Jump to content
SuperLemon

Growlogg "Første Grow" 5 Strains

Recommended Posts

SuperLemon

Halla folkens!

Da var jeg igang med nytt forsøk på å få dyrket litt godis! I mitt forrige forsøk hadde jeg satt opp et rimelig jalla opplegg med en 120 W LED (Som jeg senere fant ut var en av hovedgrunnene til at alt gikk skeis) og Simontorp blomsterjord som antageligvis hadde ligget ute i regnet i hele sommer. Anyway, dette er nå glemt og med mitt nye flotte utstyr håper jeg på en velykket grow og growlogg. :smokey:

sqnlsn.jpg

Teltet består av: Metal Halide 250 W for veg & 400 W HPS for blomst som står under en Wing Reflektor . Kullfilter & ekstrasjonsvifte. Teltet er på 75x75x200.

Her har dere litt info om strains, jord og planen fremover.

Strains:

1 x Lowryder (Joint Doctor)

1 x Autodiesel Bio Mass (Advanced-Seeds)

2 x Sleestack X Skunk (DNA Genetics)

2 x Royal Queen Critical (Royal Queen Seeds)

1 x Royal Queen Fruit Spirit

Jord: Plagron Light Mix & Allmix (Har startet i Lightmix, fikk anbefalinger om å bytte til allmix underveis, men har også lest at dette ikke er nødvendig?)

Jeg er allerede i uke 2 på LR & BioMass auto'ene. De andre strainsa har kun stått 3 dager i en Root!t Propagator (Minidrivhus) Selvom plantene er 2 uker gamle er de litt små da jeg hadde litt varmeproblemer i starten pga fucked up

gulvvarme og termostat som fant ut at den skulle stå på 29 C et døgn. Jeg fant også ut at 120 W LED lampen som jeg brukte de 2 første ukene, da jeg var usikker på om de små tålte MH 250 W, mest sannsynlig var crap og en av grunnene til det elendige utfallet i første forsøk.

For 4 dager siden tok jeg LR & BioMass auto'ene ut av minidrivhuset og plantet de i 3,5 L potter (Light Mix jord) foret med litt Biobizz Root Juice under MH lampen, og da skjedde det noe jeg ikke hadde opplevd før, plantene kom seg og har hittil vokst veldig bra! :D

30t1ijb.jpg2n9b67b.jpg

Autodiesel Bio Mass & Lowryder

De andre strainsa jeg har smelt igang er på dag 6. Alle 5 frøene spiret på dag 3 og har vokst veldig fint. Planen er å putte de i jord om 1 uke.

2z9b193.jpg

Fremover så kommer jeg muligens til å potte om LR & BioMass auto'ene inn i 7,5 L potter (Vet autos helst ikke skal pottes om, men føler 3,5 L er litt lite) Ellers så kjører jeg nok de 5 andre plantene inn i 3,5 potter først og så rett opp i 10 L potter. Håper bare jeg får plass til alt :P Noen inputs?

Også med tanke på at auto'ene kommer til å blomstre lenge før de andre jentene så vurderer jeg og kjøre HPS pæra selvom de 5 andre plantene da kommer til å være i vegfase. Dette bør vel gå greit ettersom HPS funker ok til veg også. Så får jeg evt bytte tilbake til MH etter auto'ene er ferdige om det trengs mer vegging. Inputs?

Næringen jeg kommer til å ta i bruk er: Biobizz Grow/Bloom/RootJuice og Leaf Coat. Har også brukt Root!t First Feed

ENJOY :smokey:

SupaLEMON

• Like 1

Mr.Chalice

Lookin good :thumbsup:

Kanskje bruke ledlampa som ekstra lys sammen med HID lampene viss den ikke avgir for mye varme.

Edited by Mr.Chalice
  • Like 1

Weedy Weedpecker

Den LED-lampa burde igrunn være mer enn nok til at planta skal trives greit under veg, men under blomstring er det nok litt lite.

Om du brukte simontorp blomsterjord, uten å blande i jordforbedringsprodukter, vil jeg tro det var årsaken til at det gikk galt.

Jeg har greid å plante i ren simontorp før, men da kan man ikke følge dyrkehåndboke når det kommer til vanning, for den jorda suger til seg altfor mye vann og blir fort gjennomvåt og sur som igjen fører til rotråte og plantedød.

Når den først har blitt gjennomvåt tar det en evighet å rette det opp igjen.

Så det man må gjøre er å la vær å vanne før jorda er knusktørr, så vanne forsiktig en liten skvett og så mer og mer ettersom som planta og røttene vokser.

Når røttene er etablerte blir det mye enklere å få til en ordentlig vanningsrutine.

Nå sist for et par dager siden måtte jeg bare røske ut planta og potte den om fordi jorda ble altfor våt.

Det var egentlig bare når jeg hadde null snøring jeg fikk det til greit med ren simontorp, da gikk det fordi en av de få tingene jeg visste var at jorda bør være luftig, så jeg tilpasset vanningen til å vanne kun når det så/kjentes ut som det trengtes vann.

Mye bedre med for lite vann enn for mye, det er en gyllen regel.

Jeg har ikke prøvd kokosfibre ennå, men det blir neste på lista. Jeg tror kokosfibre og perlitt er kan være en bra kombi.

Jeg foretrekker å blande i jordforbedringsprodukter for da slipper du å bekymre deg for at jorda skal bli gjennomvåt og sur.

Jeg har vært borti leca, perlitt og vermikulitt til jordforbedring, så kan bare si noe om det.

Vermikulitt er helt unødvendig og har lite for seg her, men en blanding av leca og perlitt har ihvertfall fungert bra for meg og da ca. 15% av hver eller noe i den duren.

Noen legger lecaen i bunnen, men jeg gjør ikke det lenger da det kan bli litt tull når man potter om og jeg kan ikke se at det har hatt noen hensikt når jeg har prøvd det, snarere tvert imot.

Det er jo uansett hull i bunnen av potta og med perlitt og leca i jordmiksen vil dreneringen bli såpass bra at leca i bunn bare blir smør på flesk og tar opp plass som kan brukes til fruktbar jord.

Dessuten gjør det at man ikke kan bunnvanne fordi lecaen suger vannet veldig dårlig. Man kan heller ikke la spillvannet bli liggende på skåla for det blir bare liggende der og hindrer dermed at luft kommer opp i hullene under potta.

Uansett kan det være lurt å ikke følge slavisk en vanningsrutine i starten, har du feilberegnet vannmengden med litt for mye hver gang vil jorda bli ubrukelig. La det heller tørke helt ut og dusj overflaten av jorda med en sprayflaske istedenfor å vanne de første par ukene ihvertfall.

Det er først når det blir endel røtter at planta virkelig begynner å drikke.

Ser forøvrig veldig lovende ut. Lykke til! :)

Edited by Weedy Weedpecker

satek

Joda, ser bra ut, selv om det var nytt for meg å se autoblomstrende sammen med vanlige planter. Du sier at du skal la auto'ene gå i blomst, og la resten vegge. Men er da ikke en fare for at de vanlige plantene vil bli betydelig mye større, og dermed skygge for auto'ene? Spesielt Critical-variantene blir som regel ganske store... Men du kan jo selvsagt toppe dem ganske kraftig.

Synes at du har pottet om auto'ene litt for tidlig; hadde de utviklet et skikkelig rotsystem før ompotting? Ikke sikkert at du trenger å potte dem igjen, en tommelfingerregel sier at planten trenger ca 1 liter jord pr. 10 cm's høyde, og spesielt lowryder blir jo ganske liten.

Lykke til!

Weedy Weedpecker

Han er vel litt utålmodig og vil ha litt resultater så fort som mulig tenker jeg. :D

Kan uansett ikke være noe særlig mer stress enn å sette de oppå en boks eller noe sånt, så blir de ikke skygget for. ;)

Ikke at jeg vet så mye om autoer, men sånn jeg har forstått det er det et poeng i å potte direkte i den potta den skal blomstre i.

Det er noe med den rota som går rett ned, som hos autoer (arrester meg om jeg tar feil) bestemmer når planta skal begynne å blomstre og størrelsen på planta, som igjen påvirker avkastning.

Så jo høyere potte jo større blir planta.

Edited by Weedy Weedpecker
  • Like 1

satek

Han er vel litt utålmodig og vil ha litt resultater så fort som mulig tenker jeg. :D

Kan uansett ikke være noe særlig mer stress enn å sette de oppå en boks eller noe sånt, så blir de ikke skygget for. ;)

Ikke at jeg vet så mye om autoer, men sånn jeg har forstått det er det et poeng i å potte direkte i den potta den skal blomstre i.

Det er noe med den rota som går rett ned, som hos autoer (arrester meg om jeg tar feil) bestemmer når planta skal begynne å blomstre og størrelsen på planta, som igjen påvirker avkastning.

Så jo høyere potte jo større blir planta.

Joda, jeg har hørt det samme om direktepotting om autoer, men selv har jeg ikke erfart at dette er tilfelle. Etter det jeg har forstått, så er auto-variantene genetisk basert på ruderalis, og dette er som kjent små og lite potente varianter som vokser naturlig på så høye breddegrader at den autoblomstrer før 12/12 inntreffer, ellers blir den ikke ferdig. Mye har skjedd de siste årene, og det har kommet mange strains, men min erfaring med noen av disse er at de blomstrer automatisk uavhengig av pottingsmetode...

I de tilfeller hvor jeg har pottet om for tidlig, så ser jeg at planten bruker lang tid på å strekke seg, ettersom den prioriterer å danne et skikkelig rotsystem først (akkurat det samme som skjer når man venter for lenge med å potte om).

I denne grow'en hadde jeg kanskje uansett satt frøene fra de vanlige variantene et par-tre uker før auto'ene, slik at det hele blir litt mer synkronisert. Men det duger å plassere auto'ene høyere, selvsagt.

Sweet

Kan jeg spørre om hvor mye hele oppsette kostet ? B)

Det ser veldig bra ut , blir spennende å følge :D Gleder meg til jeg får kommet igang :smokey:

Lykke til !!

SuperLemon

Hei igjen.

Weedy du har nok rett ang simontorpen, kjørte den kun med Leca. Og som førstegangsgrow var ikke det den letteste måten og starte opp på, men takk for info! Kommer alikevel aldri til å bruke den jorden igjen hehe :P

Jeg plantet de 5 andre frøene ettersom jeg ikke trodde de 2 autoene skulle overleve etter ganske heftig varmestress de 2 første ukene (grunnet fked up termostat i rommet jeg har teltet) . De var så godt som i søppelkassa, men etter jeg plantet de i jord og fikk ordnet tempraturen kom de seg. Som nevnt her, så får jeg nok bare plassere de oppå en boks eller liknende om de vanlige plantene blir veldig store. Var muligens litt dumt og plante så mye på en gang, men gjort er gjort. Nå har jeg ihvertfall mulighet til å eksprimentere litt med næring. + at jeg kanskje får litt godis til jul! :smokey:

Oppsettet kostet rundt 8000 kr.

En liten update:

Autos: 1 uke i jord (3 uker gamle)

Regular: Dag 10. Skal i jord om ca 4 dager.

2zs5oxt.jpg

Edited by SuperLemon

Vore

Ser ut som du gjør en god jobb!

Gleder meg til å se fler oppdateringer :smokey:

nowayman

Så jo alright ut det det.

Det er en spennede tid :)

Lykke til

Peace.

SuperLemon

I skrivende stund er:

2x Autoflowers på UKE 4 DAG 26.

5x Regular er på UKE 2 DAG 14

2lnk840.jpg

Alle seedlings har nå blitt satt i Light Mix jord og vannet med root juice. Jeg vurderte og hive oppi litt Bio Grow også, men hadde røkt en ganske god en så glemte det. Regner med at plantene har nok næring i Light Mixen til neste vanning? Så begynner jeg med Bio Grow da tenker jeg.

140c4ch.jpg25rkqvm.jpg

Lowryder

Den lille har allerede begynt å lukte ganske godt ! ;)

izykpv.jpg

Autodiesel Bio Mass

Om dere ser nøye på denne er det kommet et par "grågule" flekker på noen av bladene. Tror dette kun er fra varmestress da temp har vært oppi 28 C på max. Kan dette stemme?

rk4v2s.jpg

Her ser dere en luftfukter fra dealextreme som kostet meg ca 150 kr. Funker som fjell! Hvor lenge den varer får vi nå se på. :P

Edit: Bildene er 2 dager gamle.

Edited by SuperLemon
  • Like 2

Mr.Chalice

Looking good :)

Jævli genial luftfukter!

• Like 1

Xorr

Ser riktigt fint ut! Är du nöjd med luftfuktaren? Tyckte den såg så bra ut så beställde en själv!

Weedy Weedpecker

Ser artig ut den luftfukteren, men er det ikke veldig lett å tippe den over?

SuperLemon

Luftfukteren fungerer veldig bra for øyeblikket, men så har den bare vært brukt i 1-2 uker. Kan derfor ikke si så mye om kvalitet enda. RH ligger mellom 50-80 % i teltet når den står på HIGH (High/Low funksjon)

Det skal mye til for å tippe den over, ganske stabil der den står. ;)

SuperLemon

Dag 29

Ja da var det tid for en liten update. Idag måtte jeg bare ta en titt på røttene på de 2 autoene mine, utrolig og se hvor fort røttene har vokst må jeg si. Tidligere hadde jeg planlagt å potte de 2 auto jentene om i større potter, men nå har de begge startet på blomstringen så jeg kommer nok til å la de stå i 3,5 L pottene helt ut. Angrer litt på at jeg ikke satte de i større potter, men men. Neste gang får det bli 10 L ++ ;)

i3wcxu.jpg

Autodiesel røtter

24deups.jpg

Autodiesel igang med blomstring

wjt8hx.jpg

Autodiesel

307x3xd.jpg

LowRyder røtter

Har gitt litt bio grow næring til begge plantene, vannet de med 4 DL vann for 2 dager siden. (2x Planter 3,5 L = 8 DL vann - 0,4 ML Bio Grow - 0,5 ml Root Juice) Vet ikke om det egentlig var noe vits da plantene ikke viste noen tegn til mangler, men som førstegangsgrower så klør det ekstremt i fingrene :P Det gikk uansett veldig bra. Eneste var at 4 DL vann virket å være veldig lite da pottene var rimelig tørre idag 2 dager etter. Vannet derfor med 9 DL rent PH vann idag og tenker å kanskje starte med litt Bio Bloom næring om 1 uke eller 2. Vi får se hva planten trenger. Hørtes dette fornuftig ut eller er det noe dere vil tilføye? På forhånd takk =)

Supalemon :smokey:

Mr.Chalice

Looking good :smokey:

Se hva planten trenger, endel autoer klarer seg uten ekstra næring, andre vil ha.

Når det kommer til vanning så bør du vanne fra nesten tørr jord (ikke knusktørr, men gjerne slik at kantene har trukket litt inn) til vått med avrenning. Ikke vent så lenge at plantene henger, det er for lenge Ser at ikke all jord er like fuktig på den lowryder'n. Optimalt så skal fuktigheten være jevnt fordelt :)

• Like 1

SuperLemon

Skal passe på å få vannet lowrydern jevnt neste vanning ;)

Har et par bilder jeg vil at dere skal ta en titt på. Lowrydern har begynt å vokse helt mongis, for meg så ser det egentlig ut som at den nesten har stoppet opp å vokse. Jeg tenker det kanskje kan komme av noe type næringsmangel, kanskje nitrogen? Bladsettene på toppen av plantene vokser nemlig helt ulikt, den ene er 3 ganger så stor som den andre (se bildet under) og planten har en veldig gul/grønn farge. EDIT: den drikker også veeeldig lite

2qi9p91.jpg

Har også hatt litt problem med varme i teltet, tror jeg har fått ordnet dette tho. Gikk til innkjøp av en bedre luftfukter da den forrige fra dealextreme sluttet å fungere (IKKE KJØP! sry Xorr! :P blir alt for varm og stopper opp + mulig brannfarlig :fear:) Uansett, her ser dere et bilde av det jeg mener er varmestress. Fint om noen kan bekrefte dette :)

1zqfv3a.jpg

Tempraturen har max ligget på 27 grader og dette virker altså å være for varmt. Har hevet lyset en god del, 1 m + over plantene. Dette er jo litt kjipt føler jeg, kommer det til å gå mye utover yield tror dere?

Et siste spørsmål som jeg slenger inn, nå har autoene begynt blomstring, tidlig fase, luftfuktigheten skal jo ligge mellom 40-50 % i blomstring for å unngå mugg. Men gjør det noe at fuktigheten ligger mellom 50-70 % da det kun er tidlig blomsterfase?

Takk for svar !

(større update om 1 ukes tid)

SupER LEMON :bag:

Edited by SuperLemon

Weedy Weedpecker

Det er ikke nitrogenmangel for da ville ikke symptomene startet i nye skudd øverst på planta. Jeg tror det er tegn på jern eller svovelmangel, men at årsaken er ph.

Jeg er fremdeles ingen ekspert på symptomer da, så ikke ta det for god fisk.

Mr.Chalice

Fyll ut sykeskjema ;)

Tviler på at det varmestress som du skrev før du redigerte :smokey:

• Like 1

SuperLemon

Det nederste bildet er av Biodiesel Mass autoen. Det er altså ikke varmestress? Legger ut en post i sykestua nå så får vi se :)

SuperLemon

Update!

Autos: Dag 38 (Biodiesel Mass & Lowryder #1)

Regulars: Dag 26 (2x Sleestack X Skunk, 2x Royal Queen Critical & 1 Royal Queen Fruit Spirit)

gallery_12302_561_281526.jpggallery_12302_561_330093.jpg

Ting går unna nå! Har begynt å få litt bedre kontroll på klima inne i teltet. Hadde som dere ser i postene over noe problemer med Lowryderen. Har fått god hjelp fra gutta i sykestua, og fikk vite at det mest sannsynlig kom av for lav nattetemp som da igjen har ført til lockout av mikronæring (jern bla.). Gikk derfor til innkjøp av en varmevifte som er plassert utenfor teltet ved luftinntaket, har koblet den opp med en timer, men har ennå igjen og prøve meg litt frem med hvor termostaten skal stå på vifta for å få optimal temp. Det er også et par av regular plantene som har begynt å vise små tegn til problemer, håper og tror at dette kommer fra samme årsak. Har også kjøpt meg en ny luftfukter. (se bilde lengre ned) Den kostet da litt, men følte at det var verdt pengene, nå kan jeg ha stålkontroll på RH!

Biodiesel Mass i blomst :) Ga 0,5 ml BioGrow på 1,3 L vann for 2 dager siden, den så ut til å like dette, men jeg enset en liten nutburn på tuppene av noen av bladene så ser at jeg skal være litt mer forsiktig med næring fremover.

Vanner med 1,3-1,5 L hver 2-3 dag. Vanning idag ble på 1,5 L, og jeg ser at den kanskje har blitt en smule overvannet. Tror det går seg til ganske raskt.

gallery_12302_561_45106.jpg

gallery_12302_561_9813.jpg

Alle regulars plantene har nå fått seg sin første dose med næring. Har vannet 4x 5,7 L potter (Sleestack&Royal-Q-Critical) med 1,5 DL vann og den ene 3,5 L potta (RQ-Fruit Spirit) med 1 L vann. Blandet ut 5 ml BioGrow og 5 ML Root Juice i 10 L vann.

Sleestack X Skunks. Veldig ujevn vekst på disse 2. Er litt usikker på hva som foregår med den minste der, men kan jo komme av lav nattetemp og lockout som nevnt tidligere. Bladene er veldig rynkete og har vært slik siden den kom opp av jorda. Får bare vente og se om den kommer seg.

gallery_12302_561_78496.jpg

Royal Queen's Fruit Spirit

gallery_12302_561_64507.jpg

Nytt utstyr: Luftfukter fra Wilfa & Adax Varmevifte

gallery_12302_561_12927.jpggallery_12302_561_63113.jpg

Peace

SupaLemon :bag: