 10 liter vatten. Vattna med det eller använd som bladspray.

- den kan också drickas av människor och djur, späd t.ex. 2 msk till 1 liter vatten.

Edited by Häxdoktorn
  • Like 2

arnebanan

tack för de doktorn!

hur bör man förvara juicen? funkar de om den står rumstempererad eller bör den stå svalt å mörkt?

Häxdoktorn

Ja, den bör stå mörkt och svalt, så kylskåp är optimalt, men klarar sig nog även rätt länge i skafferiet.

Lite tillägg:

tillverkningstiden kan variera ända från 5 dagar till 3 veckor beroende på temperatur, men inomhus bör ca 1 max 2 veckor vara lagom.

doseringen jag angav är ganska svag, man får börja där och sedan laborera med styrkan, dels beror det såklart en hel del på hur ofta man tillsätter vid vattning men även vilka typer av frukt man använde. Helst bör man använda flera olika (3+) sorter också för att få en allsidig näring.

Frukten skall också gärna vara ordentligt mogen / mjuk. Personligen gillar jag plommon och banan mycket.

ytterligare festlig fakta är att denna näring innehåller även väldigt mycket av enzymer..

• Like 3

Användarnamn

Häxdoktorn: Briljant! Plommon och banan lät gott! :chef:

TheGoat

God kväll Cthullu!

Jag är precis påväg att slå över min första odling (WW) till 12/12 & undrar om ovanstående recept på fruktjuice kan användas i kombination med Gold Labels näring soil A & B? Kan tänka mig att det blir för mycket godsaker men vad vet jag

Soil A: NPK 3-0-4

Soil B: NPK 1-3-4

Tack på förhand!

Häxdoktorn

uhoh, nu känner jag mig outad :D

Det beror på doseringar och val av ingredienser skulle jag väl påstå.

GL A & B är ju redan en komplett (kemisk salt-) näring men klart det kan vara bra att dunka in enzymer och hormoner också med hjälp av FFJ och/eller FPJ (->fermenterad plantjuice, dvs gjord på grönmassa istället för frukt och lite annan socker ratio. rekommenderar i så fall alfalfa för triacontanol som är ett bra hormon...)

En ganska utförlig text värd att läsa, man får dock vara observant på lite "annorlunda" terminologi http://rooftopecology.wordpress.com/2009/10/25/korean-natural-farming-fermented-plant-juice/

Men om det är din första odling och om du inte har så stor odlingsvana innan från annat heller så kan det vara bra att dra upp en eller tre "standard" odlingar och lära känna plantan innan man ger sig på mer experimentella saker :)

Å andra sidan, har du många plantor och är sugen så kan du ju avdela några för experimentlusta..

Edited by Häxdoktorn

TheGoat

Jag ber om ursäkt häxdoktorn, jag förstår att ingen kultiverare vill bli associerad med den kvacksalvaren :D

Skämt å sido, det är fyra damer det gäller som varit i jord lite över en månad. Har verkligen, verkligen försökt ha ihjäl dom men dom verkar inte vilja dö :)

Tanken är att jag ska hämta upp en kamera ikväll & därefter försöka föra lite logg här på norcan. Håller på att bli galen av att inte få ventilera projektet med någon samtidigt som man kanske kan få lite sköna tips.

Mvh

Vore

Spennende! Dette må prøves :)

TheGoat

Doktorn, är brunt farinsocker det som gäller? Såg på innehållsförteckningen att det innehåller maltodextrin & potatisstärkelse men ingen kunskap om hur detta påverkar växterna.

http://imageshack.us/photo/my-images/502/burk.gif/

http://imageshack.us/photo/my-images/11/burk2.gif/

Mycket luft i proteinburken (äntligen kommer alla timmar på gymmet till användning :D) men det reder väl sig.

Mvh

Häxdoktorn

hmm, njae, egentligen skall det vara rent brunt råsocker eller melass.

Sockrets uppgift i denna metod är dels att vara energi åt microberna, men kanske främst att via osmotiskt tryck dra en hel del ämnen ur frukten som inte är vattenlösliga - detta som skiljer FPJ/FFJ från "vanlig" fermentering för att framställa näring.

Personligen har jag mycket mer erfarenhet från kompostering och vanlig fermentering/jäsning än detta så törs inte lova något när det gäller detta med val av andra sockerkällor, men det är det fullt möjligt att det ändå går bra.

lite snabbgooglande,

---

Maltodextrin is an oligosaccharide that is used as a food additive. It is produced from starch by partial hydrolysis and is usually found as a white hygroscopic spraydried powder.[1] Maltodextrin is easily digestible, being absorbed as rapidly as glucose, and might be either moderately sweet or almost flavorless. It is commonly used for the production of sodas and candy. It can also be found as an ingredient in a variety of other processed foods.

http://en.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin

Starch or amylum is a carbohydrate consisting of a large number of glucose units joined by glycosidic bonds. This polysaccharide is produced by all green plants as an energy store. It is the most common carbohydrate in the human diet and is contained in large amounts in such staple foods as potatoes, wheat, maize (corn), rice, and cassava.

Pure starch is a white, tasteless and odorless powder that is insoluble in cold water or alcohol. It consists of two types of molecules: the linear and helical amylose and the branched amylopectin. Depending on the plant, starch generally contains 20 to 25% amylose and 75 to 80% amylopectin by weight.[1] Glycogen, the glucose store of animals, is a more branched version of amylopectin.

Starch is processed to produce many of the sugars in processed foods. Dissolving starch in warm water gives wheatpaste, which can be used as a thickening, stiffening or gluing agent. The biggest industrial non-food use of starch is as adhesive in the papermaking process.

http://en.wikipedia.org/wiki/Starch

Farin har massor med kladdig sirap i också - de två huvudingredienserna är just socker och sirap.

Farinsocker eller farin är en brun eller gulbrun sockerblandning bestående av sockerkristaller och mörkbrun rörsockersirap.

Är inte lika väl raffinerat som vanligt vitt socker och därför inte heller lika sött. Den lite kryddiga smaken används ofta i kakrecept och desserter och även i vissa varmrätter.

Farinsocker används också som krydda i såser och marinader. Svenskt farin är vanligtvis behandlat med maltodextrin för att göra det enklare att strö.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Farin

---

Resultatet kanske eventuellt blir lite väl "sticky" (?) och i värsta fall riskerar att gegga igen och strypa syresättning i jorden.... men detta kan nog du med den färdiga produkten framför dig bedöma bättre! :P

Edited by Häxdoktorn
  • Like 2

TheGoat

Jag tackar för svaret.

Kompost & sånt ja...innan det nuvarande projektet drog igång läste jag rätt (fruktansvärt) mycket på swecan & då framför allt din egna tråd. Har en vision om ett växthus på balkongen till våren då jag inte har plats för någon veggkammare. Jag gillar tanken att i denna vevan också testa göra en egen kompost men vi låter första snön komma innan jag börjar böla om det också :)

Mvh

Häxdoktorn

Irriterande att jag inte kan editera översta posten igen, så här kommer lite extra

Addendum

Använd helst en steriliserad container,

t.ex. kör behållaren i maskindisk 70 grader, eller koka eventuella glasburkar.

Använd ekologiskt odlade ingredienser,

tvätta dem inte (!). De har en naturlig microbpopulation du inte vill döda.

Konventionell frukt kan vara behandlad på sätt för att de skall hålla längre i affärens frukt disk... de inte bara saknas naturlig microkultur, de kan sitta ämnen som dödar bakterier och jäst på dem!

följande ingår inte i orginal metoden inom Korean Natural Farming vilken förespråkar endast inhemska microorganismer redan på frukten/plantorna, men jag anser att det är bra tillägg...

För en mer kontrollerad process som ger säkrare resultat varje gång,

följande tre metoder genererar alla en bra startkultur och bättre förutsättningar för en lyckad process:

• inokulera med lite vätska från en tidigare lyckad process,
  • för att försäkra sig om att processen domineras av mjölksyrefermentering och inte alkoholjäsning tillsätt LAB-serum - se annan tråd om hur man själv kan tillverka lactobacillus serum!
  • Man kan också tillsätta en proviva shot om man varken har tidigare producerad FFJ eller orkar tillverka LAB-serum själv. Proviva shots är faktiskt just en variant på fermenterad frukt juice (!) under väldigt kontrollerade former och med mycket selektivt vald start microkultur, t.ex. är Lactobacillus plantarum 299v är en bra på att fermentera frukt, se http://probi.se/forskning/var-forskning/bakteriestammar/

Annat bra att veta när det gäller att frångå orginalreceptet som står i översta inlägget är att det såklart inte är någon exakt vetenskap, man kan fermentera på många olika sätt, t.ex kan laborera med att dra ned på sockret ganska mycket eller strunta i det helt, man kan tillsätta vatten (avklorinerat!!) så att det täcker ingredienserna för att skapa en mer anaerob miljö ända från start, man kan med fördel kombinera med grönmassa / blad (dvs fermented plant juice) i samma behållare...

Applicering: tänk på att mjölksyrajäsning, innehåller just ordet syra -> det är en sur produkt -> lågt pH. Börja med en svag dos och inte (!) vid varje vattning och se hur plantan reagerar, korrigera därefter och experimentera.

Edited by Häxdoktorn
  • Like 1

Weedy Weedpecker

Vil det ikke bli endel alkohol i denne juicen din, er det noe bra for planta da?

greensabbath

Nja,de fleste typer gjær dør vel vet ganske lave alkoholkonsentrasjoner? Ølgjør er sorter med høy alkoholtoleranse. Det er det som gjør at du ikke kan sette vin med vanlig bakegjær. Men gjærsporer finnes overalt,så hva vet jeg,det kan jo hende at en tolerant kultur tar over...

Mr.Chalice

För en mer kontrollerad process som ger säkrare resultat varje gång,

följande tre metoder genererar alla en bra startkultur och bättre förutsättningar för en lyckad process:

• inokulera med lite vätska från en tidigare lyckad process,
  • för att försäkra sig om att processen domineras av mjölksyrefermentering och inte alkoholjäsning tillsätt LAB-serum - se annan tråd om hur man själv kan tillverka lactobacillus serum!
  • Man kan också tillsätta en proviva shot om man varken har tidigare producerad FFJ eller orkar tillverka LAB-serum själv. Proviva shots är faktiskt just en variant på fermenterad frukt juice (!) under väldigt kontrollerade former och med mycket selektivt vald start microkultur, t.ex. är Lactobacillus plantarum 299v är en bra på att fermentera frukt, se http://probi.se/fors...akteriestammar/

;)

• Like 2