Jump to content
Sign in to follow this  
Weed'r

Biobizz all mix

Recommended Posts

Weed'r

Det kan også være en fordel å brygge te av næringen??

greensabbath

BM forklarer ganske klart. Hva er det som er uklart? Prosessen? Hvorfor man skal gjøre det? Med hva?

DubBud
Her er en smålang tråd om kompost-te på UK420 med mye god info. Det rent praktiske blir forklart fra side 3 og utover.
  • Like 1

greensabbath

Fin link. Noen ganger savner jeg alle de små tingene med å dyrke øko....så tenker jeg på hvordan kåken lukta etter at jeg hadde glemt ei bøtte med ewc/fish-mix/guano te over helga :sick:

Onkel

Det er ikke feil det du sier Onkel, men det er ikke helt rett heller. Coco inneholder blant annet naturlig trichoderma, men det er stor forskjell på behandling og forbereding av coco blant produsenter, så det er stor varians på hva og hvor mye mikrofauna som fremdeles lever i coco. Derfor anbefaler jeg Canna og BCuzz coco over andre produsenter. Sporer kommer til coco gjennom luften og vannet vi bruker og så lenge miljøet i coco er fordelaktig vil de danne kolonier med tid. Det sagt så er det en fordel å forsikre seg om at coco inneholder mikrofaunaen vi trenger. Dette gjelder alle medium. Med bruk av organisk næring i coco vil det være en fordel å blande bittelitt jord i coco som vil inneholde de bakteriene som bryter ned organisk materiell til næring røttene kan ta opp og bruke. Da vil kulturen spre seg i coco.

Heisann :)

Bra du nevner dette med hvordan de behandler coco'en. Mange sier thricoderma'en kan være allerede død ved behandlingen det kan få. Men jeg var i hy og hast derfor jeg poengterte uten forklaring. Men så lenge du ikke tar dette som en forhåndsregel har du på ingen måte kontroll over mediumet. Derfor er det viktig at man tilføyer soppsporer som thricoderma og mycorizza, "and sugar for the shit" om man vil gjøre biobizz optimal. Derfor vil jeg anbefale heller ren cocoonæring til til ren cocogrow. Men om de vil være økologisk/organisk, så hvor for ikke bruke coco som et jordforbedrings-produkt, altså sammen god organisk jord?

- Dritings Onkel

Edited by Onkel

Weed'r

kommer nok til å bruke bio bizz allmix med litt coco i.. som du nevnte før her blir det veldig mye vanning med rein coco eller 50/50 coco perlite.

KushMaster

Behandles all-mix'n på samme måte med coco iblandet,som uten med tanke på ph?

Weed'r

Skjønner ikke helt hva du mener? om ph holder seg like stabil? eller opptak av næring?

KushMaster

Skjønner ikke helt hva du mener? om ph holder seg like stabil? eller opptak av næring?

Skal ph være den samme med coco iblandet? Jeg gir vann med næring som ligger på ph 6,5 i all-mix og light-mix.

Edited by KushMaster

Weed'r

aha.. jeg kjører all mix med Ca. 20% coco i, Ph som ligger mellom 6,4 - 6,7 og det vokser veldig bra her hvertfall, ingen mangelsykdommer eller noe tull.

blir jo fortsatt hovedsaklig organnisk dyrket cocoen blir bare en jordforbedrer vil jeg tro. kan ikke garantere dette.. kanskje noen andre har bedre peiling :unsure:

Edited by Weed'r

KushMaster

aha.. jeg kjører all mix med Ca. 20% coco i, Ph som ligger mellom 6,4 - 6,7 og det vokser veldig bra her hvertfall, ingen mangelsykdommer eller noe tull.

blir jo fortsatt hovedsaklig organnisk dyrket cocoen blir bare en jordforbedrer vil jeg tro. kan ikke garantere dette.. kanskje noen andre har bedre peiling :unsure:

Akkurat,du mener vannet med næring du gir plantene ligger imellom ph 6.4 og 6,7. Lurer på å kjøpe coco å blande litt inn i plagron light-mix som jeg selv bruker. Er vel canna sin coco som går for å være den beste?

Weed'r

vannet ja:) canna sin jeg har brukt hvertfall, syns den funker veldig fint.. har dessvere ikke noe erfaring med noen andre levrandører, men den går vel for å være best ja, lest endel på div forumer før jeg kjøpte, kom frem til canna sin sku være bra, er noe med måten den har blitt behandlet på :)

KushMaster

vannet ja:) canna sin jeg har brukt hvertfall, syns den funker veldig fint.. har dessvere ikke noe erfaring med noen andre levrandører, men den går vel for å være best ja, lest endel på div forumer før jeg kjøpte, kom frem til canna sin sku være bra, er noe med måten den har blitt behandlet på :)

Nice,må ta med et par sekker neste gang jeg er i staden :)

buska

Før drev å ph justerte jorda, nå har jeg kutta dette ut og resultatet er bedre. Lever selv etter kiss prinsippet :). Jeg har også begynt å vanne plantene med vann temp på opp mot 22grader som faktisk har bedret veksten hos meg. Dette skjedde ved en feil da tempen viste feil, da dette ble oppdaget fant jeg ut planter så bedre ut og har fortsatt med dette... mmmmmm

Weed'r

Må prøves ^_^ Kan det være fordi man ikke skjokker røttene med kulde fra kaldt vann?? :unsure:

Edited by Weed'r

KushMaster

Før drev å ph justerte jorda, nå har jeg kutta dette ut og resultatet er bedre. Lever selv etter kiss prinsippet :). Jeg har også begynt å vanne plantene med vann temp på opp mot 22grader som faktisk har bedret veksten hos meg. Dette skjedde ved en feil da tempen viste feil, da dette ble oppdaget fant jeg ut planter så bedre ut og har fortsatt med dette... mmmmmm

Kan du forklare kiss-prinsippet? Nå bruker jeg ph-perfect GMB,men skal gå over til biobizz da jef vil gjøre dette organisk fremover.. Har gitt vann som holder 18-19 grader temp,mulig derfor jeg har fått noe sprøe blader og litt treg vekst. Skal øke det noen grader.

Edited by KushMaster

Mr.Chalice

KISS = Keep It Simple Stupid ;)

• Like 1

buska

Kan du forklare kiss-prinsippet? Nå bruker jeg ph-perfect GMB,men skal gå over til biobizz da jef vil gjøre dette organisk fremover.. Har gitt vann som holder 18-19 grader temp,mulig derfor jeg har fått noe sprøe blader og litt treg vekst. Skal øke det noen grader.

Tror du har fått sprø blader av andre ting. Dette med varmere vann føler jeg funker bra i den kalde års tiden, men mulig jeg har feil. Sikkert mange som ikke er ening i meg der...

Sprø blader kan være mye næring...

• Like 1

pollen

KISS = Keep It Simple Stupid ;)

:redeyes: :redeyes: Eller i Dette tilfellet,,, keep it simple, stoner,,,,, :clown: :clown:

• Like 2

DubBud

Før drev å ph justerte jorda, nå har jeg kutta dette ut og resultatet er bedre. Lever selv etter kiss prinsippet :). Jeg har også begynt å vanne plantene med vann temp på opp mot 22grader som faktisk har bedret veksten hos meg.

Vann som holder ca 22 grader er et fint krysningspunkt mellom max oppløst oksygen i vannet og at temperaturen ikke er for lav for røttene. Vann holder mer oksygen jo kaldere det er. Det ser du enkelt ved at det bobler mye mer hvis du bruker et dusjhode og fyller en bøtte med kaldt vann og gjør det samme med varmt vann. Hvis du vanner med en vannkanne med fin spreder så blir det også tilført ekstra oksygen i vannet. Røtter liker oksygen, nom nom.

Buska har skjønt det, KISS :bird: :clown:

buska

Buska har skjønt det, KISS :bird: :clown:

jepp, men det tok jaggu lang tid DubBud :inlove:

Takk til onkel blå som tok ec og ph måleren min, alt ble mye bedre etter det, men dere bør ikke komme tilbake da det er bra nå :redeyes:

Edited by buska

Dr666

Et lite tips er å bruke dusj hodet for å fylle opp en bøtte med vann som du bruker deretter til vanning. Dette øker oksygen nivået og fjerner en god del av klor hvis den er tilstede. :smokey:

Når det gjelder all-mixen, jeg skal nå bruke den i min første grow, og jeg har lest at en god del folk har brukt ren all-mix når de plantet frø/stiklinger og at det har fungert bra. Mens andre advarer mot det. Jeg tenkte å skaffe meg såjord fra plantasjen og blande inn 1/3 all-mix for at stiklingene skal få litt næring. Høres dette fornuftig ut? :)

Kong1

Hva om man "klargjør" mengden allmix en dag to før man skal plante i den? Kanskje også pent "flushe" den med rent vann en gang før den får stå et par dager i riktig temp? :)

Mr.Chalice

Planter alltid rett i blomsterjord her. Vet ikke helt styrken på allmix'n men kan tenke meg at den er på samme nivå som de fleste typer god blomsterjord.

Men er du usikker og det i tillegg er førstegangs grow, så kanskje gå for litt lettere såjord til spiringa :smokey:

@kong1: Hva mener du med

Hva om man "klargjør" mengden allmix en dag to før man skal plante i den?

Angående flushing av organisk jordmix ser jeg ikke helt poenget.

Weed'r

tenkte kanskje bruke bio-bizz Light-Mix.. vil den passe til stiklinger?