Jump to content
skev

Min första scrog.

Recommended Posts

skev

Tjena!

Det är första gången jag prövar den här metoden och min andra odling.

Odlade tidigare sativor och använde mig av 100m vit najtråd för att försöka hålla dom nere. Men det var ett jävla slit varje dag.

Nu odlar jag en indica(LSD) och en hybrid(thc-bomb).

Utrymmet är 60x60x160 och nätet är 30cm ovanför krukan. Nätet har hål som är 4x4 och jag har inte fyllt alla hål med toppar. Men det är 85% fyllt med grönt. och kanske 50 toppar.

Dom har veggat i snart 2 månader i 15l airpots under 400w mh. Nu 400w hps.

Det är 4 dagar sen jag slog om till 12/12. Lsd har börjat blomma men thc bomb ligger efter.

Frågor:

Ska man rensa/klippa bort blad och toppar undertill?

Jag klippte en del fanleaves(!) precis innan blom. Kommer det hämma hela skörden nu?

Det var kaos innan jag gick lös med saxen. Nu strömmar det lite luft iaf.

Vad tycker ni?

Edited by skev

skev

oj. sitter på mobilen. för tjocka fingrar!

Edited by skev

BigBug

Scrog er en ganske fet lek :)

skev

Jag tycker att det är en väldigt bra metod hittills. Det är lätt att kontrollera och rätt roligt att vika runt allt.

Men är osäker på det här med och trimma.

På ett sätt känns det som att skada plntan genom att klippa i den borde hämma tillväxt.

Men teorin om att man riktar energi till det som ligger ovanför screenen om man tar bort det som ändå inte får ljus verkar vettigt med.

bully

Hvis du fjernet alt under screenen noen dager før blomst er det all good :smokey:

BigBug

Ikke trim etter blomstring. Det må skje før. Begynn gjerne et par uker før 12/12 og ta litt hver eller annenhver dag, og la planten få litt fred og ro dagene før blomst =)

exil

Kanske måste vara medlem för att läsa men här är en länk till defoliation. Har precis påbörjat det själv och vet inte om jag kommer få det att funka men det låter som en intressant teknik.

Min personliga erfarenhet är att de inte är så känsliga för att man plockar bort lite blad men olika strains verkar reagera olika mycket.

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=174163

skev

Det kändes fel när jag klippte. Kändes också dumt att blomma dom samma dag som dom vart misshandlade.

Magkänslan sa plocka lite åt gången. Men det känns skönt att få det bekräftat.

Tack för råd och länken.

Gjort är gjort. Får hoppas att dom klarar det. Man lär så länge man lever. :)

Jag har en topp/gren på varje planta som inte vill ta sig. Funderar på att klippa

dom om en vecka eller så som sticklingar.

Edited by skev

exil

Det är nog hur lugnt som helst.

syfy

Jeg trimet plantene til en kompis som var 3 uker i blomst. det hemmet veksten, de stoppet å vokse i høyden. men budsa ser finne ut. håper det ikke går for mye utover sluttresultatet.