Jump to content
trheim35

Norsk Frøbank #2

Recommended Posts

trheim35

Hei alle.

Fint å se at dette engasjerer så skal prøve å svare så godt jeg kan. Hadde et langt innlegg igår men trykka på bakover knappen på musa og alt ble borte hehe.

1. Hvorfor skal frøene sendes til Spania ?

Fordi vi vil ha sikkerhet i Spania som et lovlig produkt. Adresse for innsendelse innad i Norge er under planlegging.

Det Norske politiet vil kanskje ikke være helt enig at det vi gjør er lovlig. Vi mener det er lovlig så lenge det ikke selges frø.

Men vi har verken penger eller interesse av å før en slik rettssak her i Norge. Derfor er vi en undergrunns frø klubb.

Den Norske innsendelse postkassen vil ikke være oppe før Banken er oppe å går. Så innsending via Spania er for å sette igang banken uten å måtte bruke alt for mye penger.

2. 1000.- for medlemskap dyrt ?

Nei det er slettes ikke dyrt, det er knall billig. Medlemmene vil i første omgang kun få fire pakker i året, med de typer de vil ha. Hver pakke er delt inn i ute frø, innendørs frø og auto frø.

Hvis man f.eks vil ha auto frø så kan jo Dere gå inn å se hva du får for 1000.- norske inkludert alle utgifter. Dere ville fått 15 stk Purple Ryder fra jointdoctor f.eks. Imens til frø klubben vil gi ut 20 til 30 frø i hver pakke. Og det er opp til medlemmene hva vi skal kjøpe inn i fremtiden. Så for 1000.- får du stealth, innenlands sending av frø, mange typer å velge i. Mange gratis frø osv osv.

3. Er det bare egenproduserte frø ?

Nei, store deler av pengene som kommer inn til oss, vil bli kjøpt nye frø for. hovedgrunnen til å lage denne klubben er for at det skal være enkelt å få tak i kvalitets frø. Hvis f.eks noen har 1000 Sour 60 egenproduserte frø, og denne personen vil donere bort disse til frøbanken, men med en klausul at det skal være gratis frø. Ja da gjør vi det. Da sendes disse frøene ut til våre medlemmer. Det er også tenkt at veldig dyre frø f.eks BOG sine frø som koster ca 900kr for 10 frø er det bedre at vi kjøper inn f.eks 20 frø. Disse deles f.eks på to medlemmer som har lovt å kjøre en frø produksjons grow. Slik at vi da får dyre frø i banken men lokalt produsert.

Det er også en idee om at medlemmer kan komme med innspill om hvilke frø de ønsker, muligens med et "vote" system for hvilken strain vi skal gå for.

4. Medlems sikkerhet.

Dette er det mest kritiske i hele klubben. Det er på det rene at vi diskuterer hvordan vi skal best beskytte våre medlemmer. Det vil ikke gis informasjon her på norcan om hvordan det blir gjort.

Men alle som blir med i vår klubb vil vi beskytte så langt som mulig. Vil bare at alle skal vite at dette er en prioritet. Medlemslister VIL IKKE bli lagret i Norge. Det er også en grunn for at noe av virksomheten er i Spania.

5. Salg av frø.

Rent salg av frø er ulovlig i Norge og det vil vi ikke gjøre. Om noen medlemmer ønsker å dyrke en spesielt type vil dette blir gjort mulig med andre metoder. F.eks kan man registrere seg som "breeder". Det vil selvfølgelig være kriterier for dette også, men f.eks kan en breeder plukke seg ut en strain eller to og kjøre en frø produksjon for klubben og derfor få disse gratis. Vinn vinn situasjon kaller vi det.

6. Hvor hva når ?

Alt er under planlegging men uten hjelp vil det ta noe tid å få klubben opp å gå. Web siden er betalt og kirby er i gang med arbeidet for hjemmesiden. Det vil bli tatt inn maksimalt tjue personer til å begynne med. Disse tjue personene vil være medlemmer og det er viktig å få fram at denne banken/klubben skal være for oss medlemmer ikke for pengene.

7. Penger hvor mye ?

100 medlemmer vil si 100.000 eller mindre. Hver medlem må man ta vekk ca 30 kr pr utsendelse i kostnad. Det vil si fra 120 til 150 kr kostnad pr medlem.

Denne kostnaden er der også for de som ikke betaler men som sender inn frø. Så bare for å si det slik om jeg hadde villet bli rik ville jeg heller solgt en grow enn å starte en frøbank/klubb.

Og jeg ville tjent mer på ulovlig salg enn jeg hadde gjort et år med klubben. Bare for å sette ting i perspektiv.

Nei jeg selger ikke, bare så det er sagt.

• Like 5

trheim35

8. Hva trenger vi får å komme igang.

Banken har idag ca 1200 frø, som er egne produserte her i Norge, i tillegg har kirby en egen strain kalt Critical om jeg ikke husker feil.

Selv kan jeg tilby til banken disse frøene for å komme igang, men økonomisk må banken etter hvert stå på egne bein økonomisk.

Og det skal ikke være noe problem å gjøre. Vi trenger en engangs investering for å komme igang, eller snille nordmenn som vil se banken oppe å gå.

• Like 4

Kirby

Der ja, da er det nok av ting å diskutere her nå :)

Veldig bra!

Røyskattn

Dette begyner å se veldig bra ut! Kanskje ikke så mye mer skal diskuteres i full offentlighet ? Jo mer lukket klubben er jo bedre spør du meg. Med 20 seriøse medlemmer kan vi få gjort mye :) Hva med eget lukket forum ? Jeg liker veldig godt måten seedheaven tar opp medlemmer, med at alle kan legge ut growlogs, bilder og skrive litt om seg selv, og så vil de som passer få tilgang til resten av forumet. På den måten luker man ut onkel osv..

• Like 2

vin&grønt

Det er også tenkt at veldig dyre frø f.eks BOG sine frø som koster ca 900kr for 10 frø er det bedre at vi kjøper inn f.eks 20 frø.

Hvis dere også skal selge slike frø så koster disse under halvparten i innkjøp. Vil dere da selge de til billigere pris en de koster fra andre banker?

Ellers så liker jeg planen deres. :smokey:

trheim35

Hvis dere også skal selge slike frø så koster disse under halvparten i innkjøp. Vil dere da selge de til billigere pris en de koster fra andre banker?

Ellers så liker jeg planen deres. :smokey:

Alt vil gis ut til medlemmene og minst 10 % vil bli lagret for videre bruk. Kan liste et tenkt innkjøp.

La oss si Bog Sweet Cindy 99, vi kjøper inn noen så dyrker vi opp de fineste og får tja 1000 til 2000 frø fra to tre planter.

Disse vil da sendes ut til medlemmene. Vi kan ikke selge frø, men vi vil gi ut alt gratis til medlemmene,

Så etter disse er gitt ut har vi da 200 frø , 100 i norske banken 100 i Spania,

Deretter om en breeder vil ta enda en grow så kan han det og så kan vi sende ut-

Hele opplegget er laget slik at vi kan få tak i den genetikken vi vil. F.eks om vi får in masse frø vil utvalget for medlemmene bli større.

Eksempel: La oss si vi har fått tak i masse frø og lager f.eks 10 forskjellige poser for utsendelse. Da kan alle medlemmer velge ut hva de vil ha.

• Like 3

trheim35

Dette begyner å se veldig bra ut! Kanskje ikke så mye mer skal diskuteres i full offentlighet ? Jo mer lukket klubben er jo bedre spør du meg. Med 20 seriøse medlemmer kan vi få gjort mye :) Hva med eget lukket forum ? Jeg liker veldig godt måten seedheaven tar opp medlemmer, med at alle kan legge ut growlogs, bilder og skrive litt om seg selv, og så vil de som passer få tilgang til resten av forumet. På den måten luker man ut onkel osv..

Vi ønsker selvfølgelig at growlogs osv skal fortsette her på norcan, som vi alle elsker :D hehe

Men vi vil ha et forum og vi har egen seksjon for breeders, hvor man får tips og kan lære seg litt om frø produksjon osv.

Men generell dyrking vil helst skje her på forumet.

• Like 1

Jester86

Ser ut som dere har tenkt på mye. Jeg liker ideen og initiativet, og med medlemmenes sikkerhet i fokus har dere riktige prioriteringer! Håper dere får dette opp og gå så fort som mulig.

Edited by Jester86

BIGTIME

Ser ut til å fått et bra 'begynnelse' 'konsept' ! Dette skal bli spennende å følge fremmover :D

1000,- kr, er Ikke dyrt vil jeg si :smokey:

exil

Ett sätt att snabbt få ett kul lager för en liten peng skulle kunna vara att försöka få kontakt med danska odlare (här kanske dyret kan hjälpa till). Ser man priserna på cannaseeds.dk så borde det gå att köpa samma bönor i bulk direkt av breedern för en billig peng. 1000Kr bör då räcka till minst 250 bönor och det täcker ganska många medlemmar. Stort utbud av både auto ute och vanliga. Inga femmade vilket i sin tur kanske inspirerar någon att göra lite frön.

Stein Bongvann

Har Dere tenkt ka måte medlemsavgifta skal betalast? Kredittkort E-wire Paypal?

Edited by Stein Bongvann

Weedy Weedpecker

Hva om onkel politi er medlem? Får et brev med et stempel som leder de til hvor det er postet, etterforskning/spaning som leder dem til de som har postet det.

Eller har dere tenkt til å sende fra forskjellig steder hver gang? Jo mere det blir et mønster jo enklere blir det for snut å nøste opp.

Ganjalf

Hva om onkel politi er medlem? Får et brev med et stempel som leder de til hvor det er postet, etterforskning/spaning som leder dem til de som har postet det.

Eller har dere tenkt til å sende fra forskjellig steder hver gang? Jo mere det blir et mønster jo enklere blir det for snut å nøste opp.

:wacko:

trheim35

Kom endel spørsmål og skal prøve å svare alle.

Ett sätt att snabbt få ett kul lager för en liten peng skulle kunna vara att försöka få kontakt med danska odlare (här kanske dyret kan hjälpa till). Ser man priserna på cannaseeds.dk så borde det gå att köpa samma bönor i bulk direkt av breedern för en billig peng. 1000Kr bör då räcka till minst 250 bönor och det täcker ganska många medlemmar. Stort utbud av både auto ute och vanliga. Inga femmade vilket i sin tur kanske inspirerar någon att göra lite frön.

Ja det å kjøpe inn frø f.eks fra cannaseeds.dk eller andre aktører vil bli gjort. Men det er heller ingen vits å kjøpe inn for mye. Vi må nesten starte litt i det små og se an interessen til Norske dyrkere.

Har Dere tenkt ka måte medlemsavgifta skal betalast? Kredittkort E-wire Paypal?

Spendon kort er tenkt betalingsform. Spendon kortet kan du kjøpe på 7-eleven eller Narvesen. Det koster 39 kroner så total beløpet vil være 1039.-

Dette kortet sendes til Spania slik som frøene i første omgang. Det vil også være mulighet å sende informasjonen om kortet via andre kanaler senere.

Det er fire masse utsendelser av frø i året, om de skal spane på det så får de stor jobb.

Weedy Weedpecker

Jeg vet ikke hvordan det der funker jeg, men må forvisse meg om at alle sluser er lukket, jo mindre risiko jo mindre noia. :ninja:

Ideen er god og kan godt tenke meg å være med i en sånn klubb om det er nær sagt null risiko, men trenger igrunn veldig lite frø i året, så det blir uansett mest for moro skyld. :smokey:

Plex666

Kjempebra initiativ! Så lenge dette er vanntett opplegg legger jeg gjerne igjen pengene mine hos en trygg norsk leverandør enn å sende dem til utlandet. Følger spent med på dette prosjektet! :-)

trheim35

Takk takk :D

Håper vi ser interessen for frøklubben øke og at dette kommer å bli noe av.

Vi har nå kjøpt inn endel frø, og fortsetter dette ut i neste måned. Vi er ikke klare til å starte opp ganske enkelt fordi vi til nå ikke har fått inn bidrag.

Det er litt synd, men vi skal nok få dette opp å gå.

Til nå har vi:

Regulære:

Sweet Cindy 99

Bogbubble x Sweet Cindy 99

Auto:

Lowryder F2

Critical Menos F5 (Kirbys famous Critical Minus )

Ukjent:

Lowryder x Bogbubble (kaller denne for BB)

Lowryder x Sweet Cindy 99 (kaller denne for Sweet)

kommer:

Sweet (Lowryder x Sweet Cindy 99) x Lowryder (ukjent)

BB (Lowryder x Bogbubble) x lowryder (ukjent)

Bubblelicious x Onyx (Auto)

Sour60 x Blue Streak (Auto)

Tokers Choice (Regulær)

Vi vet enda ikke når vi kommer til å starte. Forhåpentligvis ganske fort.

Edited by trheim35
  • Like 1

nowayman

Hei igjen trheim. Jeg kunne godt tenkt meg og bidra.

Med både lage frø og betale en slump

Gi beskjed :)

Peace

• Like 1

trheim35

Hei igjen trheim. Jeg kunne godt tenkt meg og bidra.

Med både lage frø og betale en slump

Gi beskjed :)

Peace

Kjempe fint vi tar det når du har fått opp post count :D

trheim35

Kjempe spent på den Tokers Choice :

Genes: (ak47 x super sour silver haze) x (Night hail ultra x super sour silver haze).

ohhh oohh lit av noen gener :D

Unfortunately there isn't a lot of information on this strain, because nobody has tested it yet.

Therefore the picture is of the mother ak47 x super sour silver haze.

Afak47xsssdh.jpg

The genetics however speak for themselves, and this strain should be super potent.

Ja skulle da tro det, denne er jeg super spent på hehe

• Like 1

nowayman

Kjempe fint vi tar det når du har fått opp post count :D

Hehhe jepp, jobber med saken

Tokers Choice, så passe ut den der

Peace

(det var en freebee) :)

Edited by nowayman

bing

Norsk Narkoring, med base i Spania!

• Like 7

trheim35

Norsk Narkoring, med base i Spania!

Ja det ville vel vært VGs overskrift tenker jeg.

Men å inneha Frø er ikke ulovlig, kun å importere frø og eventuelt plante de er ulovlig.

• Like 3

Guest thekid

Må jo nesten bare si lykke til! Håper dette blir en suksess, kunne godt tenke meg å få frø fra norge å slippe å stresse med falsk postboks å alt det når jeg trenger nye frø!

Stå på folken :)