Jump to content
trheim35

Norsk Frøbank #2

Recommended Posts

xyzzy

Tøft!! :D

Digger prinsippet bak FSRE.nl og har alltid irritert meg over at cannabisfrø skal være så innihampen dyre.

• Like 1

purerush

Kan bidra med Silver haze og kanskje NYC Diesel x bigbud (Får se på utfallet). Får se om noen uker. Kanskje jeg har noe og bidra med :smokey:

TTT

Hvorfor skal frøene sendes til Spania og så tilbake til Norge?

Er det ikke mye bedre å holde seg innenfor Norges grenser?

Da er det jo ikke noen tollere som stopper pakkene på grunn av denne loven:

"§ 28. Frø med narkotiske stoffer

Innførsel og omsetning av frø av planter, som inneholder narkotiske stoffer, tillates ikke."

Hvis jeg har forstått det rett så er det den loven som er problemet med å importere frø.

Men hvis frøbanken er i Norge så skjer det jo ingen Innførsel.

Og forresten det er ikke Omsetning hvis du gir vekk frøene sandt?

Omsetning

vederlag

Så betyr det at en frøbank som kun gir vekk cannabisfrø og ikke selger de er helt lovlig i norge?

:yahoo:

Selv om det kansje ikke vil fungere så bra så burde det virkelig gjøres som aktivisme.

• Like 1

Røyskattn

Hei

Flott att dere er i gang!

Jeg kan muligens hjelpe med en del forskjellige utendørst frø, dyrket i Norge i flere år. Skal se over hva jeg har etter årets høsting.

Hvis andre sender inn utendørsfrø så hadde det vert topp om dere merker med hvor mange år de har vert dyrket i Norge, og ca hvor langt nord osv.

Jeg er enig med TTT, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere vil sende frøene til Spania og så tilbake. Hele poenget må jo vere å slippe å få pakkene stoppet av norsk toll ?

• Like 3

Kirby

Halvparten av frølageret kan lagres lovlig i Spania, og halvparten i Norge.. Hvis noe skulle fucke seg med frø, så er halve lageret her som man kan bruke videre.. Vi bruker poste restante tenker jeg, også blir det noen turer over i året for å ha en bank som kan sende rundt i Norge også.. Dvs at det blir sendt til Spania, frøbanken som befinner seg i Norge kan hamstre opp frø et par ganger i året i Sverige og sende ut i landet når det kommer bestillinger.. Men dere er selvsagt velkommen til å komme med andre forslag som kan gjøre dette bedre, dette er jo for dere og alle andre :) Websiden er i gang, men blir noen dager/uker til før den er klar tror jeg..

Edited by Kirby
  • Like 4

R. Felgen

Hvor mye koster et medlemskap?

Tar dere i mot utesta krysninger, eller kun ting som har blitt grodd ut?

• Like 1

Kirby

Dette må du ta opp med trheim35, jeg har hjulpet mest til med web, også må jeg sette meg inn i hvordan vi skal gjøre det etterhvert.. Vi diskuterer stadig om hvordan det skal være.. Men akkurat nå er det snakk om ca 1000 kroner i året for noen pakker i året fra banken? Hva synes dere?

Jeg synes vi kan ta inn begge deler egentlig, utesta krysninger kan gjerne være freebies når man får pakker tilsendt :)

Edited by Kirby
  • Like 2

Mr.Chalice

Hvorfor ikke ha forskjellige lokasjoner i Norge hvor frøene lagres? Poenget må vel være at det skal være tryggere å skaffe seg frø. Men vis frøene sendes fra spania så blir det jo likedan som å bestille fra enhver frøbutikk i utlandet.

• Like 4

Kirby

Ingen frø blir sendt rett til Norge fra Spania? Dette er ulovlig hehe ;)

De blir sendt til sverige, "lokasjonene" henter dem.. Og når det kommer bestillinger så blir de sendt fra "lokasjonene" rundt omkring innenlands..

Noen innspill på ideene så langt?

Jester86

Jeg lurer fortsatt på det samme som jeg gjorde i forrige tråd.

Hvordan sikres medlemmenes personalia i tilfelle en eventuell politiaksjon?

Kirby

Har ikke tatt dette opp enda, vi er fortsatt i planleggingsmodus, selvom siden er begynt på allerede og vi diskuterer det her..

Har du noen ideer selv kanskje, så hadde det jo vært fint om du/dere sa ifra :)

Hva med å skrive ned noen punkter vi burde gå igjennom for å få dette til?

Edited by Kirby

Kirby

Forslag?

De fleste her mener at alt skal være i Norge? Noen som tar på seg jobben med å være frøbank?

Legg gjerne til noen problemstillinger nedover :)

ganjamon

Hadde det ikke vært mulig å lagra informasjon om medlemmene bare på en truecrypt "hardisk", med bra passord bare 1 vet, da er det helt umulig å cracke den

• Like 1

Kirby

For eksempel :)

Edited by Kirby

Jester86

Når jeg tenker meg om burde vel egentlig ikke eventuelle løsninger på dette problemet diskuteres i full åpenhet. :huh:

Røyskattn

Halvparten av frølageret kan lagres lovlig i Spania, og halvparten i Norge.. Hvis noe skulle fucke seg med frø, så er halve lageret her som man kan bruke videre.. Vi bruker poste restante tenker jeg, også blir det noen turer over i året for å ha en bank som kan sende rundt i Norge også.. Dvs at det blir sendt til Spania, frøbanken som befinner seg i Norge kan hamstre opp frø et par ganger i året i Sverige og sende ut i landet når det kommer bestillinger.. Men dere er selvsagt velkommen til å komme med andre forslag som kan gjøre dette bedre, dette er jo for dere og alle andre :) Websiden er i gang, men blir noen dager/uker til før den er klar tror jeg..

Da høres det mye bedre ut med en gang :)

Er veldig positiv til ideen, og håper virkelig at det blir bra. Vil ikke skremme noen vekk, men...

jeg tror det kan vere lurt å vere veldig paranoid når det gjelder dette konseptet. Jeg tenker at onkel sikkert er innom å leser på dette forumet jevnlig, og at det ikke er så veldig spennende å lage noen stor sak ut av at noen folk dyrker seg noen planter. Det er ikke spessiellt straffbart, og vil vere mye jobb for dem i forhold til lovbruddet/straff MEN med en gang de ser muligheten til å ta noen for å drive omfattende frøhandel og i tillegg kanskje sitte på navn og adresse på 100 dyrkere i norge så er det en litt annen sak.

La oss si at 100stk melder seg på som betalende medlemmer, det er fort ganske store summer det er snakk om.

Jeg har ikke noen fasit eller veldig godt forslag på hvordan det burde gjøres, men jeg håper at dere tar sikkerheten veldig på alvor og skjønner ansvaret. At det kan vere mulig å betale/sende inn frø "anonymt" (legge ved brukernavn i postsending f.eks) og at folk registrerer en egen adresse til å motta frø. Ikke din egen. Denne burde det vere lett å endre etterhvert, siden evnt falske postkasser osv ofte må skiftes. Medlemmenes anonymitet og sikkerhet må bli tatt veldig alvorlig.

Jeg har vel sagt det noen ganger nå, og det er ikke sikkert at andre er enig, men personlig synes jeg det høres bedre ut at folk kan "kjøpe" akkurat de frøene de vil ha, når de vil. (f.eks utsendelse en gang i mnd) og ikke få faste sendinger som medlem. Mye kan endre seg på et år for en dyrker... hva du vil ha, hvor du vil motta frøene, hvor mye du trenger osv. Der tror jeg en butikk vil vere mye mer fleksibel enn en klubb. Jeg vet ikke... spennende å se hva dere for til. For at noe trenger å gjøres med frø situasjonen i Norge er det liten tvil om. Vi er milevis bak våre naboland på alle måter, og jeg ser at det er veldig stress og veldig dyrt for mange her inne å få tak i frø. Og det virker ikke som det er så mange som er intr i å lage egne frø/bytte osv slik situasjonen er i dag. Får håpe lovverket endrer seg de nermeste årene også. Synd å skam å sitte å konspirere som noen kriminelle for å dele verdens nyttigeste plante med hverandre.

• Like 4

CannaLeif

Hvorfor ikke sende til banken i norge, som videresender til spania istedet.. ?

vin&grønt

Jeg skjønner forsatt ikke hvordan dere har tenkt til å levere til kunder. Skal frøa sendes fra norskt lager til kundene i Norge, skal de sendes fra Spania til Sverige på poste restante?

Det viktigste med en slik frøbank er vel å skaffe billige frø uten risiko. Da må første pri bli og finne en løsning slik at kundene er beskyttet uansett hva som skjer. Andre bud må vel være å få frøa trygt fram og da er løsningen ved å lagre frø i Spania ikke en god løsning. Må vel være bedre å spre lageret på to steder i Norge?

• Like 3

Kirby

De skal fortsatt sendes fra norske banker innenlands... Spania til sverige er kun for å fylle opp lageret i norge...

For min del gjør det ingenting at det blir gjort i Norge, jeg hjelper til med nettsiden uansett, så mindre arbeid på meg :P

Edited by Kirby

vin&grønt

De skal fortsatt sendes fra norske banker innenlands... Spania til sverige er kun for å fylle opp lageret i norge...

For min del gjør det ingenting at det blir gjort i Norge, jeg hjelper til med nettsiden uansett, så mindre arbeid på meg :P

Hvilke frø skal sendes til Sverige? Frø som er produsert i Spania? Hva med frø som er produsert i kjente frøbanker i Holland og England, vil disse også være til salg eller er det bare egenproduserte frø som skal selges?

• Like 1

R. Felgen

Men akkurat nå er det snakk om ca 1000 kroner i året for noen pakker i året fra banken? Hva synes dere?

Høres dyrt ut imo.

• Like 3

Kirby

Jeg har ikke tenkt på noen store frøbanker for å være ærlig, jeg har sett for meg egenproduserte frø fra norske dyrkere som skal ta opp plassen i banken.. Jeg har ikke hatt noen ide om å lage en klubb hvor man får tak i billige strains fra andre banker, jeg vil at alle som krysser sitt eget kan dele dette med hverandre.. Frøene som sendes til sverige er de som blir sendt inn til Spania fra medlemmer..

R.Felgen: Hva er en god pris IYO?