Jump to content
bjartmar

Hermafroditt i scrog dwc - What to do?

Recommended Posts

bjartmar

gallery_5270_572_168745.jpg

Tre jenter i samma balje! Siri, den falske tøsen, heter nå Trond Siri. Maken till dylik desillusion

finner man ingenstans. Lazarus gråter uti sin koj.

gallery_5270_572_85191.jpg

gallery_5270_572_75438.jpg

gallery_5270_572_156351.jpg

Så til spørsmålet: Hva gjør jeg nå? Blomstret to uker, jungel i scrog-nettingen, samme balje - blir en jævlig jobb å få opp lokket for å klippe røtter. Så hva gjør jeg da? Plukker vekk baller? Klipper den helt ned til et par blader? Gir faen? Gjør jobben med å klippe nettingen og trimme røtter?

greensabbath

Det der ser relativt uskyldig ut for meg foreløpig.Noen planter popper et par tidlige baller og så skjerper de seg. Jeg ville plukket dem av og fulgt han/henne med argusøyne videre. Neste skritt er å finne ut hvorfor. Mao. se etter lyslekkasjer osv...

• Like 1

Tantor

Jeg ville ha kappa'n med en gang, risikere ubrukelige hermiefrø over alle budsa...nei takk.

Hva gjelder årsak til hermie så vil jeg gjerne skyte inn ett spørsmål her: Begge gangene jeg har vært borti hermie-frø så har dette vært et resultat av at frøene selv kom fra hermier, jeg har dyrket av og på i rundt 10år + og har behandlet masse planter helt elendig hva gjelder daglengder, lyslekkasjer og slikt, og aldri har det blitt hermier hjemme hos meg. Mitt inntrykk er altså da at det med å fremprovosere hermier med lyslekkasje og slikt er meget overdrevet, og jeg heller da til å tro at det så og si alltid er dårlig genetikk som er årsak.

Kan noen her bekrefte at de faktisk har ufrivillig fremprovosert hermier på frø som de VET har god genetikk?

Beklager lån av tråd, men jeg har lurt på dette en stund og syntes spørsmålet passa her :smokey:

• Like 2

greensabbath

Det har lite/ingenting med god/dårlig genetikk å gjøre,spør du meg. Visse strains,spesielt hvis de har en god porsjon sativa i genene kan herme ved stress.Det er prisen man betaler for visse typer røyk. Indicaer er generelt mer stabile ifh. kjønn. Har hatt Chem D x Sour Diesel fra Rezevoir,som går for å være bra genetikk,om ikke legendarisk genetikk.Disse poppet bananer siste uka i blomst åkke som,samme med en Flo fra DJ Short. No biggie,etter at jeg var klar over det. Likte faktisk begge så godt at jeg endte opp med å krysse dem :redeyes:

Skjønner ikke helt denne hermieangsten noen sitter inne med. Hvis du sjekker plantene skikkelig,jevnlig så oppdager man guttedelene før de popper.Noe man uansett burde gjøre ifh til skadedyr osv. Selvfølgelig innen rimlighetens grenser. Hvis det er nok til at han/hunn kan smelle resten av jentene skikkelig på tjukka så er det ingen nåde. Men et par frø her og der,kontra å måtte knerte en hel plante før den er ferdig,fordi jeg ikke gidder ti minutter ekstra jobb i hagen? Jeg skjønner at det ikke går ann i grows over en viss størrelse,men jeg har ikke sett mange slike her omkring i allefall....men hey,gartnere er forskjellige,hager er forskjellige. Skjønner at folk som selger ikke kan ha masse frø i blomstene....men de dyrker vel gjerne ikke landrace sativaer og andre bitchye planter heller,I guess...

/rant

Eh,sorry,det ble jo total thread-jack. Men det er kanskje greit at begge sider av saken belyses...

Edited by greensabbath
  • Like 1

Ingo

Jeg ville også prøvd å plukke litt baller i første omgang. Muligens heve lampa litt. Kan være varmestress.

bjartmar

Takker for innspill! Har plukket ca 15 baller ellers ser det fint ut. Skulle egentlig separere de men slik ble det ikke. Planta er ikke samme strain som de to andre. Den har generelt vært stusselig og overfølsom. Glemte å sette i stikket til ventilasjonen etter å ha byttet filter, skjønte ingenting av tempen, var oppe i 35 grader enkelte dager. "Åh fan, stikket står jo ikke i" :rolleyes: Tipper det er en kombinasjon av stusselig frø og mye stress.

Edit: Men den lukter fantastisk

Edited by bjartmar

Ganjalf

Det har lite/ingenting med god/dårlig genetikk å gjøre,spør du meg.

Mener du at hermies ikke skyldes genetikk? Eller at forekomst av hermies i en strain ikke påvirker ditt syn på om hvorvidt denne strainen har god/dårlig genetikk?

Visse strains,spesielt hvis de har en god porsjon sativa i genene kan herme ved stress.

Personlig har jeg hatt mer problemer med landrace fra Pakistan enn Thailand.

Har hatt Chem D x Sour Diesel fra Rezevoir,som går for å være bra genetikk,om ikke legendarisk genetikk.Disse poppet bananer siste uka i blomst åkke som

Sour D er legendarisk når det gjelder å poppe nanners på slutten, mao et genetisk problem.

• Like 1

greensabbath

Mener du at hermies ikke skyldes genetikk? Eller at forekomst av hermies i en strain ikke påvirker ditt syn på om hvorvidt denne strainen har god/dårlig genetikk?

Nope,alle trekk har et genetisk opphav. Riktig. Forekomst av tvekjønnethet er som jeg sa i posten ikke et automatisk strykpunkt i min hage. Omfanget kan være det.

Personlig har jeg hatt mer problemer med landrace fra Pakistan enn Thailand.

Interresant. Min erfaring er mer eller mindre motsatt. Hvilke,om noen,stressfaktorer tror du det skyldtes?

Sour D er legendarisk når det gjelder å poppe nanners på slutten, mao et genetisk problem.

Enig. Men som sagt,det er det bare enda et trekk jeg er villig til å jobbe med/rundt.

Ganjalf

Nope,alle trekk har et genetisk opphav. Riktig. Forekomst av tvekjønnethet er som jeg sa i posten ikke et automatisk strykpunkt i min hage. Omfanget kan være det.

Om man har et begrensa antall planter, så er jeg enig i at det kan være verdt litt ekstra jobb. Men om en kjører perpetual harvest, har sent blomstrende sativas i samme rom eller produserer frø, så er enhver hermie som potensielt kan droppe pollen en uting.

Interresant. Min erfaring er mer eller mindre motsatt. Hvilke,om noen,stressfaktorer tror du det skyldtes?

Vet ikke om noen spesiell faktor som kan ha vært utløsende, så de kom nok helt av seg selv.

Enig. Men som sagt,det er det bare enda et trekk jeg er villig til å jobbe med/rundt.

Personlig er jeg uvillig til å ha noe med hermies å gjøre, om ikke de har ekstreme/unike kvaliteter. Anyhow, kjøpefrø skal ikke gi masse hermies i et vanlig grorom. Gjør de det, så vil jeg si meg enig i at det er dårlig genetikk.

• Like 4

Tantor

Du bare bekrefter min oppfatning om at det er genetisk betinget greensabbath.

Når jeg skriver "dårlig genetikk" så snakker jeg ikke om smak og effekt på budsa, men om det genetiske materialet er ødelagt. De fleste har kanskje fått med seg at bananplanten er genetisk helt ødelagt og man må bygge opp vår vanlige butikkbanan på nytt igjen, dette betyr ikke at de smaker vondt, men plantene har elendig genetikk som er ødelagt av altfor mange års innavl. Dette kan vel være noe av problemet med visse cannastrains, sikkert topp røyk, men fortsatt ødelagte gener hvis de blir hermier alle sammen. Jeg har forøvrig hatt sativaer som jeg har budda i over et halvt år uten at de har kommet med noen hermier. som sagt jeg har dyrket mange forskjellige sorter opp igjennom og til tider har jeg prøvd med vilje å gi dem varierende lys og daglengder for å se hvor stor fare det er for hermier. Jeg har aldri klart å fremprovosere noen hermier med uregelmessig lys, så fortsatt blir min oppfattelse at det med lyslekkasjer og slikt i forhold til hermafrodittisme er sterkt overdrevet så fremt ikke du har hermie traits fra før, og da ville de jo kanskje blitt hermier uansett.

greensabbath

Om man har et begrensa antall planter, så er jeg enig i at det kan være verdt litt ekstra jobb. Men om en kjører perpetual harvest, har sent blomstrende sativas i samme rom eller produserer frø, så er enhver hermie som potensielt kan droppe pollen en uting.

Agreed,og det er vel det som er poenget jeg prøver å rante meg fram til. Det er situasjonsbetinget,ikke et absolutt krav. Min grow er liten nok og jeg er såpass opphengt i å ha variert røyk at jeg kan tåle noen bananer. Det verste som kan skje er at jeg ikke oppdager en klase i tide og ender opp med masse frø,og dermed må lage masse keef...oh,noes :redeyes:

Vet ikke om noen spesiell faktor som kan ha vært utløsende, så de kom nok helt av seg selv.

Problemet med å jobbe med levende ting...ofte er årsak/virknings forholdet alt for komplisert. Noen planter har bare lyst til å pollinere seg selv,virker det som.

Evolusjonært sjakktrekk,men dog irriterende.

Personlig er jeg uvillig til å ha noe med hermies å gjøre, om ikke de har ekstreme/unike kvaliteter. Anyhow, kjøpefrø skal ikke gi masse hermies i et vanlig grorom. Gjør de det, så vil jeg si meg enig i at det er dårlig genetikk.

Nesten helt enig. Tvekjønnethet havner på ''cons-'' delen av lista,men er det ellers flere punkter på andre sida av streken så er jeg villig til å la henne gjøre greia si så lenge jeg klarer å holde følge.

Du bare bekrefter min oppfatning om at det er genetisk betinget greensabbath.

Når jeg skriver "dårlig genetikk" så snakker jeg ikke om smak og effekt på budsa, men om det genetiske materialet er ødelagt. De fleste har kanskje fått med seg at bananplanten er genetisk helt ødelagt og man må bygge opp vår vanlige butikkbanan på nytt igjen, dette betyr ikke at de smaker vondt, men plantene har elendig genetikk som er ødelagt av altfor mange års innavl. Dette kan vel være noe av problemet med visse cannastrains, sikkert topp røyk, men fortsatt ødelagte gener hvis de blir hermier alle sammen. Jeg har forøvrig hatt sativaer som jeg har budda i over et halvt år uten at de har kommet med noen hermier. som sagt jeg har dyrket mange forskjellige sorter opp igjennom og til tider har jeg prøvd med vilje å gi dem varierende lys og daglengder for å se hvor stor fare det er for hermier. Jeg har aldri klart å fremprovosere noen hermier med uregelmessig lys, så fortsatt blir min oppfattelse at det med lyslekkasjer og slikt i forhold til hermafrodittisme er sterkt overdrevet så fremt ikke du har hermie traits fra før, og da ville de jo kanskje blitt hermier uansett.

Jeg misforsto deg kanskje,Tantor.Det er ikke grunnene til hermafrodittisme,så mye som distinksjonen mellom god og dårlig genetikk jeg sleit med.I mitt hode er ikke hermiser nødvendigvis genetisk underlegne. Egentlig tvert i mot. Biologisk sett er begge typer kjønnsceller på samme individ en fordel for arten. Tror heller vi kan snakke om mer eller mindre egnet for et gitt bruk. Genetisk sett er faktisk mindretallet av cannabisplanter ''rene'' hunner eller hanner,i alle fall i følge Tom Hill og andre..... Det er bare et spørsmål om hva som skal til for å fremprovosere,som du sier.

Men,faen. Dette er ikke min tråd,og jeg føler jeg havner lengre og lengre ut i betraktninger som har mer med min personlige filosofi enn bjartmars grow å gjøre. Helt generelt er jeg enige med dere begge to. Ukontrollerte pollineringer er en uting i de fleste tilfeller.Skal sies at jeg har fått noen bra planter ut av noen av disse uhellene...men det er meg.

Jeg kverulerer fordi jeg tror mange snyter seg selv for flotte røykeopplevelser fordi de har fått inprentet denne ''Hermie,KILL''-refleksen. Det burde ikke være noen automatikk i det,det er bare et spørsmål om hva gartneren er forberedt på/klarer å deale med.Mild hermafroditisme som lar seg kontrollere av en oppmerksom gartner er ikke i seg selv noen stor sak,synes jeg. Akkurat som at noen planter yielder lite,kloner dårlig, krever mer eller mindre mat eller må bindes/beskjæres på en spesiell måte. Det er enda en utfordring å jobbe rundt. Og er røyken god nok er det verdt det uansett,spør du meg.

Ingo

Edit: Men den lukter fantastisk

Er det ukjent strain (bagseed)?

bjartmar

Den er GH Big Bang, 9-10 ukers indicadominert. Ser ut som den har bestemt seg for å være jente nå, finner ikke flere baller..

• Like 1

bjartmar

Bitches be growing

gallery_5270_572_252446.jpg

gallery_5270_572_37210.jpg

gallery_5270_572_93324.jpg

bjartmar

gallery_5270_572_37473.jpg

gallery_5270_572_226658.jpg

gallery_5270_572_63320.jpg

Lav på kalsium eller bare litt burn?

Eller noe annet?

:unsure: :redeyes:

Edited by bjartmar

innloggingsnavn

GH Big Bang - fysj

• Like 1

bjartmar

GH Big Bang - fysj

Dyrket den for noen år siden (reg frø) og da var jeg kjempefornøyd. Denne er nye femifrø, bare rævva. Bør definitivt settes på no-grow lista! :(

Ellers er det fint med litt mer konstruktive innlegg enn bare "fysj".

Edited by bjartmar
  • Like 3

bjartmar

gallery_5270_572_300204.jpg

Toppskudd 6 uker i blomst :)

bjartmar

gallery_5270_572_70454.jpg

8 uker. :redeyes:

Mr.Chalice

Nais & bushy :thumbsup:

Gartner1

Det ser jo helt strålende ut! Og fortsatt er det et par uker igjen?

Igjen: Nice! Grattis med en finfin grow! :)

innloggingsnavn

Vakkert! Beklager kommentaren ang. valg av variant - det blir sikkert bra.

Et tips: bind toppskuddene forsiktig ned slik at de kommer på lik høyde. Det vil gi deg større avkastning og bedre gjennomsnittlig kvalitet.

Edited by innloggingsnavn

kungfuninja

Den er GH Big Bang, 9-10 ukers indicadominert. Ser ut som den har bestemt seg for å være jente nå, finner ikke flere baller..

Jeg dyrket litt Big Bang fra GHS for noen måneder siden. Dette er kanskje individuelt, men jeg synes den er så dårlig at jeg har bestemt meg for å kaste alt sammen.

Den gir meg ingenting annet enn litt dårlig koordinasjon og nedsatt intelligens. Ingen gladfølelse i det hele tatt. Men hvem vet, det er kanskje jeg som er en så dårlig gartner at jeg har fucket den opp. Kanskje den vanligvis er bedre enn den dritten jeg sitter igjen med.

Uansett, hadde jeg vært deg hadde jeg aldri gamblet med resten av plantene i håp om å redde en Big Bang.

:smokey:

• Like 2

Ingo

Pent syn. Om pollen har kommet på avveie bytter jeg gjerne et par frø med deg :smokey:

Er du blitt plaget av frø i hasjfabrikken din?

Mr.Chalice
Pent syn. Om pollen har kommet på avveie bytter jeg gjerne et par frø med deg :smokey:

Er du blitt plaget av frø i hasjfabrikken din?

:rolleyes: Men det kan dere ta på ett annet forum?

Edited by Mr.Chalice