Jump to content
Sign in to follow this  
Weed'r

Biobizz all mix

Recommended Posts

Weed'r

Noen her som har erfaring denne blandingen?

Mr.Chalice

Har ikke brukt den selv, men det er endel her som bruker all-mix ja, tror de er generelt fornøyd med den jordblandinga :smokey:

• Like 1

Weed'r

tenkte kjøpe den i morgen, plus perlite og coco mix. vil det ha noe for seg og blande i litt coco mix og litt mere perlite i all mix?

Mr.Chalice

Den skal være grei slik som den er :smokey:

Edited by Mr.Chalice
  • Like 1

Weedy Weedpecker

Den inneholder allerede 30% perlitt, så perlitt er nok lite vits i å kjøpe i tillegg. :rolleyes:

Edited by Weedy Weedpecker

CptSpaulding

Bruk Allmixen som den er. Skal du plante frø eller stikling bruk Lightmix på første potta ellers så svir du planten. Bruk Allmix etterhvert som du potter deg oppover. Den er såpass gjødslet at du ikke trenger å tenke på næring før etter et par uker ut i blomst...

greensabbath

tenkte kjøpe den i morgen, plus perlite og coco mix. vil det ha noe for seg og blande i litt coco mix og litt mere perlite i all mix?

Det kan du godt. Synes generelt torv-mikser er litt kompakte og fort blir ''gjørmete''. Jeg fikk ganske mye bedre vekstrate av å ''fluffe'' opp jordblandinga mi med coco. Såpass at jeg skiftet over til ren coco til omgangen etter :redeyes:

Weed'r

Det kan du godt. Synes generelt torv-mikser er litt kompakte og fort blir ''gjørmete''. Jeg fikk ganske mye bedre vekstrate av å ''fluffe'' opp jordblandinga mi med coco. Såpass at jeg skiftet over til ren coco til omgangen etter :redeyes:

Hvordan vil du si coco er i forhold til jord/torvblandinger? vurdert full coco selv..

greensabbath

Gjør det,IMO. Coco er mer eller mindre PH-nøytralt og holder både mer vann og oksygen enn torv. Pluss at du slipper å tenke på raseringen av et ømtålig økosystem som høsting av torva medfører. Enten du bruker det som basis for økoblandinger eller som hydromedium,vokser ting merkbart fortere,IMO. Har prøvd begge. Endte opp med h3ad/rez formel og både jeg og jentene trives som bare det. Eneste jeg har prøvd som vokser fortere er DWC,men det ble for mye stress til slutt,for mange variabler for min smak... Coco er et ypperlig kompromiss mellom vekstraten til hydro og stabiliteten til jord.

DubBud

For meg så er den hyppige vanningsraten, pH-regulering av vann/næring (og problemene til herbalist i Bozomans coco-tråd :clown:) grunner mot å gå over til ren coco. Det virker bare som mer pes. Jeg er stor fan av KISS, og da passer det meg utmerket å vanne planter med 3-4 dagers mellomrom.

Jeg har fortsatt til gode å smake weed som smaker like godt dyrket i coco/hydro enn organisk/økologisk i jord, selv om jeg ikke tviler på at det er mulig å få til riktig så tasty weed der også. Organisk coco virker å være litt bleeding edge fortsatt, så da blir det jord i overskuelig framtid for min del. Jeg prøvde meg på et mislykket forsøk med en organisk cocomix en gang, og selv om det gikk i dass så var det morsomt å se hvor latterlig raskt røttene vokste i coco.

• Like 1

Weed'r

tror jeg blir kommer til prøve coco neste gang. har ikke kr til invest enda. noe å se frem til :smokey:

Mr.Chalice

:rolleyes: Agree with DubBud, spesielt når det kommer til førstegangs grow.

CptSpaulding

Fordelene med coco er utvilsomt en betydelig raskere vekstfase samt økt avkastning om alt gjøres riktig. Smaksmessig opplevde jeg coco weeden som noe "tam" sammenliknet med organisk jord. Smaken var mindre kompleks, men alt i alt var røyken snillere mot halsen tidligere ut i curingen sammenliknet med jord. Effekten var upåklagelig.

Om du ikke går for større potter til blomst enn 10-12 liter opplevde jeg det som meget enkelt å dosere næring og holde kontroll på PH uten mye styr og mas. Overvanning er heller ikke et tema.

Den største (og eneste?) ulempen er en betydelig hyppigere vanningsfrekvens. Dette har jeg forsøkt å begrense med større potter (15l), men da ble det straks vanskeligere å holde kontroll på PH, og jeg må vanne like fordømt ofte for å holde kontroll på dette.

Dermed er det ingen grunn til å frykte coco med mindre man ikke gidder å vanne annenhver dag. Alternativt er jo et automatisk dryppsystem en løsning.

Jeg kan ikke annet enn å innrømme at jordgrow ala allmix hvor man kun vanner hver 5 dag er fristende når man flyr i skytteltraffikk for å tilfredsstille et par tørste coco planter :smokey:

Jeg har tidligere mixet 1/4 coco i allmix. Det er unødvendig pga tilsatt perlitt. Dette har mer for seg i blandinger uten perlitt imao...

greensabbath

Hadde jeg hatt en gård,altså tilgang på ingrediensene jeg trengte uten å måtte svi av fossilt brennstoff på å få dem bragt til meg og muligheten til å kjøre utendørs...ville jeg nok holdt meg til organic. Gården er enda et par år unna så... Fire flasker med alt jentene trenger og ei blokk med medium på hylla vs. en bod full av kompost,bæsj,kalk,bakker med resirkulert jord osv. Enkelt valg i min siuasjon.

Det var kjærlighet ved første grow for meg fordi jeg plutselig kunne korrigere ting med en gang de oppstod heller enn å vente og se.Men flere av dere er nok glatt flinkere jordbønder enn jeg noen gang var. Å skifte til coco var som å komme hjem. Merker personlig ingen reduksjon i kvalitet heller, etter å ha testet samme strain i DWC opp mot jordversjonen men hey... at jeg ikke kan smake forskjellen betyr ikke at den ikke er der. Men for meg var den ikke der.

Som sagt,det funker for meg. Hager er forskjellige,gartnere er forskjellige. Hvis du er fornnøyd med resultatene din metode gir så burde det være nok.

greensabbath

Hadde jeg hatt en gård,altså tilgang på ingrediensene jeg trengte uten å måtte svi av fossilt brennstoff på å få dem bragt til meg og muligheten til å kjøre utendørs...ville jeg nok holdt meg til organic. Gården er enda et par år unna så... Fire flasker med alt jentene trenger og ei blokk med medium på hylla vs. en bod full av kompost,bæsj,kalk,bakker med resirkulert jord osv. Enkelt valg i min siuasjon.

Det var kjærlighet ved første grow for meg fordi jeg plutselig kunne korrigere ting med en gang de oppstod heller enn å vente og se.Men flere av dere er nok glatt flinkere jordbønder enn jeg noen gang var. Å skifte til coco var som å komme hjem. Merker personlig ingen reduksjon i kvalitet heller, etter å ha testet samme strain i DWC opp mot jordversjonen men hey... at jeg ikke kan smake forskjellen betyr ikke at den ikke er der. Men for meg var den ikke der.

Som sagt,det funker for meg. Hager er forskjellige,gartnere er forskjellige. Hvis du er fornnøyd med resultatene din metode gir så burde det være nok.

Weed'r

leste et sted at 50% perlite + 50% coco mix. sku være veldig luftig å lett å ha med å gjør. noen som har videre kunnskap om dette?

greensabbath

Har vurdert det samme selv. Tre omganger med ren coco har vært over all forventning. Men det er mye snakk om mer ''hydroaktig'' vekst med div blandinger. For det meste er det nettopp perlitt i varierende mengder det er snakk om.Noen mener det er essensielt,andre sier det er helt unødvendig. Var samme greia med leca i bunnen av potta,det har jeg begynt med igjen,personlig. Det går nok som alt annet,desverre på flere faktorer. Har mer lesing å gjøre....

Onkel

Heisann :)

Hvis man skal kjøre ett oppsett med 50/50 coco/perlitt ville jeg hatt et dryppsystem(hvorfor ikke bare bruke ren coco?), for du kommer til å gå deg lei av å vanne. Også coco trenger egen næring, som jeg personlig ikke synes gir samme smak som rent organisk dyrka weed. Synes smaken blir litt "flat" og jeg har hørt mange sier at man kan få nærmest like god aroma i hydro/coco som i organisk jord om det gjøres riktig, noe som jeg enda ikke har sett eller smakt. Nå sier jeg ikke at det ikke går, men jeg har sett ansiktene til hydro og coco dyrkere når de smaker god organisk dyrka weed.

Ang leca trodde jeg diskusjonen var litt avsluttet, altså... Om du har kalde rom kan leca brukes siden de holder endel på varmen i jorda. Å ha leca i bunnen er mest for å forhindre kuldeslag fra gulv. De som trenger leca i bunnen for drennering har enten for lite drennering/lufthull i potta si eller for flat potte slik at vannet nederst ikke har noen utvei. Når det er sagt sier jeg ikke at dette ikke kan brukes som jordforbedring, men det hvorfor bruke det da det finnes alternativer som perlitt eller coco?, som ikke bare gjør samme jobb men faktisk mye mye bedre. Personlig ville jeg ikke brukt leca i coco...

-Onkel

Edit: Tips! Kjøp den allmixen og coco, bland 30% coco i allmixen og bruk biogrow(kjekt å ha fishmix også, men ville ikke brukt det i blom) og biobloom.

Edited by Onkel

greensabbath

Helt enig,dryppvanning eller Ebb/Flow er en forutsetning ellers er fordelene ved disse chum-mixene bortkasta.

Man kan jo faktisk bruke biobizz i coco,hvis man bruker rett mengde/formål. Personlig kunne jeg som sagt ikke plukke ut samme kloning dyrket øko vs. vel-flusha DWC. Konkluderte dermed at forskjellen satt mellom ørene mine,ikke i weeden. Men det er meg.

Om lecaen: Jeg er stoka på hastigheta og helsen til jentene med to vanninger om dagen. Men,jeg ser at det påvirker rot formasjonen. Jeg får flere av de tjukke,trådaktige ''vannrøttene'' man ser i hydro i bunnen av potta og færre av de små finhårede ''spiserøttene'' lengre oppe. Hypotesen min er at et par cm leca kommer til å øke lufttilførselen i bunnen av potta så røttene beskjærer seg selv og søker oppover heller enn å sirkle bunnen.Håper på bedre utnyttelse av mediumet sånn.Alternativet blir å prøve airpots/smartpots. Vi får se...

Edited by greensabbath

Onkel

I og med at coco er innært så har du ikke microorganismer som bryter ned organiske næringa til biobizz, dermed er det ikke bra å anbefale det. Man bør bruke egnet coconæring til coco. Men om du blander coco og organiskjord er biobizz et bra produkt, og evt ha sopper.

-Onkel

greensabbath

I respectfully disagree :) Coco støtter en microheard helt fett.Hjelper sikkert at den ikke blir sur/anaerob like lett som en gjennomsnittlig torvblanding. Må plukke bort trichoderma mycel fra bunnen av pottene mine når jeg planter om til tross for at jeg bruker inorganisk næring. Ugro cocoen jeg bruker kommer ferdig med trich sporer. Var passe overrasket første gang jeg oppdaget det. Øko-dogmaet lærte meg at salt er drepen for en levende rotsone.Bruker du lav nok konsentrasjon av salt så tåler de fleste bakterier/protister/mykoer det helt fint,viser det seg.

Følger forøvrig en dude på icmag som sverger til biobizz i h3ad/rez forhold i en slags chum-blanding. Så det er absolutt mulig.

Edited by greensabbath

Bozoman

I og med at coco er innært så har du ikke microorganismer som bryter ned organiske næringa til biobizz, dermed er det ikke bra å anbefale det. Man bør bruke egnet coconæring til coco. Men om du blander coco og organiskjord er biobizz et bra produkt, og evt ha sopper.

-Onkel

Coco er inert, men det betyr ikke at den ikke inneholder eller kan inneholde mikroorganismer. Strukturen på coco fiber er ideell for voksende mikrofauna kolonier. Problemet, som greensabbath peker ut, er at mikrofauna ikke liker/tåler for kraftig næringssalt konsentrasjon, eller lav eller høy pH. Mikrofauna trives generelt best i nærmere nøytral pH, ofte litt under. Siden vi som regel velger å bruke spesiallaget saltbasert næring, som kompenserer for naturlig K i coco og behovet for ekstra Ca og Mg, vil ikke koloniene som bryter ned organisk næring bli stor, eller nødvendig. Mikrofauna tilsettinger som er vell så effektiv i coco som i jord, hvis miljøet er tilrettelagt. Organisk næring viser seg å fungere fint, men problematikken rundt pH og K, Ca og Mg forblir. Kjenner en dame som dyrker i rein coco med utvannet urin og dolomitt kalk med gode resultater. Det krever en del feilsøking og eksperimentering med organisk næring i coco, så det er ikke anbefalt før man har en del erfaring med velutprøvde metoder.

• Like 2

Onkel

Jeg vet du får coco med micros, men det er somregel tilsatt soppsporer,

Edited by Onkel

Bozoman

Det er ikke feil det du sier Onkel, men det er ikke helt rett heller. Coco inneholder blant annet naturlig trichoderma, men det er stor forskjell på behandling og forbereding av coco blant produsenter, så det er stor varians på hva og hvor mye mikrofauna som fremdeles lever i coco. Derfor anbefaler jeg Canna og BCuzz coco over andre produsenter. Sporer kommer til coco gjennom luften og vannet vi bruker og så lenge miljøet i coco er fordelaktig vil de danne kolonier med tid. Det sagt så er det en fordel å forsikre seg om at coco inneholder mikrofaunaen vi trenger. Dette gjelder alle medium. Med bruk av organisk næring i coco vil det være en fordel å blande bittelitt jord i coco som vil inneholde de bakteriene som bryter ned organisk materiell til næring røttene kan ta opp og bruke. Da vil kulturen spre seg i coco.

• Like 1

Bozoman

Det kan også være en fordel å brygge te av næringen. Vann, næring, oksygen tilførsel, litt sirkulasjon i en bøtte uten fastsittende lokk og romtemperatur vil sette i gang prosessen. Etter 24 timer bør du se bakteriekulturene forme seg som skum på toppen. Dette er effektivt i jord, og skulle være vell så effektivt i coco og næring vil være tilgjengelig fortere. Her må du være litt forsiktig så du ikke brenner plantene.

Edited by Bozoman