Jump to content
Sign in to follow this  
upstarttjall

hjelp til ferdigstilling av boxen

Recommended Posts

upstarttjall

hei alle greenies :)

jeg har nå som mange andre her inne sett seg lei på dyre priser og dårlig kvalitet hos utrygge folk.

så jeg planlegger et lite projekt innpå rommet mitt, har en kommode jeg vil bygge om

pengene mine strekker seg ikke langt så vil ha dette så billig som mulig(i starten)

[bilde fjernet]

tenkte og bruke cfl lys, har kjøpt inn 2 x 23w 2700k på biltema

og har funnet ut jeg må bestille 6500k ettersom ingen butikker har det :/ bestilles snart.

MEN, kan jeg montere lysene som på bildet?

[bilde fjernet]

har malt begge rommene helt hvite, for og finne gartnerplast, virker og være umulig i en butikk som f.eks plantasjen som man skulle tru hadde gartner ting? :P

funker det med helt hvit rom eller burde jeg legge til noe mere?

[bilde fjernet]

har også planer om 2 x 120mm pc vifter i hvert rom. innsug nede og utsug oppe. er dette optimalt forhold til rommene?

håper på mange gode svar :) og masse hjelp for en nybegynner som akkurat har funnet seg en økologisk hobby :D grønn fremtid (y)

Edited by Blomdido BadDegrass
Bilder midlertidig fjernet

upstarttjall

hmm, bildene funket ikke, åssen kan jeg få inn bilder?

Edited by upstarttjall

BigBug

Hei på deg!

Bildene funker ypperlig de.

Designbelysning i oslo har en del forskjellige CFL pærer.

F.eks: http://www.designbelysning.no/vekstlys/paerer-lyskilder/125w-high-power-cfl-e40.html

En 6400 kelvin i vekst og en 2700 i blomstringrommet. Blir i det minste laget med to 23wattere.

Eller så har du muligheten å bruke lystoffrør, avgir lite varme og bruker lite plass i høyden.

Funker greit med malte vegger, men mylar is the shit.

Lykke til! :smokey:

Ingo

Det er ikke lurt å henge pærene med tuppen ned ettesom lyset stråler ut fra langsiden.

Om du er på et stramt budsjett kan du vegge plantene med 2700k, ikke optimalt men det fungerer helt greit. Jeg ville også minimum gått for pæra BigBug linker til. PLL er sikkert det mest optimale, men litt mere styr med bestlling, ballast osv..

Edit: mulig du har satt den 10 l bøtta der bare for å vise eksempel, men jeg ville kjørt mindre potte og 12/12 fra frø eller en auto som ikke blir for diger.

Edited by Ingo

upstarttjall

takker for svar :)

har vært innpå siden endel faktisk, så blir nok en tur innover til oslo de nærmeste dagene og få kjøpt de, så sparer jeg 200 i frakt :P

og kan i tillegg ta en tur innom hemp house og få med meg litt næring til planten er på plass.

og ja bøtta er satt der som et eksempel, lest at folk anbefaler minimum 10l ? fysisk umulig for folk som meg som ikke har høyden og bygge i.

så ville tenkt en som er 4,7l kanskje?

Ingo

Du kan jo lese deg litt opp på lst og scrog.

upstarttjall

har vurdert og prøve meg på scrog.

en annen ting jeg lurer litt på, vil det fungere for meg og ha 2 x 120mm eller 90mm pc vifter i hvert skap?

trur også de 300 kr pærene blir litt i dyreste laget for meg i første grow, hvordan lysrør kunne jeg evt brukt? er jo ikke verdens største plass

Edited by upstarttjall

Mr.Chalice

Jeg ville ha kjørt exil-style med hempy og pl-l på så liten plass, kanskje en liten sog med autos :smokey:

Du kan bruke viftene til utsug i toppen og ett hull i bunnen til passivt innsug.

Husk at det også kan bli behov for noe form for luftfjerning etterhvert som f.eks kullfilter.

Edited by Mr.Chalice

upstarttjall

den ebay linken han har linket til tenker du på? har sitti og vudert det litt. virker som en fin løsning.

så ingen vifte til innsug?

kullfilter er også i tankene, men det koster igjen. jeg er på ghetto budsjettet omtrent, haha.

Ingo

Om du skal kjøpe lysrør og armatur blir det fort dyrere enn den 125w pæra. Og mindre watt.

En mulighet er å gå dumpster-diving i containere utenfor større bedrifter og lingnende. De kaster ofte armaturer til lysrør.

Mr.Chalice

Få bedrifter som har såpass små lysrør.

En cfl pære yter ikke like mye som pl-l med tilsvarende wattstyrke da cfl har innebygd ballast som krever sin andel av watten mens lysrør som pl-l har ekstern ballast.

PL-L og T5 er vel det av sparelys som har best lumenrating.

Hvor stor er dette ghettobudsjettet?

Viss du røyker jevnt og trutt, ta en uke eller to fri og bruk de kronene på fremtidig hjemmedyrka røk :)

Edited by Mr.Chalice

tricko

De exil linker til er billigere enn den 125 watten. punger du ut med 3-400 kr får du fint 2-3 lysrør, som tilsvarer 165 watt tilsammen. ;)

upstarttjall

nå har jeg sittet konstant og lest for og bli no klokere på dette lys greiene, trur jeg bare tar turen til oslo og kjøper 125w cfl til 300. finner ikke lignende priser på nettet uansett med tanke på porto. og lysrør virker som en del mere jobb og el-kunskaper for og fikle med?

og holder det med 1 sånn? :)

med tanke på at julen er rundt hjørnet så har jeg vel litt mer penger og spytte i :)

dumpster-diving? :o i denne kulda her?

Edited by upstarttjall

exil

PLL och vert är vägen att gå. Inget mer än en stickkontakt att koppla. Har du ca 60cm i höjd så funkar det med 2X55w i varje skåp.

Om du vill kan jag kika lite på hur jag skulle använt utrymmet.

Om du ändå kör på stora cfl köp inte för många w för det blir ändå mycket värme som ska bort.

upstarttjall

trur jeg skal gå for den 125w 6500k i starten? også kjøpe den med 2700k når jeg kommer til blomst perioden. vet at plassen blir liten men med tanke på lage noe større når jeg finner ut hvor fett dette faktisk er :)

exil

125w duger gott. Kolla måtten noga så di får plats med den för de är större än man räknar med. Typ stora som 1 1/2 L Cola.

Vad har du för mått i de två lådorna? 70w hps skulle nog funka fint det med om du vill bränna lite Cash.

Edit. Precis som Ingo sa auto eller 12/12 från frö. Lst är nästan ett måste och det är dessutom en väldigt enkel teknik. Krukorna behöver inte vara mycket mer än 3-4L.

Edited by exil

exil

Om du skulle bli sugen så satte jag ihop en superenkel guide kring PLL. Inget nytt men samlat ihop det. Tycker inte du ska vara orolig för att du inte löser det, det är skitenkelt och om du skulle köra vert så ökar din odlingsarea betydligt.

https://norcan.org/ipb/topic/24096-pll-guide/

• Like 1

upstarttjall

bestemt at jeg går for 125 cfl 6500k så kjøper jeg 2700k når den tid nærmer seg. etter mine bergninger så skal det gå med litt margin og plassere den på siden eller bakveggen, så den står horisonalt :) noe pc vifter, og noe som gjør at lyset ikke kommer ut på framsiden.

så kommer jeg med bilde update når det er på plass :D

men kan jeg montere pæren fast i veggen eller burde jeg få til noe løfte system så den senkes/løftes? istedenfor og senke planten etter som den

Mr.Chalice

Husk at du må ha e40 sokkel, kan være vanskelig å finne på lokal elektrobutikk.

Tror fortsatt at pl-l hadde vært mere effektivt og billigere.

upstarttjall

ja det hadde jeg helt glemt. e40 sokkel ja.. hmm, detta blei mye styr, kanskje jeg heller skal gå for din løsning exil. bestille 4 stk sånne ? 2 til 2700k rommet og 2 til 6500k rommet :)

mye fram og tilbake her på meg nå, men vil jo ha det riktig når jeg først skal gjøre det.

Mr.Chalice

Så at du har bestilt ballaster. Holdt du summen under 200kr så du slipper moms på innførsel? Ellers bruker endel ebay-selger å være greie å sende det som gave, du kan motta gaver for 1000kr uten å betale moms.

Lysrør 55w med 2G11 sokkel koster 73kr hos lysman.no

2700k 55w 2g11

3000k 55w 2g11

4000k 55w 2g11

Alt med 2g11 sokkel

Kan sjekke priser på lokale butikker i morgen da jeg uansett må i sentrum av mitt lokale babylon. Billigst blir det jo viss du slipper å betale frakt på lys i tillegg.

Edited by Mr.Chalice

upstarttjall

det ble 170 kr for alle 4 stk så det var ganske rimelig syns jeg :) er jo noe som varer ei stund til, men nå har jeg problemet med at jeg trur ikke det er plass i de små skapene mine, så lurer på om jeg kjører større skap/rom gibort avdelingen på finn.no er fin.

og takk så mye for linkene, men burde jeg ikke ha 6500k til vekst perioden?

Mr.Chalice

4000k er goody til vegetativ vekst :)

Har ikke kommet meg til butikk enda å sjekka priser, men har for meg at de koster mellom 70 - 100kr pr lys

Edited by Mr.Chalice

ReggaeKush

Å bruke den 125W (2700K) energisparendepæren i løpet av hele syklus kunne ha vært den perfekte varianten for deg om du har veldig lite budsjettet. Og ja, det er bedre å få den horisontalt enn vertikalt, som vises på bildene fra din første posten. Da planten din får mye mer lys fra lampen, og jo mer lys får planten, jo mer skal du få fra den, både kvalitet og kvantitet. Jeg anbefaler deg å finne mulighet til å få tak i E40 lampeholder (sokkel) og bruke den 125W lampe. Med så mye plass som du har, vil du dyrke bare autoblomstrende planter sammen med bruk av LST eller ScrOG teknologi. Det er lurt å bruke 8 cm eller 12 cm PC-viften rettet mot planten for å imitere en vind, i hvert fall på første ukene. Det bidrar til at planten utvikler rotsystemet sitt ganske fort. Fordi planter bruker sine røtter ikke bare for å mate seg selv, men for å holde seg fast i jorden. Jeg skal laste opp et bilde på mitt galleri som viser fram at lys med 4000K bidrar ganske lite til plantenes utvikling. Og du kan se på andre bildene fra galleriet mitt også. Planten som vises der var oppvokst under 125W (2700K), og den er bare 37 dager fra frø. I tilleg til dette må jeg si at planten min var matet dårlig på grunn av mangel på erfaring på den tiden. Jeg vil bare si at den 125W energisparendepæren er perfekt å bruke dersom du har så liten plass. Det var sagt nok om ventilasjon overfor.

Lykke til! Jeg håper du skal gjøre det riktige valget :)

Edited by ReggaeKush

Mr.Chalice

Han har allerede bestilt ballaster for pl-l ;) Og pl-l er mere effektivt enn cfl ;) 4000k bør fungere bra til veg, og 2700k til blomst.

Har vært rundt å diverse butikker, men fant ingen 55w rør, eneste jeg fant var 18w.

Men som exil har sagt i noen poster, spørr om din lokale elbutikk kan ta inn 55w 2g11 lysrør, burde ikke koste noe ekstra.