Jump to content
tricko

Frøprodukjson growlogg

Recommended Posts

exil

Nej nej fröna måste gå klart först inte plocka ljusa frön. Frys kyl stratifiering gäller alltså mogna frön.

Frys/kyl varianten gör bara att du kan gro fröna tidigare och att du inte behöver vänta så länge på att de naturligt ska stratifieras i kylen.

tricko

Ahaa! Nå skjønte jeg mer! Er i god form, så misforstod! :p heh.. da må jeg nok vente en mnd uansett! :p

Mr.Chalice

Siden planten blir brukt spesifikt til frøproduksjon ville jeg ha venta med høsting av frø til planten har død på en naturlig måte, fullført syklusen sin, så får du mest mulig frø.

Du kan legge noe papir ovenfor jorda til å samle opp eventuelle frø som detter ned fra planten.

• Like 2

tricko

Da tror jeg at jeg gjør det!
Så må jeg lage en oppsamler under planten som kan fange opp de frøene som faller ned i såfall! Tenkter da å bruke en pappbit og forme den som en parabol rundt stammen på planta sånn at den ikke er helt i veien når jeg skal vanne! :pirate2:

SuperLemon

Kult å lære hvordan man lager frø, må testes en dag. Flott og se at damene har klart seg så bra i bøtta di. :)

Håper du får mange frø :v:

peace

tricko

Bildeupdate! :)

Syns ting begynner å se farlig digg ut nå!!

Nå gleder jeg meg skikkelig til det er ferdig, for da skal jeg kjøre en runde uten frøproduksjon for å få smakt lowryder før sommeren også! :P

ting har egentlig bare startet å bli fyldigere og mer krystallisert! Er heldigvis ikke noen nyheter eller problemer å ta opp heller! :)

gallery_12417_569_61677.jpg

gallery_12417_569_252932.jpg

gallery_12417_569_221298.jpg

gallery_12417_569_60182.jpg

-tricko

IBA

frø produksjon er morro :D plutselig har du også 3-500 000 frø :P hihi

exil

Tycker damen ser hungrig ut. Annars väldigt kul logg måste jag säga. Bra att visa hur enkelt det är att få en riktigt fet fröpåse. Två tummar upp.

tricko

jeg får vel gi hunn litt næring. Men blir isåfall ikkenoe kompliserte greier! blomsternæring ellernoe. :pirate2:

tricko

Endelig hjemme fra fjellet! :)
Dama overlevde ca en uke uten vanning da den løsningen jeg lagde med en halvlitersflaske med hull i funka dårlig!
Jorda var ganske tørr, men tror ikke hun hadde det så ille der hun stod så rank og fin!
Ser ikke ut som hun blir så mye feitere, men det kommer bare mer og mer krystaller. Det at den ikke blir feitere kan vel kanskje ha noe med at den er bestøvet allerede?

Det lukter skikkelig mye nå, så burde vell hatt et kullfilter. Løsningen blir å holde garasjen låst inntil videre og ha nøkkelen i lomma 24/7.
Noen som har en formening om hvor lenge jeg må vente før jeg høster frø og smaksprøver nå?
Frister sykt å smake på det når jeg skal plukke frø,så godt som dette lukter!

145444804641015791513617419873tNwxiumCQP

8766621024022582991361742008MMqB9P3OARBF

26646911017971547571361742019XkG7a0APiWs

• Like 3

tricko

Da har jeg montert et hjemmelaget kullfilter på bøtta. :) Har ikke merket noe forskjell enda, så er litt usikker på om det virker eller ikke. Det suger helt greit med luft, så tror kanskje at det er kullet som er feil. Fordi det er beregnet på akvarievann...

Har gått litt nøye over planten nå, ser 3-4 frø som er modne, frøsekken har "sprekt" opp litt og de brune frøene syns. Jeg tror det er de preflowersa som er ferdig.

Er kjempegira på å bli ferdig nå! Lukter litt for mye canna i garasjen til at jeg kan slappe av om dagen. :S

Super ghetto hjemmesnekra filter!
drives av 2 stk 120 mm datavifter.
893224574343300901362414979Yn1CDwhuxNFqd

Et ferdig frø! :D

59072911521222813231362415008sCtLFVp14qb

512665343064508981362415021bVxK6ggsCItGP

Den her ser ut som den lever sine siste dager. :p

20857299771234251301362415030mbqeIqNEH8L

• Like 2

jorg

hei mann

du skulle male vegenne dine, de ser dårlig ut..

du må ha et rent og perfekt voksende plass..

alt best

jorg

tricko

Jeg lakket innsiden av bøtta med hvit lakk, men den begynte å flasse av når temperaturen på veggene svingte som værst. :s
før jeg kjører noe mer i bøtta, så skal jeg pusse ned hele bøtta invendig med fint sandpapir, slik at lakken fester seg bedre nestegang. :) Lakken har bare fallt rett ned i bøtta og har ikke vært i kontakt med jorda eller plantene, så det går nok bra med de. Nedturen blir jo at ikke alt lyset reflekteres på plantene. :(

Error

Du får tak i hvit varmebestandig lakk (på sprayboks) på butikker som biltema o.l...motorlakk f,eks.

• Like 2

tricko

Da blir det nok en tur innom biltema i løpet av de neste dagene!
Var ute å så på planta med pinsett i dag, da plukka jeg ut alle de frøene som nesten falt ut av seg selv.
Også tok jeg en råsjangse for å se hvordan frøene inni frøsekkene så ut. Jeg klippet ned en av de nederste grenene for å ta ut frøene. Jeg ble ganske overasket da nesten samtlige så ut til å være modne. Noen hadde riktig nok et lite snev av grønn farge i kantene. Men de fleste så helt fine ut.

Fikk tilsammen 16 frø nå, så er veldig spennt på det virkelige antallet til uka. :)
Høster hele planten på mandag!

Her er de frøene som holdt på å dette ut av frøsekken, som jeg plukket ut med pinsett:

20282744182426700721362598215sYodj6gbmtf

Her er de frøene som var i den lille grenen jeg tok ned:
1050335994205675643413625983310T7fYD1QLm

Bilde av alle sammen med orginalfrøene i bakgrunnen:
3689808048258910621362598531s7nhWHHxnGto

lagringsplassen dems:
1581933426365332351362598319JWZNRGaWAQwv

• Like 3

exil

Hatten av snyggt jobbat. De där ser mogna ut.

Ingo

Grattis! :)

Edit: Ser frem til utegrow-loggen din.

Edited by Ingo

Lazaruslong

Hei,

Tyckte mycket om denna tråd. Den anammar min filosofi om enkla fantasifulla lösningar som fungerar och glädjen i att odla, eller som ni så vackert säger: Dyrke :notworthy:

Nice!

neytiri

Inspirerende lesning om hvor enkelt det går an og gjøre ting :) Har noen autohybrider til spiring selv, og er spent på om de klarer og produsere noen frø kjapt nok til at jeg rekker en utedyrking i år. Ser frem til en oppdatering om det ble bra kvantum på frøene :)

tricko

takker! :)
Ser fram til å telle opp resten, og tror det blir ganske mange faktisk!! :yahoo:
Nå kan sommeren bare komme!! :pirate2:

jorg

Jeg har lest mye om auto frø. Noen sier at de nye frøene skal miste den auto "genetiken". Det vil interesent å se hvordan de ser ut hvis du start dyrke dem igjen :shifty:

tricko

hmm, jeg har bare hørt om frø som mister autogenene når en auto blir krysset med en vanlig strain. :S

Edited by tricko

Ingo

hmm, jeg har bare hørt om frø som mister autogenene når en auto blir krysset med en vanlig strain. :S

Du har nok rett i dette. Autogenet er recessivt (forsvinner ikke), men når en auto blir krysset med en auto, får du en auto..

http://no.wikipedia.org/wiki/Dominant_og_recessiv_arv

Edited by Ingo

tricko

Da har jeg skjært ned dama! Det var på tide da en del frøsekker var blitt brune. Jeg plukker vekk alle disse og endte opp med ca 70 ferdige frø nå, så har jeg lagt den lille budden som var på toppen(rundt 3-4 g når det er ferdig tørket tipper jeg) til tørk. Der var det masse frø der også, men de plukker jeg ut når den har tørket. :) Legger ut bilder i morgen!!
Tipper jeg ender opp med litt over 100 frø, så da kan bare utesesongen komme! Da blir det en liten lowryderåker på meg... :pirate2:

• Like 1