Jump to content
tricko

Frøprodukjson growlogg

Recommended Posts

tricko

Heisann.

Etter en utegrow som gikk litt dårlig i år pga ukjennte strains, så bestemmte jeg meg for å gjøre et bedre forsøk neste år med et mye mer safe strain. Da søkte jeg litt rundt og fant ut at lowryderen gir som oftest avkastning ute i norsk natur. Derfor gikk jeg til innkjøp av 10 lowryder frø, men bare 10 frø gir ikke et års forbruk og derfor må jeg lage en liten frøgrow nå i vinter.

gallery_12417_569_38943.jpg

Jeg har et elendig lavt budsjett fordi jeg er student.

Det jeg bruker er:

-Fordunk 60 liter(for å dyrke i)

-Noen sparepærer pluss et jalla LED grow lys.

-Hjemmelaget kullfilter(Fortsatt under produksjon...)

-2x Isbokser med hull i nederst.

-Blomsterjord blandet med lecakuler.

-Noen datavifter.

Jeg spirte 3 frø i et glass med vann og satte de i jord.

Den ene har kommet opp allerede, mens de 2 andre fortsatt ligger nedi jorda.

gallery_12417_569_110537.jpg

De vokser litt i seneste laget syns jeg, men det er nok fordi det er litt kaldt nedi boksen selv med alle lysene på. Dunken står nemlig ute i en garasje.

I løpet av de neste ukene må jeg få skrapt sammen noen penger for å få kjøpt en cfl 100-200 watts pære så det blir litt bedre lys og varme for de små. :P

Jeg sliter litt med å lage et kullfilter fordi jeg bare har fått tak i granulert aktivt kull fra en dyrebutikk. Filteret i seg selv ser veldig bra ut, men det blir for mye motstand for luften.

Jeg har koblet 3x 120 mm datavifter til filteret, men den klarer fortsatt ikke blåse luft igjennom. Jeg må nok ty til et tynnere og mer lettgjennomtrengelig filter av noe slag...

Kom gjerne med tips, meninger og innspill!

Oppdaterer gjevnlig fremover. :)

-Tricko

Edited by tricko
  • Like 1

greensabbath

Ser bra ut,tricko. Kanskje sette bakka oppå noe for å hjelpe på kulda? Kommer til å følge med ^_^

exil

Kul projekt, ska bli spännande att se hur det går. En 38w bygglampa skulle kunna funka bra där inne. Med en stor cfl tror jag du kommer få problem med både rh och värme. 2st 55w PLL skulle också funka att montera vertikalt (om hinken är 57cm hög). Ballaster hittar du på eBay för 6-7$ st inkl frakt och rören finns på pg i Sverige för 70kr st.

Om du vill kan jag leta reda på en länk till en snubbe på icmag som körde PLL i en tunna. Grymt resultat.

• Like 1

tricko

Kul projekt, ska bli spännande att se hur det går. En 38w bygglampa skulle kunna funka bra där inne. Med en stor cfl tror jag du kommer få problem med både rh och värme. 2st 55w PLL skulle också funka att montera vertikalt (om hinken är 57cm hög). Ballaster hittar du på eBay för 6-7$ st inkl frakt och rören finns på pg i Sverige för 70kr st.

Om du vill kan jag leta reda på en länk till en snubbe på icmag som körde PLL i en tunna. Grymt resultat.

Jeg har sett du har skrevet om de rørene, og er veldig int i det. Men Jeg har liksom ikke helt skjønnt hvilke rør som passer i hvilken ballast. :P

Kunne du forklart hvordan jeg vet at de lysrørene passer med hvilken ballast?

:)

-trikco

greensabbath

Vert PLL hadde vært badass i balja. Er selv i research-fasen på et PLL armatur til vegrommet mitt. Slik jeg har forstått kan alle PLL ballaster kjøre alt fra 18-55 W. Ikke kjøp noe før exile kommer og legger ned litt kunnskap,though. Er som sagt fortsatt på lesestadiet.

exil

På mina ballaster är det ikryssat vilken w det är och jag skulle nog ta en ballast med det w man har på rören, en del kör overdrive men jag skulle nog inte pressa rören på det sättet (ex 55w ballast 38w rör)

Mina PLL rör ger 4800L st så de är alltså nästan lika effektiva som en hps vad gäller w/lumen. Jag ger min fan på att de till och med skulle kunna spöa HPS i en vert setup eller scrog då du får extremt bra spridning på ljuset och du kan ha växterna väldigt nära.

Nu beställde jag mina PLL rör från conrad.se och fick dom för 49kr st men priset har visst gått upp lite. Jag skulle gissa att du kan gå in i vilken välsorterad lampaffär som helst och be dom plocka hem rör i sin nästa beställning. De brukar inte ta extra för sånt. 2700-3000k Blom 6500k för vegg. Ska du bara ha en sorts rör så kör på blom rör.

En dag när jag har tid ska jag sätta ihop en fin PLL tråd, de är väl värda att kika på.

The high pod PLL i tunna. legendarisk tråd.

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=92259

55w ballasten inkl frakt och sockel 6.26$

http://www.ebay.com/itm/Fluorescent-Lamps-Electronic-Ballast-with-Lamp-Socket-55W-for-H-Tube-Lamp-Light-/290676565655?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43adac6697

PLL rör PG 79kr st

http://www.professionalgrow.se/sv/tc-l75w-gul-for-blomning

Icmags PLL club. Lite trasiga bilder i början men kika runt lite.

http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=132787

• Like 2

tricko

Ser man det ja! :) Blir vel til at jeg kjøper 4 stk og smeller nedi bøtta så fort jeg har penger!! I mellomtiden blir det bare å gjøre det beste ut av det!

Tenkte jeg skulle få i gang litt luftsikrulasjon i morgen, men redd det skal bli kaldt for de små. Løsningen blir å flytte de nærmere lyset. :)

exil

High pod snubben har ett helvete till fläkt och PLL rören i någon sorts glasrör. Du kan ju alltid prova med fyra men jag tror två eller tre är mer rimligt om du inte köper en rejäl fläkt.

tricko

Har ikke skjedd så mye siden sist. Er alt for kaldt ute i boksen, så de har bare vokst noen cm.

Kan komme med bilde i morgen. :)

Er noe dritt å være student uten penger til lys engang. Men etter jul, DA skal det bli bra lys nedi der.

Hvordan er det med livssyklusen til autoer når det blir kaldt? Vil de da leve lengre? Altså leve flere dager enn de normalt vil gjøre under vanlig temp?

Fotosyntesen går jo saktere under kaldt klima, så er vel noe i det?

greensabbath

Jeg har latt meg fortelle at kulde er eneste måten å forsinke blomstringen til en auto på. Og det virker som om det stemmer utfra din grow. Om denne forsinkelsen kommer til å gjøre noen varig ''skade'' får vise seg. Man ser jo noen ganger 5-6 cm høye autoer som gir et gram eller to med bud.Men noen frø bør du få ut av dem uansett...

tricko

Håper da det! :) Vi får se når jeg får isolert bøtta om det hjelper! Men foreløpig har jeg ikke noe lufting fordi det er minusgrader utenfor. :s er spennt på hvordan jeg skal løse det...

tricko

Da har jeg knipsa noen bilder. Den er ikke store tassen, men den vokser da litt etter litt. :L MÅ skaffe meg bedre lys når pengene strekker til. Skal se om jeg får isolert bøtta i morgen om jeg får tid.

gallery_12417_569_1433080.jpg

gallery_12417_569_426173.jpg

Jeg lurer litt på å bare kjøpe en cfl pære bare for å få varme også. hmm...

tricko

Da har 2 av 4 frø kommet opp. De to siste frøs nok i hjel... Prøvde å ta de inn for å gi de et forsøk i vanlig temp, men kampen var nok tapt for dems del.

Her er den eldste av de:

gallery_12417_569_56500.jpg

nykommeren:

gallery_12417_569_82180.jpg

Oversikt:

gallery_12417_569_16536.jpg

tricko

Heisann mine grønne venner! :)

Nå har det gått en stund siden sist jeg var innom her.

Har dratt et liggeunderlag rundt groboksen, og ting har begynnt å skje! Jeg har ikke fått kjøpt nytt lys, kommer ikke til å kjøpe før neste runde igjen uansett pga pengemangel. Så da får jeg bare ta til takke med den yielden jeg får!

Størrelsen på plantene er veldig forskjellig, den første spiren har vokst seg stor og luftig og den har enda ingen kjønnstegn. Mens den yngste av de to er bitteliten, veldig kompakt og har fått masse baller.

Jeg håper nå at den store fyldige snart setter ting i gang og får kjønnshår sånn at jeg får noen frø!

Om den også får baller må jeg bare sanke pollen fra begge og prøve å oppbevare det til neste runde og håpe på hunner der.

Hvor lenge holder pollen seg, og hvordan oppbevarer jeg det riktig?

Her kommer bilder:

gallery_12417_569_1396655.jpg

plantene

gallery_12417_569_608732.jpg

hannplanten

gallery_12417_569_1606865.jpg

baller

gallery_12417_569_1003646.jpg

ser ikke kjønnstegn enda

gallery_12417_569_239801.jpg

forskjellig oppbygning

-Tricko

• Like 1

Weedy Weedpecker

Du får nok en god del frø ut av det der skal du se, ikke nødvendig med mer lys til det, bare den andre er hunn da. :)

Mr.Chalice

Pollen kan holde seg flere måneder, men MÅ LAGRES TØRT, kaldt og mørkt.

I dyrkehåndboka er det en fremgangsmåte om hvordan man oppbevarer pollen :smokey:

Lagring av frø

Under lagring trives frøene best med nøyaktig motsatte betingelser av det de liker når de skal spire. Frø bør helst lagres tørt og kaldt.

For å oppnå tørre betingelser trenger vi et tørkemiddel. Den billigste metoden er å varme ris i ovnen (110 °C i ca 15 min) og putte dette på et glass.

Når risen blir kald vil den fungere som et tørkemiddel og trekke til seg fuktighet. Et annet alternativ er å bruke silicasand. Dette ser ut som blå sand eller småstein. Når sanden er utladet, dvs. den har tatt til seg fuktighet, så skifter den farge til rosa eller blek-blå.

Om sanden du skal bruke er utladet, må den varmes i stekeovn ved 110 °C til sanden blir blå igjen (ca 15 min). Fyll sand eller ris i et

lite glass eller liknende og legg litt bomull over. Frøene legges over bomullen. Det er viktig at beholderen du bruker er 100 % tett så ikke fuktighet slipper til.

Du kan også bruke små papir-beholdere (ser ut som plakatruller, bare små) og fylle disse med frø. Alle rullene kan du sette i en større beholder (norgesglass) som har silicasand eller ris i bunnen. Frøene kan nå lagres i kjøleskap i mange år. Silicasand brukes til tørking av blomster og kan kjøpes i hobbyforretninger (Panduro).

Edited by Mr.Chalice
  • Like 2

Ingo

Bra jobba! Du får masse fin pollen der. Krysser fingre at du får pollinert med en gang.

tricko

takk for tips! :)

Jeg får bare håpe det er en hunn. Hvis ikke må jeg tørke ris, samle pollen og kaste det i fryseren!

Noen som tørr å tippe på hvor mange dagene den store bruker på å vise kjønn? ;)

Mr.Chalice

tipper 48t :mellow:

Weedy Weedpecker

Jeg tror det er en hunn og begynner å få noen pistiller om 4 dager. :P

tricko

Enda ingen tegn til kjønn på den ene... :( Skal i 50 årslag i helgen, så får ikke sett på de før søndag en gang. Håper jeg får en positiv overaskelse når jeg kommer tilbake! :flowers:

exil

Positivt är att damerna som regel ligger lite efter herrarna. Väldigt stor chans att det är en dam skulle jag säga.

tricko

Da har jeg fått titta kjapt på plantene, den lille begynner å få mange pollensekker og de sprekker nok ut om ikke alt for lenge! :)

Treigingen har ikke vist sikre tegn til kjønn enda, men den begynner å få en tettere oppbygning og er nok like rundt hjørnet nå!

Jeg hadde ikke med meg kameraet ut i dag, men jeg skal få sikra dere noen fine bilder i morgen! :)

edit: skriveleif

Edited by tricko

tricko

Bildeuptade:

oversiktgallery_12417_569_477724.jpg

gallery_12417_569_327930.jpg

is nederst i boksen.gallery_12417_569_92832.jpg Plantene er plassert oppå en liten krakk for å komme så nært lyset som mulig.

Ingen tegn til kjønn. :(gallery_12417_569_193908.jpg

mystery plant gallery_12417_569_4119.jpg

tydelig hann gallery_12417_569_4804.jpg

Det er som dere ser fortsatt ingen tydelige kjønnstegn på den ene. Det er dritkaldt ute i garasjen, og derfor har det lagt seg is inni boksen. Jeg har prøvd å tette isolationen litt bedre, så får håpe det hjelper på litt. Det er ikke veldig kaldt akkuratt på plantene og i jorda fordi de er så tett på lysene. Men jeg håper fortsatt på at tempen ute skal stige!!! :smokey: